Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 615 771
  • 7 275

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
On kyllä myös aika huvittavaa, että Yläpesä ja muut ateistifanaatikot käyttävät täällä jatkuvasti perusteluna jotain lukuja, että vain niin ja niin paljon uskoo oikeasti Jumalaan jne. Sitten kuitenkin ei olla edes huomaavinaan sitä, että 84% suomalaisista tykkää Suvivirrestä kevätjuhlassa. Ja enpä usko, että noista ei-tykkääjistäkään kauhean moni olisi kieltämässä Suvivirren laulamista.

Yläpesältä kysyn, että miten voit edes pärjätä tässä yhteiskunnassa, jos sinusta epämiellyttävät asiat ottavat noin koville? Minusta tuo sinun fanaattisuutesi on jotain ihan uskomatonta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Minun puolesta siellä voi oikein hyvin olla ohjelmanumeroina muidenkin elämänkatsomusten esityksiä, ei haittaa tippaakaan. Tai sitten jos haluavat niin järjestävät omat juhlat.

Miksi? Miksi ei kaikilla sama juhla? Jos se ei haitaa sua tai mua, niin olet itsekin myöntänyt että se haittaa joitakuita? Mikä estää meitä tekemästä kuten ne, jotka sorretuksi itsensä kokevat, hyväksi? aivan kuten Jesse opetti?


Meidän ajattelun ero tulee siinä, että sinä olet vaatimassa kaikkia muitakin samaan muottiin oman näkemyksesi kanssa etkä salli rikasta moninaisuutta mitä tulee koulujen juhliin.

Eihän juhla ilman KENEKÄÄN erillismenoja sorra ketään. Ja kaikilla on oikeus OMIIN rituaaleihin ja juhliin keskenään.

Miksi valtion pitäs maksaa nää erillisryhmien bileet?

Sinun suvaitsevaisuutesi on sitä, muiden perinteet lopetetaan omien perinteittesi/näkemystysi takia. Minun suvaitsevaisuuteni on taas sitä, että kaikkien perinteet saavat tulla esille, jos niin halutaan.

Väärin. Mun suvaitsevaisuuteni sallii KAIKILLE tasapuoliset mahdollisuudet harjoittaa omaa näkemystään ilman, että joku muu taho voi tuoda omia näkemyksiään esiin haluaa joku sitä tai ei. SE on tasa-arvoa.

Ja se voidaan toteuttaa kuten sinä haluat, kaikille omat juhlat, tai kuten minä haluan, kaikille yhteinen tunnukseton juhla, josta jokainen uskontokunta vetäytyköön palvomaan omaansa.

Kumpi on järkevämpi tapa.. tai halvempi? tai tasa-arvoisempi?


Tasa-arvo ei tarkoita, että kaikkien tulee olla samasta muotista valettuja ilman omia erityispiirteitään vaan, että kaikilla on tasa-arvoiset mahdollisuudet toimia.

Kukaan ei vaadi samaa muottia mihinkään. Ei ole niin, että vain ja ainoastaan luterilaisten tavat on oltava yhteisiä. Sun uskonnonharjoittamista pitää kuunnella myös muslimin, juutalaisen ja ateistin elleivät he halua tulla leimatuksi Yläpesän tapaan ”hörhöiksi”.

Vain siksi, että luterilaiskristityt pitävät omaa kulttuuriperintöään arvokkaampana kuin muiden ja perustelevat sen kuuluvan kaikille ”koska niin on aina tehty”.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kuten jo sanoin aikaisemmin tässä ketjussa, koulu varmasti järjestää korvaavaa ohjelmaa uskonnollisen osuuden ajaksi.

On tämä hauskaa...

JA kuka maksaa a) tämän ei mulle tarkotetun osuuden ja b) mulle erikseen järjestettävän osuuden?

Me veronmaksajat. Sinä ja minä.. ainoastaan se, että minä joudun kustantamaan sitä uskonnollistakin osuutta vaikka en sitä käytä, samoin sinä uskonnotonta.. järkeä vai ei? eiköhän meidän pitäs itte maksaa vakaumusperusteisesta toiminnastamme.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
JA kuka maksaa a) tämän ei mulle tarkotetun osuuden ja b) mulle erikseen järjestettävän osuuden?

Me veronmaksajat. Sinä ja minä.. ainoastaan se, että minä joudun kustantamaan sitä uskonnollistakin osuutta vaikka en sitä käytä, samoin sinä uskonnotonta.. järkeä vai ei? eiköhän meidän pitäs itte maksaa vakaumusperusteisesta toiminntstamme.

Eihän tuosta mitään kustannuksia tule, koska opettajat ovat näissä juhlissa joka tapauksessa paikalla.

Ja kysymys on siis suvivirrestä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eihän tuosta mitään kustannuksia tule, koska opettajat ovat näissä juhlissa joka tapauksessa paikalla.

Ja kysymys on siis suvivirrestä.

Kysymys on koulun juhlien uskonnollisista osioista. Suvivirsi on vain sen yksi ilmentymä.

Totta kai on kustannuksia, jos kaikkien maksamia tiloja ja henkilökuntaa käytetään vain osan maksajista ohjelmatuotantoon... ton nyt luulis olevan kelle tahansa vähäkään työelämässä ollee olevan selvä.

"there is no free lunches"
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Tasa-arvo ei tarkoita, että kaikkien tulee olla samasta muotista valettuja ilman omia erityispiirteitään vaan, että kaikilla on tasa-arvoiset mahdollisuudet toimia.

Eikö kaikilla olisi tasa-arvoiset mahdollisuudet toimia, mikäli kirkon osuus yhteisöverosta poistettaisiin ja kaikkinainen valtion sidonnaisuus kirkkoon poistettaisiin kuten myös uskonnon opetus koulussa ja sen harjoittaminen koulun juhlissa.

Missä luterilainen kirkko olisi perässä muita tämän jälkeen? Olisiko tilanne tasa-arvoinen eri uskontokuntien välilä ja jos ei niin miksi?

Tarinankertojan viesti oli erittäin osuvasti kirjoitettu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysymys on koulun juhlien uskonnollisista osioista. Suvivirsi on vain sen yksi ilmentymä.

Totta kai on kustannuksia, jos kaikkien maksamia tiloja ja henkilökuntaa käytetään vain osan maksajista ohjelmatuotantoon... ton nyt luulis olevan kelle tahansa vähäkään työelämässä ollee olevan selvä.

"there is no free lunches"

Esitätkö ne kustannukset yksilöitynä? Eli mitä kustannuksia syntyy, kun samanaikaisesti kevätjuhlan uskonnollisen osuuden aikana järjestetään halukkaille oma tila ja osuus?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Esitätkö ne kustannukset yksilöitynä? Eli mitä kustannuksia syntyy, kun samanaikaisesti kevätjuhlan uskonnollisen osuuden aikana järjestetään halukkaille oma tila ja osuus?

Laskennallinen tilavuokra (valaistus, lämmitys, ilmastointi), siivouskulut, järjestyksenvalvonnan henkilökulut, erillisen ohjelman ohjattu valmistelu (opettajat) henkilökulut, sivukulut. Jäikö jotain olennaista pois? Vai ajattelitko että homma järjestyy pyhällä hengellä?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Esitätkö ne kustannukset yksilöitynä? Eli mitä kustannuksia syntyy, kun samanaikaisesti kevätjuhlan uskonnollisen osuuden aikana järjestetään halukkaille oma tila ja osuus?

Erittele kustannukset? Erittele sää karkeasti (joo, ei tartte laskelmia esittää, riittää ihan kalliimpi/halvempi erittely)
Eli kumpi on halvempaa, erillisjuhlat kaikille vakaamusryhmille, vai sama juhla kaikille ilman vakaumuksellista osuutta, jokainen vakaamusryhmä omiin erillispileisiin omalla kustannuksella?

Vaikka erillisjuhlien kustannus olisi vain esiintyjälle paperihattu päähän on se heti jo kalliimpi kuin tunnukseton juhla kaikille ja vakaumukselliset omalla kustannuksella..

siis halvempi kaikille muille kuin luterilaisille, jotka haluaa ei luterilaistenkin maksavan heidän piletyksesään…


Ja hintahan toki riippuu monenko eri uskontokunnan tilaisuuksia pitäs järjestää. Kyllä Tampereelta löytyy kouluja, joista helposti saadaan 10 eri uskontokuntaa. Eli kymmenen eri ohjelmaa opettajien tuntitöinä ja kymmenen eri tilakustannukset…

karkeesti Kalliimpi/halvempi? Yhdet juhlat vakaumuksettomasti vai 2 – 10 juhlat vakaumuksilla?
 

Fordél

Jäsen
Miksi? Miksi ei kaikilla sama juhla? Jos se ei haita asua tai mua, niin olet itsekin myöntänyt että se haittaa joitakuita? Mikä estää meitä tekemästä kuten ne, jotka sorretuksi itsensä kokevat, hyväksi? aivan kuten Jesse opetti?

Mielestäni on tärkeää kunnioittaa eri näkemyksiä, olivat ne sitten vähemmistöjen tai enemmistön. Tämä varmasti natsaa aika kivasti myös kristinuskon opetuksiin. En siis lähde missään nimessä sortamaan vähemmistön oikeuksia osallistua tai olla osallistumatta koulun juhliin enkä järjestää omaa juhlaa. En myöskään salli vähemmistöiltä enemmistön oikeuksien polkemista, kuten sinä sallit.

Eihän juhla ilman KENEKÄÄN erillismenoja sorra ketään. Ja kaikilla on oikeus OMIIN rituaaleihin ja juhliin keskenään.

Sortaa se niitä, joiden perinteiset juhlat lakkautetaan, koska osa näin haluaa. Kaikille omannäköisensä juhlat eivät sorra ketään.

Miksi valtion pitäs maksaa nää erillisryhmien bileet?

Samasta syystä miksi esim. yhteiskunnan tulee tukea erityisryhmien (kuten vammaisten) liikuntaa. Positiivinen erityiskohtelun mukaanhan julkisella vallalla on velvoite, ei vain kohdella kansalaisia tasa-arvoisesti, vaan myös positiivisesti toimia tasa-arvoisuuden lisäämiseksi yhteiskunnassa. Tasa-arvoisuus lisääntyy, kun kaikkilla on omannäköisensä juhlat mikäli kokevat ne tarpeellisiksi.

Väärin. Mun suvaitsevaisuuteni sallii KAIKILLE tasapuoliset mahdollisuudet harjoittaa omaa näkemystään ilman, että joku muu taho voi tuoda omia näkemyksiään esiin haluaa joku sitä tai ei. SE on tasa-arvoa.

Ja se voidaan toteuttaa kuten sinä haluat, kaikille omat juhlat, tai kuten minä haluan, kaikille yhteinen tunnukseton juhla, josta jokainen uskontokunta vetäytyköön palvomaan omaansa.

Kumpi on järkevämpi tapa.. tai halvempi? tai tasa-arvoisempi?

Heh aika hyvä, että huudat kuinka näkemykseni on VÄÄRIN, mutta heti perään jatkat kuinka "Minun suvaitsevaisuuteni...". Niin sinun mielestä se niin kuin sanot, mutta ei se vielä tee näkemyksestäni väärää vaan erilaisen.

Mitä tulee noihin tapoihin niin järkevyys on arvottamista ja omassa arvottamisessani järkevää on järjestää kaikille omat juhlat. Mitä tulee hintaan niin jos yhteiskunnan tuella järjestetään vain yhdet juhlat ja muut juhlat menee muun tahon maksettavaksi, on sinun mallisi halvempi. En kuitenkaan näe, että näitä juhlia tarvitsisi kovin monia järjestää eri puolella Suomea eikä niistä tulisi suuria kustannuksia.

Kukaan ei vaadi samaa muottia mihinkään. Ei ole niin, että vain ja ainoastaan luterilaisten tavat on oltava yhteisiä. Sun uskonnonharjoittamista pitää kuunnella myös muslimin, juutalaisen ja ateistin elleivät he halua tulla leimatuksi Yläpesän tapaan ”hörhöiksi”.

Vain siksi, että luterilaiskristityt pitävät omaa kulttuuriperintöään arvokkaampana kuin muiden ja perustelevat sen kuuluvan kaikille ”koska niin on aina tehty”.

Vaadittehan te, että meidän tavat lopetetaan ja teidän tavat otetaan tilalle. Mun mallissa kaikkien tavat tulevat esille, joten näen sen parempana ratkaisuna.

En sinuna lähtisi myöskään turhaan yleistämään mitä luterilaiskristityt ajattelevat. Itse kuulun ko. ryhmään enkä koe omaa kulttuuriperintöni arvokkaampana kuin muiden. Tiedän myös paljon samalla tavalla ajattelevia luterilaiskristittyjä. Ja omaan suvaitsevaisuuteeni kuuluu, että hyväksyn kaikki kulttuurien, ilmaisutapojen, inhimillisten elämänmuojen rikkaan moninaisuuden ja annan kaikkien pitää kiinni vakaumuksestaan. Olen myös valmis tukemaan näitä asioita omista veroeuroistani, aivan kuten tuen mielelläni erityisryhmien liikuntaa vaikka se ei minua kosketa millään tavalla, mutta parantaa yhteiskuntamme tasa-arvoa.
 

Fordél

Jäsen
Eikö kaikilla olisi tasa-arvoiset mahdollisuudet toimia, mikäli kirkon osuus yhteisöverosta poistettaisiin ja kaikkinainen valtion sidonnaisuus kirkkoon poistettaisiin kuten myös uskonnon opetus koulussa ja sen harjoittaminen koulun juhlissa.

Valtion sidonnaisuus kirkkoon on jo eri kysymys ja siitä olen täällä monesti todennut, että mulla ei ole mitään sitä vastaan. Tosin en tiedä eron vaikutuksista niin paljon, että voisin tehdä asiasta kovinkaan tarkkaa punnintaa, mutta periaatteessa mulla ei ole mitään sitä vastaan.

Olen siis siinäkin kysymyksessä suvaitsevainen, toisin kuin väitit.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mun mallissa kaikkien tavat tulevat esille, joten näen sen parempana ratkaisuna.


Näppärä valkopesu jolla pääsee esiintymään suurena laupiaana kun todellisuudessa näiden apartheid-juhlien järjestäminen kielletään mahdottomina toteuttaa resurssipulan vuoksi. Siispä vääräuskoiset - menkää kiltisti vaan istumaan sinne kristittyjen joulujuhliin ja nielkää kaikki. Se on suvaitsevaisuutta.
 

Fordél

Jäsen
Näppärä valkopesu jolla pääsee esiintymään suurena laupiaana kun todellisuudessa näiden apartheid-juhlien järjestäminen kielletään mahdottomina toteuttaa resurssipulan vuoksi.

Missä näin on tapahtunut? Sun jutut olisi näppäriä, jos ne sisältäisivät viittauksia todellisiin esimerkkeihin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Missä näin on tapahtunut? Sun jutut olisi näppäriä, jos ne sisältäisivät viittauksia todellisiin esimerkkeihin.

Lähikoulu, jonka vanhempainyhdistyksessä toimin. Ei toteuteta mitään mihin vaaditaan ekstramiehityksiä. Mennään vain sillä miehityksellä joka kohdistetaan kaikkiin koululaisiin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Laskennallinen tilavuokra (valaistus, lämmitys, ilmastointi), siivouskulut, järjestyksenvalvonnan henkilökulut, erillisen ohjelman ohjattu valmistelu (opettajat) henkilökulut, sivukulut. Jäikö jotain olennaista pois? Vai ajattelitko että homma järjestyy pyhällä hengellä?

Eli mitään ylimääräisiä kuluja ei tule?

Opettajat saavat palkkansa pidettyjen tuntien mukaan, juhlien suunnittelu, valmistelu ja läpivetäminen kuuluu tähän palkkaan. Vaikka järjestettäisiin kymmenet juhlat, palkkakustannukset eivät kohoa, opettajien vitutus kyllä.

Järjestyksenvalvonta, narikka yms. hoidetaan talkoovoimin esim. vanhempainyhdistyksen, oppilaskunnan tai yksittäisen luokan toimesta. He saavat mahdollisen korvauksen esim. narikkamaksuista tai kahvinmyynnistä. Ylimääräinen siivous hoidetaan opettajien toimesta, siivoojat tulevat aamulla normisti töihin.

Laskennallinen tilavuokra... Eli ylimääräisi kuluja ei edelleenkään tule.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Höpö höpö.. retoriikkaa. suomessa ei ole valtiokirkkoa lainopillisesti, mutta se on kuitenkin valtiokirkko, koska valtio kerää sen jäsenmaksut kirkollisveron muodossa. Samoin Suomi rahoittaa kirkkoa yhteisövero-osuudella, eli meidän kaikkien verovaroilla, esim juuri sillä muslimikebabkauppiaan liikevoitosta otetulla yhteisöverolla ja mun ateistin liiketoimintaista yhtä lailla. Samoin valtiollisia instansseihin, kuten eduskunnan avajaisiin liittyy kirkonmenot jne. Kouluissa opetaan uskontoa ja koulun juhlat ovat kristillisiä.

Vaikka kyse ei ole kaikilta osin deJure valtiokirkko, se on Defacto valtiokirkko.

Norja ja ruotsi ovat ottaneet askeleen valtion ja kirkon eroon tekemällä näistä täysin itsenäisiä toimijoita, vaikkakin rahaa valuu edelleen niille myös uskonnottomilta.

Ei se ole retoriikkaa. Sinähän linkitit tänne uutisen, jonka mukaan Norjan kansankäräjät Stortinget erotti lähes yksimielisesti Norjan kirkon valtiosta. Norjassa tultiin siis samaan tilanteeseen valtion ja kirkon suhteessa, mikä Suomessa on tehty jo aiemmin. Tästä Suomen valtion ja kirkon suhteesta keskusteltiin jo aiemmin täällä riittävän kattavasti, joten en ala toistamaan sitä enää. Norjan ja Suomen ero on edelleen siinä, että Norjassa valtio rahoittaa budjetissa kirkon toimintaa. Meillä ei ole ollut näin vuosikymmeniin, vaan Suomessa kirkko rahoittaa oman toimintansa jäsenmaksutuloilla, jotka kerätään verotuksen yhteydessä. Yhteisöverosta keskusteltiin myös aiemmin riittävän tarkasti, joten siihen ei liene syytä puuttua enää tässä yhteydessä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli ylimääräisi kuluja ei edelleenkään tule.

Et oikeasti ole noin yksinkertainen. Tottakai tulee koska ne resurssit joita upotetaan apartheid-juhlien suunnitteluun ja toteuttamiseen, ovat pois muusta työstä joka pitää silloin toteuttaa lisätyöllä. Joulujuhlien järjestäminen erikseen vaikka neljässä eri tilassa tuottaa taatusti lisäkuluja (lämmitys, valasistus, ilmanvaihto) siihen verrattuna että kaikki olisivat pakattuna samaan tilaan. Täysin järjetöntä tuhlaamista. Kaikissa kouluissa ei ole talkooperinteitä.

Muutenkin tuntuu että arvon kiihkokristityt hihhuloivat nyt pelkästään suurkaupunkien ja lähiöiden megakoulujen voimalla. Omasta kunnasta löytyy 50 oppilaan koulu ja naapurikunnissa vielä tätäkin pienempiä oppilaitoksia. Siitä kun ottaa laskennallisesti viidesosan niin ollaan päätähuimaavissa muutaman oppilaan määrissä, joille siis pitää alkaa väsäämään erillisiä päättäjäisjuhlia! Kristillisen järjen ja kohtuuden riemuvoitto! Kyllä siitä kyläläisten kesken yhteen hiileen puhaltamisen ilmapiirikin loistavasti saa voimaa.

Jos et ole kuin me, olet vihollisemme, taitaa olla edelleen kristinuskon piilo-oppisuunnitelma.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Lähikoulu, jonka vanhempainyhdistyksessä toimin.

Suoraan sanottuna ei kyllä kateeksi käy niitä ihmisiä, jotka ovat kanssasi tuossa vanhempainyhdistyksessä. He varmasti ovat oikein mielissään siitä, että yrität estää heidänkin lapsiltaan Suvivirren laulamisen ja jouluevankeliumin esittämisen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Et oikeasti ole noin yksinkertainen. Tottakai tulee koska ne resurssit joita upotetaan apartheid-juhlien suunnitteluun ja toteuttamiseen, ovat pois muusta työstä joka pitää silloin toteuttaa lisätyöllä. Joulujuhlien järjestäminen erikseen vaikka neljässä eri tilassa tuottaa taatusti lisäkuluja (lämmitys, valasistus, ilmanvaihto) siihen verrattuna että kaikki olisivat pakattuna samaan tilaan. Täysin järjetöntä tuhlaamista. Kaikissa kouluissa ei ole talkooperinteitä.

Muutenkin tuntuu että arvon kiihkokristityt hihhuloivat nyt pelkästään suurkaupunkien ja lähiöiden megakoulujen voimalla. Omasta kunnasta löytyy 50 oppilaan koulu ja naapurikunnissa vielä tätäkin pienempiä oppilaitoksia. Siitä kun ottaa laskennallisesti viidesosan niin ollaan päätähuimaavissa muutaman oppilaan määrissä, joille siis pitää alkaa väsäämään erillisiä päättäjäisjuhlia! Kristillisen järjen ja kohtuuden riemuvoitto! Kyllä siitä kyläläisten kesken yhteen hiileen puhaltamisen ilmapiirikin loistavasti saa voimaa.

Jos et ole kuin me, olet vihollisemme, taitaa olla edelleen kristinuskon piilo-oppisuunnitelma.

Tässä keskustelussa on ainoastaan yksi kiihkoileva taho ja se ei ole kristityt...

Koko keskustelu lähti liikkeelle sinun kuulosuojain kommentistasi koskien suvivirttä. Nykyisen linjauksen mukaan suvivirsi kevätjuhlassa ei uskonnon harjoittamista, joten siinä mielessä keskustelu on turhaa.

Sinun kiihkosi on hauskaa seurattavaa. Näet tuhlattavan valtavia resursseja juhlien suunnittelussa, kun toimikunta sopii mihin tilaan uskonnottomat siirtyvät ennen suvivirttä. Tähän saattaa mennä jopa viitisen minuuttia... Ja siinä kun tähän luokkatilaan sytytetään valot viideksi minuutiksi.

Koulussamme on 400 oppilasta ja joulukirkon ajaksi kouluun jäi kymmenkunta oppilasta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Kaikille omannäköisensä juhlat eivät sorra ketään.
....
Tuo pitää sisällään oletuksen, että kaikki kuuluvat johonkin uskontokuntaan. Aika moni ei kuulu.

Sortaa niitä, jotka eivät halua mitään uskonnollisia menoja lastensa koulunkäyntiin. Ei pitäisi olla mikään uskontokuntien perusoikeus käännyttää lapsia koulussa. En myöskään halua maksaa sen enmpää islamin kuin luterilaisen uskontokunnan uskonmenoja.

Malli jossa koulu on neutraali ja uskontokunnat järkkäävät omat menonsa jos haluavat on aidosti ainoa neutraali.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Nykyisen linjauksen mukaan suvivirsi kevätjuhlassa ei uskonnon harjoittamista, joten siinä mielessä keskustelu on turhaa.
...

Luehan uudelleen tuo perustuslakivaliokunnan lausunto.

Ei siinä niin sanottu, että virren laulaminen ei ole uskonnon harjoittamista, vaan niin, että se ei tee tilaisuudesta uskonnon harjoittamista.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei siinä niin sanottu, että virren laulaminen ei ole uskonnon harjoittamista, vaan niin, että se ei tee tilaisuudesta uskonnon harjoittamista.

Aivan. Virren väittäminen muuksi kuin uskonnon harjoittamiseksi on joko suoraa valehtelemista tai vähintään älyllistä löperöyttä.

"Virsi on runomittainen hengellinen laulu, joka on ensisijaisesti tarkoitettu yhteislauluksi."
 

Fordél

Jäsen
Tuo pitää sisällään oletuksen, että kaikki kuuluvat johonkin uskontokuntaan. Aika moni ei kuulu.

Ei pidä. Omannäköinen ei tarkoita, että kaikki omannäköinen viittaisi johonkin uskontoon. Aivan yhtä hyvin se voi viitata uskonnottomuuteenkin.

Malli jossa koulu on neutraali ja uskontokunnat järkkäävät omat menonsa jos haluavat on aidosti ainoa neutraali.

Johan se toteutuu eli uskontokunnat saavat järkätä omat menonsa ja koululaitos järkkää omat menonsa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Johan se toteutuu eli uskontokunnat saavat järkätä omat menonsa ja koululaitos järkkää omat menonsa.

Keskustelu kanssasi on hankalaa, ellei mahdotonta koska joko näyttelet tyhmää tai vain olet sitä.

Ei se toteudu, koulussa järjestetään juhlat, missä on uskonnollisia kristillisiä osuuksia. Se, että perustuslakivaliokunta on linjannut, että se ei tee koko juhlasta uskonnollista, ei muuta sitä miksikään, että siellä on uskonnollisia osuuksia joita aika moni ei sinne halua.

Olet toisaalta tosi mukava kun sallit lapseni kuuntelevan uskonmenojasi ja näet sen vielä tasa-arvoisena, varmaan siksi, että joudun osallistumaan sen rahoitamiseen. Tosin taisit jossain todeta, että nuo kristilliset osuudet on ilmaisia joten ehkä valitan turhasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös