Ihmeellinen oksennus sinulta. Millä perusteella minä olen kateellinen? Ai siksi että epäsuorasti kritisoin sitä, että kansanedustaja kehottaa ihmisiä sijoittamaan ulkomaisiin asuntoihin?¨
Tämä maa tosiaan tarvitsee sellaisia työnantajia, joilla on halua ja kykyä työllistää ihmisiä, mieluiten suomalaisia sellaisia. En minä nyt tätä toivotalkoolaista jatusmaailmaa ymmärrä, että typönantajia pitäisi oiekin pokkuroida, mutta kyllähän minä rehellisesti veronsa Suomeen maksavia työnantajia arvostan, ei siinä koskaan ole ollut mitään epäselvää.
Kateuden osuudesta vaikuttimenasi en täysin tiedä, mutta TosiFanin muotoilemaa "rutinaa ja kitinää" sinulta suoltuu harvinaisen sujuvasti. Mutta kukin tyylillään. Siitä en ole eri mieltä, etteikö olisi asiallista kommentoida jos näkee ympärillään epäkohtia, mutta missä kohdassa Eero Lehteä pitäisi tuon asian tiimoilta tosiasiallisesti kritisoida?
Ulkomailla sijaitseva sijoitusasunto on sijoitusvarallisuutta siinä missä sellaisen pörssiyhtiönkin omistaminen, jolla on käyttöomaisuutta ja liiketoimintaa myös Suomen rajojen ulkopuolella. Tässä kohdassa on hyvä todeta, että sijoittamista harrastetaan nykyään läpi yhteiskunnan; piensijoittajia eli institutionaalisia sijoittajia pienemmillä summilla operoivia löytyy yhtä lailla vasemmalta, keskeltä kuin oikealta. Niin hyvin ovat demarit pitäneet omiensa puolia, että monella sosialistilla on varsin porvarilliselta kalskahtava sijoitussalkku tänä päivänä, mutta olkoon tämä oma keskustelunsäikeensä.
Kritisoiko erku myös työväentalon toveria, jos tämä menee ostamaan jokin pörssiyhtiön osakkeita? Kuten Wärtsilän, jolla on tehdastoimintaa ja monenlaista käyttöomaisuutta ja liiketoimintaa myös ulkomailla? Entä jos toveri ostaa Danske Bankin osakkeita, sehän vasta on pentele ulkomaan kapitalistien tukemista ja rahan siirtämistä pois Suomesta? Tai jos työväentalon toveri päättääkin ostaa jenkkipörssistä Applen osakkeita?
Työväentalon toveri maksaa osakkeita myydessään voitoista verot suomalaiselle verottajalle. Samaten hän maksaa osakkeita omistaessaan voimassa olevan verokannan mukaiset verot irtoavista osingoista Suomeen. Mikäli Eero Lehti myy sijoitusasuntonsa tai saa siitä vuokratuottoja, niin hän luonnollisesti laittaa nuo veroilmoitukseensa ja maksaa näin saamastaan tulosta säädetyt verot.
Nyt spede valot päälle ennen kuin vastaat seuraavaan: missä kohdassa Eero Lehti toimii sijoittajana yhtään sen tuomittavammin kuin em. työväentalon toveri, vai toimiiko itse asiassa kumpikaan millään lailla tuomittavasti? Vaiko peräti molemmat?