En minä sinänsä kiellä, ettenkö olisi skeptinen näiden 70-kymppisten evp-lausuntoautomaattien kuten Keltinkankaan tai Jari Sinkkosen suhteen ja nimenomaan siitä syystä, että he ovat kasvaneet hyvin konservatiivisessa maailmassa, enkä luota heidän kykyynsä omaksua uutta tutkimustietoa tällä iällä jos se on ristiriidassa heidän ikiaikaisten käsitystensä kanssa. Toki tuollaiset höppänät tuttisuu -lausunnot ja mutun tuntuiset "pienet aivot eivät pysty sitä ja tätä" eivät auta asiaa.No ole hyvä ja ala etsiä. Minulla meni minuutti ihan vain selaillessa löytää yksi mikä saattaisi liittyä asiaan.
Sinulla toki oli vain kiire lyttäämään henkilöä. Minä sen sijaan arvostan Keltikangas-Järvistä suuresti olen lukenut häneltä parikin kirjaa ja useamman artikkelin, sekä nähnyt muutaman luennon. Pidän todella asiantuntevana tahona näissä asioissa. Seuraavaksi aion lukea tuon tutkimuksen.
Kuitenkin minä en ole tämän alan tuntija, joten jätän akateemisen keskustelun kummalla on isompi tutkijoille itselleen ja totean vain, että että noita 2016 ja 2018 tutkimuksia ei ole kumottu muilla tutkimuksilla. Se että yksi on löytynyt, joka saattaisi liittyä asiaan ei vielä riitä.