Kokoomus

  • 1 663 319
  • 13 375

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuitenkin he (hallitus) ovat oikeassa siitä että talous ja korona ovat vaikeita kysymyksiä ja antamalla yliyksinkertaistavia vastauksia he antaisivat helppoja syöttöä poliittisten vastustajien lapaan. Jos he sanoisivat että tavoite on tukahduttaa tartunnat, niin opposition olisi helppo leimata kaikki koulujen avaamiset ja muut hallituksen omien tavoitteiden vastaiseksi toimiksi ja rakennella jos jonkinlaista populistista retoriikkaa sen pohjalta.
Ottiko Sinuhe vähän liian monta lämäriä päähän urallaan?:

Sinuhe ei olisi voinut enää paremmin todistaa pointtiani oikeaksi vaikka olisi yrittänyt. Harvoin osuus ennakointi noin 100% oikeaan. Juuri tätä tarkoitin populistisella tarttumisella siihen, että tarkoitus on tukahduttaa tartunnat.
@BigRedCat

Minä luulin että se vaan filmasi kun esitti, että osui päähän.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tästä löytyy tuo koko Lepomäen teksti.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinuhe ei olisi voinut enää paremmin todistaa pointtiani oikeaksi vaikka olisi yrittänyt. Harvoin osuus ennakointi noin 100% oikeaan. Juuri tätä tarkoitin populistisella tarttumisella siihen, että tarkoitus on tukahduttaa tartunnat.
@BigRedCat

Minä luulin että se vaan filmasi kun esitti, että osui päähän.

Sinuhesta minulla on sellainen kuva, että kyseessä on vastenmielinen pyrkyri jonka kohdalla en tällaisesta ylläty yhtään. Mutta mitä sitten? Hallitushan saa melkoisesti kritiikkiä strategian viestinnän epäselvyydestä, joten eikö sekin osoita jotain? Siinä kritiikissä kun on vielä huomattavasti enemmän asiaa takana. Pölhöpopulismi on huomattavasti helpompi sivuuttaa sellaisena kuin se on.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hallitushan saa melkoisesti kritiikkiä strategian viestinnän epäselvyydestä, joten eikö sekin osoita jotain? Siinä kritiikissä kun on vielä huomattavasti enemmän asiaa takana.
Se että hallitus saa kritiikkiä heikosta ja epäselvästä viestinnästä ei ole minusta syy heikkon ja epäselvään viestinnän jatkamiseen, jota yliyksinkertaistaminen puolestaan on.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se että hallitus saa kritiikkiä heikosta ja epäselvästä viestinnästä ei ole minusta syy heikkon ja epäselvään viestinnän jatkamiseen, jota yliyksinkertaistaminen puolestaan on.

Mikä yliyksinkertaistaminen?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olisi mahdollilsesti ministerinä, jos SDP ei olisi valinnut heikkoa talouspoliittista ohjelmaa ja sen tueksi Keskustaa. Yksi typerimpiä valintoja vähään aikaan.
No jaa, melkoista jälkiviisautta tämä. Mutta kyllä Lepomäen ajattelua on ikävä - siinä olisi meillä loistava valtiovarainministeri tähän tilanteeseen. Kuten tämä Vihriäläkin, joka on esittänyt todella järkeviä asioita. Perusasia on että tässä tilanteessa raju lainaaminen on ylivoimaisesti parasta talouspolitiikkaa.

Tietysti tästä suuresta vastahakoisuudesta voi myös syyttää sitä konventionaalista viisautta, joka on politiikassa, lehtien kolumneissa ja pankkiekonomistien keskuudessa vuosikausien ajan verrannut valtiontaloutta yksityistalouteen ja nähnyt kaiken julkisen lainanoton suurena ja hengenvaarallisena syntinä kaikkina aikoina. Miten voisi kovin helposti tästä eliittien syvään juurtuneesta kansanviisaudesta (ja tietämättömyydestä makrotalouden lainalaisuuksista) päästä eroon? Kyselin tätä lähes jo pari kuukautta sitten - onko maallamme malttia velkaantua? Ja siis tukea elinkeinoelämää, kysyntää ja työllisyyttä ihan pirusti ja nopeasti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No jaa, melkoista jälkiviisautta tämä. Mutta kyllä Lepomäen ajattelua on ikävä - siinä olisi meillä loistava valtiovarainministeri tähän tilanteeseen. Kuten tämä Vihriäläkin, joka on esittänyt todella järkeviä asioita. Perusasia on että tässä tilanteessa raju lainaaminen on ylivoimaisesti parasta talouspolitiikkaa.

