Varovaista on. Katselin Ylen aamua, jossa Orpo oli yhdessä Halla-ahon kanssa keskustelemassa koronasta ja taloudesta. Verrataanpa näitä kahta:
Orpo: puhui maskeista, kauhisteli talouden syöksykierrettä, vaati hallitukselta selkeämpää linjaa...
Kannatusluvut pysynevät tuossa 15-20% haarukassa jatkossakin.
Eniten itseäni hämmästyttää tämä kokoomuksen maskipuhe. Puhutaan puolueesta, jonka ydin on aina ollut ja pitäisi olla liberaalissa yksilönvapauden ja yksilönvastuun nurkassa. Nyt Orpo on toistuvasti esiintynyt poliitikkona, joka vaatii hallitukselta ohjeita, neuvoja, määräyksiä, valvontaa - koska kansalaiset eivät nyt Orpon mukaan ollenkaan tiedä, miten heidän pitää elämäänsä elää.
Orpon mukaan kansalaiset pelkäävät kouluun menoa, eivätkä peloissaan mene nyt avattaviin ravintoloihin jos hallitus nyt ei anna tarkkoja ohjeita ja maskinkäyttösuosituksia.
Orpon mukaan hallituksen pitäisi myös antaa maskinkäyttösuositus(!) siksi, että tällöin kotimainen teollisuus saisi varmuuden, että niitä kannattaa valmistaa(!?!)... Piti ihan hieraista korvia, että tätäkö Suomi nyt oikeasti tarvii. Tämä harvaanasuttu ja sosiaalisesti etäinen kansa, jonka virustilanne on näin vähäinen. Nytkö tarvitaan maskit käyttöön, että kotimaassa niitä alettaisiin valmistamaan.
Itse olen enempi taipuvainen siihen, että kyllä me ihan itse osataan arvioida maskinkäyttötarpeemme ja tehdä ravintolavalintamme ilman hallituksen yksituiskohtaista ohjeistusta. Ei olla niin demareita, että keskuskomitealta tarvitaan ohjeet aivan kaikkeen.. vai ollaanko. Ollaanko täällä oikeasti muka niin peloissaan, että ei pärjätä ilman maskinkäyttösuositusta?
Valitettavasti syntyy kuva, että kokoomus ja Orpo on nyt aika hukassa. Jotain kritisoitavaa pitää väkisin yrittää löytää ja luullaan, että maskit olisi se oikea kohta. Olisiko oikeasti keskityttävä nyt johonkin muuhun.
Tällä menolla kannatus tulee olemaan lähempänä 15% kuin 20%. Veikkaan mä.