Sinä olet tässä pariin kertaan nähnyt talouden kannalta huonoksi asiaksi, että Nordeasta irtisanottiin väkeä. Heidän töissään pitäminen olisi ollut tehotonta ja kannattamatonta yritystoimintaa. Voisit seisoa noiden sanojesi takana.
Olen juuri pari sivua aikaisemmin selittänyt, että nykyisellä mallilla Nordea teki 4,5 miljardia voittoa. Jos joku toinen malli on kannattavampi, niin se varmasti enemmin tai myöhemmin voittaa markkinaosuuksia ja nousee suosituksi. Olen myöskin aikaisemmin jo selittänyt, että palkat eivät määräydy minkään reiluus-taulukon mukaan, vaan kysynnän ja tarjonnan mukaan. Sekään ei siis ole millään tavoin relevantti kysymys, että ovatko ne oikealla tasolla. Jos joku niistä mielensäpahoittaa, niin sitten vaan hate the game.
Olen nähnyt talouden kannalta huonoksi, että työttömyys lisääntyy ja olen nähnyt, että kyseisille henkilöille tilanne on erittäin vaikea. Pysyn tämän asian takana. Paikallisestihan tällaiset uutiset ovat tosi huonoja.
Sinäkin jouduit muistaakseni johonkin kohtaan jättämään ehtolausekkeen "olettaen, että säästöillä ei ole vaikutusta tulevaisuuteen", joten noiden manööverien vaikutus tullaan näkemään vasta aikojen kuluessa. Säästäminen voi myös heikentää vaikkapa sijoitustuotteiden myyntiä ja heikentynyt palvelu voi vähentää asiakkaita. Joten nyt irtisanootujen henkilöiden töissä pitäminen ei välttämättä olisi ollut kannattamatonta pitkällä aikavälillä. Toisekseen vieläkään ei ole aukottomasti osoitettu, että menestys johtuisi pelkästään yhtiön johdon oikeista ratkaisuista, vaan, kuten mrj kirjoitti, finanssisektoriin on vaikuttanut moni ulkoinenkin tekijä - veronmaksajat eri valtioissa voivat myös kysellä, että onko finanssimarkkinoille pumpattu velkaraha mennyt oikeisiin kohteisiin jne... Iso kysymys on vaikka se, että oliko osingon mitoitus oikea. Olisiko sitä voinut kasvattaa vähemmän (vrt edelliseen vuoteen nousua merkittävästi) ja investoida henkilöstön koulutukseen, yrityksen uudistamiseen, yritysostoihin jne. Asioilla on monta puolta. Yksi puoli on se, että yrityksen tulee tuottaa arvoa omistajilleen, mutta joidenkin mielestä tuo on hieman kapea näkökulma (joidenkin mielestä erityisesti valtionyhtiöillä pitäisi olla myös arvoja yhteiskunnallisesti).
Olen lukenut käsityksesi kysynnän ja tarjonnan välisestä suhteesta ja ymmärrän tuon näkemyksen täysin. Hate the game- jutustahan tässä koko ajan puhutaan. Puhutaan siitä, onko tämä nykyinen systeemi kaikkine ilmiöineen hyvä, paras vai ylivertainen - vai tulisiko tätä järjestelmää pikkuhiljaa muuttaa ja jos tulisi, mihin suuntaan. Yksittäisenä kansalaisena voin muuttaa tätä esimerkiksi valitsemalla pankkini, sijoittamalla rahojani erilaisiin kohteisiin ja äänestämällä vaaleissa. Esimerkiksi äänestämällä sellaista henkilöä ja puoluetta, joka ajaa asioita haluamaani suuntaan (joka voi Puttosen mielestä olla täysin väärä). Siitä, miten asiat ovat nyt, ei voida päätellä sitä, miten niiden tulisi olla. Ja siitä, miten niiden tulisi olla, on eri näkemyksiä.