Koira – ihmisen paras ystävä

  • 436 806
  • 2 214

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Mikä voisi olla syynä, kun meidän koira on nyt vajaan vuorokauden nuollut jatkuvasti toista etutassuaan? Ei ole kosketusherkkä, mitään haavaa/naarmua ei löydy, kynnet on ehjät kuten myös anturat. Uskoo kyllä kieltoa, mutta vaihtaa heti paikkaa ja menee esim. toiseen huoneeseen jatkamaan nuolemista. Koira käyttäytyy täysin normaalisti, askel ei onnu, juoksee jos on vapaana jne.

Lääkäriinhän tuon kanssa on lähdettävä jos tilanne ei rauhoitu, mutta ajattelin jos täällä jollakin olisi kokemusta tilanteesta ja saataisiin homma kuriin ihan kotikonstein.

Voisi olla ehkä kuivuneet? Kutiaa ja sen takia nuolee - ja kun koira päättää lutkuttaa jotain paikkaa, sehän jatkaa vaan. Jotain siellä kuitenkin on, koska ei ne turhaan tuolla tavalla toimi.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Vehnä allergia aiheuttaa myös kutinaa tassuihin ja saa koiran lutkuttamaan tassujaan. Mun sedän edellinen koira joutui siirtymään kanariisi ruokavalioon kun lutkutti lopulta tassut punasiks. (Silloin BARF ei ollut vielä tiedossa.) Toki se oli Westie ja niillä on tunnetusti paljon allergioita...
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tassut ei ole kuivat, unohtui tosiaan tuossa aiemmin sanoa. Ja samaa ruokaa herra on syönyt kohta vuoden päivät, joten pidän allergiaakin aika epätodennäköisenä.

Huomasin tuossa äsken koiraa silittäessä että se nuolee jatkuvasti meikäläisenkin kättä. Eli voiskohan olla ettei se tassun nuoleminen johdu tassusta, vaan siitä että koiralla on jokin muu häikkä jonka takia se lipittää jatkuvasti. Kuten Knower sanoikin, jostainhan tuo oireilee. Närästys?

Pitää vielä huominen aamupäivä seurailla ja jos ei rauhoitu niin lääkäriin käy tie.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koiranruokaa nettikaupasta

Olen ostanut eläinlääkäriltäni aiemmin Specific Joint Support ruokaa, mutta hinta on aika suolainen, satasen luokkaa kuten tuossakin nettikaupassa.
Onko palstalaisilla kokemuksia koiranruuan tilaamisesta netistä? Ajattelin, jos tuollaista tai vastaavaa (nivelrikolle suositeltua) sapuskaa saisi murrelle vähän huokeampaan hintaan jostakin.
 

Bay

Jäsen
Olen ostanut eläinlääkäriltäni aiemmin Specific Joint Support ruokaa, mutta hinta on aika suolainen, satasen luokkaa kuten tuossakin nettikaupassa.
Onko palstalaisilla kokemuksia koiranruuan tilaamisesta netistä? Ajattelin, jos tuollaista tai vastaavaa (nivelrikolle suositeltua) sapuskaa saisi murrelle vähän huokeampaan hintaan jostakin.

Tuolta olen itse tilannut: Lemmikkieläinten ruoat & tarvikkeet | zooplus.fi. Meidän koiralla on tosi herkkä vatsa ja ruokana toimii Royal Caninin Hypoallergenic, joka maksaa eläinlääkärillä n. satasen 14 kg pussi. Tuolta zooplussasta olen saanut noin 70 eurolla saman säkin kotiin kuljetettuna.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olisiko kellään antaa hyviä vinkkejä, miten ovat saanut kohtuuhinnalla koiralle aitauksen ulos? Aivan sairaita hintoja osassa ja budjetti ei kuitenkaan ihan kaikkea kestä. Olisihan pystiksellä kiva kesällä makoilla töissä ollessani alueella, joka ei ole ihan pieni, vaan siinä voisi jopa vähän liikettäkin saada.

Toinen vaihtoehtohan olisi ns. "juoksulanka", mutta noinkohan uskaltaa jättää päiväksi siihen, sillä nuorison vartiointiin ei sataprosenttisesti kyllä luota. Kokemuksia?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Olisiko kellään antaa hyviä vinkkejä, miten ovat saanut kohtuuhinnalla koiralle aitauksen ulos? Aivan sairaita hintoja osassa ja budjetti ei kuitenkaan ihan kaikkea kestä. Olisihan pystiksellä kiva kesällä makoilla töissä ollessani alueella, joka ei ole ihan pieni, vaan siinä voisi jopa vähän liikettäkin saada.

Toinen vaihtoehtohan olisi ns. "juoksulanka", mutta noinkohan uskaltaa jättää päiväksi siihen, sillä nuorison vartiointiin ei sataprosenttisesti kyllä luota. Kokemuksia?

Onpa tosiaan järkyttävän hintaisia. En oo ennen edes ajatellut koko asiaa, piti käydä tarkistamassa.

Mulla on takapihalla ihan tuollainen perus juoksulanka-systeemi. Koira ei kyllä tosin viihdy yksikseen pihalla, kerrostalo koira joten ei oo pentuna tottunut moiseen. Mutta ajanut asiansa ihan hyvin, halpa ja helppo ratkaisu. Pitää vaan huolehtia että koiralla on joku varjoinen paikka mennä jos aurinko porottaa liiaksi.

Eli kyllähän tuo juoksulanka asiansa ajaa, painotat nuorisolle että pitävät kuumana päivänä huolen että koiralla on raikasta vettä ja lepopaikka jonne kömpiä :) Koiran omistaminen helteellä on kyllä "helppoa".
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisiko kellään antaa hyviä vinkkejä, miten ovat saanut kohtuuhinnalla koiralle aitauksen ulos? Aivan sairaita hintoja osassa ja budjetti ei kuitenkaan ihan kaikkea kestä. Olisihan pystiksellä kiva kesällä makoilla töissä ollessani alueella, joka ei ole ihan pieni, vaan siinä voisi jopa vähän liikettäkin saada.

Toinen vaihtoehtohan olisi ns. "juoksulanka", mutta noinkohan uskaltaa jättää päiväksi siihen, sillä nuorison vartiointiin ei sataprosenttisesti kyllä luota. Kokemuksia?

Onko ulkonäöllä väliä? Itse tein sheltille tälläisestä takapihaan aidan:

Aitaverkko 1x25m, silm | Rellunkulma.fi verkkokauppa

Ei kauhean kaunista aitaa mutta ainakin sopivan hintasta. Vai täytyykö olla aitaus pakosta? Isompaa koiraa tollanen rimpula-aita ei kyllä pidättele, varsinkin jos on halua mennä.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Olisiko kellään antaa hyviä vinkkejä, miten ovat saanut kohtuuhinnalla koiralle aitauksen ulos? Aivan sairaita hintoja osassa ja budjetti ei kuitenkaan ihan kaikkea kestä. Olisihan pystiksellä kiva kesällä makoilla töissä ollessani alueella, joka ei ole ihan pieni, vaan siinä voisi jopa vähän liikettäkin saada.

Toinen vaihtoehtohan olisi ns. "juoksulanka", mutta noinkohan uskaltaa jättää päiväksi siihen, sillä nuorison vartiointiin ei sataprosenttisesti kyllä luota. Kokemuksia?

Meillä ainakin hyvin on toiminut ihan perinteinen kepit maahan ja muovipinnoitettu verkkoaita kombinaatio.

Jos koira on rauhallista sorttia eikä aktiivisesti pyri karkailemaan niin tuohan on aivan käypä ratkaisu. Meillä esim. hommattiin ~2m pitkiä kyllästettyjä keppejä ja iskettiin niitä noin 50-60cm maan sisään ja 140cm korkea verkkoaita kiinni tolppiin ja kiertämään pihaa, tarpeen mukaan voi sitten portteja asennella matkalle. Ja jos koiralla on taipumusta kaivautua aidan ali niin upottaa vaikka sitä aitaa ihan sinne maan sisään tai kaivaa jotain vaneri/vastaavaa levyä aidan alle.

Ekalla kerralla kun meidän koira päästettiin aidatulle takapihalle juoksemaan oli niin innoissaan että juoksi suoraan päin aitaa, kun ei ilmeisesti kovin hyvin tuo vihreä verkkoaita erottunut muusta maisemasta :). Hyvin aita kuitenkin kesti ja koirakin oli kuitenkin n.25kg, eli ei ihan pienimmästä päästä.

Hinnaksi tuli muistaakseen hiukan alta 200e(aidattiin n.500m2 pihasta), ja päivä tai pari taisi mennä rakenteluissa. Eniten aikaahan tuossa menee tolppien sahaamiseen ellei sitten ole kunnon sirkkeliä jolla saa vedettyä helposti mittaan.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
MEniten aikaahan tuossa menee tolppien sahaamiseen ellei sitten ole kunnon sirkkeliä jolla saa vedettyä helposti mittaan.
Kannattaa kysyä sahaavatko liikkeessä määrämittaan. Itse rakentelin koirille myös aitauksen viime kesänä, niin Starkissa ainakin sahasivat valmiiksi tolpat kun tulin kysyneeksi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kannattaa kysyä sahaavatko liikkeessä määrämittaan. Itse rakentelin koirille myös aitauksen viime kesänä, niin Starkissa ainakin sahasivat valmiiksi tolpat kun tulin kysyneeksi.

Näin. Useimmissa rautakaupoissa on sahauspalvelu, maksullinen ainakin nimellisesti, mutta jos sopivan määrän ostaa tavaraa niin varmaankin sahaavat samaan hintaan (ainakin nyt jos hakee tavarat jo ennen kuin varsinaisen rakentamisen sesonki alkaa kk päästä.)
Helpottaa kyllä paljon.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Onko jollain kokemuksia noista invisible fenceistä? Eli oppiiko koira helposti kunnioittamaan tuota rajaa eikä ole saman tien toisella puolella sähköiskun saaneena, jos siellä joku naapuri heiluu.

Itse olen tällaista nyt harkinnut. Olisi verkkoaitaan verrattuna huomattavasti kätevämpi systeemi joka suhteessa. Jos vain koira oppisi tätä rajaa noudattamaan.
 

Cassu

Jäsen
Meillä on suunnitelmissa kesällä tehdä omalle saksanpaimenkoiralle tarha pihalle. Tuttava haki juuri valmiit puurunkoiset aitaelementit ja jotain 300 paikkeilla hinta oli. Usein voi netistä löytyä valmiita elementtejä, puurunkoiset on edullisimmat. Itse meinattiin ihan alusta rakentaa.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Vanhempien koirat oppi noudattamaan omakotitalon pihan rajoja ihan vain kun omistaja kierrätti koiraa pari kertaa rajoja pitkin. Alussa sattui muutama pieni karkaaminen, josta kuitenkin palasivat nopeasti takaisin tuhoamatta tai satuttamatta ketään. Nyt pysyvät kuitenkin kiltisti pihassa. Molemmat ovat leikattuja, joka omalta osaltaan vähentää karkaamisviettiä.

Olen kuullut positiivisia tuloksia myös sähkölangan käytöstä. Oppivat rajan niinkin.

Edit: Lisättäköön vielä, että oman mielenterveyden kannalta ihan konkreettinen aita on kuitenkin ehkä paras vaihtoehto. Vaikka koirat eivät karkailekaan on omistajilla aina pieni huoli päällä ja sivusilmällä tarkkailevat niiden liikkeitä pihamaalla. Aidan vuoksi mokomista ei tarvitse juuri välittää vaan saavat ihan oikeasti tallustella pihalla vapaasti.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
On kyllä ihme miten koirakuume voi viedä miehen. Olen tässä vapaaherrana ollessa toiminut sivutoimisena mäyräkoiranhoitajana, exäni mäyris asustelee luonani aina pari päivää viikossa kunnes taas työllistyn. Ja nyt on sitten käynyt niin, että minulla on oma mäyräkoiranpentu jo "tilauksessa", ja kyseessä olisi vielä mäyrisystäväni lapsenlapsi ;) Edellyttäen että kaikki sitten sujuu hyvin, tietenkin. Mutta samalta kasvattajalta voi varmasti saada mäyriksen joka tapauksessa jos tuo ei syystä tai toisesta onnistu. On erittäin hyvä kun tietää että on ainakin taustat kunnossa, on oikein surettanut kun on viime aikoina lukenut näistä rikollisista pentukasvattajista. Minä jolla oli hyvin vähäinen kokemus koirista muutuin sitten koiraihmiseksi pikavauhtia ;)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Onnea tulevaa koiratalouteen, mäyrikset ovat mahtavia koiria! Varaudu siihen, että kaveri on seuranasi pitkään. Meidänkin maastonakki eleli kanssamme lähes 17 hienoa vuotta.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Onnea tulevaa koiratalouteen, mäyrikset ovat mahtavia koiria! Varaudu siihen, että kaveri on seuranasi pitkään. Meidänkin maastonakki eleli kanssamme lähes 17 hienoa vuotta.

Kiitos ! Juu, siihen on varauduttu ;) Mäyris on varmaan pitkäikäisimpiä koiria
mitä löytyy. Tämä hoidokkini on juuri täyttänyt 10 vuotta, ja se on oikein innokas vipeltäjä. Sillä oli vaan hiljattain hammasvaivoja, siltä revittiin pois 8 hammasta jonkun tulehduksen vuoksi.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Hei, olisko hyvää ideaa tuholaistorjuntaan? Meillä kaksi borderterrieriä (uroksia), iältään viisi ja kolme vuotiaat. Vanhempi tykkää repiä sängystä petivaatteet, jalkopäästä. Tämä tapahtuu siis silloin, kun ollaan töissä. Eroahdistusta saattaa olla ja osaksi myös nuorempi koira on saanut vanhemman tekemään näitä tuhotöitä. Silloin kun tämä vanhempi koira oli meidän ainoa koira, ei tuhoamista tapahtunut, poislukien aivan pentuaika. Yksi vaihtoehto olisi tietysti se, että laittaa työpäivän ajaksi makkarinoven kiinni. Tällä hetkellä käynnissä jääkausi, ensimmäinen viikko. Tuhoamista siis jatkunut reilu vuoden, lähemmäksi kaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mikset laittaisi makuuhuoneen ovea kiinni? Eivät koirat siitä kärsi, jos eivät pääse joka huoneeseen remmeltämään. Meilläkään ei koirilla ole asiaa osaan huoneista kun emme itse ole paikalla.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä hoidokkini on juuri täyttänyt 10 vuotta, ja se on oikein innokas vipeltäjä.

Vanhemmillani on sekarotuinen (suomenpystykorvaa ja partacollieta) koira, joka tulevana kesänä täyttää kymmenen vuotta. Edelleen aivan yhtä aktiivinen kuin viisi vuotta sitten, mikä on tuota koiran touhukkainta aikaa. Minkäänmoista hiipumista vauhtiin ei ole tullut. Ainoa tauti mitä koira on sairastanut on kennelyskä, minkä sai koirakaveriltaan. Muuten ollut terve koira.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Vanhemmillani on sekarotuinen (suomenpystykorvaa ja partacollieta) koira, joka tulevana kesänä täyttää kymmenen vuotta. Edelleen aivan yhtä aktiivinen kuin viisi vuotta sitten, mikä on tuota koiran touhukkainta aikaa. Minkäänmoista hiipumista vauhtiin ei ole tullut. Ainoa tauti mitä koira on sairastanut on kennelyskä, minkä sai koirakaveriltaan. Muuten ollut terve koira.

Tämä on jo käynyt läpi mäyriksen yleisen vaivan, eli selkävaivat. Mutta ne saatiin hoidettua osteopatialla. On se kuulemma ollut vielä aktiivisempi nuorempana, mutta kun sen kanssa lähtee ulos niin se ei meinaa haluta kotiinkaan ;)
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mikset laittaisi makuuhuoneen ovea kiinni?

Joo, tuo on varmaan ainoa vaihtoehto ja perjantaina ei ollut mitään tihutöitä tehty. Ei tarvitse ovea laittaa kuitenkaan kiinni, kun löytyy koiraportti. Tänään sitten olikin mielenkiintoinen tilanne, meikäläinen sängyssä krapulan kourissa puoliunessa. Kun avokki lähti ulos, niin pari minuuttia siitä tämä vanhempi koira teki reiän aluslakanaan jalkopäähän. Ihme touhua.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Vanhemmillani on sekarotuinen (suomenpystykorvaa ja partacollieta) koira, joka tulevana kesänä täyttää kymmenen vuotta. Edelleen aivan yhtä aktiivinen kuin viisi vuotta sitten, mikä on tuota koiran touhukkainta aikaa. Minkäänmoista hiipumista vauhtiin ei ole tullut. Ainoa tauti mitä koira on sairastanut on kennelyskä, minkä sai koirakaveriltaan. Muuten ollut terve koira.

Minkälainen epeli on partacollien ja suomenpystykorvan sekoitus? Voisin veikata, että melko energinen otus on kyseessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös