Eli esim 10 eri juhlaa?
Miten tässä tapauksessa tapahtuu yhteisöllisyydelle, kun eri vakaumusryhmät eritellään koulussa? Ja vain siksi, että enemmistönä olevat luterialsiet pitävät kynsin hampain kiinni oman uskontonsa rituaaleista… erikoinen tasa-arvonäkemys.
Kuten edellä totesin, en usko, että missään tarvitaan kovin montaa juhlaa. Valtaosassa kouluja riittää varmasti yksi juhla.
Mitä tulee yhteisöllisyyteen niin se voi myös murentua, jos perinteet poistetaan. Kannattaa miettiä siis asiaa myös toisesta näkökulmasta.
Pidän myös sinun tasa-arvo näkemystä erikoisena.
Ei vaadi:
karkeasti voidaan määrittää…
Eli kumpi on halvempaa, erillisjuhlat kaikille vakaumusryhmille, vai sama juhla kaikille ilman vakaumuksellista osuutta, jokainen vakaumusryhmä omiin erillispileisiin omalla kustannuksella?
Vaikka erillisjuhlien kustannus olisi vain esiintyjälle paperihattu päähän on se heti jo kalliimpi kuin tunnukseton juhla kaikille ja vakaumukselliset omalla kustannuksella..
karkeesti Kalliimpi/halvempi? Yhdet juhlat vakaumuksettomasti vai 2 – 10 juhlat vakaumuksilla?
Edelleen, pitäisi tietää mm. se opettajien palkkakysymys. Uskon, että menisi normaaliin työaikaan, joten kustannuksia ei tulisi. Myös tilat ovat valmiina ennen tai jälkeen toisen juhlan, joten siitäkään ei tulisi kustannuksia.
Sisi oletko kristitty vai et? Mitä Jeesus sanoisi?
Olen kristitty. En tiedä mitä Jeesus tähän kohtaan sanoisi. Painottaisiko kristinuskon erityisyyttä vai kannustaisiko kunnioittamaan lähimmäistä.
En kuitenkaan näe, että tätä asiaa pitää ratkaista sen mukaan, mitä Jeesus asiasta ajattelee tai mitä raamattu säätää vaan kuten olen useaan kertaan todennut niin miten sellaiset käsitteet kuten tasa-arvo ja suvaitsevaisuus voidaan nähdä tämän kysymyksen valossa.
Ja juuri tähänhän pyritään, mutta kristittyluterilaiset eivät anna tähän mahdollisuutta spämmäämällä omia traditioitaan yhteisiin tilaisuuksiin, kuten koulun kevätjuhlaan, valtiopäivien avajaisiin, sotilasvalan vannomiseen jne.
Eli tasa-arvo UNECOn mukaan on nimenomaan määritelmän mukaisesti kaikkia kunnioittaen ja kaikille tilaa antaen. Luterilaiskristityt eivät ole valmiita antamaan tilaa muille, vaan haluavat häätää nämä yhteisöllisistä tilaisuuksista omiin lahkoihinsa(omat pikku juhlat), jos yleisluterilaisuus ei miellytä… todella kristillinen ajattelutapa? . . joskin kirkollinen tapa se on olut koko kirkkohistorian…
Ensinnäkin UNESCO:n kohdalla kyse on suvaitsevaisuuden määritelmästä, ei tasa-arvon. UNESCO:n mukaan suvaitsevaisuus on "meidän maailmamme kulttuureiden, ilmaisutapojemme ja inhimillisten elämänmuotojen rikkaan moninaisuuden kunnioittamista, hyväksymistä ja arvostamista". Lisäksi määritelmään kuuluu "ihmisoikeuksien kunnioittamisen periaatteen mukaisesti suvaitsevaisuuden osoittaminen ei merkitse yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden sietämistä eikä omasta vakaumuksesta luopumista eikä sen heikentämistä. Se merkitsee, että ihminen saa vapaasti pitää kiinni vakaumuksestaan ja hyväksyy sen, että toiset pitävät kiinni omastaan."
Edelleen, mielestäni tämän suvaitsevaisuus-käsityksen mukaan suvaitsevaisuutta on kun kaikki saavat pitää kiinni omista vakaumuksistaan ja samalla kunnioitetaan rikasta monimuotoisuutta esim. kulttuureissa. Sinä näet asian toisin enkä usko, että tästä asiasta kannattaa tämän enempää keskustella, koska emme tule tässä peruskysymyksessä olevassa näkemyserossa lähestymään.
Mutta ymmärrän kantasi, ikävää on että itse että ymmärrä sitä, siis sitä että takana on vain ja ainoastaan pelko oman uskontokunnan vallan/määrän pienenemisestä, kun sitä ei tuputeta joka puolella.
Hienoa, että ymmärrät kantasi, mutta valitettavasti olet totaalisen pihalla asioista, jotka ovat sen taustalla. Paradoksaalista tässä on se, että en ole missään tuonut esiin, että asiaa pitäisi katsoa oman uskontokuntani kautta. Se olet juuri sinä, joka on tuonut täällä sitä näkökantaa esille. Minulla ei ole mitään huolta siitä, että oman uskontokuntani valta tai määrä pienenisi. Tämä näkyy mm. suhtautmisessa kirkon erottamiseen valtiosta. Hyväksyn myös oikein hyvin, että juhlissa olisi mukana eri uskontokuntien tai maailmankatsomuksien esityksiä. En ymmärrä kuinka monta kertaa tuokin asia pitää sanoa, että sen ymmärrät.
Ja onhan se lähetyskäskyn dimmamista, jos ei voida pakkosyöttää kristinuskoa kaikille… uskot aidosti, että se on oikea usko ja kaikkien on sitä siksi kuultava..se on se Morton vaikutus.
Valitettavasti olet myös tässä kohdin täysin pihalla minun suhteen. Mielestäni hyvä osoitus siitä, kuinka ei kannata liikaa lokeroida ihmisiä, koska silloin voidaan tehdä aivan päin persettä meneviä johtopäätöksiä. En nimittäin todellakaan usko, että minun uskoani on kaikkien kuultava. Minun uskoni on minun asiani enkä sitä ole muille tuputtamassa elleivät siitä jotain kysy.