Vastaus kysymykseesi on markkinatalous, noin yleisellä tasolla. Jos on kaksi kilpailevaa yrittäjää, A ja B, näiden välillä ainoa erottava tekijä on se että yritys A kannustaa työntekijöitä hyvään suoritukseen konkreettisella palkitsemisella toisin kuin B, niin pitkässä juoksussa A valtaa markkinoita koska sen työntekijöiksi hakeutuu paremmat työntekijät ja ne ovat tuottavampia.
Jos näin ei tapahdu, kilpailu ei ole täydellistä, ts. markkinoilla on aukko johon voi iskeä noheva yrittäjä olettaen että alalla ei ole suuria kynnyksiä (Suomessa bussipuolella taitaa olla).
Kuljetusalalla ei olekaan mitään muuta kuin kaikenlaisia kilpailua estäviä kynnyksiä. Toisaalta ne kynnykset ovat olemassa kuljetuspuolella ihan myös sitä varten, että yritykset eivät ajaisi itseään sekä kuljettajiaan hengiltä. Tiedän että tätä on vaikea uskoa niiden, jotka eivät ole tietoisia kuljetusalan meiningistä, mutta näin se vain on. Jo tälläkin hetkellä ajo- ja lepoaikalakeja pingotetaan yrityksissä aivan äärimmilleen, koska se on kustannustehokkainta. Vaikka ei sinänsä olisi edes mikään pakko, mutta koska polttoainekuluissa ei voida yritysten välillä Suomessa kilpailla mitenkään, ja kalustolla kilpailukaan ei ole monessa tapauksessa kustannusjärkevää eikä välttämättä edes mahdollistakaan kilpailutusehtojen puitteissa, niin milläs se firma kilpailee? No se kilpailee sillä työntekijän palkkauksella, mutta sillä taas ei voi kilpailla, koska AKT puuttuu siihen välittömästi. Tämä tässä kerrottu on siis se, että millä kuljetusyritykset kilpailevat toisiaan vastaan saadakseen tarjottua halvemmalla kuljetuksia, että saisi ajaa niitä.
No mitä tässä voi työntekijä tehdä? Ei mitään. Ei yhtään mitään. Kuljetusalalla maksetaan TES. Siis yhtään isommissa firmoissa, joista niistäkään kaikki eivät kaikille TESsiä maksa. Pienemmissä taas yritykset ottavat sen, kuka tulee halvimmalla töihin. Ja tässä sitten pitäisi työntekijän jotenkin kilpailla itse paremman palkan toivossa? Ei se onnistu. Vielä nykyään on ainakin joku, joka tulee ja ajaa alle TES:sin, jos itse vaadit sitä TES:sin mukaista palkkaa, puhumattakaan jos vaadit vielä parempaa tai jotain bonuksia hyvin tehdystä työstä. Vittu, nehän nauraa sut pihalle sellaisesta. Ns. kilometripalkalla ei nykyään enää kukaan täysipäinen aja, koska niin pitkiä työpäiviä ei lain mukaan pysty tekemään että se kannattaisi ja lain rikkomisen maksaa aina kuski. Aina. Mullakin on jos sen kaikennäköistä todistusta ammattitaidosta ja suoritetuista kursseista ja lähes kaikki mahdolliset luvat jotta voin ajaa lähes mitä vain kuljetuksia, mutta ei niitä paljon kysellä tuolla työhaastatteluissa. Ei ne ketään kiinnosta. Itse asiassa tätä edellisessä työpaikassa ei pyydetty näyttämään edes ajokorttia, että onko se voimassa, ainoastaan kysyttiin että löytyykö D-kortti ja se riitti.
Mutta toivoa on sen verran, että nyt syksyllä tulee voimaan uusi EU-direktiivi, jonka myötä merkittävä osa kuskeista rekkapuolella lopettaa ajot, koska eivät viitsi niitä pätevyyksiä enää suorittaa. Meille "päteville" se taas tarkoittaa parempaa tilannetta, että pikkuhiljaa aletaan kääntyä siihen suuntaan, että työntekijät voivat oikeasti edes vähän kilpailuttaa omaa osaamistaan firmojen kesken, eikä vain ole ns. pakko ottaa sitä paikkaa mihin sattuu pääsemään. Tämä toki tulee jollain aikavälillä näkymään siinä leipäpaketin ja maitotölkin hinnassa hinnankorotuksina, mutta eikös se ole vain hyvä?
Jos tilanne on tämä, työnantajan kannattaa pistää YT:t pystyyn ja kenkiä B hiuksista vittuun ja 6kk karenssiajan jälkeen palkata tilalle toinen A:n kaltainen työntekijä.
Jos A muuttaa itsensä B:n tyyppiseksi, hän riskeeraa lentää ulos seuraavissa YT:ssä.
Toki fiksu firma palkitsee A:n heti kun havaitsee hänen tuoman lisäarvon.
Niinhän sitä luulisi. Mutta kun ne molemmat tekee edelleen sen työnsä eli kuljettavat ihmiset paikasta a paikkaan b. Ja pääkaupunkiseudulla ei ole vitunkaan väliä, kuinka monta ihmistä se bussi kuljettaa, ei bussiyhtiö siitä rikastu. Se saa rahaa vain ja ainoastaan siitä, että se ajaa lähtöpysäkiltä päätepysäkille aikataulun toleranssien puitteissa, joka sallii aika ison myöhästyksen sekin. Joten ei ole yhtään mitään syytä sille bussifirmalla, miksi se tuppisuu kuski, joka on aina alle 15 minuuttia myöhässä, pitäisi irtisanoa. Se tuottaa firmalle ihan saman kuin se iloisesti kaikkia tervehtivä, aina sekunnilleen aikataulussa oleva kuski. Lisäksi polttimon vaihdot eivät TES:sin mukaan kuulu kuskeille, joten sitä ei voi vaatia eikä sairastaminenkaan ole mikään syy irtisanoa, niin kauan kuin on sairaslomatodistukset.
Rekkapuolella ihan sama juttu. Siellä ei tarvitse edes tervehtiä ihmisiä, mutta kunhan viet tavarat tietyssä ajassa tiettyyn paikkaan ehjänä, niin se siitä. Toisella kuskilla kestää se 9 tuntia ruokatunnin kera samassa reissussa, jonka toinen kuski tekee 8,5 tunnissa ruokatunnin kera. Saako tämä nopeampi kuski siitä mitään plussaa? No ei saa, vaan järkevämpää sen on oman palkkansa kannalta istua se ylimääräinen puoli tuntia jossain Nesteen kahviossa, ettei ole vahingossa liian aikaisin perillä, sillä muuten se saa puoli tuntia vähemmän palkkaa kuin muuten saisi.