Miksi? Miksi ei kaikilla sama juhla? Jos se ei haita asua tai mua, niin olet itsekin myöntänyt että se haittaa joitakuita? Mikä estää meitä tekemästä kuten ne, jotka sorretuksi itsensä kokevat, hyväksi? aivan kuten Jesse opetti?
Mielestäni on tärkeää kunnioittaa eri näkemyksiä, olivat ne sitten vähemmistöjen tai enemmistön. Tämä varmasti natsaa aika kivasti myös kristinuskon opetuksiin. En siis lähde missään nimessä sortamaan vähemmistön oikeuksia osallistua tai olla osallistumatta koulun juhliin enkä järjestää omaa juhlaa. En myöskään salli vähemmistöiltä enemmistön oikeuksien polkemista, kuten sinä sallit.
Eihän juhla ilman KENEKÄÄN erillismenoja sorra ketään. Ja kaikilla on oikeus OMIIN rituaaleihin ja juhliin keskenään.
Sortaa se niitä, joiden perinteiset juhlat lakkautetaan, koska osa näin haluaa. Kaikille omannäköisensä juhlat eivät sorra ketään.
Miksi valtion pitäs maksaa nää erillisryhmien bileet?
Samasta syystä miksi esim. yhteiskunnan tulee tukea erityisryhmien (kuten vammaisten) liikuntaa. Positiivinen erityiskohtelun mukaanhan julkisella vallalla on velvoite, ei vain kohdella kansalaisia tasa-arvoisesti, vaan myös positiivisesti toimia tasa-arvoisuuden lisäämiseksi yhteiskunnassa. Tasa-arvoisuus lisääntyy, kun kaikkilla on omannäköisensä juhlat mikäli kokevat ne tarpeellisiksi.
Väärin. Mun suvaitsevaisuuteni sallii KAIKILLE tasapuoliset mahdollisuudet harjoittaa omaa näkemystään ilman, että joku muu taho voi tuoda omia näkemyksiään esiin haluaa joku sitä tai ei. SE on tasa-arvoa.
Ja se voidaan toteuttaa kuten sinä haluat, kaikille omat juhlat, tai kuten minä haluan, kaikille yhteinen tunnukseton juhla, josta jokainen uskontokunta vetäytyköön palvomaan omaansa.
Kumpi on järkevämpi tapa.. tai halvempi? tai tasa-arvoisempi?
Heh aika hyvä, että huudat kuinka näkemykseni on VÄÄRIN, mutta heti perään jatkat kuinka "Minun suvaitsevaisuuteni...". Niin sinun mielestä se niin kuin sanot, mutta ei se vielä tee näkemyksestäni väärää vaan erilaisen.
Mitä tulee noihin tapoihin niin järkevyys on arvottamista ja omassa arvottamisessani järkevää on järjestää kaikille omat juhlat. Mitä tulee hintaan niin jos yhteiskunnan tuella järjestetään vain yhdet juhlat ja muut juhlat menee muun tahon maksettavaksi, on sinun mallisi halvempi. En kuitenkaan näe, että näitä juhlia tarvitsisi kovin monia järjestää eri puolella Suomea eikä niistä tulisi suuria kustannuksia.
Kukaan ei vaadi samaa muottia mihinkään. Ei ole niin, että vain ja ainoastaan luterilaisten tavat on oltava yhteisiä. Sun uskonnonharjoittamista pitää kuunnella myös muslimin, juutalaisen ja ateistin elleivät he halua tulla leimatuksi Yläpesän tapaan ”hörhöiksi”.
Vain siksi, että luterilaiskristityt pitävät omaa kulttuuriperintöään arvokkaampana kuin muiden ja perustelevat sen kuuluvan kaikille ”koska niin on aina tehty”.
Vaadittehan te, että meidän tavat lopetetaan ja teidän tavat otetaan tilalle. Mun mallissa kaikkien tavat tulevat esille, joten näen sen parempana ratkaisuna.
En sinuna lähtisi myöskään turhaan yleistämään mitä luterilaiskristityt ajattelevat. Itse kuulun ko. ryhmään enkä koe omaa kulttuuriperintöni arvokkaampana kuin muiden. Tiedän myös paljon samalla tavalla ajattelevia luterilaiskristittyjä. Ja omaan suvaitsevaisuuteeni kuuluu, että hyväksyn kaikki kulttuurien, ilmaisutapojen, inhimillisten elämänmuojen rikkaan moninaisuuden ja annan kaikkien pitää kiinni vakaumuksestaan. Olen myös valmis tukemaan näitä asioita omista veroeuroistani, aivan kuten tuen mielelläni erityisryhmien liikuntaa vaikka se ei minua kosketa millään tavalla, mutta parantaa yhteiskuntamme tasa-arvoa.