Mä olen äänestänyt enemmän Kokoomusta kuin kaikkia muita puolueita yhteensä. Olen toki äänestänyt myös muiden puolueiden edustajia. Mutta se on nimenomaan Orpo, joka tekee mulle Kokoomuksen äänestämisestä vaikeaa. En olisi kokkareita äänestänyt Orpon takia edes viime kuntavaaleissa, mutta kun pahasti näytti siltä, että Helsingin pormestarin vaaleissa Sinnemäestä olisi voinut tulla pormestari, niin oli sitten laitettava ääni enemmänkin vasuripormestaria vastaan kuin kokkariehdokkaan puolesta.
Ongelma mulla (seuraavien vaalien äänestämistä pohdittaessa) on se, että SMP:n jatketta, eli Persuja, en kaupunkilaisena oikein voi äänestää. Ainakin se tuntuu ajatuksena nihkeältä. Hjallista on myös vaikea äänestää, kun tuntuu suhmuroivan yhtä ja toista: omaa napaansa tuijottavaan Hjalliksen opportunismiin ei oikein ole luottoa. Piraattien Pennasella olisi voinut olla jotain annettavaa (self made miljonääri, ydinfysiikan tohtori - korvien välissä on ilmeisesti virtaa), mutta Pennanen on sekoillut aivan liikaa ollakseen vakavasti otettava. Mulle oikealla ei oikein ole Kokoomukselle vaihtoehtoja, ainakaan kovin varteen otettavia. Ehkä äänestän sitten kokoomuslaista, vaikkakin vastentahtoisesti, koska Orpo on Urpo, enkä usko Orpolla olevan juuri mitään annettavaa.
Tässäpä tämä lyhyesti, oma kantani. Musta ei saa mitään vasemmistokiimailijaa, ei sitten kirveelläkään. Orpon heikkous: karisman puute, älyltään ehkä keskiverto, jäätyy paineessa, huono reagointikyky paineen alla nopeasti, pitäisikö niitä piilotella? Ehkä, jos ajatellaan Kokoomuksen seuraavia vaaleja. Mutta toisaalta taas: jos Orposta tulee pääministeri, niin muuttuvatko asiat ollenkaan? Onko Orpo henkilö, joka vie asioita maaliin - en oikein usko. Tuosta älystä vielä: en ole huomannut Orpolta yhtäkään omaperäistä ajatusta, josta olisin voinut todeta, että "kas, tuohan oli uusi ajatus / uusi näkökulma, jota en osannut ennakoida". Jos nyt verrataan vaikka hyvin maltillisesti artikuloivaan Halla-ahoon, niin on selvä, kummalla on virtaa enemmän korvien välissä ja kummalla pysyy useampi pallo yhtäaikaisesti ilmassa, kun monimutkaisia asioita käsitellään.
Persuista vielä, (noin verrokkina, jos mietin äänestämistäni): Halla-aholla olisi tarvittaessa varmasti kykyä viedä asioita eteenpäin. Ongelma on suuressa määrin se, että jo pelkkä maine asettaa vastustajien joukon niin suureksi, että politiikan yhteispelissä ei Halla-ahollakaan liene kovinkaan hyvät edellytykset saada haluamiaan asioita maaliin, kun niiden taakse pitäisi saada muitakin. Purrasta en osaa oikein sanoa juuta enkä jaata. Joka tapauksessa: jos asioita haluaa muuttaa, niin Persuja äänestämällä tämä toive voi olla vaikeasti toteutettavissa, kun muiden puolueiden puolelta yhteistyöhalukkuutta on ollut niukasti. Sekin laskee intoa antaa ääneni Persuille.
Eduskuntavaalit ovat mitä suurimmassa määrin puoluevaalit. Ja puolueet taas henkilöityvät puheenjohtajiinsa. Joku joskus määritteli karisman jotenkin seuraavasti: "henkilö, jolla on kyky olla välittämättä, mitä muut ajattelevat hänestä, ja voi siten esiintyä itsevarmasti" tjsp. Orpon ongelma on juuri tässä: kun hän koettaa olla ärsyttämättä ketään ja olla kaikille mieliksi, hänestä jää täysin lapasen oloinen olemus. Kokoomukselle oli iso miinus, ettei laatikon sisältä nähty sitä, miten muut tämän asian näkevät. Väitän, etten ole mielikuvani kanssa yksin. Orpo olisi pitänyt vaihtaa, mutta jostain syystä siihen ei ollut haluja. Odotan tulevia vaaliväittelyjä negatiivisin fiiliksin, sillä oletukseni mukaan sanavalmiit hallituksen edustajat tulevat näyttämään Orpolle kaapin paikan. Kaikki muu olisi yllättävää. Koska Orpo pitää (ilmeisesti) myös sini-puna -hallituskokoonpanoa mahdollisena, niin tämä tulee johtamaan siihen, että mitään kovin terävää kritiikkiä Orpo ei tule esittämään. Marinhan voisi suuttua, ja tyrmätä hallitusyhteistyön jo ennen vaaleja. Tässä se on, Orpon ongelma. Väittelyt tullaan käymään muiden ehdoilla.