Itse kannatan esimerkiksi autoveron poistamisesta kokonaan heti ja romutuspalkkion sekä sähköautotuen tilapäistä nostamista, jotta liikenteelle asetetut tavoitteet voivat toteutua autojen uusiutumisen myötä. Lisäverotus sitten polttoaineisiin, eikä autoihin mitään valtion seurantalaitteita tms typeryyksiä tarvita.
Kannatan täsmälleen samaa, ja pidän luontevana, että esimerkiksi Kokoomuksen kanta asiaan olisi suunnilleen tuo.
Koko motorisoitua liikennettä tai suurta osaa siitä koskeva seurantalaitejärjestelmä olisi yksi demarimaisen holhous- ja kontrolliyhteiskunnan löyhkäävimmistä hedelmistä, vaikka idean taustalla on mm. polittisesti hyvinkin kirjavaa väkeä. Kyseessä olisi pelkästään verojen ja veronkaltaisten maksujen keräämiseen tarkoitettu järjestelmä, joka haluttaessa mahdollistaisi myös rangaistusvaatimusten so. sakkojen keräämisen. Investointi olisi kallis, ja maksaakseen itsensä takaisin sen on kyettävä keräämään liikenteen käyttäjiltä paljon rahaa tavalla tai toisella. Seuranta sopii kyllä mainiosti niiden tahojen eetokseen, joiden mielestä yksityisautoilu on tehtävä paitsi kalliiksi ja hankalaksi, niin myös epämiellyttäväksi. Mitä vasemmalle poliittisella kartalla mennään, niin sitä enemmän nämä haitta-asiat ovat keskimäärin agendalla, jopa riippumatta ajoneuvon käyttövoimasta. Ilmeisesti laitavasemmalla sähköautot ovat jees, jos niiden kustannuksia saadaan riittävästi yhteiskunnan maksettavaksi, pois lukien tietysti ne, joilla on rahaa maksaa itse.
Polttoaineverotus, vaikka on no nykyisellään prosentuaalisesti törkeällä tasolla, on erinomaisen käyttökelpoinen tapa sekä kerätä valtiolle rahaa että ohjata ajoneuvojen käyttöä. Parasta tässä mekanismeissa on se, ettei yhtäkään lisäinvestointia tarvita mihinkään seurantalaitteisiin tai kameroihin. Lisäksi polttoaineverotus on kohtalaisen oikeudenmukainen systeemi; mitä enemmän ajat ja kulutat, sitä enemmän maksat. Voit vaikuttaa polttoainemenoihisi ajoneuvon valinnan, ajotavan ja ajomäärän suhteen. Tuo antaa jo melko hyvin valinnanvaraa, etenkin tilanteessa, jossa yhteiskunta yrittäisi saada aikaan jonkinlaista nopeutettua rakennemuutosta ajoneuvokantaan. Nykyisen ”kaikkien aikojen feministisimmän” hallituksen oli tarkoitus toteuttaa määrätietoista ja aikaansaavaa ilmastopolitiikkaa, joten on kumma, ettei Cobolin edellä esittämä mallin tapainen systeemi ole jo pystyssä. Ilmeisesti vasemmistohallitus haluaisi implementoida siihenkin jonkinlaisen tulonsiirtomekanismin, plus että vähintään muutaman sadan miljoonan investointi kyttäys- ja holhoustekniikkaan olisi ideologisesti mieluisaa toisten rahojen käyttöä. Tuollaista systeemiä pitää kaikin keinoin pyrkiä viivyttämään, jotta joku kykenevämpi porukka saa sen aikanaan kuopattua kokonaan.