Taloustieteestä en juurikaan ymmärrä, mutta kuvittelisin, että työntekijöiden irtisanomissuojan täydellinen murtaminen ei olisi kansantaloudelle hyväksi. Palkansaajat, joita kuitenkin valtaosa väestöstä on joutuisivat elämään jatkuvassa epävarmuuden tilassa, joka minun logiikkani mukaan johtaisi kulutuksen laskuun. Säästäminen lisääntyisi, valtion ALV-verokertymä pienenisi ja myös monien yritysten liikevaihto pienenisi. Varsinkin pienille yrityksille ja ammatinharjoittajille kyyti voisi olla kylmää.
Juuri tässä on se yksittäinen suuri ongelmakohta kokoomuksen "1% politiikalle".
Siellä ollaan niin irtauduttu ruohonjuuritasosta, ettei suostuta enää myöntämään, että se raha joka rikkaiden laariin sataa, sataa sinne keskituloisilta ja köyhiltä. Toisinsanoen palkansaajilta. Jos palkansaajien oloja ravistellaan epävarmuudella, ei suostuta tarpeellisiin (järkeviin) palkannostoihin (inflaatio!), kurmuutetaan työehtoja jne, johtaa se väistämättä siihen, että ostovoima laskee, ja koska ihmisillä on epävarmat olot, yritetään vähätkin ylimääräiset säästää, jolloin ostovoima laskee vielä lisää.
Kun ihmisten ostovoima laskee, ei yritykset saa tuotteitaan kaupaksi -> seuraa irtisanomisia, ja tästä seuraa ostovoiman edelleen laskeminen, noidankehä on valmis.
Tämä tie on laman tie. Lama syntyy käytännössä siitä, että raha ei liiku.
En kannata AY liikettä ja itseasiassa en voi sietää esim tuossa hetki aika sitten tapahtunutta satamalakkoa.
Tämän sanottuani, on tarpeellista, ellei jopa pakollista turvata tietyt työntekijän oikeudet. Yksi isoimpia ongelmia nähdäkseni tällä hetkellä Suomessa on nimenomaan työharjoittelijoiden ruletti jota esim K ja S ryhmä harrastaa surutta. Mielestäni kaikki, siis AIVAN kaikki ilmaistyövoima yrityksille pitäisi kieltää lailla. Tekisi opiskelijoillekkin hyvää tienata työharjoittelusta hieman massia. Yritykset joutuisivat osana systeemiä osallistumaan näin myös oman työvoiman koulutukseen. Pitkällä tähtäimellä tämä hyödyttäisi KAIKKIA. Mutta eihän kokoomus tälläistä pysty lähtemään ajamaan kun ne jotka ilmaistyöntekijä rulettia pyörittää menettäisivät upean kilpailuedun.
Mainittava on vielä, että itse olen myös samaa mieltä tuosta vapaamatkustajien vaikeasta irtisanomisesta. Asialle pitäisi tehdä jotain, mutta niin viisas en ole, että olisin keksinyt vaihtoehtoa joka olisi tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen.