Keskustelimme aikaisemmin siitä mikä on pankinkaltaisissa yrityksissä työntekijöiden valta ja vastuu eri organisaation tasoilla ja silloin et mitään vasta-argumentteja pystynyt esittämään. Jos logiikassa ja perusteissa oli jotain vikaa, niin voit toki palata niihin ja kertoa minkä kohdan olen ymmärtänyt väärin.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi paperitehtaan siivoajan pitäisi ansaita enemmän kuin sahan siivoajan.
Vasta-argumentteja...ei ole mitään epäselvää siitä, etteikö siellä eri ihmisillä ole eri vastuut ja vaikutusmahdollisuudet. Siitä jäätäneen erimielisiksi, että onko nämä palkitsemiset toteutettu oikeudenmukaisesti ja varsinkin siitä, miten itse kukin oikeudenmukaisuuden käsittää. Ja siitä, että korreloiko hallituspalkkion nosto yhtiön tulokseen. Ja, kuten toteat, koska hallituspalkkioita ei edes pyritä mittaamaan moraalin tai oikeudenmukaisuuden kautta, vaan ne määrittyvät kysynnän ja tarjonnan mukaan, omistajuuden ja nimitysvaliokunnan esityksen pohjalta, niin voidaan todeta, että vastuulla ja korrelaatiolla ei edes tarvi olla yhteyttä. Palkkiota voidaan nostaa, jos niin pienessä piirissä katsotaan. Kunhan totesin, että ihmisten äänestyskäyttäytymiseen tällainen vaikuttaa. Minä olen korostanut sitä (kun ollaan kokoomusketjussa), että voi olla, että poispotkittu pankityöntekijä ei jaksa innostua kokoomuslaisista kannustavuuspuheista, kun kannustavuus omalla osalla on ollut potku perseeseen...
Siivoojien palkkoihin en osaa ottaa kantaa, kun en tunne töiden sisältöä kummassakaan paikassa - mutta viittaat vissiin siihen, että paperitehtaissa oli käytössä eri TES kuin sahalla, vaikka molemmissa olisi voitu käyttää samaa palvelualojen tessiä (tai, mikä olikaan oikea yleissitova). En tiedä, miksi ei ole käytetty. Miksi eri yrityksissä ylipäätään maksetaan ihmisille eri palkkaa.
Nordea ei edelleenkään ole valtionyhtiön, vaan ruotsalainen pörssiyhtiö, joten sen palkitsemiset tai palkitsemattajättämiset kuuluvat suomalaisille politiikoille lähes yhtä vähän kuin Superb Bowlin voittaja tai Kate Perryn esiintymisasu. Tämä siitä huolimatta (tai oikeastaan sen takia), että yhtiön on valtiolle finanssisijoitus.
Nyt sinä puolestasi oiot aika paljon, kun yksinkertaistat asian noin. Tiedän, että Nordea ei ole valtionyhtiö, eikä poliitikoilla ole siellä suoraa vaikutusvaltaa. Lähinnä kirjoitinkin siitä, että äänestäjiin vaikuttavat näkemykset oikeudenmukaisuudesta. Jos pitää tällaista kehitystä oikeudenmukaisena, niin voi äänestää Eero Lehteä. Jos pitää sitä törkeänä riistona, niin voi äänestää Yrjö Hakasta.
Kate Perryn esiintymisasu on näkemättä, mutta palkitsemisten vaikutus poliitikoihin on paljon suurempi kuin tuo Perryn esiintymisasu. Kuten tiedät. Palkitsemisten jälkeen aloitetaan keskustelu verotuksesta, tuloerojen tasaamisesta, yritysten yhteiskuntavastuusta jne. Sitä lähinnä olen yrittänyt sanoa. Ja nämä puheet ja linjaukset taas vaikuttavat äänestäjiin jne...
Minä voisin taas kerran pistää pystyyn konsulttiyhtiö ja alkaa konsultoida suuryrityksiä miten homma pitää hoitaa. Valiokunnan palkkoja ei pidä mennä korottamaan, vaan esim tarkastusvaliokunnan, jonka palkkio on 10K€ pitää päinvastoin kokonaan lakkauttaa. Seuraavana on esityksenä on kontrollointivaliokunnan perustaminen. Sen työnkuva ja työmäärä on aivan erilainen ja palkkiokin on 25K€. Appelsiineja ja omenoita ei voi verrata ja tästä jokainen hallituksen jäsen linjanmukaisesti pitää kiinni. Näin noita ei voida aikaisempaan vertailla.
...ja melonille ei sovi lippalakki, vain miten se meni. Eihän niiden tarvitse tehdä noin monimutkaisia uudelleenjärjestelyitä, vaan voivat hoitaa samat korotukset yksinkertaisesti maksamalla lisäkorvauksia valiokuntatyöskentelystä ja nostamalla kokouspalkkioita noiden kiinteiden palkkioiden lisäksi. Kuten A-studion esimerkissä puhuttiin siitä, että puhelinkokouksista on maksettu joissain yhtiöissä 700€/kerta. Sitten vain soittelemaan...säöstyy konsulttipalkkioissakin.
Ei tästä Aku Ankassakaan ole juttua ollut..?
Vakavammin puhuttuna, minä käsitin, että meillä oli yhteisymmärrys, että hallituksen palkkiot ovat täysin kosmeettinen erä firman menoista. Taisimme jopa laskea, että sen kustannusvaikutus oli 60 senttiä kuussa per työntekijä. Niinpä mitään rationaalisia syitä tästä ei ole kovin isoa kysymystä tehdä. Ongelma on vain tuo, että työntekijät ei samanlaista korotusta saa eli kateus.
Kateuskortti on kuin natsikortti. Aina se nousee esiin ja aika nopeasti se myös tyrehdyttää keskustelun. Joillekin kyse on kateudesta, joillekin kyse on oikeudenmukaisuuden tunteesta. Joillekin kymppitonni on kärpäsenpaskaa ja joillekin kymmenen euroa on iso raha.