Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 613 867
  • 7 275

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämäkin on käsitelty jo moneen kertaan ketjussa, eli miten koulut/kunnat kiertävät lakia siten että loppuviimeksi uskonnottoman lapsen on käytännön sujuvuuden takia pakko suostua menemään uskonnontunnille.
En tiedä ovatko asiat muuttuneet, mutta henkilökohtaisesti pienessä koulussa ala-asteella olleena sain parina vuonna ihan villinä ja vapaana olla nämä tunnit, sillä alle kolmen henkilön ryhmille ei ET:tä opetettu. Kyllä se sitten vitutti kun kylälle muutti perhe, jolla oli kaksi pakanaa, jolloin kolme tuli täyteen, perkele!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos Evil saa kutsun muslimien Eid Al Fitriin syöpöttelemään Ramadanin päättymisen kunniaksi, niin tuskin haittaa jos osa porukasta lausuu Koraanin säkeitä välillä.
Vaikka nyt useampi viesti on jo tullut ketjuun kirjoitettuakin, niin malta olla tähän lisäämättä, että minua jossain määrin huvitti, että paikalliset muslimit kerääntyivät kyseistä juhlaa viettämään Raxin all you can eatiin. Sehän on vain rationaalista ja fiksua!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Harmi että Suomessa ei ole samanlaista systeemiä, kuten esim Sveitsissä, jossa keräämällä tietyn määrän nimiä on asiasta järjestettävä kansanäänestys. Tämä olisi asia, josta nimilista saataisiin helposti kerättyä ja jossa uskoisin myöskin käyvän niinkuin Yläpesä ylempänä kirjoittaa. Nyt demokratia ei toteudu. Toisaalta hyvä, että systeemiä ei ole, sillä niitä olisi varmasti myös paljon asioita, joiden kohdalla en toivoisikaan demokratian toteutuvan..
Tällaiselle systeemille olisi Suomessakin käyttöä, fiksusti hyödynnettynä kuten mainitsit. Tosin arvelen, että Suomen oloissa listoja kasattaisiin alkaen parveketupakoinnin kieltämisestä päättyen aina koiranpaskojen demonisoimiseen.

Nykyisellä systeemillä kirkon ja valtion keinotekoinen kynkkäliitto säilyy vielä pitkään. Näin on vielä siinäkin vaiheessa kun enemmistö saattaisi päätyä jo eron kannalle jos asiaa suoraan kysyttäisiin. Kirkon jäsenten osuus väestöstä jatkaa luontaista laskuaan, ja ennen pitkää väestöpohjan uskonnollinen jakauma herättää luontaisesti tarpeen kirkon ja valtion suhteeseen tehtävistä korjausliikkeistä. Tämä ottaa tietysti aikansa. Jokainen kirkon tapajäsen voi tietysti nopeuttaa muutosta eroamalla heti kirkosta, olettaen ettei koe tosiasiallista tarvetta jäsenyydelle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Iso peukku tälle ilmeisesti kristillisille hyveille perustuvaan suhtautumiseen vähemmistöihin!
Ilmeisesti jokaiselle yhden kannattajan lahkollekin kuuluisi sitten samanlaiset oikeudet. Juu, näinhän se menee. Helppoa järjestää käytännössä. Tervetuloa kokeilemaan mihin tahansa peruskouluun.

Enkä todellakaan puolusta marttilaisia; silloin kun kirkkoon kuuluin, se ei ollut luterilainen kirkko. Lutterin lahko on ihan yhtä hihhulilahko kuin Jehovatkin, mutta tässä maassa niillä on enemmistö ja enemmistö päättää. Niin se vaan menee. Enkä minä sitä kannata tai vastusta, ennemminkin päinvastoin.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Harmi että Suomessa ei ole samanlaista systeemiä, kuten esim Sveitsissä, jossa keräämällä tietyn määrän nimiä on asiasta järjestettävä kansanäänestys. Tämä olisi asia, josta nimilista saataisiin helposti kerättyä ja jossa uskoisin myöskin käyvän niinkuin Yläpesä ylempänä kirjoittaa. Nyt demokratia ei toteudu. Toisaalta hyvä, että systeemiä ei ole, sillä niitä olisi varmasti myös paljon asioita, joiden kohdalla en toivoisikaan demokratian toteutuvan..

Vuodenvaihteessa taisi tullla kansalaisaloitelaki voimaa. Oliko 50000 nimeä niin lain mukaan eduskunnan on pakko käsitellä uusi lakialoite. Sinä, minä, