Niin, kun hän sanoi pitävänsä itse sisältöä tärkeämpänä, tarkoittiko hän sitä että 1) hän menisi hallitukseen 0-korvauksella ja/tai 2) kaikki muut tekevät päätöksensä samalla kriteerillä?
Se on ristiriitaista vain niille jotka eivät osaa lukea.
...siellä on näemmä taas otettu ärripurri-limsaa, kun on niin kipakkaa tekstiä. Relaa vähän.
Eero Lehteen viitaten - ei hän varmaan menisi 0-korvauksella (vaikka samassa lähetyksessä ollut nuori hallitushai Tikka kertoi, että hän on hallituksissa ja joskus ne menee jopa miinuksille, lol), eikä kaikki muut tee päätöksiä samalla kriteerillä. Oli vain mielenkiintoista, että samaan aikaan kun jatkoajan oikeistosiiven terävimmät aivot eli Daespoo ja Varjo pitävät välttämättömänä, että hallituspalkkiot ovat korkeita, niin Lehti toteaa, että näin ei välttämättä ole. Mutta mitäpä se Lehti näistä ymmärtäisi, kun ei ole varmaan lukenut jatkoaikaa, eikä ymmärrä taloudesta...
Nämä on niitä kuuluisia arvostuskysymyksiä. Noksu olisi saanut Tauskin toimariksi korilla kaljaa ja "vapaudu vankilasta" -kortilla, nimellisesti olisi tullut todella halvaksi omistajille mutta todellisuudessa...Niin, mitä olisikaan tapahtunut? En tiedä.
Olitko muuten sinä niitä jotka kitisivät Ollilan palkkiosta 2000-luvun puolessa välissä? Rehellinen kysymys.
Tauski ja kori kaljaa. Hyvä, että esimerkitkin on realistisia. Lähinnä kyselen sen perään, että kun täällä esitettyjen näkemysten mukaan korkeilla palkoilla saadaan houkuteltua parhaat osaajat, niin oliko Elop jokin poikkeus? Että eikö korkeilla palkoilla ja bonuksilla aina saadakaan houkuteltua parhaita onnistujia. Tekikö virheet Elop vai häntä edeltänyt Kallasvuo vai Kallasvuon valintaan osallistunut Ollila...
Ylimmän johdon palkkioista...hmm...en muista olenko "kitissyt" Ollilan palkkioista - mitä tässä yhteydessä tämä kitinä ikinä tarkoittaakaan. Olen sitä mieltä, että Ollila on varmasti Suomen taloushistorian menestyneimpiä yritysjohtajia ja on osaamisensa vuoksi ja onnistumisien vuoksi myöskin ansainnut saada enemmän kuin tavallinen Jorma tai Tauski. Ja näinhän on käynytkin. Tämähän osoittaa, että meillä on kaikesta demariudesta, kateudesta ja tasapäistämisestä huolimatta mahdollisuus menestyä ja tienata, jos kyvyt siihen antavat myöden - vaikka täällä annetaan jatkuvasti ymmärtää, että kateus, demarius, tasapäistäminen ja verotus ovat esteenä menestymiselle. Eivät näytä olevan.
Sen sijaan olen voinut kyseenalaistaa sitä ajattelua, että mikä tuntuu oikeudenmukaiselta palkalta tavallisille työntekijöille. Kun välillä näissä keskusteluissa tuntuu siltä, että tavallisen työntekijän palkka ja palkankorotus pilaa talouden. Minun mielestäni näin ei ole. Työntekijälle kuuluu työntekijän palkka ja pörssin toimitusjohtajalle kuluu suurempi palkka. Sairaanhoitajat eivät mielestäni tienaa vieläkään liikaa, jos joku on sitä mieltä, että hallituspalkkiota voidaan tuosta vain nostaa kymppitonneilla. Olen siis oikeistokokoomuslainen Benin kanssa samoilla linjoilla noissa hallituspalkkiokorotuksissa. Liika näyttää olevan liikaa.
Yleisellä tasolla tuloerot ovat mielestäni hyväksyttäviä, perusteltuja ja luonnollisia - mutta joissain tapauksissa minusta näyttää siltä, että erot ovat jo aivan riittävän suuret ja en usko, että yhteiskuntamme muuttuu sillä kokonaisuudessaan yhtään paremmaksi, jos Nordea kenkii pihalle 300 ihmistä ja tätä kautta tulee lisää massia Wahlroosin tilille (jossa on jo entuudestaan ihan riittävästi rahaa).
Eli tällä logiikalla olen varmaankin kitissyt.
Tätä hän ei esittänyt, tuollaisen tulkinnan voi tehdä vaan puusilmäisin ay-demari.
Ai jaa. Voitko selvittää, millaisen tulkinnan Sinä viisaampana teit. Mitä Stubb sitten tuossa faktisesti ehdottaa?
Minun näkemykseni mukaan Stubb on nimenomaisesti lähtenyt tähän EK:n linjaan, jossa "kustannuskilpailua on parannettava" eli nimenomaan palkkatason alentamista nykytilanteeseen nähden - tehdäänkö se sitten työtunteja lisäämällä vai palkkoja alentamalla, siitä siinä on kysymys. Tuossa voi yrittää silmänkääntötemppua siitä, että "palkka ei laske, ainoastaan työtunteja kasvatetaan", mutta faktisesti kyseessä on palkan heikennys.
Voidaan olla poliittisesti erimielisiä siitä, onko tällainen hyvää politiikkaa vai huonoa, mutta tuohan se on tuon ehdotuksen ydin. Voi olla totta, että se parantaa yrittäjän intoa palkata työntekijöitä. Voi olla totta, että se nostaa Suomen viennin kilpailukykyä jne...mutta työntekijän aseman kannnalta se on heikennys. Yrittäjän ja osakkeenomistajan kannalta se olisi luonnollisesti parannus. Ja jos työtön saa tuon takia työtä, niin myös työttömän kannalta parannus - mutta tällä hetkellä työssä olevan kannalta heikennys ja siksi varmasti monen tavallisen työntekijän mielestä tuo ei ole varsinainen vaalihoukutus.
Mielestäni Stubb tuo tuossa esiin (vaikkei sitä suoraan sano), että TES-palkat ovat joillain aloilla liian korkeat ja yrittää löytää tietä niiden alennuksiin, kun tietää, että AY-liike ei ole osoittanut valmiutta TESsien heikentämiseen neuvotteluteitse. Siksi pidän tuota "tasavertaiset neuvotteluasemat" ja "vaatii luottamusta" lähinnä poliittisena koristeluna, eli höpöhöpönä.
Vai yritätkö väittää, että Stubb hakee parannuksia työntekijöiden asemaan tällä ehdotuksella? Jos Stubb haluaa maksettavan _yli_ TES:n, ei nykytilaan tarvita mitään muutosta. Sen voi tehdä jo nykyään. Ja monet yritykset tekevätkin.