Satunnainen
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ilves
Piditkö silmät kiinni koko Vanhanen I ajan?Demareiden aikana sellaista ihmettä ei ole taittu nähdä vielä kertaakaan, että velkaa olisi lyhennetty.
Piditkö silmät kiinni koko Vanhanen I ajan?Demareiden aikana sellaista ihmettä ei ole taittu nähdä vielä kertaakaan, että velkaa olisi lyhennetty.
Joka yö olen Vanhasen hallituksen aikanakin nukkunut levollisesti, kiitos kysymästä.Piditkö silmät kiinni koko Vanhanen I ajan?
Olen samaa mieltä, että Katainen on mainettaan parempi. Olen myös samaa mieltä, että palkat olisi ollut hyvä jäädyttää 2010 tasolla, mutta siitä olen eri mieltä, että palkoista päätettäisiin hallituksessa. Toki joku Sipilän kaltainen kiky-sopimus olisi voinut olla teoriassa mahdollinen, mutta kyllä ne varsinaiset syylliset ovat AY ja EK ja niistäkin toki varsinkin edellämainittu. Toki ymmärrän senkin, ettei kristallipalloja ole kellään. Sen takia näissä sopimuksissa pitäisi varaventtiili olla kun enää ei devalvoidakaan voida, jos sopimus on osoittautunut liian kalliksi. Järjestelmä on rikki.Katainen on mainettaan parempi, mutta hallitus teki virheellisiä päätöksiä. Esimerkiksi - nyt jossitellaan - jos palkat olisi jäädytetty vuoden 2010 tasolle, bruttokansantuote olisi ollut vuonna 2016 noin 2–2,5 prosenttia korkeampi ja työllisiä olisi ollut 40 000 enemmän. Tämä on kuitenkin jossittelua, kuten mainitsin, sillä 2011 raamisopimuksesta vallitsi laaja yhteinen näkemys.
Nyt täytyy myöntää, että olen liian tyhmä ymmärtääkseni, miten tuo taulukko varsinaisesti liittyy asiaan. Mutta varmasti siinä jotain merkittävää on. Onneksi tuolta samalta Veronmaksajien sivustolta löytyy asiasta sellainenkin taulukko, josta on mielestäni erinomaisen helppoa tutkailla valtionvelan määrää ja siitä käy ilmi myös tuo lyhennys Kataisen ollessa valtiovarainministeri.Joka yö olen Vanhasen hallituksen aikanakin nukkunut levollisesti, kiitos kysymästä.
Olen tuota tilastoa usein seurannut ja siinä ei Vanhasen aikana näy miinusmerkkistä velanottoa. Lähde ei välttämättä aukoton ole, koska ei tuota 2007 vuoden kahden miljardin lyhennystäkään näy.
![]()
Valtion tulot ja menot
Suomen valtion tulot, nettolainanotto ja menot eri vuosina. Budjettitalouden tulojen, verojen ja menojen kehitys.www.veronmaksajat.fi
Taulukosta näkyy nettovelanotto-sarakkeessa vuoden 2018 kohdalla, että velanotto on ollut "-1,0" eli että velkaa on lyhennetty miljardi. En tiedä miksei 2007 tai 2004-06 velanmaksua ole merkitty samalla tavalla.Nyt täytyy myöntää, että olen liian tyhmä ymmärtääkseni, miten tuo taulukko varsinaisesti liittyy asiaan.
Ei kai nettolainanotto sisällä velan lyhennystä, vaan kertoo ns. uuden otetun velan määrän (siis ei sisällä velkaa, joka on otettu vanhan erääntyneen maksamiseksi)? Tosin jos tämä on oikea tulkinta, niin en ymmärrä tuota 2018 lukua -1.Taulukosta näkyy nettovelanotto-sarakkeessa vuoden 2018 kohdalla, että velanotto on ollut "-1,0" eli että velkaa on lyhennetty miljardi. En tiedä miksei 2007 tai 2004-06 velanmaksua ole merkitty samalla tavalla.
Olen samaa mieltä, että Katainen on mainettaan parempi. Olen myös samaa mieltä, että palkat olisi ollut hyvä jäädyttää 2010 tasolla, mutta siitä olen eri mieltä, että palkoista päätettäisiin hallituksessa. Toki joku Sipilän kaltainen kiky-sopimus olisi voinut olla teoriassa mahdollinen, mutta kyllä ne varsinaiset syylliset ovat AY ja EK ja niistäkin toki varsinkin edellämainittu. Toki ymmärrän senkin, ettei kristallipalloja ole kellään. Sen takia näissä sopimuksissa pitäisi varaventtiili olla kun enää ei devalvoidakaan voida, jos sopimus on osoittautunut liian kalliksi. Järjestelmä on rikki.
Hesari uutisoi kokoomuksen sisäisistä pohdinnoista ja suunnitelmista:
”HS:n tietojen mukaan kokoomusjohto on päättänyt kevään kuntavaalien alla kirkastaa perusporvarillista, eli melko arvokonservatiivista talousoikeistolaista viestiä. Viestinnässä aiotaan painottaa esimerkiksi sellaisia aiheita kuin autoilu ja sen maksujen torjuminen, turvallisuus ja sosiaaliturvajärjestelmän väärinkäyttö.”
Varmasti nousee kannatus, kun keskiöön nostetaan autoilun kustannukset, turvallisuus ja sosiaaliturvajärjestelmän väärinkäyttö...
Se on huvittavaa, että kokoomus on aina eniten huolissaan niiden ihmisten liian suurista palkoista, jotka muutenkin ovat useimmiten alle keskituloisia. Heidän piiriinsä pitäisi saada sitä paikkallista sopimista (työnantajan sanelua), jotta saataisiin pois erinäiset lisät ja jäljelle jäisi se kituinen peruspalkka, jolla ei ole varaa ostaa edes kaupan punalapputuotteita.
Paikallista sopimista voidaan toteuttaa jo nytkin, kunhan täytetään aiheeseen liittyvät työehtosopimuksen minimiehdot. Juuri näitä ehtoja kokoomus haluaa entisestään romuttaa. Eivät he muutoin koko ajan paasaisi paikallisen sopimisen nimeen, sillä sitä voidaan harjoittaa jo nytkin.
Kokoomuksen politiikalla ei saada isossa kuvassa yhteiskunnallisesti mitään hyvää, sillä se on puhtaasti omien etujen ajamista. Ei se millään lailla ole taloudelle ja taloudenrattaiden pyörimisen kannalta hyväksi, että alle keskituloisten ostovoimaa pyritään entisestään alasajamaan. Kokoomus pyrkii lisäämään jo ennestään hyvin toimeentulevien tuloja ja siinä taas ei ole taloudellisesti järkeä, sillä ne rahat eivät suuntaudu samalla lailla kulutukseen kuin pienempituloisilla, vaan hyvin toimeentulevat laittavat ylimääräiset rahat makaamaan säästötileille tai sijoituksiin. Makaava ja korkoa kasvamaan laitettu raha hyödyttää vain heitä itseään, ei yhteiskuntaa ja taloudenrattaiden pyörimistä.
Siinä olikin aika pitkälti koko ay-liikkeen propaganda. Jäikö jotain pois? Noin muuten, Kokoomus on valmis maksamaan työntekijöille paikallisessa sopimisessa kannattavuusperiaatteella. Voi sopia vaikka 50 000 euron päiväpalkan, jos se on yrityksen puolelta mahdollista. Avainsanoja on yrityksen kannattavuus, jonka perusteella päätöksiä tulee tehdä ja palkkoja maksaa.
No voi hellan lettas sentään kun on liikuttavaa. Ihan kannattavuuspalkka voidaan paikallisesti sopia. Sen yritys voi yksipuolisesti sanella minkälaiseksi tahansa ja itse päättää mikä kannattavuus on sille tarpeeksi hyvää. Kuvainnollisesti sanoen henkilölle voidaan todeta, että jos kävelet vuorokaudessa Oulusta Helsinkiin, niin saat miljoona euroa. Jos kävelet samassa ajassa vain Raaheen saakka, niin saat 50 euroa, vaikka sekin olisi kunniakas suoritus.
Aina nämä hevonvitun suoritepalkat on sellaisia, että hyvälläkin suorituksella tienaat vain keskinkertaisesti ja oikeasti hyviin bonuksiin rajat laitetaan tarkoituksella täysin utopistisiksi.
Ei käy ay-pässittäjille, koska tuo on kuulemma yrittäjäriskin siirtämistä palkansaajille. Kyllä riskin pitää olla liitto-oravien mielestä kokonaan työnantajalla. Sellainen paikallinen sopiminen tietenkin kävisi, missä olisi joustoa vain isomman tilipussin suuntaan tilanteessa kuin tilanteessa. No, tällä tyylillä käy kuten aina käy. Kannattamaton toiminta ajetaan alas, tai se siirtyy jonnekin ulkomaille kannattavuuden perässä. Mutta ei saatana annettu porvareille periksi.Siinä olikin aika pitkälti koko ay-liikkeen propaganda. Jäikö jotain pois? Noin muuten, Kokoomus on valmis maksamaan työntekijöille paikallisessa sopimisessa kannattavuusperiaatteella. Voi sopia vaikka 50 000 euron päiväpalkan, jos se on yrityksen puolelta mahdollista. Avainsanoja on yrityksen kannattavuus, jonka perusteella päätöksiä tulee tehdä ja palkkoja maksaa.
Ei käy ay-pässittäjille, koska tuo on kuulemma yrittäjäriskin siirtämistä palkansaajille. Kyllä riskin pitää olla liitto-oravien mielestä kokonaan työnantajalla. Sellainen paikallinen sopiminen tietenkin kävisi, missä olisi joustoa vain isomman tilipussin suuntaan tilanteessa kuin tilanteessa. No, tällä tyylillä käy kuten aina käy. Kannattamaton toiminta ajetaan alas, tai se siirtyy jonnekin ulkomaille kannattavuuden perässä. Mutta ei saatana annettu porvareille periksi.
Ei käy ay-pässittäjille, koska tuo on kuulemma yrittäjäriskin siirtämistä palkansaajille. Kyllä riskin pitää olla liitto-oravien mielestä kokonaan työnantajalla. Sellainen paikallinen sopiminen tietenkin kävisi, missä olisi joustoa vain isomman tilipussin suuntaan tilanteessa kuin tilanteessa. No, tällä tyylillä käy kuten aina käy. Kannattamaton toiminta ajetaan alas, tai se siirtyy jonnekin ulkomaille kannattavuuden perässä. Mutta ei saatana annettu porvareille periksi.
Näkisitkö sen hyvänä, että TESin minimiehdot olisivat lähellä suomalaisten keskiansioita?Tessin minimiehdot eivät takaa kenellekään palkansaajalle lähellekään edes suomalaista keskiansioita vastaavaa palkkaa.
Näkisitkö sen hyvänä, että TESin minimiehdot olisivat lähellä suomalaisten keskiansioita?
Vaikka Jörn Donner joskus tv-mainoksessa sanoi, että lukeminen kannattaa aina, niin ehkä ensi kerralla kannattaa valita jotain muuta luettavaa kun se Marxin Pääoma. Varsinkuin tuo väite, että korkea kasvamaan laitettu eli suomeksi sijoitettu raha ei hyödytä yhteiskuntaa oli posketon.
No ei todellakaan tessin minimiehtojen kuulukaan olla lähelläkään suomalaisia keskipalkkoja. Sitä en ole väittänyt missään vaiheessa, mutta niitä ei ole varaa nykyisestä laskea yleisen kulutusvoiman nimissä ja juuri sitä Kokoomus haluaisi. Kokoomus haluaisi käytännössä vain tehdä uuden tulonjaon ja se ei yritä tehdä sitä edes minkään sossuloisijoiden tukitilipussin kautta, vaan pääsääntöjään työtä tekevien alle keskituloisten selkänahan kustannuksella.
Sitten mitä tulee sijoitettuun rahaan, niin ei se sijoitettu raha todellakaan ole yhteiskunnalle haitallista, mutta jos se haalitaan leikkaamalla kulutusvaraa suurelta joukolta ihmisiä, niin sen kokonaisvaikutus on kaikkea muuta kuin positiivinen.
Mutta joo, antaapa olla tältä erää. Olen kyllä huomannut, että kokoomuslainen ajattelumalli menee aina yksilö edellä ja yhteiskunta tulee kaukana perässä. Se on mielenkiintoinen ajatusmalli, että taloudelle on paremmaksi nostaa reippaasti 50 000 ihmisen tulotasoa ja samalla romuttaa 500 000 ihmisen tulotaso ja ostovoima olemattomiin. Kyllä moni kauppa ja yritys on aika paljon riippuvaisempi noiden puolen miljoonan ihmisen ostovoimasta kuin niiden ennestään hyvätuloisten 50 000 henkilön lisätuloista, jotka sitten sijoitetaan tai laitetaan säästötileille makaamaan. Mutta ei, kyllä kokkarehenkiset tietää. Monesti olen ihmetellytkin, että monen heistä luulisi olevan varsin fiksu ja koulujakin käynyt, mutta sellaisia vatipäitä on 90%, että hyvin koulutettu aasikin ymmärtää, että se politiikka perustuu täysin tietyn osan yksilömenestykseen kattavamman yhteiskunnallisen hyvinvoinnin sijasta.
Moisella poliittisella vakaumuksella voisi kuvitella olevan hieman hankalaa kannattaa Oulun Kärppiä, joka on talousasioissa ollut sangen monin tavoin ”oikeistolainen” ja laittanut rahan kasvamaan korkoa muun muassa sijoitusasuntoihin.
Tällä on toki varmistettu muun muassa taloudellinen toimintakyky ja likviditeetti pahan päivän varalle - itse joukkueen pelaajamateriaalista puhumattakaan. Toki vähät minä mistään ymmärrän.
Tässä on tietenkin iso ero, että onko kyseessä pörssiyhtiö vai joku pienempi firma, jolla ei ole IFRS-kirjanpitoa. En minä luottamusvaltuutetun ominaisuudessa suostuisi mihinkään sokeaan luottamukseen työnantajaa kohtaan, vaan kyseeseen tulisi NHLPA-tyyppinen sopimus, että työntekijöiden osuudeksi sovitaan esim vaikka 52% liikevaihdosta ja sitten jakoperusteet. Ei NHL jätkät mitenkään sokeasti luota yhtiönsä johtoon vaikka heillä on tulospalkkaus.Ei ole ollut kovin mielekästä lähteä sopimaan palkkauksen muuttamisesta tulospalkkioiden suuntaan, kun ei ole voinut luottaa siihen, että yhtiön johto ei käytä tuota muutosta palkkojen alaspäin puristamiseen.
Monesti olen ihmetellytkin, että monen heistä luulisi olevan varsin fiksu ja koulujakin käynyt, mutta sellaisia vatipäitä on 90%, että hyvin koulutettu aasikin ymmärtää, että se politiikka perustuu täysin tietyn osan yksilömenestykseen kattavamman yhteiskunnallisen hyvinvoinnin sijasta.
Yhtiöiden johdon pitäisi ottaa työntekijät mukaan, lisätä henkilöstön edustusta jo suunniteluun ja päätöksentekoon. Siis henkilöstöedustuksen lisääminen ja johtamistapojen muutosta Ruotsin ja Saksan malliin. Tässä Suomessa ollaan paljon jäljessä ja siitä on turha syyttää pelkästään ay-liikettä. Ay-liike toki omalta puoleltaan ollut hankala kumppani näissä molemmissa omissa kokemuksissa, eli kummallakin ”puolella” on syynsä ongelmiin.