Voisikohan Lepomäkeä lainata oppositiosta nykyiseen hallitukseen mukaan?
Olisi mahdollilsesti ministerinä, jos SDP ei olisi valinnut heikkoa talouspoliittista ohjelmaa ja sen tueksi Keskustaa. Yksi typerimpiä valintoja vähään aikaan.
Voisikohan Lepomäkeä lainata oppositiosta nykyiseen hallitukseen mukaan?
Kuitenkin he (hallitus) ovat oikeassa siitä että talous ja korona ovat vaikeita kysymyksiä ja antamalla yliyksinkertaistavia vastauksia he antaisivat helppoja syöttöä poliittisten vastustajien lapaan. Jos he sanoisivat että tavoite on tukahduttaa tartunnat, niin opposition olisi helppo leimata kaikki koulujen avaamiset ja muut hallituksen omien tavoitteiden vastaiseksi toimiksi ja rakennella jos jonkinlaista populistista retoriikkaa sen pohjalta.
Sinuhe ei olisi voinut enää paremmin todistaa pointtiani oikeaksi vaikka olisi yrittänyt. Harvoin osuus ennakointi noin 100% oikeaan. Juuri tätä tarkoitin populistisella tarttumisella siihen, että tarkoitus on tukahduttaa tartunnat.Ottiko Sinuhe vähän liian monta lämäriä päähän urallaan?:
Sinuhe ei olisi voinut enää paremmin todistaa pointtiani oikeaksi vaikka olisi yrittänyt. Harvoin osuus ennakointi noin 100% oikeaan. Juuri tätä tarkoitin populistisella tarttumisella siihen, että tarkoitus on tukahduttaa tartunnat.
@BigRedCat
Minä luulin että se vaan filmasi kun esitti, että osui päähän.
Se että hallitus saa kritiikkiä heikosta ja epäselvästä viestinnästä ei ole minusta syy heikkon ja epäselvään viestinnän jatkamiseen, jota yliyksinkertaistaminen puolestaan on.Hallitushan saa melkoisesti kritiikkiä strategian viestinnän epäselvyydestä, joten eikö sekin osoita jotain? Siinä kritiikissä kun on vielä huomattavasti enemmän asiaa takana.
Se että hallitus saa kritiikkiä heikosta ja epäselvästä viestinnästä ei ole minusta syy heikkon ja epäselvään viestinnän jatkamiseen, jota yliyksinkertaistaminen puolestaan on.
Pelkistää tavoite yhteen sanaan.Mikä yliyksinkertaistaminen?
No jaa, melkoista jälkiviisautta tämä. Mutta kyllä Lepomäen ajattelua on ikävä - siinä olisi meillä loistava valtiovarainministeri tähän tilanteeseen. Kuten tämä Vihriäläkin, joka on esittänyt todella järkeviä asioita. Perusasia on että tässä tilanteessa raju lainaaminen on ylivoimaisesti parasta talouspolitiikkaa.Olisi mahdollilsesti ministerinä, jos SDP ei olisi valinnut heikkoa talouspoliittista ohjelmaa ja sen tueksi Keskustaa. Yksi typerimpiä valintoja vähään aikaan.
No jaa, melkoista jälkiviisautta tämä. Mutta kyllä Lepomäen ajattelua on ikävä - siinä olisi meillä loistava valtiovarainministeri tähän tilanteeseen. Kuten tämä Vihriäläkin, joka on esittänyt todella järkeviä asioita. Perusasia on että tässä tilanteessa raju lainaaminen on ylivoimaisesti parasta talouspolitiikkaa.
Tietysti tästä suuresta vastahakoisuudesta voi myös syyttää sitä konventionaalista viisautta, joka on politiikassa, lehtien kolumneissa ja pankkiekonomistien keskuudessa vuosikausien ajan verrannut valtiontaloutta yksityistalouteen ja nähnyt kaiken julkisen lainanoton suurena ja hengenvaarallisena syntinä kaikkina aikoina. Miten voisi kovin helposti tästä eliittien syvään juurtuneesta kansanviisaudesta (ja tietämättömyydestä makrotalouden lainalaisuuksista) päästä eroon? Kyselin tätä lähes jo pari kuukautta sitten - onko maallamme malttia velkaantua? Ja siis tukea elinkeinoelämää, kysyntää ja työllisyyttä ihan pirusti ja nopeasti.
Kokoomus on asettunut kepun kannalle kotimaan lentoliikenteen suhteen.
Tämhänä on nyt ihan paskapuhetta. Ostopalvelusopimus ja pääomistuksilla uhkailu ovat kaksi täysin päinvastaista lähestymistapaa. Ei henkilön palkkaaminen ja orjaksi pakottaminenkaan ole sama asia, vaikka molemmissa lopputuloksena henkilö suorittaisi toivotun työtehtävän.Kokoomus on asettunut kepun kannalle kotimaan lentoliikenteen suhteen. Kokkareiden mielestä valtion pitää tehdä ostopalvelusopimus Finnairin kanssa, jolla turvataan veronmaksajien rahoilla kaikkein huonoimmin kannattavien lentoyhteyksien jatkuminen.
Kokoomus ehdottaa robinhood -mallia, otetaan rikkailta ja annetaan köyhille. Kunnon vassaripolitiikkaa.Tämhänä on nyt ihan paskapuhetta. Ostopalvelusopimus ja pääomistuksilla uhkailu ovat kaksi täysin päinvastaista lähestymistapaa. Ei henkilön palkkaaminen ja orjaksi pakottaminenkaan ole sama asia, vaikka molemmissa lopputuloksena henkilö suorittaisi toivotun työtehtävän.
Viittaat ilmeisesti rikkaisiin veronmaksajiin, jotka lystin kustantavat. Kyllähän tuo vähän niin on.Kokoomus ehdottaa robinhood -mallia, otetaan rikkailta ja annetaan köyhille. Kunnon vassaripolitiikkaa.
Sinä demarina varmasti kerrot meille aivan kohta, että jos hallitus opposition ehdotuksiin lähtee (mikä suht. todennäköistä on), että demareiden uskottavuus ympäristöpuolueena on nollassa.Eräs kokkariedustaja twiittaili joku aika sitten, että päästötavoitteiden mukainen ilmastopolitiikka on jätettävä odottamaan parempia taloudellisia aikoja. Kuitenkin näköjään kokoomus on valmis lisäämään valtion velkaa taatakseen nykyisen laajuisen kotimaan lentoliikenteen ja näin ollen pitääkseen erittäin saastuttavan liikennöintimuodon päästöt jotakuinkin samalla tasolla.
Kokoomuksen uskottavuus vastuullisena ympäristöpuolueena alkaa olla nollatasoa.
Kokoomus aiheuttaa jälleen pettymyksen.![]()
Kokoomus esittää, että valtio turvaa lakkautusuhan alla olevat lentoreitit ostamalla lennot maakuntiin
Kokoomus esittää, että valtio solmii Finnairin kanssa ostopalvelusopimuksen lentojen jatkamisesta maakuntakentille. Oppositiopuolue tuo asian maanantaina äänestykseen.www.iltalehti.fi
Kokoomus on asettunut kepun kannalle kotimaan lentoliikenteen suhteen. Kokkareiden mielestä valtion pitää tehdä ostopalvelusopimus Finnairin kanssa, jolla turvataan veronmaksajien rahoilla kaikkein huonoimmin kannattavien lentoyhteyksien jatkuminen.
Omaata mielestäni kotimaan lentoliikenneyhteyksien vähentäminen olisi sekä taloudellisesti että päästöjen vähentämiseksi järkevää politiikkaa.
Tuota, voitko hieman selventää?Kokoomus aiheuttaa jälleen pettymyksen.
Voin. Jos lentoliikennettä halutaan maakuntakentille jatkaa, niin markkinaehtoinen toiminta olisi oikea tapa. Jos ei ole matkustajia, ei yhteydelle ole tarvetta ja silloin ei lennetä. Tyhjien lentokoneiden lennättäminen veronmaksajien piikkiin nyt on hölmöä.Tuota, voitko hieman selventää?
Jos lentoliikennettä halutaan maakuntakentille jatkaa, niin ostoliikennehän olisi oikea tapa.
Toki noin. Mutta jos ehdoin tahdoin sinne joku taho (kunnat/maakunnat?) haluaa lentoliikennettä, niin siitä vaan kukkaro auki. Ei hyötyjä voi kuitenkaan suoraan laskea lentoliikenteen kannattavuudella, alueet hyötynevät välillisesti firmojen kautta. Onko se hyöty sitten riittävä, siihen en osaa sanoa yhtään mitään.Voin. Jos lentoliikennettä halutaan maakuntakentille jatkaa, niin markkinaehtoinen toiminta olisi oikea tapa. Jos ei ole matkustajia niin ei lennetä.
Juu jos jotain laskelmia löytyy, joissa tämä todetaan uskottavasti kannattavaksi toiminnaksi, niin toki sitten voin kääntää kelkkani.Toki noin. Mutta jos ehdoin tahdoin sinne joku taho (kunnat/maakunnat?) haluaa lentoliikennettä, niin siitä vaan kukkaro auki. Ei hyötyjä voi kuitenkaan suoraan laskea lentoliikenteen kannattavuudella, alueet hyötynevät välillisesti firmojen kautta. Onko se hyöty sitten riittävä, siihen en osaa sanoa yhtään mitään.
Ja kait Finski on jatkolentojen kannalta jotain hyötynyt - vaikka itse maakuntalennot onkin miinuksella. Siitäkään en osaa sanoa onko lopputulos ollut plussalla vai ei, ei ainakaan mun silmiin ole laskelmia tullut eteen.
Toki noin. Mutta jos ehdoin tahdoin sinne joku taho (kunnat/maakunnat?) haluaa lentoliikennettä, niin siitä vaan kukkaro auki. Ei hyötyjä voi kuitenkaan suoraan laskea lentoliikenteen kannattavuudella, alueet hyötynevät välillisesti firmojen kautta. Onko se hyöty sitten riittävä, siihen en osaa sanoa yhtään mitään.
@Cobol
Raideliikenne tietenkin olisi ykkönen - on kuitenkin paikkoja, joihin se huonosti (kohtuuhintaan) soveltuu. Esimerkkinä mainitsemani Joensuu.
Turku, Tampere, Jyväskylä olisi hyviä paikkoja aloittaa raideliikenteen kehittäminen.
Porissahan ostoliikennettä on ollut, vaihtelevalla menestyksellä. 2017 löytyi tämä
![]()
Porin kaupunginhallitus yksimielisesti lentoliikenteen tukien takana
Porin kaupunki on lähdössä tukemaan Helsinki- ja Tukholma-lentoja miljoonilla euroilla.yle.fi
Savonlinnasta kuului tällainen:
"Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy neuvottelemaan Helsingin ja Savonlinnan välisen lentoliikenteen hoitamisesta Savonlinnan kaupungin ja unkarilaisen Budapest Aircraft Servicen kanssa. Sopimuskausi on 1.10.2014 – 31.12.2015.
Hankinnan arvioitu kokonaishinta on 3 miljoonaa euroa, josta liikenne- ja viestintäministeriön maksuosuus on enintään 1,5 miljoonaa euroa. Savonlinnan kaupungin osuus on samoin 1,5 miljoonaa. Jos sopimukseen sisältyvät muutosmekanismit nostavat tai laskevat kokonaishintaa, jaetaan vaikutus puoliksi ministeriön ja Savonlinnan kesken."
Onko tuon jälkeen tuettu, en tiedä.
Rahti kulkee kyllä raiteilla tai kumipyörillä.
Ihan mielenkiinnosta: mille ajalle tuo 11 miljoonaa jyvittyy? On muuten aika hurja summa - oli sitten ajanjakso mikä tahansa. Joensuusta toki samaa mieltä.Tuo Porin tuki vuodelle 2017 on jo mennyt, ja Porissa tehtiin Kiurun johdolla toukokuussa 2019 päätös noin 11 miljoonan euron tuesta lentoliikenteelle.
Joensuun osalta maksetaan siitä, että Itä-Suomen raideliikennettä ei ole kehitetty.