Mulla kun ei ole autoa ajotaidosta puhumattakaan, niin kysyn, että mikä jengiä niissä toriparkeissa oikein hiertää? Kotkaankin sellainen tuli pienen tappelun jälkeen ja nyt ihmiset saavat autonsa sinne kivasti maan alle päästen sitä kautta ostoksille paikalliseen kauppakeskukseen. Turussa toriparkki on ilmeisesti ollut vähintään keskisuuren väännön kohteena.
Maanalaiset pysäköintilaitokset ovat periaatteessa ja joissain paikoissa oikein asiansa ajavia, mutta huonoimmillaan
- periaate yksityisautoiluun keskittyvistä jättihankinnoista ja keskittymistä on aika 80-lukulainen tapa kehittää paikallista liikennettä
- hankkeet etenkin vedenpinnan lähistöllä sekä vanhoissa ympäristöissä ovat erittäin vaativia ja riskialttiita vähintään kustannusten suhteen, ympäröivät rakennukset ja vajoaminen, jne.
- aate parkkipaikkojen autuudesta kivijalkakaupan pelastajana, saatikka niiden puute analyysinä siitä, miksi kivijalkakaupat eivät vedä
- ehkä tärkeimpänä se, että jättihanke lamaannuttaa keskustaa ja erityisesti muita hankkeita kuntataloudessa pitkiksi, pitkiksi ajoiksi. Ei ole varaa muihin hankkeisiin ---> vaikuttaa enemmän kuin suora rahanmeno sellaisenaan
- sitten tietysti kokonaisuus, mitä siinä päällä on. Hämeenlinnassa kauppakeskus on toisaalla.
- se, ettei osata muulla tavoin järjestää velvoitepysäköintiä esim. keventämällä vaatimuksia
- periaatteen tasolla kuntalaisia hiertää, kun ulkopuoliset sijoittajat sanelevat että kaupunkiin pitää veronmaksajien rakentaa tällainen jättihanke tai emme tule ja leiki teidän kanssa (tämä noin yleisesti)
- kunta ei hallitse taloutta, se myy kalliilla rakennetut pysäköinnit alihintaan niille, jotka myös ottavat rahat pois ympäröivistä rakennushankkeista jne. Se ei tietenkään ole huono juttu, että joku tulee ja rakentaa ja saa voittoa, mutta lopputuloksen pitäisi olla myös kunnalle/kaupungille plusmerkkinen.