Tajusin eilen että olen tavannut jutun päähenkilön.
2012 olin Helsingin Vihreiden puheenjohtaja ja siinä roolissa johdin ehdokashankintaa ja osallistuin kaikkiin ehdokashaastatteluihin. Myös tämä kaveri halusi Vihreiden listalle Helsingissä.
Paperilla hän oli lähes tulkoon liian hyvä ehdokas: ay-aktiivi, raitiovaununkuljettaja, lupasi kampanjoida soppatykillä. Vaikutti juuri sellaiselta "äijäehdokkaalta", jota listaltamme tavallisesti puuttuu - kaltaisiani kulttuurifriikkuja ja yliopistohumanisteja kun riittää.
Haastattelussakin hän vaikutti ihan asialliselta ja vakuuttavalta. Ehdokkaista tsekataan kuitenkin myös aina verkkonäkyvyys - onko jotain yleistä tunnettuutta tjms. Ja oh boy, tällä kaverilla oli. En muista sivuston nimeä, mutta jokin "autokauppa.com" se oli. Ja sieltä löytyi kuva ajokortista ja otsikossa isoilla kirjaimilla "TÄMÄ MIES ON HUIJARI!!1!".
Ja pienellä tonkimisella tätä löytyi lisää. Mutta ilman googlettamista tätä ei olisi kyllä vain haastattelussa havainnut. Etenkin jos, kuten Mäntsälässä epäilen, ehdokkaiden haalinta on varsin haastavaa.
Sittemmin sain tietää että sama hahmo oli käynyt kolkuttelemassa ainakin demareiden ovella. Ehkä jossain muuallakin.
Mäntsälän Kokoomuksen mokalle on helppo naureskella, mutta mä kyllä ymmärrän ihan täysin miten tuo moka on päässyt tapahtumaan ja en pidä mahdottomana että olisin itse voinut tehdä saman virheen. Syypää tässä on huijari, ei Mäntsälän Kokoomuksen aktiivit. Kaikki sympatia heille ja toivottavasti kampanjointi onnistuu. Ja toivottavasti kaikki mäntsäläläiset äänestävät Jaakko Kyröä, kas siinä mies paikallaan - Vihreiden listalla, ei ole univormua eikä huijaa autokaupoissa!