Sosialidemokraattisen sekä keskustavasemmiston ja vihreiden talouspolitiikan kritiikki on tietysti aina jälkiviisautta, koska vain silloin voidaan arvioida hallitusohjelman linjauksia. Esimerkiksi talouden arviointineuvosto teki hyvää työtä tässä. Lepomäki ei voisi olla valtiovarainministeri, vaikka Kulmunin voittaisi 6-0, sillä ykköspestinä tuo olisi mennyt Orpolle ja kakkospestinä Kokoomus ei voisi saada noilla luvuilla pääministeriä + valtiovarainministeriä. Ajattelin lähinnä elikeinoministerin pestiä Lepomäelle. Mutta totta on, että jälkiviisautta.

Tietysti tästä suuresta vastahakoisuudesta voi myös syyttää sitä konventionaalista viisautta, joka on politiikassa, lehtien kolumneissa ja pankkiekonomistien keskuudessa vuosikausien ajan verrannut valtiontaloutta yksityistalouteen ja nähnyt kaiken julkisen lainanoton suurena ja hengenvaarallisena syntinä kaikkina aikoina. Miten voisi kovin helposti tästä eliittien syvään juurtuneesta kansanviisaudesta (ja tietämättömyydestä makrotalouden lainalaisuuksista) päästä eroon? Kyselin tätä lähes jo pari kuukautta sitten - onko maallamme malttia velkaantua? Ja siis tukea elinkeinoelämää, kysyntää ja työllisyyttä ihan pirusti ja nopeasti.

Juuri näin ja kysymys on hyvä. Jos osaltani vastaan, velkakuri tai talouskuri kuoli koronan myötä. Mutta yhdessä velan lisäämisen kanssa on osoitettava tie ulos. Ei voida lähteä siitä, että esimerkiksi Suomi nostaa velan suhteessa BKT jonnekin lähes 100 prosenttiin tai ylikin ilman tiekarttaa jatkosta. Toistaiseksi paras tiekartta on ollut Vihriälän esitys lisävelasta + leikkaamisesta.

Kyse on siitä, että tarvitaan muutos ajattelussa. Saksan malli ei enää toimi edes Saksassa, koska se ei takaa Saksalle varmuutta liittolaisista. Suomi, joka seuraa Saksaa kuin paita persettä, onkin tiukan paikan edessä Merkelin käännettyä takkinsa. Käännös tapahtuu myös Suomessa.

Mutta täällä minun pelkona on se, että tuetaan sitten käytännössä pakkokäännöksellä eteläisen Euroopan maita miljardeilla (Suomen osuus), mutta ei tueta suomalaisia yrityksiä ja ihmisiä. Johonkinhan se kuri on laitettava. Tämä on järjetöntä talouspolitiikkaa koronan jälkeen, mutta en pitäisi mahdottomana. SDP ja Keskusta eivät vaan ole hyvä pari vetämään tulevaisuuden talouspoliittisia linjoja.

Yritysten lisäksi pitää muistaa myös ihmiset. Monet ovat menettäneet työnsä tai ovat lomautettuja, ja korvaukset eivät ilmeisesti juokse kuin paperilla. Ymmärsin jostain kirjoituksesta, että kassat eivät selviä ruuhkista. Heitä pitäisi ehdottomasti auttaa, heti!
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat

Kokoomus on asettunut kepun kannalle kotimaan lentoliikenteen suhteen. Kokkareiden mielestä valtion pitää tehdä ostopalvelusopimus Finnairin kanssa, jolla turvataan veronmaksajien rahoilla kaikkein huonoimmin kannattavien lentoyhteyksien jatkuminen.

Omaata mielestäni kotimaan lentoliikenneyhteyksien vähentäminen olisi sekä taloudellisesti että päästöjen vähentämiseksi järkevää politiikkaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kokoomus on asettunut kepun kannalle kotimaan lentoliikenteen suhteen.

Todellisuudessa päinvastoin. Kokoomuksella ollut kymmeniä vuosia linja, jonka mukaan maakunnan elinkeinoelämän edellytykset on turvattava myös yhteyksien osalta. Sen sijaan Kokoomus ei tue Finnairin pääomitukseen liittyviä ehtoja, kuten Keskusta esitti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kokoomus on asettunut kepun kannalle kotimaan lentoliikenteen suhteen. Kokkareiden mielestä valtion pitää tehdä ostopalvelusopimus Finnairin kanssa, jolla turvataan veronmaksajien rahoilla kaikkein huonoimmin kannattavien lentoyhteyksien jatkuminen.
Tämhänä on nyt ihan paskapuhetta. Ostopalvelusopimus ja pääomistuksilla uhkailu ovat kaksi täysin päinvastaista lähestymistapaa. Ei henkilön palkkaaminen ja orjaksi pakottaminenkaan ole sama asia, vaikka molemmissa lopputuloksena henkilö suorittaisi toivotun työtehtävän.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämhänä on nyt ihan paskapuhetta. Ostopalvelusopimus ja pääomistuksilla uhkailu ovat kaksi täysin päinvastaista lähestymistapaa. Ei henkilön palkkaaminen ja orjaksi pakottaminenkaan ole sama asia, vaikka molemmissa lopputuloksena henkilö suorittaisi toivotun työtehtävän.
Kokoomus ehdottaa robinhood -mallia, otetaan rikkailta ja annetaan köyhille. Kunnon vassaripolitiikkaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kokoomus ehdottaa robinhood -mallia, otetaan rikkailta ja annetaan köyhille. Kunnon vassaripolitiikkaa.
Viittaat ilmeisesti rikkaisiin veronmaksajiin, jotka lystin kustantavat. Kyllähän tuo vähän niin on.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eräs kokkariedustaja twiittaili joku aika sitten, että päästötavoitteiden mukainen ilmastopolitiikka on jätettävä odottamaan parempia taloudellisia aikoja. Kuitenkin näköjään kokoomus on valmis lisäämään valtion velkaa taatakseen nykyisen laajuisen kotimaan lentoliikenteen ja näin ollen pitääkseen erittäin saastuttavan liikennöintimuodon päästöt jotakuinkin samalla tasolla.

Kokoomuksen uskottavuus vastuullisena ympäristöpuolueena alkaa olla nollatasoa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eräs kokkariedustaja twiittaili joku aika sitten, että päästötavoitteiden mukainen ilmastopolitiikka on jätettävä odottamaan parempia taloudellisia aikoja. Kuitenkin näköjään kokoomus on valmis lisäämään valtion velkaa taatakseen nykyisen laajuisen kotimaan lentoliikenteen ja näin ollen pitääkseen erittäin saastuttavan liikennöintimuodon päästöt jotakuinkin samalla tasolla.

Kokoomuksen uskottavuus vastuullisena ympäristöpuolueena alkaa olla nollatasoa.
Sinä demarina varmasti kerrot meille aivan kohta, että jos hallitus opposition ehdotuksiin lähtee (mikä suht. todennäköistä on), että demareiden uskottavuus ympäristöpuolueena on nollassa.

Tämä sinun kevät tuuraajasi on jo ulkoistanut vastuun hallituksen rankasti epäonnistuneista yritysten tukemisesta oppositiolle koska oppositio vaati yritysten tukemista niin malttamattamasti ja ilmeisesti tämän asian kanssa käy samoin. Ei olisi yhtään haluttu, mutta kun oppositio vaati...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Kokoomus on asettunut kepun kannalle kotimaan lentoliikenteen suhteen. Kokkareiden mielestä valtion pitää tehdä ostopalvelusopimus Finnairin kanssa, jolla turvataan veronmaksajien rahoilla kaikkein huonoimmin kannattavien lentoyhteyksien jatkuminen.

Omaata mielestäni kotimaan lentoliikenneyhteyksien vähentäminen olisi sekä taloudellisesti että päästöjen vähentämiseksi järkevää politiikkaa.
Kokoomus aiheuttaa jälleen pettymyksen.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kokoomus aiheuttaa jälleen pettymyksen.
Tuota, voitko hieman selventää?

Jos lentoliikennettä halutaan maakuntakentille jatkaa, niin ostoliikennehän olisi oikea tapa. Mutta edelleen ihmetyttää, miksi sen pitää olla Finski, noita firmoja kun on pilvin pimein. Halukkaille vain hinta/liikennetiheys esille ja katsotaan mitä löytyy.

Ja on tietysti paikkoja, mihin kannattaisi satsata nimenomaan raideliikenteeseen. Turku, Tampere, Jyväskylä nyt tulee ensiksi mieleen. Noista kun Helsinkiin (ja lentokentälle) pääsee kohtuullisen vaivattomasti. Joku Joensuu tai Kokkola taitaa olla jo sen verran motissa, ettei sieltä kohtuuajassa HeValle pääse junaa käyttäen. Kemistäkin voi tulla helpohkosti Oulun lentoaseman kautta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuota, voitko hieman selventää?

Jos lentoliikennettä halutaan maakuntakentille jatkaa, niin ostoliikennehän olisi oikea tapa.
Voin. Jos lentoliikennettä halutaan maakuntakentille jatkaa, niin markkinaehtoinen toiminta olisi oikea tapa. Jos ei ole matkustajia, ei yhteydelle ole tarvetta ja silloin ei lennetä. Tyhjien lentokoneiden lennättäminen veronmaksajien piikkiin nyt on hölmöä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Voin. Jos lentoliikennettä halutaan maakuntakentille jatkaa, niin markkinaehtoinen toiminta olisi oikea tapa. Jos ei ole matkustajia niin ei lennetä.
Toki noin. Mutta jos ehdoin tahdoin sinne joku taho (kunnat/maakunnat?) haluaa lentoliikennettä, niin siitä vaan kukkaro auki. Ei hyötyjä voi kuitenkaan suoraan laskea lentoliikenteen kannattavuudella, alueet hyötynevät välillisesti firmojen kautta. Onko se hyöty sitten riittävä, siihen en osaa sanoa yhtään mitään.

Ja kait Finski on jatkolentojen kannalta jotain hyötynyt - vaikka itse maakuntalennot onkin miinuksella. Siitäkään en osaa sanoa onko lopputulos ollut plussalla vai ei, ei ainakaan mun silmiin ole laskelmia tullut eteen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki noin. Mutta jos ehdoin tahdoin sinne joku taho (kunnat/maakunnat?) haluaa lentoliikennettä, niin siitä vaan kukkaro auki. Ei hyötyjä voi kuitenkaan suoraan laskea lentoliikenteen kannattavuudella, alueet hyötynevät välillisesti firmojen kautta. Onko se hyöty sitten riittävä, siihen en osaa sanoa yhtään mitään.

Ja kait Finski on jatkolentojen kannalta jotain hyötynyt - vaikka itse maakuntalennot onkin miinuksella. Siitäkään en osaa sanoa onko lopputulos ollut plussalla vai ei, ei ainakaan mun silmiin ole laskelmia tullut eteen.
Juu jos jotain laskelmia löytyy, joissa tämä todetaan uskottavasti kannattavaksi toiminnaksi, niin toki sitten voin kääntää kelkkani.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toki noin. Mutta jos ehdoin tahdoin sinne joku taho (kunnat/maakunnat?) haluaa lentoliikennettä, niin siitä vaan kukkaro auki. Ei hyötyjä voi kuitenkaan suoraan laskea lentoliikenteen kannattavuudella, alueet hyötynevät välillisesti firmojen kautta. Onko se hyöty sitten riittävä, siihen en osaa sanoa yhtään mitään.

Näin on toimittukin. Esimerkiksi Porissa, jossa SDP on selvästi suurin valtuustoryhmä, lentoliikennettä tuetaan muistaakseni yli 10 miljoonalla eurolla kaupungin toimesta. Jokin syy pääministeripuolueella rahanjaossa tässä on, vaikka itse en sellaista ole löytänyt.

Itse en tukisi lentoliikennettä porilaiseen tapaan, en myöskään kokoomuslaiseen. Olisi syytä jatkaa raideliikenteen kehittämistä. Maakunnille raideliikenteen kehittäminen ei olisi lainkaan ongelmallista, mutta maakuntapolitiikoille on. Voisi lähteä paikka eduskuntavaaleissa tai valtuustossa. Muusta tässä tuskin on kyse, koska rahdin saa perille raiteilla ja pyörillä joka tapauksessa. Usein helpommin, nopeamminen ja halvemmalla.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Cobol
Raideliikenne tietenkin olisi ykkönen - on kuitenkin paikkoja, joihin se huonosti (kohtuuhintaan) soveltuu. Esimerkkinä mainitsemani Joensuu.
Turku, Tampere, Jyväskylä olisi hyviä paikkoja aloittaa raideliikenteen kehittäminen.
Porissahan ostoliikennettä on ollut, vaihtelevalla menestyksellä. 2017 löytyi tämä

Savonlinnasta kuului tällainen:
"Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy neuvottelemaan Helsingin ja Savonlinnan välisen lentoliikenteen hoitamisesta Savonlinnan kaupungin ja unkarilaisen Budapest Aircraft Servicen kanssa. Sopimuskausi on 1.10.2014 – 31.12.2015.
Hankinnan arvioitu kokonaishinta on 3 miljoonaa euroa, josta liikenne- ja viestintäministeriön maksuosuus on enintään 1,5 miljoonaa euroa. Savonlinnan kaupungin osuus on samoin 1,5 miljoonaa. Jos sopimukseen sisältyvät muutosmekanismit nostavat tai laskevat kokonaishintaa, jaetaan vaikutus puoliksi ministeriön ja Savonlinnan kesken."

Onko tuon jälkeen tuettu, en tiedä.

Rahti kulkee kyllä raiteilla tai kumipyörillä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol
Raideliikenne tietenkin olisi ykkönen - on kuitenkin paikkoja, joihin se huonosti (kohtuuhintaan) soveltuu. Esimerkkinä mainitsemani Joensuu.
Turku, Tampere, Jyväskylä olisi hyviä paikkoja aloittaa raideliikenteen kehittäminen.
Porissahan ostoliikennettä on ollut, vaihtelevalla menestyksellä. 2017 löytyi tämä

Savonlinnasta kuului tällainen:
"Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy neuvottelemaan Helsingin ja Savonlinnan välisen lentoliikenteen hoitamisesta Savonlinnan kaupungin ja unkarilaisen Budapest Aircraft Servicen kanssa. Sopimuskausi on 1.10.2014 – 31.12.2015.
Hankinnan arvioitu kokonaishinta on 3 miljoonaa euroa, josta liikenne- ja viestintäministeriön maksuosuus on enintään 1,5 miljoonaa euroa. Savonlinnan kaupungin osuus on samoin 1,5 miljoonaa. Jos sopimukseen sisältyvät muutosmekanismit nostavat tai laskevat kokonaishintaa, jaetaan vaikutus puoliksi ministeriön ja Savonlinnan kesken."

Onko tuon jälkeen tuettu, en tiedä.

Rahti kulkee kyllä raiteilla tai kumipyörillä.

Tuo Porin tuki vuodelle 2017 on jo mennyt, ja Porissa tehtiin Kiurun johdolla toukokuussa 2019 päätös noin 11 miljoonan euron tuesta lentoliikenteelle.

Joensuun osalta maksetaan siitä, että Itä-Suomen raideliikennettä ei ole kehitetty.

Kokoomus toki pyrkii tekemään Marinin hallituksesta selvää pistämällä paineita Marinin, Kiurun ja Kepun suuntaan. Mutta ei tässä noin muuten mieltä ole. Lensin aikoinaan vuosikymmenten aikana varmaan yhteensä yli 100 kertaa Poriin ja takaisin Hki-Vantaalle. Ei paljon matkustajia kun jazzit yms otetaan pois.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tuo Porin tuki vuodelle 2017 on jo mennyt, ja Porissa tehtiin Kiurun johdolla toukokuussa 2019 päätös noin 11 miljoonan euron tuesta lentoliikenteelle.

Joensuun osalta maksetaan siitä, että Itä-Suomen raideliikennettä ei ole kehitetty.
Ihan mielenkiinnosta: mille ajalle tuo 11 miljoonaa jyvittyy? On muuten aika hurja summa - oli sitten ajanjakso mikä tahansa. Joensuusta toki samaa mieltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös