Koira – ihmisen paras ystävä

  • 435 107
  • 2 214

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Uusin tulokkaamme, pystiffi-tyttö, on nyt reilu kolmekuukautinen ja jo parikymmenkiloinen mössykkä. Täysin vauvahan se vielä on, mutta hurjaa on silti fyysisen olemuksen ja liikkuvuuden kehitys. Lenkeillä tyllerö ei vielä oikestaan käy, mutta päivät pitkät isomman koira-tyttömme kanssa telmiminen on juuri sitä omaehtoista liikuntaa, jota "pikkuinen" kasvava kroppa tarvitsee. Ruokahalu onkin aivan valtava, neljä kertaa päivässä on ruokailu plus makupalat, joita kuluu tyllerön koulimisessa pikkuhiljaa yhteiskuntakelpoiseksi, mutta lihavana tuota ei voi pitää, vaikka se vielä semmoinen karvapallero onkin.
Hyvin on siis mennyt, <kop, kop, kop>, ja toivottavasti menee jatkossakin...
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarvitsisimme uuteen asuntoon tilanjakajan / jonkinlaisen koira-aidan. Pitäisi olla n. 3,5m leveä ja helposti kokoontaitettava / kasattava. Eli ei mitään seinäkiinnityksiä ruuveilla tms. Kämppään tuli uusi sohva, emmekä haluaisi koirien pilaavan sitä heti. Ei ne sohvalle mene kun olemme kotona, mutta työpäivien aikana kyllä. Isoja koiria, joten nopeasti menee piloille vaikka kuinka peitoilla ja lakanoilla sitä peittelisi.

Eli päivittäin se pitäisi kasata/purkaa. Vinkkejä?
 

hege

Jäsen
Nyt sitten on meillä tullut tilanne eteen, että koirasta joudutaan luopumaan erilaisten allergia oireiden takia. Onneksi näyttää siltä, että on löytymässä hyvä uusi koti lemmikille ja vielä ehkä sellainen missä koiraa voi päästä katsomaan vaikka omalla kohdalla ei nyt siihen oikein tunnu olevan innostusta, mutta lapsille ja vaimolle tämä on tärkeä lisä.

Nyt on jo pidempi aika tehty luopumistyötä ja onneksi lapsilla on, ainakin päällepäin, aika pragmaattinen ymmärrys tilanteesta vaikka ymmärtävät hyvin että allergiaoireista vain osa on koirasta peräisin ja osa normaalia allergiaa, mutta kun siitepölylle yms jutuille ei oikein itse voi mitään niin koirasta luopuminen jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Hyvä muistoja on kertynyt paljon tässä reilussa kahdessa vuodessa ja itse on myös varsin haikein mielin asian suhteen ja kelailee olisiko jotain voinut tehdä eritavoin mutta koira on ns. pienen allergiariskin vesikoira mutta mikäs teet... toisaalta ei tuo ihottumien hotaminen myöskään niin hauskaa ole...

Näillä mennään sitten hammasta purren ;-(
 

Kotikatsomo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt todella epätoivoista tiedustelua. Itse en ole pätkääkään koiraihmisiä. Ainoa kokemus on lapsuuden traumat naapurin juoppojen hullusta hyökkäilijäkoirasta. Nyt kuitenkin kauniimpi puolisko on ilmaissut todella kovasta koirakuumeesta, nimenomaan koiranpennusta. Kenelläkään heittää mitään vinkkejä, pääsisikö jossakin tällaisia katselemaan ja silittelemään, niin saisi pahimpaan kuumeeseen lievitystä. Eikä välttämättä edes kuumeeseen, mutta pystyisikö vaimoketta yllättämään vieden johonkin peuhaamaan tällaisten kanssa? Onko olemassa mitään paikkoja? Tutuilla ei juuri koiria ole. Itse tiedän että Särkänniemen Koiramäessä taitaa päästä paria pentua katselemaan, mutta ei taida riittää tyydyttämään nyt.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Miten musta tuntuu, ettei taida moinen kuume ainakaan lieventyä sillä että käy katsomassa pentuja.

Kasvattajien kautta varmaan helpoin päästä pentuja silittämään. Kannattaa toki varautua siihen, että rouvasi rakastuu pentuihin totaalisesti. Ja tiedät jo varmaan miten siinä käy. Eli onnittelut koiran hankinnasta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@Kotikatsomo Jos Helsinkiin eksytte, niin voin luvata, että tunnin lenkki meidän Otakarin kanssa alentaa tutkitusti koirakuumetta erittäin tehokkaasti.

Vakavasti: koiraa ei kannata ottaa koirakuumeen takia, vaan maailman rationaalisimman päätöksentekoprosessin kautta. Kannattaa opiskella koirankoulutusta kuin pääsykokeisiin valmistautumista ja varautua kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan. Yksinolo, remmirähjäys, siirretty aggressio ja perusjutut, kuten kontakti, päivittäinen aktivointi ja sisäsiisteys ovat varsin kuluttavia ja aikaa vaativia asioita oppia ja opettaa. Koirat tuppaavat tekemään kaikenlaista hullua, tyhmää ja ärsyttävääkin, mutta vika on aina remmin toisessa päässä.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu

Näinhän se on. Toisaalta ei myöskään kannata analysoida asioita liikaa. Itse olin haaveillut koirasta lapsesta saakka ja sitten kun tuli paikka ottaa pentu ,niin iski kauhea " apua, pysytnkö siihen" - kriisi. Rupesi mietityttämään pääseekö sitä enää itse mihinkään, kun on niin kiinni koirassa. Mitäs jos se tuhoaa meidän kaikki huonekalut, osaanko kouluttaa. Ylipäätänsä se että sitten se koira on aina siinä, ja sen mukana tulee todella iso vastuu.

Nyt kahden koiran jälkeen naurattaa lähinnä se alun liika analysointi kaikkien mitä jos- tapahtumien varalta. Ei se pennun kasvattaminen loppujen lopuksi ollut mitään rakettitiedettä, maalaisjärjellä on pärjännyt yllättävän hyvin ja pitkälle. Se koira sulautui meidän elämään ja toki siinä on etenkin pentuvaiheessa kiinni, mutta myöhemmin tajuaa että sen koiran kanssa haluaakin viettää aikaa, eikä sitä ajattele minään kahleena. Hetken päästä miettii että hitto, millaista meidän elämä oli edes ennen koiraa? Kun se tuntuu niin luonnolliselta osalta sitä. Toki meille on sattunut ihanat ja " helpot" yksilöt, ja toisen pennun tullessa vanhempi kasvatti tehokkaasti pentua. Joo, kyllähän noikin välillä ottaa aivoon, ei sitä silti osaisi kuvitella elämää ilman niitä.

Suosittelen että @Kotikatsomo että tosiaan otat kasvattajiin yhteyttä. Monet ovat iloisia että saavat pennuille katsojia ja silittelijöitä, totuttamisen kannalta. Osalla on nettisivut joista voi saada infoa siitä kenellä tällä hetkellä on pentuja, ja jos naisesi on kiinnostunut jostain tietystä rodusta niin ensisijaisesti yhteyttä kannattaa ottaa niihin kasvattajiin.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Nyt kuitenkin kauniimpi puolisko on ilmaissut todella kovasta koirakuumeesta, nimenomaan koiranpennusta. Kenelläkään heittää mitään vinkkejä
Meille kävi samalla tavalla. Ehdotin rouvalle, että harjoitellaan ajatusta muutama viikko. Laitoin narun vanhan villasukan ympärille ehdoin testimielessä rouvaa vetämään villasukkaa joka aamu kuukauden ajan korttelin ympäri. Tästähän rouva tietysti meni suuttumaan ja jouduttiin tekemään kompromissi. Nyt meillä on koira ja minä lenkitän sen joka aamu ennen töihin lähtöä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Koiraa harkitessa lähtisin toimimaan näin:

A) Valitse oikea rotu. Miettikää ensin itse millaisen koiran haluisitte ja mitä sen kanssa ehditte/haluatte tehdä/harrastaa. Rodun ulkoiset piirteet jättäisin tässä vaiheessa toisarvoisiksi, ehkä lähinnä kokoluokkaa lukuunottamatta. Väittäisin, että todella iso osa koiriin liittyvistä ongelmista on jollain lailla kytköksissä väärään rotuvalintaan. Usein mennään koiran ulkonäkö edellä ja sitten ihmetellään, kun se uljas husky ei oikein sovellukkaan siihen omaan pikkuyksiöön.

B) Etsikää hyvä ja luotettava kasvattaja. Tämä auttaa todella paljon ja saattaa säästää monelta ongelmalta. Kasvattajiin kannattaa olla reippaasti itse yhteydessä ja myös kysellä esim. aikaisempien pentueiden omistajilta kokemuksia.

C) Kuuntele kasvattajan neuvoja siinä mikä pennuista sopii juuri teille. Hyvä kasvattaja näkee jo todella pienissä pennuissa selkeitä merkkejä aikuisiän luonteesta ja osaa varmasti neuvoa mikä yksilö soveltuu esim. juuri ensimmäiseksi koiraksi parhaiten.

En tässä ala mitään koiraeksperttiä esittää, mutta omat havainnot puoltavat sitä ettei tällä tulokulmalla nyt ainakaan täysin vikaan voi mennä.
 

Kotikatsomo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiitoksia kaikille vinkeistä ja ajatuksista. Katsotaan millaisia mielenkääntötemppuja joudun käyttämään, että voidaan jatkaa nykyisellä meiningillä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vakavasti: koiraa ei kannata ottaa koirakuumeen takia, vaan maailman rationaalisimman päätöksentekoprosessin kautta. Kannattaa opiskella koirankoulutusta kuin pääsykokeisiin valmistautumista ja varautua kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan. Yksinolo, remmirähjäys, siirretty aggressio ja perusjutut, kuten kontakti, päivittäinen aktivointi ja sisäsiisteys ovat varsin kuluttavia ja aikaa vaativia asioita oppia ja opettaa. Koirat tuppaavat tekemään kaikenlaista hullua, tyhmää ja ärsyttävääkin, mutta vika on aina remmin toisessa päässä.

Olet täysin oikeassa, että kaikkeen kannattaa varautua kun koiran ottaa, mutta en silti malta olla kertomatta että joskus pennun kouluttaminen voi sujua kuin tanssi. Tai ettei tarvitse paljoa edes kouluttaa. Itse hankimme avopuolison kanssa reilu vuosi sitten pikkuisen jackchin (chihuahua ja jack russell mix). Ajattelin etukäteen, että on varmasti melkoinen räksyttäjä ja mitähän kerrostalossa asumisesta sellaisen kanssa seuraa. Noh, kävikin sitten niin että hauva oli asunut meillä pitkälti toista kuukautta ennenkuin se haukahti ensimmäisen kerran postiluukun kolahtaessa. Ja sen jälkeen reilussa vuodessa olen kuullut sen haukahtavan varmasti alle 50 kertaa. Noin kerran viikossa tulee yksi haukahdus, ja tämä siis ilman minkäänlaista koulutusta. Eroahdistusta ei myöskään ollut minkäänlaista, heti toisena päivänä koiran hankkimisen jälkeen jätimme sen yksin kauppareissun ajaksi, ei pienintäkään vikinää tai kiukuttelua, vaan otus meni nukkumaan kenkieni viereen ja kaupasta tullessa oli samassa kohtaa. Eikä ole eroahdistusta ollut senkään jälkeen. Mitään ei ole järsinyt lukuunottamatta muutaman sentin tapetinpalaa, joka repsotti seinästä irti jo valmiiksi. Sisäsiistiksi opettaminen kävi parissa kuukaudessa, alkuun kyllä pissoja tuli sinne tänne lattialle, mutta ymmärsi kyllä jo heti että ulos pyritään tarpeet tekemään. Tiivistettynä sanoisin että kaikki huolet ja pelot koiran kouluttamisen vaikeudesta olivat täysin turhia, mutta jokainen koirahan on yksilö että toki joskus voi olla todella hankalaa opettaa koira tavoille. Meillä suurin draama on ollut murtuma koiran jalassa heti pentuaikana, mutta sekin onneksi lopulta parani hienosti.
 

lebak

Jäsen
Kenelläkään heittää mitään vinkkejä, pääsisikö jossakin tällaisia katselemaan ja silittelemään, niin saisi pahimpaan kuumeeseen lievitystä. Eikä välttämättä edes kuumeeseen, mutta pystyisikö vaimoketta yllättämään vieden johonkin peuhaamaan tällaisten kanssa? Onko olemassa mitään paikkoja?
Yllä olevien kanssa samaa mieltä koiranhankintapäätöksestä. Siihen pitää olla valmis ja valmistautunut.

Koirantarvikeliikkeet (ainakin musti&mirri) järjestävät pentutapaamisia liikkeissä, missä pennut saavat sosialisoida ja riehua. Sinne ainakin voi mennä mukaan katselemaan ja miksei rapsuttelemaan.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Tätä on varmaan ketjussa käsiteltykin, mutta näin helteiden jatkuessa haluan tuoda esille omankin ihmettelyni.

Miksi ottaa koira mukaan kauppareissulle ja jättää se autoon 40 asteen lämpötilaan turkkinsa kanssa. Ikkunat tietysi tiivisti kiinni vaikka se pieni rako ei todellakaan sitä tuskaa hellitä. Luuleko tämänkaltaiset koiranomistajat, että koira tykkää olla siellä pätsissä. Kävin alkuviikosta paikallisessa tavaratalossa, missä käy pääsääntöisesti vain paikallisia (on sen verran sivussa) ja parkkipaikalla sisään mennessä huomasin erään auton takapenkillä uikuttavan koiran. Olin kaupassa noin puolisen tuntia ja sama auto koirineen samassa paikassa. Tein noin kymmenen minuutin kierroksen ja kävin tarkistamassa vieläkö tilanne jatkuu. Onneksi ei, poliisit olisin soittanut.

Mikä näitä "koiraihmisiä" vaivaa. Minä en ikinä jättäisi omia koiriani näillä helteillä suljettuun autoon edes viideksi minuutiksi. Silloin kun koirat ovat kauppareissulla mukana teen ne kävellen.
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Vilma oli hieno koira. Se piti ihmisistä ja tervehti aina kaikkia häntä heiluen. Vilma oli yhdeksän ja puolivuotiaana ihan yhtä leikkisä kuin pentunakin, iloinen ja hyväkuntoinen. Vielä torstaina rallateltiin Unon kanssa pitkin mökkipihaa ja perjantai-iltanakin se kävi hakemassa mökkivieraille lelun, vaikka olikin jo aika väsynyt. Sunnuntaina Vilma nukkui pois.

Vilma eli hyvän ja aika pitkän elämän. Sitä rakastettiin rajattomasti, sen kanssa harrastettiin, lenkkeiltiin ja leikittiin päivittäin. Talvella heiteltiin lumipalloja ja kesällä frisbeetä. Aina ei olisi jaksanut, mutta mietin silloin, että leikitään nyt kuitenkin, ei Vilma elä ikuisesti ja sitten harmittaa.

Vilmalla oli ”omia ihmisiä”, jotka olivat sille todella tärkeitä ja jotka se muisti, vaikka ei olisi nähnyt kuukausiin. Niiden vieressä nuhjattiin ja kainalossa nukuttiin, vaikka muutoin Vilma ei ollutkaan sellainen perinteinen rapsuttelukoira. ”Älä lääpi mua, vaan leiki mun kanssa” se olisi varmasti usein sanonut. Vilma huolehti omasta laumastaan ja oli aina vähän huolestunut, jos ei tiennyt missä kaikki ovat. Vilma oli aina lähdössä aamulla töihin mukaan, mutta viikonloppuna makailtiin taas pitkään sängyssä. Silloin ei ollut mikään kiire pois kainalosta.

Vilma oli samalla ärhäkkä, mutta toisaalta herkkä. Se pisti temperamenttisesti vastaan koirille, jotka eivät käyttäytyneet sen mielen mukaan, mutta toisaalta saattoi järkyttyä, jos sille ”sanottiin pahasti”. Toisaalta järkytys meni myös nopeasti ohi.

Vilma oli hyvin mukavuudenhaluinen; se piti makoilusta nurmikolla, lämmittelyssä omassa viherhuoneessaan parvekkeellamme ja sohvalle peiton alla. Toisaalta se nautti täysin rinnoin lumessa juoksemisesta ja vesileikeistä merenrannalla tai mökillä. Silloin oli aina hymy korvissa asti. Vilma oli taitava koiralajeissaan ja se halusi miellyttää ohjaajaansa. Se ei silti ollut niissä ihan helpoin koira, mutta silti pärjäsi loistavasti, oli rotunsa ensimmäinen valio lajeissaan ja edessä olisi ollut parin viikon päästä SM-kisat seuransa ykköskoirana.

Vilman saadessa koirakaverin eli Unon, jännitettiin miten Vilma ottaa uuden tulokkaan vastaan. Vilmasta tuli heti mitä parhain ”isosisko” ja se haki Unoa alusta asti leikkeihin hyppäämällä itse selälleen. Mökkipihalla, pelloilla ja metsissä tulivat vaanimis-, jahtaus- ja painileikit tavaksi ja aina oli hirveän hauskaa. Unosta ja Vilmasta tulikin parhaat ystävät.

Vilman viimeiset päivät olivat surulliset, mutta toisaalta Vilma ei joutunut kärsimään pitkään. Se sai olla edeltävän kuukauden mökillä, jota rakasti, ja kunto heikkeni dramaattisesti vasta viimeisten tuntien aikana. Vilma sai nopeasti parasta hoitoa mitä Suomesta voi saada eli eipä tilanteesta jossiteltavaa jää. Vilman viimeisiä hetkiä kuvaa sen luottamus ”omiin ihmisiin”. Vilma on aina rauhoittunut, kun olemme sitä rauhoittaneet ikävässä tilanteessa, oli se sitten tassu laiturilaudan välissä tai selällään ultraäänikuvauksessa. Sillä ei ollut enää hyvä olla, mutta kun Vilma tunnisti meidän, se kävi kyljelleen ja nukahti pää kädelleni. Siitä Vilma ei enää noussut, vaan haisteli kättäni loppuun asti rauhallisesti. Tilanne oli lopulta kaunis ja vapauttava. Vilmaa autettiin viimeisen kerran.

Kiitos. Olit minun paras ystäväni.

Edit: IMHA on nopea tappaja. Ei sille välttämättä mitään voi, kuten meidän tapauksessa, mutta seuratkaa koiranomistajat otuksianne.
 

Liitteet

  • V5.jpg
    V5.jpg
    69,3 KB · kertaa luettu: 548
Viimeksi muokattu:
Vilma oli hieno koira. Se piti ihmisistä ja tervehti aina kaikkia häntä heiluen. Vilma oli yhdeksän ja puolivuotiaana ihan yhtä leikkisä kuin pentunakin, iloinen ja hyväkuntoinen. Vielä torstaina rallateltiin Unon kanssa pitkin mökkipihaa ja perjantai-iltanakin se kävi hakemassa mökkivieraille lelun, vaikka olikin jo aika väsynyt. Sunnuntaina Vilma nukkui pois.

Suuri osanotto sinne! Meidän rakas suomenpystykorvamme lähti tänään viimeiselle matkalle ja jouduttiin lopettamaan kun ajautui viikoissa niin huonoon kuntoon. Silti meidän pystykorvamme sai elää pitkän 12 vuoden elämän ja sai tehdä sitä mitä halusi eli metsästää ja lenkkeilla. Yksi minun hyvistä ja tärkeistä ystävistä on nyt poissa ja ikävä on kova.
 

Fordél

Jäsen
Osanottoni teille molemmille, @cottonmouth ja @Pistelinko87. Cottonmouthin teksti oli niin koskettava, että väkisin herkistyin.

Kyllä ja samoin osanotot täältä. @cottonmouth hieno kijoitus siitä, millainen suhde ja vaikutus koiralla voi olla meihin ihmisiin.

Itsellä tuo suhde on päässyt vasta vuoden verran kehittymään. Hankimme viime kesänä bokseri-koiran, joka mulle ensimmäinen koira. En olisi junnuna uskonut, että asun samassa taloudessa koiran kanssa, sillä erilaisia allergioita oli nuorena sen verran pahasti. AIkuisena koirat eivät ole aiheuttaneet mitään ja siksi koiran uskalsikin ottaa. Toki testattiin ekaksi lainakoiran avulla.

Bokserihan on melkoisen energinen pakkaus ja energiaa löytyy myös meidän kaverilta. Onneksi on myös vähän arka koira, mikä näyttää hillitsevän pahimpia riehumisia. Kaikki on sujunut tähän mennessä oikein hyvin. Koira on oppinut hyvin tavoille ja yhteiselämä sujuu hienosti. Mitään suurta tuhoa ei ole ainakaan vielä saanut aikaan. Ainoa haaste liittyy siihen, kun tulee ihmisiä kylään. Silloin ollaan vähän turhankin innokkaita...Myös yksinolo on vaikeaa, mutta sujuu nyt jo ihan hyvin.

Toivotaan, että koira pysyisi terveenä. Boksereillahan on jos jonkinlaista vaivaa, kuten sydänvaivoja. Muuten edellytykset hyvälle elämälle ovat kyllä hyvät. Löytyy paljon välittäviä ihmisiä ympäriltä, hyviä hoitopaikkoja ja paljon touhutaan yhdessä metsissä, joka näyttää olevan tällekin koiralle ominaisin mesta.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Lämmin osanotto molemmille kirjoittajille. Vaimo haki eilen meidän Akun uurnan kotiin. Tultuani iltavuorosta himaan tuli taas kyyneleet silmiin, kun Akun uurnaa katselin. Kaikki hienot muistot tulvivat mieleen. Olen vieläkin vähän ihmeissäni kuinka koville tuo on ottanut. Toki Aku oli paras lemmikki mitä minulla on koskaan ollut, mutta tämä tunne on ihan rinnastettavissa isän, äidin ja siskon poismenoon. Hienon elämän sai Akukin elää ja rakkautta roppakaupalla. Vaimo sanoi aina välillä, että häntä nolostutti kybällä kun lepertelin Akulle kuin pikkupojalle.

Melkein loppuun saakka Aku kävi myös kanssani saunassa. Joskus olisin halunnut ottaa kovemmat löylyt heti alkuun, mutta ei siitä mitään tullut. Aku alkoi välittömästi raapia pesuhuoneen ovea, kun ei päässyt mukaan. Mikäli tämä ei auttanut, niin komenteleva haukku alkoi. Muistan myös kun oltiin kerran talvella mökillä ja oltiin vaimon kanssa menossa saunaan. Minä lähdin edellä saappaat jalassa, sillä lumityöt jäi tekemättä. Jumalauta, melkein polviin asti lunta ja tämä hullu koira pomppi minun jalanjälkieni perässä sinne saunaan. Nauroin siinä matkalla vedet silmissä, kun Akusta ei näkynyt muuta kuin korvat siellä hangessa.

Hienoja muistoja ja paljon rakkautta.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Kyllähän nää aina on vaikeita asioita. Meidän n. 14-vuotias seropi-narttu vietiin tänään viimeiselle matkalle. Eilisestä saakka ollut todella vaikeaa, kun olen asiaa ajatellut ja tänään työpäiväkin meni lähinnä tunteja laskiessa.
Iän myötä alkoi tulemaan pieniä vaivoja, mm. takapää heikkeni selkeästi ja ihan viime aikoina alkoi jo hieman silittelyä ja koskemista kavahtamaan. On se silti hirveä paikka raavaalle miehellekin, kun tietää että luotettava karvakasa on poistumassa elämästä. Ikävä on aivan hirveä ja jotenkin tyhjä olo. Vaimolle varmaan vielä hirveämpi asia, hänen koiransa kuitenkin oli. Itse olin tuon karvakasan elämässä 9,5 vuotta ja kyllä siitä todella rakas koira mullekin tuli.
Meille jäi vielä 12,5-vuotias Corgi-neito, mutta tiedän että senkin viimeinen reissu on edessä lähivuosina......
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kyllähän nää aina on vaikeita asioita. Meidän n. 14-vuotias seropi-narttu vietiin tänään viimeiselle matkalle.
Otan osaa. Päivääkään ei mene, ettenkö ikävöisi meidän likkaa, joka lähti reilu vuosi sitten. Onneksi meilläkin on vielä tuo toinen kaveri seurana.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joopa joo. Eilen vielä leikittiin normaaliin tapaan täysillä ja käytiin useammalla lenkillä koiran kanssa. Varhaisaamuinen kova kohtaus, johon heräsin, muutti kuitenkin kaiken. Enää ei tarvitse leikkiä, lenkkeillä, uida, eikä mitään muutakaan yhdessä tehdä. Sitä lähdettiin sätkivän ja tiedottoman koiran kanssa viimeistä kertaa eläinlääkäriin.

Koira ei ollut alunperin edes mun, vaan se jäi vanhemmilta mulle, ja hauskaahan meillä oli ton karvaturrin kanssa kaikkien niiden vuosien aikana alusta alkaen, n. 10 vuotta, joina toisemme tunnettiin. Nyt on edessä enää mattopyykkiä ja vähän siivoomista sekä kaikkien koiran tavaroiden kerääminen ja... Niin, kai niille voi osalle ainakin uutta käyttöä löytää.

On se vaan saakeli, että yksi tuollainen edesmennyt elukka voi saada nyt aikuiselle miehelle herkkiä tunteita aikaan. Eläinhän se vaan oli.

Nyt on lähdettävä muistolenkille tuonne pakkaseen. Mä tiedän, että sä haluaisit tepastella siinä vieressä, kamu! Lepää rauhassa.

Tilaisuus kun tässä on, niin hyvät ja rauhalliset joulut kaikille!
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
@HMenthal ainakin koirakaverisi oli kanssasi täysillä loppuun asti eikä sun tarvinnut katsoa sen voimien hiipumista. Luonto päätti kerralla, että sen aika oli tullut täyteen. Paljon jaksamista ja kaikesta huolimatta rauhaisaa joulua.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voimia lemmikin poismenon johdosta. Kova paikka. Itsellä ensimmäinen kerta kesällä 1999. Pitkäaikaisen lemmikin hautaaminen on sellainen kokemus, josta ei ilman kyyneleitä voi selvitä. Toisen kerran on muutaman vuoden päästä edessä, sillä Lapinkoirolle tuli viime kuussa 11 vuotta täyteen. Toiveena on se, että maa ei olisi jäässä, jotta voisi landelle haudata. Siellä ukkelimies viihtyy kaikkein parhaiten.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kiitän. Näin kävi joo ja voisin kuvitella, että tämä oli sinällään hyvä tapa lähteä, kun tuskin kerkesi koira tietoisessa tilassa kauaa kärsimään ja kitumaan, vaan kyllä jo se ensimmäinen kohtaus oli aika raju ja ne seuraavat aallot viimeistelivät homman niin, ettei koiralla kauaa tietoisuutta tilanteestaan ollut. "Saappaat" jalassa siis.

En ole kokenut, mutta ei se ainakaan tunnu olevan helppoa monellekaan, kun pitäisi itse päättää, koska koiralle on vain hyväksi, että sen puolesta tehdään lopullinen päätös. Muutamaan tällaiseen tapaukseen olen törmännyt, enkä mene sanomaan, pystyisinkö itse tuollaisessa tilanteessa toimimaan toisin.

Uutta koiraa tuskin hommaan. Ainakin nyt tuntuu siltä. On tuossa vaan oma hommansa, että pitää koiran kansalaiskelpoisena sekä tervepäisenä/järjissään ja samalla oma aikataulu pysyy 24/7 setin sisällä säädyllisenä. Ja melko tärkeä pointti on oma terveys, jotta se koira pääsee lenkille ym. Jos vähänkin askarruttaa, niin itse tiedän nyt, että tällöin kannattaa jättää koira ottamatta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös