Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 618 310
  • 7 275

#76

Jäsen
Ja ihan normiliksalla tietenkin. Tämänhän pitäisi olla ihan selviö. Yritin jo aiemmin herättää tästä keskustelua, mutta jostain syystä kirkon ja valtion eroa vaatineet eivät asiasta innostuneet. Eli siis kirkollisten vapaapäivien poistamisesta. Millä perustein pääsiäinen tai joulu tai loppiainen tai muut kirkolliset pyhäpäivät pitäisi olla pyhäpäiviä, jos kirkko ja valtio erotettaisiin? Tai ihan tavallinen sunnuntai. Ei mitään erikoisstatusta millekään päivälle, joka nykyään on pyhäpäivä vain ja ainoastaan kirkon takia. Pois kaikki tuplaliksat sunnuntailtakin. Ai mutta eihän se tietenkään käy kirkon vastustajille, koska sehän olisi heiltä itseltään pois. Rusinat pullasta ja niin poispäin.
Työntekijöiden vapaapäivät lienee sovittu työntekijöiden ja työnantajien kesken. Kyllä minulle kelpaa että sovitaan tietty määrä vuosittaisia vapaita ilman sen kummempaa tekosyytä uskonnollisin tai muin työnulkopuolisin perustein. Nyt minulla on 31 vuosittaista lomapäivää ja 5 pekkasta. Siihen lisää 5-6 päivää vapaata ja vuotuinen työaika olisi nykyisen kaltainen.

Ne ketkä sitten haluavat viettää esim. Juhannusta, vappua tai jotain uskonnollista vapaata voivat valita pitävänsä omat vapaapäivänsä juuri niinä päivinä. Minä voisin hyvin pitää vapaita muulloin.

Ilta- ja viikonloppuhommista pomo joskus totesi, että kuukausiliksaa sisältyy kuukauden työt. Teenkin suht usein hommia illalla tai viikonloppuna, mutta vastaavasti voin puuhata omiani keskellä päivää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tämäkin ketju alkaa raskaasti toistaa normaalia Jatkoaika-kaavaa pitkäpiimäisine ja epähauskoine mukahassutteluineen ja ennalta-arvattavine argumenttivirheinen.

Pitkäpiimäisiä, epähauskoja mukahassutteluja ja argumenttivirheitä?

Zombiejeesus psykopaatti-isineen
pronssikautisten taikauskojen kahleet.
Kun moraalia ei enää tarvitse ulkoistaa taivaskeijuille ja muille lapsellisuuksille
keskiaikaisen, valtiollisen zombiekannibaalikultin

Pitkäpiimäisiä, epähauskoja mukahassutteluja ja argumenttivirheitä. MOT.

Aika kaukaa haettua rinnastaa "moraalin ulkoistaminen taivaskeijuille" ja yksi kevätjuhlissa laulettava kappale, jossa mainitaan kerran pari sana "Herra" säkeistössä X. Mutta sellaista se kai on täällä keskiaikaisen, valtiollisen zombiekannibaalikultin tyyssijassa.

Ironisintahan tässä koko keskustelussa on se, että valtaosa suomalaisista on puhtaita tapakristittyjä, paino sanalla tapa: he haluavat säilyttää kauniit perinteet ja käydä kirkossa avioitumassa, hautajaisissa tai joulukirkossa. Hyvin suuri osa ns. uskonnottomista ei näitä asioita koe minkäänlaisena kynnyskysymyksenä ja he ymmärtävät, että Suomen nykyinen tapakulttuuri pohjautuu kuitenkin hyvin pitkälti kristillis-humanistisiin lähtökohtiin. Mutta pienen pieni marginaaliporukka sen sijaan ottaa asiakseen änkyröidä vastaan ja pelätä suuresti jotain mystistä "palvontaa", jota harrastetaan kun koululaiset laitetaan juhlasaliin koolle kerran keväässä. Tämä on sitten rikos veronmaksajia kohtaan ja osoitus zombiejeesuksen psykopaatti-isistä ja kannibaalikultista tai rinnastettavissa pikkutyttöjen sukuelinten silpomiseen.

Jos vastustettua asiaa kannattaa enemmistö, niin silloin enemmistöllä ei ole oikeutta määräillä vähemmistön puolesta. Jos vastustettua asiaa sattuisi kannattamaan vähemmistö joskus tulevina vuosikymmeninä, niin silloin sama sääntö ei enää pädekään. Kaksoisstandardi on tässäkin asiassa vahva.


voidaan parin sukupolven kuluessa Suomikin liittää sivistysvaltioiden joukkoon

Onneksi sentään on näitä sivistysvaltioita kuten Yhdysvallat, jossa kirkko ja valtio on erotettu toisistaan. Siellä opetetaan paikoin kreationismia ja vaaditaan evoluutioteorioita pois kouluista tai vähintään rinnakkaiseksi luomisoppien tilalle. Toki myös joka ainut koulupäivä aloitetaan käytännössä kaikissa kouluissa seuraavalla mantralla:

"I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."

Siinä jäävät kerran vuodessa lauletut Suvivirret kakkoseksi, kun kouluissa hoetaan "one Nation under Godia" joka ainut aamu ja vannotaan uskollisuutta lipulle. Kaikki tämä valtiossa, jossa ei ole virallista valtiokirkkoa, ja joka on siis ehdottomasti sivistysvaltio. God Bless America, kuten jenkkilässä päin todettaisiin.

Sivistysvaltioiden määrä on muuten perin rajallinen. Iso-Britanniassa on anglikaaninen kirkko tukevissa asemissa, ja Keski-Euroopan ja erityisesti eteläisemmän Euroopan maista on turha yrittää napsia krusifiksejä luokkahuoneen seiniltä. Tätähän suomalainen eukko (joka oli selvästi Jatkiksen fundamentalistiateistien kultin jäsen) Soile Lautsi yrittikin Italiassa mutta onneksi lopulta epäonnistui. Asian lopputulema wiki-artikkelista:
Maaliskuussa 2010 julkistettiin, että asia otetaan uuteen käsittelyyn Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa.
Tuomioistuimen suuri jaosto käsitteli asian maaliskuussa 2011 ja katsoi, että Euroopan ihmisoikeussopimuksen 1 lisäpöytäkirjan 2 artiklaa ei ollut rikottu eikä ollut tarpeen tutkia EIS 14 artiklan rikkomusta. Tosin sanoen Italian valtiolla oli oikeus pitää krusifikseja luokkahuoneiden seinillä eikä tämä ollut sopimuksen 14 artiklan tarkoittamaa syrjintää.

Suvivirrestä voi ruikuttaa vaikka hamaan maailman tappiin asti Jatkoajan palstoilla, mutta jos EIT on sitä mieltä, että krusifiksi luokkien seinällä ei ole syrjintää, niin eipä sitä ole kerran vuodessa vedetty Suvivirsikään. Mutta ainahan sitä voi omaa pahaa oloaan purkaa vaikka syyttämällä Päivi Räsästä, joka toki on kristillisdemokraattina tästäkin asiasta vastuussa, onhan hän zombiekannibaalikultin jäsen ja ministeri. Ties vaikka Euroopan korkeimmat tuomioistuimetkin saisivat taivaskeijuilta ohjeensa, ja kyseessä olisi satojen miljoonien ihmisten salaliitto muutamaa suomalaista nettiaktiivia kohtaan. Aina kun selkä kääntyy, niin nämä ihmiset aloittavat välittömät palvontariitit!
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Onneksi sentään on näitä sivistysvaltioita kuten Yhdysvallat, jossa kirkko ja valtio on erotettu toisistaan. Siellä opetetaan paikoin kreationismia ja vaaditaan evoluutioteorioita pois kouluista tai vähintään rinnakkaiseksi luomisoppien tilalle. Toki myös joka ainut koulupäivä aloitetaan käytännössä kaikissa kouluissa seuraavalla mantralla:

"I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."

Siinä jäävät kerran vuodessa lauletut Suvivirret kakkoseksi, kun kouluissa hoetaan "one Nation under Godia" joka ainut aamu ja vannotaan uskollisuutta lipulle. Kaikki tämä valtiossa, jossa ei ole virallista valtiokirkkoa, ja joka on siis ehdottomasti sivistysvaltio. God Bless America, kuten jenkkilässä päin todettaisiin.

Koko viesti nyt taas semmoista tuubaa, johon en viitsi palata. Antaa muiden vääntää täällä. Mutta tämä kohta pitää korjata.

Lippuvala (Pledge of Alliance) on käytössä 25:ssä osavaltiossa, näistä kuudessa suositellaan sen käyttämistä. Ja jokaisessa koulussa on perustuslaillinen oikeus kieltäytyä tästä valasta.

Wikipediasta:

Lippuvalaan lisättiin sanat "Jumalan johtamalle" (under God) Yhdysvaltain kongressin päätöksellä 14. kesäkuuta 1954. Aloitteen asiasta teki presidentti Dwight D. Eisenhower, joka halusi lisäyksellä taistella "jumalattomia kommunisteja" vastaan kylmän sodan ilmapiirissä. Lisäys on erityisen huomattava, koska Yhdysvaltain perustuslaki erottaa kirkon ja valtion hyvin tarkkaan toisistaan. Esimerkiksi yleisissä kouluissa, joissa vannotaan uskollisuutta "Jumalan johtamalle kansakunnalle", ei saa olla minkäänlaista uskonnonopetusta.

Jenkkien yleiseen uskonnolliseen paatokseen ja hihhulointiin en ota tässä kantaa. Mutta tämä oli Mustalla Nuolella väärin. Kreationismista taasen, no lue vaikka tämä artikkeli Wikipediasta.

Eli jälleen kerran, liioittelit, luotit mielikuviisi ja jauhoit paskaa. Ole hyvä korjauksesta. Tämä tästä meikäläisen osalta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Toki sama pätee juhannukseen - onhan selvää, ettei minkään pakanallisen keskikesän juhlan takia kansan enemmistöllä ole oikeutta viettää sitä vapaalla,

Myös Joulu on pakanallinen juhla. Kirkko siirsi joulun kohdalle kristuksen syntymäjuhlan, koska se ei saanut roomalaista saturnaalia kitkettyä tavoista. Joulunaika on perinteinen juhla lähes joka uskomusrakenteessa, samoin kuin juhannus. Ne kun ovat vuodenkierron ääripäät valon suhteen.

Suomessa joululla korvattiin kekri, ja sekin miekka toisessa kädessä.

Kristittyjä juhlia on ainoastaan juutalaisesta pääsiäisestä johdetut jessen taivaaseenastumiset ym. Kaikki muut perinteiset juhlapyhät on joko korvattu kristityillä versioilla, onnistuen (joulu) ja epäonnistuen esim johanneskastajan päivän ja jeesuksen ympärileikkaus juhlan suhteen ( molemmat on vapaapäiviä).

Kristittyjen tiedot omasta uskonnostaan ovat kyllä koomisen heikkoja. Tässäkin ketjussa viljellään mitä kummallisempia käsityksiä kirkosta, sen historiasta ja uskon sisällöstä. Tyypilliseen tapaan nääkin kirjottajat on kristityksi kasvatettu, ei opetettu (kuten jesse halusi). Jos olisi opittu, kuten raamatun määritelmän mukaan tulisi uskoon kastaa (ymmärtäen liittyvänsä jumalan seurakuntaan), kaste otettaisiin aikuisena. Nythän ne koululaiset on kastettu pikkulapsina vastoin omaa ymmärystä, ja junailtu vielä niin, että uskonnon opetus aloitetaan jo ekalta (lapsen ollessa vielä kykenemätön ilman ohjausta erottamaan satua ja totta), kun esim historia aloitetaan vasta kolmannelta luokalta.

Kirjottajat kuvastavat kirkon valistusajasta lähtien ollutta pelkoa, että ihmiset ajattelisivatkin itse. Pelko oman uskontokunnan heikkenevästä asemasta estää rationaalisen katsontakannan niillä jotka muutoin ovat tasa arvoisen yhteiskunnan kannalla. Sitten on tietty persut omassa mustavalkoisessa erehtymättömyyden suossaan.

Suvivirsi on symboli.

Jos sana Symboli on vaikeaa sivistysanastoa, niin kattokaa vaikka googlella. Sen verran uupuu taas tästä keskustelusta yleisivistystä, oman uskonsa tuntemista ja kykyä loogisiin päätelmiin, että meno on kuin ala-asteen välitunnilla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
"Maan tapa", "ikiaikainen traditio" ja "enemmistö päättää ja muut pitää turpansa kiinni" on sen luokan väsyneisyyttä, että siihen ei kannata edes puuttua, koska näiden käyttö argumentaatiossa on käytännössä aina auto-win vastaväittäjälle.
Tässä on nyt osuttu keskelle. Aika vaikea on kirjoittajaa pitää rationaalisena ajattelijana jos ei pysty toiminnan järkevyyttä perustelemaan muilla kriiteereillä kuin perinteillä. Se ei sinänsä todista, että toiminta olisi järjetöntä, mutta epäillä soppii.

Hieman surullista on huomata, että jotkut kirjoittajat eivät ymmärrä että suvivirren esittäminen kouluissa, naisten heikko asema islamissa, ympärileikkaukset ja monet muut ovat samalla puolella tässä keskustelussa. Ne eivät ole yhteismitallisia haitallisuudeltaan, mutta kaikki ovat asiota joita ei voida järjellisesti puolustaa, vaan perusteena ovat vain perinteet, uskonnot ja muut vapaudu omasta ajattelusta -kortit.

Ei tämä suvivirsi silti niin iso asia ole. Nyt sitä lauletaan ja joskus tulevaisuudessa ei enää. No biggie. Toivottavasti samalla tavalla päästään eroon naisten epätasa-arvoisesta asemesta ja noista muistakin "perinteistä", joita ei pystytä perustemaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edellä on vedetty Iso-Britannia esimerkiksi kirkon ja valtion yhdessä elämisestä. Kuitenkin siellä kuten kovasti katolisessa Irlannissa uskonnolliset juhlapyhät on korvattu jo ajat sitten bank holiday päivillä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kova väite muuten, että Helsingin alueella kristityt ovat "yleisesti" jo vähemmistönä kouluissa. ...
Kirkkoon kuuluu Suomessa noin 77% väestöstä.

Otapa selvää asioista, se usein auttaa.
Helsingissä koko väestön kirkkoon kuuluminen on jo alle 60% ja tämä pitää sisällään mummot, vaarit, keski-ikäiset ja koulun jo ajat sitten jättäneet, siis ne tyypilliset kirkkokonservatiivit. Tällä hetkellä Helsingissä syntyvistä lapsista reilusti alle 50% kastetaan kristityiksi.

Iso-Britanniassa kristityt ovat vähemmistössä koko valtiossa jo 10 vuoden sisällä. Uskonnottomia brittejä on joka neljäs.
Pian enää vähemmistö Britannian asukkaista on kristittyjä - Uskonto - Ulkomaat - Helsingin Sanomat
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oli näköjään yöllä satanut aika lailla, ja suuri osa vieläpä tuplana, joten tehdääs tästä jonkinlainen worst of -tyyppinen kokoomateos. Yritän olla ihan täysin kokonaan vääristelemättä kaverin tuotoksia, vaikka lainailut eivät ihan lineaarisia olekaan.

Daespoo kirjoitti:
Suurimmasa osassa länsimaita ei ole ilmaista opiskelua, jokamiehen oikeutta yms. Pitäisikö Suomen luopua näistä?
Daespoo kirjoitti:
Jos minä perustan uskonnon jossa kasvisruokailu on synneistä suurin niin pitäisikö koulujen kunnioittaa tätä uskontoa siten että kouluruokailussa ei tarjoilla kasviksia ollenkaan?
Daespoo kirjoitti:
Mutta hei, mitäs jos joku uskovaisporukka kieltäytyy syömästä mitään muuta kuin Lidlin kalapuikkoja? Järjestetäänkö ko. ryhmälle erityisruokailu joka päivä?
Daespoo kirjoitti:
Sinä et vain nyt taida tajuta kuinka heikossa hapessa argumenttisi on. Jos jotkut uskonnolliset/ei-uskonnolliset tahot vastustavat suvivirttä niin sinun pitäisi puolustaa jokaista uskonnollista tahoa joita loukkaa heidän omaksumat uskomukset. Eli jos on uskonto jota loukkaa pesäpallo tai integrointi niin niiden opettaminen/harjoittaminen pitää lopettaa välittömästi.

Se mitä sinä koet realistiseksi on aivan vitun sama koska kyse on siitä että joku uskonnolinen taho voi vaatia näiden perinteiden lopettamista koska se loukkaa heidän uskontoa.

Tajusitko?

Jos nyt vaikka ihan aluksi lähdetään siitä, että kannattaisi ehkä olla projisoimasta niitä painajaisia meikäläisen suuhun, kun menee niin leveästi rotkoon koko ajan. Minulla ei ole oikein käsitystä, millaisista traumoista tarkalleen näitä fantasioitasi tiristät, mutta ainakaan mun tekstistä nuo eivät ole derivoitu.

En tiedä voiko tätä tässä vaiheessa pitää yllätyksenä, mutta eräs noista oksennuksistasi oli jopa suora vastaus lauseeseen, jossa kirjoitin, että itse haluan kaikille uskonnoille saman (olemattoman) aseman valtion edessä. Miten saatanan kiihkossa sä oikein olet, kun vedät ihan silmät kiinni? Olen sanonut ihan samaa tässä joka viestissäni hieman eri sanankääntein. Haloo! Ei sillä, ettenkö itsekin vetäisi joskus noloja huteja tarttuessani turhan ärhäkkäästi joidenkin hiippareiden juttuihin, jotka syystä tai toisesta näyttävät mun silmään nopeasti silmäiltynä mukamas muulta kuin ovat, mutta tajuan sentään saatana perääntyä, jos vastapuoli tavaa mulle mun tulkinneen sanomiset jotenkin väärin.

Minä en kannata uskontojen aseman korostamista, minä kannata niiden aseman täydellistä leikkausta. Minulle on lähtökohtaisesti aivan se ja sama, miten esimerkiksi jonkun koulun käytäntö loukkaa tahi on loukkaamatta jotakin uskontoa kunhan koulun toiminta yleisesti on vaan järjellä perusteltavissa. En toivo kuitenkaan yhteiskunnan ottavan myöskään mitään aktiivista teloittajan roolia uskontojen mollaamisessa, vaan toivon julkisilta toimijoilta täydellistä puuttumattomuutta niin kauan kun lakia ei rikota, vaikka itse yksityiselämässäni suorastaan rakastan uskontojen pilkkaamista. Rätti pois ja läskiperseet ylimääräiselle ramadanille. Alba umpeen ja penis pois pinnasänkyjen pinnojen välistä! Tiesitkö, että jotkut juutalaiset kirjaimellisesti imevät vauvojen verta (suulla, niiden peeniksistä) osana uskonnollisia menoja? Silloin tällöin vauvat saavat herpeksen tai muun pöpön tältä verenimijältä ja kuolevat. Two more babies stricken with HERPES after ritual oral blood sucking circumcision in New York City | Mail Online

Daespoo kirjoitti:
Oikeasti, en tajua miten joku voi olla noin pihalla eikä ymmärrä sanaakaan mitä hänelle vastataan.

Fyysisesti ketään ei pakoteta kirkkoon. Henkisesti ketään ei pakoteta kirkkoon. Minä olen ns. tapakristitty eli en ole juurikaan uskonnollinen, minä olen skipannut kouluaikoina kirkot useamman kerran kun on ollut mielekkäämpää tekemistä. Eikä koskaan tullut seuraamuksia, minua ei tietääkseni ole tuomittu helvettiin tai edes rehtorin toimistoon.

Miksi toistat tuota älyvapaata kuraa viestistä toiseen?

Daespoo kirjoitti:
Voitko jo vihdoin lopettaa tuon paskanpuhumisen? Minä pidän erittäin ongelmallisena että lapsien parissa pyörii henkilö joka ei a) ymmärrä lukemaansa ja/tai b) jauhaa samaa valhetta jatkuvasti?

KETÄÄN EI PAKOTETA MENEMÄÄN KIRKKOON, kuinka vaikeata tämä on sinulle ymmärtää? Jos lapsi ei halua mennä kirkkoon, häntä ei sinne väkisin kanneta.

Tämä keskustelu lähti liikkeelle viime jouluna, kun keskustelimme nimimerkki TosiFanin kanssa näistä tilanteista, joissa koulut pakottavat oppilaita osallistumaan jumalanpalveluksiin vastoin lasten omaa tahtoa. Tutustuin asiaan silloin vuodenvaihteessa tarkemmin muutaman pitkän googlesession voimin. Straight dope: Peruskoululaiset eivät saa päättää kirkkoon menostaan itse, vaan vapautusta on haettava vanhemman suostumuksella. Lukiolaki antaa jo oppilaalle itselleen vapauden päättää koulun järkkäämiin kirkonmenoihin osallistumisestaan.

Keskustelu aiheesta sinun kanssasi puolestaan alkoi siitä, että väitit tätä väitettäni pakottamisesta jonkinlaiseksi paskaksi, joka ei ansaitse minkäänlaista vastausta sekä tartuit "pakottaminen" -sanaan, väittäen pariinkin otteeseen vain, että "ei sinne ketään kanneta" tms. Ei, en minäkään usko, että suomessa yhdelläkään opettajalla on pokkaa fyysisesti pakottaa oppilasta kirkkoon (ja se olisikin todennäköisesti poliisiasia, sillä siinä loukattaisiin oppilaan fyysistä koskemattomuutta perustettomasti), mutta et sä yksinkertaisesti pääse luistelemaan hyppäämällä tuon "väkisin kantamisen" sillikasaan. Nyt väität sitten näköjään myös, että henkisesti ketään ei pakoteta kirkkoon. Perusteluna sulla näyttää olevan se, että itse "skippasit" ilman lupaa kirkot koululaisena. Onko arvon daespoolla käynyt mielessä, että nämä sun omat kokemukset eivät välttämättä anna ihan koko kuvaa asiasta?

Nimimerkki Mustan Nuolen aikaisemmin linkkaama pätkä jossa Räsänen sanoo mm. seuraavaa oli kyllä mielenkiintoinen ja hieno juttu, jos pitäisi ihan oikeasti paikkansa:

"Oppilaalla on oikeus omantunnon syistä kieltäytyä uskonnon harjoittamisesta, esimerkiksi koulujumalanpalveluksesta."

Silloin joskus vuodenvaihteen tienolla tutustuessani asiaan en löytänyt viitteitä tällaisestä todellisesta ehdottomasta oppilaalle tarjottavasta mahdollisuudesta. Päinvastoin löysin useita juuri päinvastaisia viitteitä ja selkeitä linjauksia siitä, että peruskoululainen nimenomaan ei itse voi asiaa päättää.

Opetushallituksen tiedotteessa 2006 todetaan uskonnollisista tilaisuuksista yksiselitteisesti seuraavaa:

"Oppilaan huoltaja ilmoittaa, jos oppilas ei osallistu uskonnon harjoittamiseen. "

Jotta päästään tuttuihin maisemiin, niin esimerkiksi Espoon kaupungin sivystystoimella on lomake nimeltään "Osallistuminen koulun uskonnollisiin tilaisuuksiin".

"Kaikkien espoolaisten koululaisten huoltajat täyttävät lomakkeen, jolla kysytään uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumista. Lomakkeen tarkoitus on varmistaa, ettei oppilaita viedä kotien tahdon vastaisesti tilaisuuksiin, joissa harjoitetaan uskontoa."

Niin. Ei viedä kotien tahdon vastaisesti. Perustuslain 11 pykälän toisesta momentistaa mainitaan kyllä tuossakin lapussa käytännössä samoin sanankääntein kuin mitä Räsänen teki, mutta opetushallinnon ohjeen mukaisesti käytäntö näyttäisi yhä olevan toinen. Myös nimimerkki TosiFani, joka on useissa yhteyksissä tuonut esiin olevansa opettaja, puhui tuolloin nimenomaan ettei kirkkoon menon osalta "vapaaehtoisuudesta ole tietoakaan", miten "aikuiset päättävät lapsen asioista", miten "Koulukirkot ovat merkitty koulun työsuunnitelmaan ja näin ollen pakollisia tapahtumia, aivan kuten matematiikan tunnitkin" sekä että miten "Opettajat toimivat tämän perusteella, koska se on ainoa mahdollisuus. Jos oppilas ei halua osallistua uskonnon opetukseen tai koulukirkkoon, hänen täytyy kääntyä vanhempiensa puoleen." Myös muut lukuisat anekdotaaliset viitteet kertovat samaa tarinaa. Opetusministeri toisti saman asian 2011 - huoltajan anomuksella.

Kun nyt olet väittänyt useampaan kertaan suorin sanoin, että olen paitsi väärässä, niin myös valehdellut tässä asiassa, ja sen pohjalta kyseenalaistanut luotettavuuteni ja ammattitaitoni työssäni, niin olisi suotavaa, että toisit keskusteluun argumenteiksi jotain ihan muuta kuin omien kouluaikojesi "olen skipannut kouluaikoina kirkot useamman kerran kun on ollut mielekkäämpää tekemistä enkä joutunut rehtorin kansliaan" -juttuja noiden ihmeellisten syyteryöppyjesi seassa. Ihan älytöntä settiä.

*SNIP*
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
*SNIP*

Daespoo kirjoitti:
Onhan tämä nyt karmeata kun ilmeisesti täysikäiselle ihmiselle joutuu selittämään aivan perusasioita. Pitäisi alkaa kohdasta "demokratia" ja lopettaa kohtaan "stfu". Välissä sitten kohdat "opetustoimi" ja "valinnan vapaus".

Jos sinä et tajua ihan perusasioita niin on aika helvetin turhaa (joskin varsin viihdyttävää) käydä tätä keskustelua.

Niinhän se on. Aloitetaan kuitenkin vaikka vaikka muistuttamalla lukijoita siitä, että kyse oli jonkinlaisesta liberalismista. Sinä olet väittänyt lukemattomia kertoja tässä, että enemmistön pillien mukaan meno olisi liberalismia, kun taas täysin uskontovapaa koulu olisi liberalismin ihanteiden vastaista samaisesta syystä; koska jotkut loukkaantuvat marginaalivähemmistöterroristit viitsivät enemmistön pippaloita (liberalismia) häiritä. Todellisuudessa demokratia voi sinänsä voi olla mitä tahansa quasi-totalitaarisesta tyranniasta anarkismin rajamailla pyörivään äärilibertalismiin. Liberaalidemokraattisissa yhteiskunnissa, joiden yksi peruspilareista muuten edelleen on kirkon ja valtion täydellinen ero, ja jonka suora implikaatio on edelleen, että kouluissa ei tule ylistää valtionkirkon (tai mitään muitakaan) jumalia verorahoilla, on olemassa käsite enemmistön tyrannia sellaisia tilanteita varten, kun jostain syystä liberalismin yleisiä aatteita esim. individualismin periaatetta tai kirkon ja valtion etäisyyttä poljetaan enemmistön voimalla.

Tässä on näköjään sama juttu kun muutamissa muissakin aihepiireissä täällä, jossa esimerkiksi individualismia puolustamalla ts. valtion ei tule asettaa ketään perusteettomasti eriarvoiseen asemaan syntyperänsä, sukupuolisen suuntauksensa perusteella ym. perustuslain hömppäilyä, saa niskaansa aivan samanlaisen kasan kaikenlaista "puolustat sitten myös raiskauksia, kivittämisiä, naisten ympärileikkauksia" ym. settiä tietyiltä sankareilta. Sinä kyllä kuitenkin viet paskanakin tällä, että mukamas "koulutat" minua liberalismista samaan aikaan, kun väität sen ihanteiden asettuvan "valtaväestön perinteiden" puolelle, joka tässä tapauksessa vieläpä sattuu olemaan valtionkirkon jumalan ylistystä julkisessa verorahoin kunnan pyörittämässä koulussa! Totaalipelle.

Daespoo kirjoitti:
Niin ja keskusteluahan tässä käydään koko ajan. Tosin teidän leirissä keskustelua taitaa olla vain ns. samanmielisten aattellisen runkkausringin nyököttely, vastakkaiset mielipiteet on natsi/rasisti/fasisti vihapuhetta

On kyllä ihailtavan harhaista oman toiminnan projisointia. Todellisuudessahan sä olet tässä käytännössä vetänyt yksinpuhelua luomasi mielikuvitusvihollisen kanssa. Tietysti varmasti voittajafiilis on kova, kun vastapuolen saa omassa päässään sanomaan ihan mitä itse haluaa. Lopputulos on ulospäin kuitenkin jonkinlaista aivovammaa muistuttavaa mukanäppärää mouhottamista. Kannattaakin aina silloin tällöin sulkea se tuska, mitä sitten onkaan, ulkopuolelle, unohtaa fantasia ja tehdä vähän reality checkia. Tässä sinun ja tämän toisen oman elämänsä kevytmaidon tuotokset eiliseltä pähkinänkuoressa:

Sinun ja parin muun mielensäpahoittajan maailmankuva
itkupotkuraivaireita
perseilystä poliittisen korrektiuden nimissä
helvetin suvaitsemattomia
Minusta on helvetin huolestuttavaa että sinä toimit lasten parissa
mitäs vihervasemmisto siihen
muslimit on asetettu keppihevoseksi
vapaahaihattelija-lahkolaisia
Vihervasurit
pelottavasta ääriliikkeestä
suvaitsematonta porukkaa
ahdasmielisen yksipuolisia
äärilinjan marginaali-ideologiaasi
itsekin kiihottuneena kansanryhmää tai ainakin eri mieltä olevia vastaan
kovan linjan punaviherhihhuleita
Sinun aatteesi palon
antisuvivirsiläisten kansanrintaman
Ruttunen
käsittämättömän fundamentaalista suvaitsemattomuutta
tunkkaista poliittisesti korrektia suvaitsemattomuutta
suvaitsemattomia puusilmiä
muffailla villamyssy päässä che-paita päällä
vastakkaiset mielipiteet on natsi/rasisti/fasisti vihapuhetta
suvaitsevaiset järsii bambun versoja ja näkkäriä (luomu)
Tuokaa joku näille itseään täynnä oleville anakombeille lammas ja ämpärillinen mysliä! Kaikenlaisia sitä on täällä jatkoajassakin joikunut vastaan, mutta kaveri hiihti kyllä eräänlaiset pohjat itselleen.
-
 

#76

Jäsen
Mites jos mentäisiinkiin toiseen suuntaan? Koulu- ja työpäivät alkaisi aamurukouksella ja ihmiset velvoitettaisiin osallistumaan sunnuntaisin Jumalanpalvelukseen? Hyväntekeväisyys ja lainkuuliaisuus sekä solidaarisuus kanssa ihmistä kohtaan lisääntyisi, kun kaikki alkaisivat elää kristillisesti. Aviorikos säädettäisiin taas rikoslakiin, siltä varalta että joku sattuisi hairahtumaan. Mentäisiinkin vahvasti uskonnolliseen suuntaan maan asioissa? Ei enään teeskenneltäisi uskonnollisuutta, vaan aidosti elettäisiin uskonnollisuuden ehdoilla? Kuka lähtee mulaan ajamaan muutosta?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Pitkäpiimäisiä, epähauskoja mukahassutteluja ja argumenttivirheitä?
Onnistuit taas molemmissa.

1) En ole sanonut mitään suvivirrestä. Aivan sama mulle, kiva jos joku tykkää sitä laulella.

2) Saatanan koomista naureskella "vapaa-ajattelijakommarifundamentalisteille" ja tulla suu vaahdossa väärillä tiedoilla jaarittelemaan ketjuun, jonka OTSIKKOA et ole lukenut. Lisäksi et näköjään ymmärrä mikä on valtionkirkko (state church), kun luulet että ne ovat kovin yleisiä nykyään.

3) Eräs - ei ainoa - liberaalidemokraattisen sivistysvaltion määritelmä (toki muualla kuin Suomessa) on se, että valtion hallintotoiminnot sekä valtiolliset toimet ja uskonnot on tarkasti erotettu toisistaan.

4) Tietosi USAsta - kuten odottaa saattaa - ovat taattua suomalaista PISA- laatua eli aivan päin helvettiä. USAssa on tietty vikansa, mutta ainakin niillä on muutaman kretsuhillbillyn vastapainona kohtuulliset meriitit tieteen ja teknologian alalla. PISA-Suomessa alakouluikäiset lapset oppivat lukemaan vähän aikaisemmin, USAssa yliopistot palkkaavat Nobel-voittajia opettajiksi tuleville Mars-astronauteille. Ainoa asia missä tapojesi vastaisesti tässä ketjussa olit aivan oikeassa - onneksi on olemassa maita kuten USA - jos ei muuten niin vastapainona suomalaisille demari- ja vasurifantasioille.

5) Oman aikansa "vapaa-ajattelijahihhulit" pelastivat Euroopan 1000 vuotta orjuuttaneelta kultilta, jonka mukaan "maan tavat", "traditiot" ja "pitkäkestoiset perinteet" olivat riittävä syy miljoonien kurjistamiseen, nöyryyttämiseen ja murhaamiseen. Kummallista kyllä, siitä alkoi samalla ihmiskunnan historian käsittämättömin hyvinvoinnin nousu niissä maissa, missä kirkko siirrettiin ainakin osittain valtion ulkopuolelle.

6) Italian krusifiksi-keissi meni aivan oikein. Tyypillinen tollo suomalainen neuvomassa muita surkeilla lähtötiedoilla ja surkeammalla yleissivistyksellä, sopisi täten hyvin tähän ketjuun. Italian olemattomalla valtionkirkolla tosin ei ollut asiaan osaa eikä arpaa.

7) Zombiekannibaalikultti on erinomaisen tarkka luonnehdinta kristinuskon tärkeimmistä periaatteista - syödään kuolleista heränneen jessen lihaa ja juodaan sen verta.

muaddib
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En ole sanonut mitään suvivirrestä. Aivan sama mulle, kiva jos joku tykkää sitä laulella.

Hieno juttu, vihdoinkin järjen ääni sinultakin. Suvivirrestä tästä on puhuttu sivukaupalla, sitähän tämä keskustelu on lähtökohtaisesti käsitellyt nyt pidempään, koska joillekin Suvivirren laulaminen kerran keväässä on symboli (tai Symboli, jos nyt halutaan käyttää väärin kirjoitettua ilmaisua kuten eräät täällä) kaikelle kristikunnan pahuudelle ja rinnasteinen johonkin naisten ympärileikkauksiin. Muuta yhteistähän noilla ei ole kuin se, että kumpikin on traditio, joka on kulttuurissa vallalla ja jota ei määritellä missään pyhässä kirjassa (Raamattu tai Koraani). Jokainen voi sitten vetää omat johtopäätöksensä, kumman kulttuuri vetää pidemmän korren, Suvivirsi-kulttuuri tai ympärileikkauskulttuuri.

Saatanan koomista naureskella "vapaa-ajattelijakommarifundamentalisteille" ja tulla suu vaahdossa väärillä tiedoilla jaarittelemaan ketjuun, jonka OTSIKKOA et ole lukenut. Lisäksi et näköjään ymmärrä mikä on valtionkirkko (state church), kun luulet että ne ovat kovin yleisiä nykyään.

Saatanan koomista nyt vasta huomata, että tämä nimenomainen keskustelu on käsitellyt pääasiassa sitä Suvivirttä, johon suvaitsit nyt vasta ottaa kantaan. Tiedän oikein hyvin, mikä on valtionkirkko, mutta tiedän yhtä hyvin myös sen, että valtion ja kirkon nimellinen ero toisistaan ei suinkaan tarkoita, etteivätkö valtio ja ns. valtauskonto olisi yleensä hyvin läheisesti kytköksissä toisiinsa isossa osassa maita. Siellä Italiassakaan valtionkirkkoa ei ole, siitä huolimatta vain idiootti suomalainen nainen voi kuvitella menevänsä sinne säätämään ja kepittämään katolisten traditioita.

USAssa on tietty vikansa, mutta ainakin niillä on muutaman kretsuhillbillyn vastapainona kohtuulliset meriitit tieteen ja teknologian alalla. PISA-Suomessa alakouluikäiset lapset oppivat lukemaan vähän aikaisemmin, USAssa yliopistot palkkaavat Nobel-voittajia opettajiksi tuleville Mars-astronauteille.

Hieno juttu, hieno juttu, mutta miten se liittyy Suvivirteen? 300 miljoonan ihmisen kansan rinnastaminen vaikka Suomeen on muutenkin älytöntä. Kohta varmaan väität, että Kiinan järjestelmä on ylivertainen, onhan sielläkin jo taikonautteja avaruudessa ja nykyisin maailmantaloudessa kova asema.

Montako ateistivasuripresidenttiä muuten on Yhdysvalloilla ollut? Suomella on sentään ollut Tarja Halonen, niin heikko presidentti kuin hän olikin. Eli se siitä yhtymäkohdasta ns. valtiokirkkomaan ja "villin ja vapaan" Yhdysvaltojen välillä. Jälkimmäisessä uskonnon merkitys on sekä arjessa että politiikassa paljon suurempi kuin Suomessa.

onneksi on olemassa maita kuten USA - jos ei muuten niin vastapainona suomalaisille demari- ja vasurifantasioille.

Koko ketjuhan on ollut yhtä vasurifantasiaa, alkaen Suvivirren demonisoimisesta ja äärettömän mustavalkoisesta (vai pitäisikö sanoa punavihreästä) ajattelusta, jossa eletään jossain on/off-maailmassa, jossa ainoina vaihtoehtoina ovat joko oman "vapaa"-ajatteluideologian fanaattinen edellyttäminen muiltakin tai äärilinjan fanaattinen uskovaisuus, jossa taikauskoiset ihmiset aivopesevät systemaattisesti lapsiaan ja elävät Vanhan Testamentin jakeiden mukaisesti.

Tämä jos mikä on vasurifantasiaa, sitä samaa, jonka poliittiset lähtökohdat ammentavat samasta vankkumattomien ideologioiden ja vainoharhojen lähteestä kuin taistolaisten, rähinöitsevien anarkistien, juche-aatteeseen uskovien tai kovan linjan mokuttajienkin aivoitukset. Sinänsä ne eivät olennaisesti eroa kolikon kääntöpuolesta eli ääriuskovaisten, lahkolaisten, islamistien tai koko ikänsä suomalaisen hyvinvointivaltion eduista nauttineiden mutta jenkkilän äärilibertaareja palvovien "yövartijavaltion" kannattajien tyylistä.

Zombiekannibaalikultti on erinomaisen tarkka luonnehdinta kristinuskon tärkeimmistä periaatteista - syödään kuolleista heränneen jessen lihaa ja juodaan sen verta.

Tuo onkin todella omaperäinen keksintö, ihan itsekö tuon keksit? Ja missä vaiheessa ala-astetta? Minäkin naureskelin tuolle muistaakseni jo viidennellä luokalla. Lisäsin siihen toki vielä vampirismin, sillä "joka juo minusta, saa ikuisen elämän"-tyyppinen Jessen tokaisu meni Dracula-kategoriaan.

Tuolla luonnehdinnalla ei vain ole yhtään mitään tekemistä suomalaisen luterilaisen tapauskon kanssa, eikä se liity yhtään mitenkään koululaitoksen toimintaan kuuluviin vakiintuneisiin traditioihin, jotka eivät ole uskontunnuksellisia. Eikä tuo muutenkaan ole kuin sitä mainitsemaasi mukahassuttelua.

Ymmärrän toki pointin, jolla haluat yrittää provosoida ns. vakaumuksellisia ihmisiä, koska et ole kiinnostunutkaan muusta kuin oman agendasi toitottamisesta, mutta hukkaan tuo ainakin minun kohdallani menee. Kuten olen moneen kertaan tällä palstalla todennut niin minä en kuulu kirkkoon, enkä voisi vähempää välittää jostain zombiekultti-trollauksista, koska kuulun siihen Yläpesänkin mainitsemaan ihmisryhmään, joka on ns. uskonnoton. Antikristillinen suorastaan.

Henkilökohtaisesti kannatan silti lämpimästi hajutonta, mautonta ja väritöntä yleiskirkkoa, mikä hoitaa ihmisille näiden kaipaamat perusrituaalit kuten häät, hautajaiset ja sen sellaiset, ja mikä takaa sen, etteivät kiihkoilevat, tunnustukselliset lahkolaiset ja karismaattiset evankelistat saa jalansijaa. Tai kiihkoilevat, tunnustukselliset vapaa-ajattelijat, joilla on tarve polarisoida tätä aihetta ja yrittää nostattaa turhia myrskyjä sinne, missä on latteaa ja tyyntä. Hihhuli on hihhuli, oli kohdassa "uskonto" rasti tai ei.

Myrskyistä puheen ollen, tämäkin koko keskustelu on silkkaa myrskyä vesilasissa. Tosiasiassa murskaavaa enemmistöä suomalaisista ei voisi vittuakaan vähempää kiinnostaa tämä keskustelu eivätkä he ole uskonnollisesti orientoituneita vaikka Suvivirren haluavatkin säilyttää ja kirkkohäät viettää. Kirkon jäsenistä 2% käy säännöllisesti kirkon tilaisuuksissa, loput ovat enemmän tai vähemmän maallistuneita - mutta eivät silti valmiita luopumaan esimerkiksi Suvivirrestä vain siksi, että kourallinen mouhottajia jaksaa siitä vetää herneitä nenään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
ei nyt ihan suoraan otsikkoon liity, mutta minua on muutaman vuoden ajan huvinnut kotikaupungissani oleva tapa, että päiväkotilapsille annetaan päivänkodin kirkkoon tutustumiskäynnin yhteydessä jäätelöä. Hienosti on siellä ymmärretty markkinoinnin ja positiivisten mielleyhtymien merkitys nuorten jäsenten hankinnassa ja sitouttamisessa. Olen vinkkinä ehdottanutkin, että keskikaljalla sinne voitaisiin saatua houkuteltua murrosikäisiä, joihin voisi vielä koittaa vaikuttaa (jätski tai ehtoollisviini eivät vain oikein vedä). Ties vaikka itsekin voisin tulla!
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Tosiasiassa murskaavaa enemmistöä suomalaisista ei voisi vittuakaan vähempää kiinnostaa tämä keskustelu eivätkä he ole uskonnollisesti orientoituneita vaikka Suvivirren haluavatkin säilyttää ja kirkkohäät viettää. ....

Ihan vaan kuriositeettina, että kolmesta viimeisestä häistä joissa olen ollut, kaksi on ollut siviilivihkimisiä. Sinun tulkinnalla tilastoista se tarkoittaa murskaavaa empiirisesti todettua uskonnottomuuden ylivaltaa lähipiirissäni. Lähipiirini koostuu ihan tavallisista työssäkäyvistä ihmisistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tosiasiassa murskaavaa enemmistöä suomalaisista ei voisi vittuakaan vähempää kiinnostaa tämä keskustelu eivätkä he ole uskonnollisesti orientoituneita vaikka Suvivirren haluavatkin säilyttää ja kirkkohäät viettää.
Tässäpä faktaa tuosta murskaavasta enemmistöstä, joka haluaa kirkkohäät viettää:
http://www.chartgo.com/share.do?id=24ac3de0aa
Vuonna 2012 kirkollisia vihkimisiä oli 51% kaikista vihkimisistä eli tasaisen vauhdin mukaan tänä vuonna jäädään alle viidenkymmenen prossan. Aika murskaavaa. Joku aika sitten asiasta oli uutisissa juttu ja siinä mainittiin, että myös kirkkoon kuuluvien halu viettää kirkkohäitä on romahtanut.

Mutta älä anna faktojen hidastaa tästä eteenpäinkään.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täytyy sanoa, että minulla kyllä riittää luottoa myös uskovaisiin/tapauskovaisiin. Uskon ihan tosissani, että kyllä te pienen harjoittelun avulla voisitte oppia olemaan liittymättä väkisin johonkin hc-kultteihin sekä hakemaan sieltä vanhasta hää- & kuoppauspalvelujen osoitteessa jatkossa myös suvivirsipalvelunne vaikka kirkko erotettaisiinkin valtiosta. Silloin meidän muiden ei myöskään tarvitsisi osallistua teidän pörröisenlämpöisen ev-lut. apupyöräkirkon pyörittämiseen millään tavalla.

Ehkä jonkinlainen tuettu aputoimi alkujärkytykseen? Esimerkiksi auttava puhelin sekä hieman nuoremmille moderni iPhone sovellus heille, jotka tarvitsisivat silloin tällöin pientä tukea ja opastusta tähän ilman valtion tukea tapahtuvaan uskovaisuuteensa tai tapauskovaisuuteensa. Mutta missään nimessä pysyvää järjestelyä tällaisesta tukipalvelusta ei pitäisi antaa muodostautua, vaan ytimekkäästi pitäisi koittaa vastuuttaa ihmisiä omien asioidensa hoitoon - jäsenmaksunmaksusta aina oman kirkkonsa osoitteen muistamiseen. Olisin itse valmis kustantamaan valtion kassasta jokaiselle ev. lut kirkon jäsenelle omenanmakuisen tikkukaramellin rohkaisuksi ja läksiäislahjaksi.

Ajattelkaa; voisitte laulaa virsia ja rukoilla ihan mielin määrin ilman että kenelläkään olisi siihen mitään sanottavaa. Iskät ja äiskät voisivat veisata vaikka vähän ylimääräistä samalla kun lapset leikkisivät ilmestyskirjaa. Kenelläkään ei olisi syytä loukkaantua, pahastua tai järkyttyä.

Halonen ei muuten ole ateisti.

Ja demareista puheen ollen se jonkun heittämä aikaisempi demarivertaus oli todella mainio.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Kristittyjen tiedot omasta uskonnostaan ovat kyllä koomisen heikkoja.

Tähän kun yhdistää vielä sen, ettei vaivauduta edes vastaamaan, kun joku korjaa väittämiä, päästään sinne luterilaisuuden ytimeen. Suljetaan silmät faktoilta ja jatketaan samalla linjalla kuin aina ennenkin, antamatta edes mahdollisuutta vastakkaisille näkemyksille. Jeesuskin häpeäisi tuota porukkaa.

Onneksi sentään argumentointitueksi löytyy meidän oman sisäministerin kommentit. Kyseinen muorihan on tunnettu liberaaleista, kaikkien näkemykset huomioivista ja tasa-arvoisista näkemyksistään.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tässäpä faktaa tuosta murskaavasta enemmistöstä, joka haluaa kirkkohäät viettää:
http://www.chartgo.com/share.do?id=24ac3de0aa
Vuonna 2012 kirkollisia vihkimisiä oli 51% kaikista vihkimisistä eli tasaisen vauhdin mukaan tänä vuonna jäädään alle viidenkymmenen prossan. Aika murskaavaa. Joku aika sitten asiasta oli uutisissa juttu ja siinä mainittiin, että myös kirkkoon kuuluvien halu viettää kirkkohäitä on romahtanut.

Mutta älä anna faktojen hidastaa tästä eteenpäinkään.

Niin? Juurihan kirjoitin, että 2% kirkon jäsenistä on aktiivisia uskovaisia ja käy kirkon tilaisuuksissa säännöllisesti, loput ovat enemmän tai vähemmän maallistuneita. Tämä faktasi täydentää tätä väitettäni mainiosti. Suomi on tapauskovainen maa, jossa ihmiset osaavat ajatella omilla aivoillaan ja kykenevät ymmärtämään, ettei Suvivirsi ketään käännytä tai ole minkäänlaista uskonnonharjoittamista, vaikka siinä se kauhea Herra-sana satutaan jossain sattumasäkeistössä mainitsemaan. Sen takia Suvivirren poistoa vaativat hysteerikot näyttäytyvät juuri sellaisena mitä he ovatkin, eli samanlaisina hihhuleina kuin äärilinjan uskovaisetkin (joita on Suomessa kristityistä osapuilleen se pari prosenttia, plus kiihkeät muslimit päälle).

Väännetään nyt vielä rautalangasta asian ydin: murskaavaa enemmistöä ei kiinnosta vittuakaan tämä polemiikki, jota tässäkin ketjussa on nyt käyty muutama päivä Suvivirrestä, eikä aihe kiinnosta heitä suuntaan tai toiseen. Kansa maallistuu ja tapauskovaistuu päivä päivältä enemmän, mutta se ei suinkaan tarkoita, että heistä tulisi sitä mukaa kiihkoilevia "vapaa"-ajattelijoita, joilla on puritaanisen ismin mukainen ahdas maailmankatsomus ja pakkomielle Suvivirsien yms. poistamisesta askeleena kohti uskonnotonta utopiaa.

Näiltä siviilivihkimisen valinneilta voisi toki kysäistä pienen gallupin, jossa kysyttäisiin kuinka moni haluaa ehdottomasti kieltää Suvivirren kouluista, joulurauhan julistuksen tai vaikka suklaiset pääsiäismunat (symboli ylösnousemukselle). Veikkaisin, että suurin osa lähinnä puistelisi päätään, vaikka kuinka olisi eronnut kirkosta tai kyllästynyt uskontoihin muuten.

jussi_j: Minun saldoni 2000-luvulla läpikäymistäni häistä on se, että 100% on ollut kirkkohäitä. Kaikki pariskunnat ovat olleet tavallisia, työssä käyviä ihmisiä. Toisen pariskunnan sulhanen on vieläpä ollut levyttäneen black/death metal -bändin kitaristi, nykyisin on kitara naulassa. Hääjuhlissa soi kuitenkin Manowar virsien sijasta. Minä olin jälkimmäisessä vieläpä bestmanina.

Yhtään virttä en kirkossa laulanut, koska en ole kirkon jäsen enkä usko kristinuskon oppeihin. En kuitenkaan lähtenyt hihhuloimaan mistään zombiekulttien aivopesuista enkä jättänyt saapumatta alttarille luovuttamaan sormusta vihkivalan aikana sen takia, että en henkilökohtaisesti usko Jumalan luuraavan kirkossa tai papin pölinöiden olevan muuta kuin rutiinikaava. Voisin hyvin kuvitella, että tämänkin ketjun viime aikojen purpattajat olisivat kyenneet pilaamaan vastaavan tilaisuuden itsekkäällä minäminäminä-asenteellaaan, koska juuri heitä olisi "tuhatvuotinen orjuutus" juuri sillä hetkellä taas kerran ahdistanut ja loukannut. Vähintäänkin kaverille olisi pitänyt kertoa ennen häitä, kuinka taikauskoisen typerä hän on, eikä muista nyt ollenkaan Inkvisition julmuuksia, nunnien nännejä tai paavin palleja.

Mutta siinä ovat kyllä vapaa-ajattelijat oikeassa, että Suvivirttä ei mitenkään ikuisesti Suomessa lauleta. Sitten kun Suomessakin päästään vaikkapa Ruotsin Husbyn kaltaisiin prosentteihin maahanmuuttajien ja kantaväestön kesken, niin sitten ei Suvivirsi raikaa, koska koulu palaa mellakoissa jo hyvissä ajoin ennen.

Suvivirret on nyt tältä keväältä laulettu ja lomat alkaneet, joten tämä aihe saa omasta puolestani jäädä tähän. Palataan asiaan joulun aikoihin, kun kouluissa vietetään joulujuhlia ja niissä järjestetään joulukuvaelma. Sitten voi taas itkeä aivopesusta ja zombiekulteista vereksin voimin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin? Juurihan kirjoitin, että 2% kirkon jäsenistä on aktiivisia uskovaisia ja käy kirkon tilaisuuksissa säännöllisesti, loput ovat enemmän tai vähemmän maallistuneita. Tämä faktasi täydentää tätä väitettäni mainiosti.....

No sanoit noin, mutta jätit nyt itseäsi lainatessasi olennaista pois. Juuri sen argumentin mitä tässä useampikin on teilannut menestyksellä.

Muistin virkistämiseksi:
Tosiasiassa murskaavaa enemmistöä suomalaisista ei voisi vittuakaan vähempää kiinnostaa tämä keskustelu eivätkä he ole uskonnollisesti orientoituneita vaikka Suvivirren haluavatkin säilyttää ja kirkkohäät viettää.....

Boldaus oma helpottamaan ydinkohdan lukemista.

Siis haluaako murkaava enemmistö suomalaisista kirkkohäät vai ei. Väitikö niin vai etkö?
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
pitkäveteistä selittelyä, kiertelyä, kaartelua, kehäpäätelmiä, asiavirheitä ja turhuutta snipattu
Ei saatana, et vain onnistu kirjoittamaan edes YHTÄ viestiä ilman hassuja asiavirheitä ja mutuun perustuvia naurettavia faktajulistuksia.

"Mutqu niinqu valtionkirkko on niinq melkein niinq valtiouskonto ja niinqu tosi läheisii vaikka ei niinku olis virallista kirkkoo.." Vee Äm Pee.

Ensin tuot USAn mukaan keskusteluun ja nolaat itsesi täydellisellä tietämättömyydelläsi ja asiavirheilläsi. Kun sitten sinua isällisesti korjataan, USAn ja Suomen vertailu ei enää olekaan OK väkilukujen epäsuhdan takia ja alat sekoilemaan jotain Kiinasta ja vielä lopuksi alat lässyttämään maiden presidenteistä, vaikka maita ei saa vertailla?

Tietosi USAn presidenteistä on varmasti yhtä "vakuuttavaa" kuin muu tietämyksesi ao. maasta, mutta en nyt sanoisi Thomas Jeffersonia tai Abraham Lincolnia kovinkaan tyypillisiksi kristityiksi, jos sellaisia olivat ensinkään. Sinun logiikallasi Jefferson oli varmasti ainakin kaappivasuri "All men are created equal" -höpötyksillään.

muaddib
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suvivirret on nyt tältä keväältä laulettu ja lomat alkaneet, joten tämä aihe saa omasta puolestani jäädä tähän. Palataan asiaan joulun aikoihin, kun kouluissa vietetään joulujuhlia ja niissä järjestetään joulukuvaelma.

Sinne meni - muslimeilla ja tukholman palavilla kouluilla nolosti auringonlaskuun ratsastaen. Tämä ristiriitaisuuksian mies; toisaalta mitä ilmeisemmin kannattaen lasten "islamilaisen identiteetin" vahvistamista julkisin verovaroin kuntien peruskouluissa uskonnollista segregaatiota ruokkivilla tunnustuksellisilla islamintunneilla, toisaalta paskaa kengässään. Nähkäämme sitten jälleen jouluna, kun ratsastat sitä joulukuvaelmaa keppihevosena käyttäen paikalle loukkaantumaan 365 päivää vuodessa kirkon ja valtion eroa vaativille. Ja muistahan demonisoida se pollesi taas huolella maksimaalisen efektin saavuttaaksesi, kun joudut kuitenkin loukkaantumaan jälleen jatkuvasti sen taakse.
 
Mitäs jos valtio juhlallisesti kertoo, että avioero kirkon kanssa astui voimaa, mutta silti kouluissa olisi joulukuvaelmat ja Suvivirret, ketäs sitten syytetään? Onko vaatimuksena koulun ja kirkon ero? Lihan ja hengen erotus? Kenen kohdalla?

Edit. Vai onko siis niin, että kun tämä valtion ja kirkon ero (jossa nyt ei paljoa erottamista ole enää) astuu voimaan, niin Suvivirsi poistuu automaationa jokaisesta koulusta?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitäs jos valtio juhlallisesti kertoo, että avioero kirkon kanssa astui voimaa, mutta silti kouluissa olisi joulukuvaelmat ja Suvivirret, ketäs sitten syytetään? Onko vaatimuksena koulun ja kirkon ero? Lihan ja hengen erotus? Kenen kohdalla?

Edit. Vai onko siis niin, että kun tämä valtion ja kirkon ero (jossa nyt ei paljoa erottamista ole enää) astuu voimaan, niin Suvivirsi poistuu automaationa jokaisesta koulusta?

Voi olla että kristillisiin perinteisiin kuuluu hienot eettiset kateederipuheet ja silti niiden vastaiset teot (vrt. hyväksikäyttöperinne siellä sun täällä pitkin kristikirkkoa) mutta tässä ei todellakaan ole kyse mistään päälle liimatusta julistuksesta. Valtion ja kirkon ero on todellinen vasta siinä vaiheessa kun jo monta kertaa luettelemani epäasialliset perinteet irrotetaan julkisista kaikkia veronmaksajia koskevista yhteyksistä ja ihmiset voivat jatkaa niiden harjoittamista yksityisinä kansalaisina tai asianharrastajaryhminä tmv. Tarviiko nämä kohdat jälleen kerran postata ihan vaikka kertauksen vuoksi?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Edit. Vai onko siis niin, että kun tämä valtion ja kirkon ero (jossa nyt ei paljoa erottamista ole enää) astuu voimaan, niin Suvivirsi poistuu automaationa jokaisesta koulusta?

Jaa nyt sitä eroa ei enää tarvita, koska liitto on jo niin löyhä.

Sittenhän se ei kirpaisekaan vissiin niin, että voidaan pistää toimeksi.

Lopetetaan aluksi kirkollisvero, yhteisövero, pappien kouluttaminen verovaroin, uskonnonopetus ja poistetaan keskiaikainen jumalanpilkka laista.

Suvivirsi poistuu kouluista ihan automaattisesti kun kevätjuhlat muuttuvat uskovaisten vähentyessä siksi miksi ne on tarkoitettu, eli juhlistamaan koulun päättymistä ja loman alkua, mihin ei uskonnot kuulu mitenkään.

Edit. Niin ja ihan ensinmäisenä pitää poistaa vauvojen automaattijäsenyys seurakuntiin vanhempien päätöksellä tehtynä. Sairasta touhua, edes kepun jäsenhankita ei yllä samaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös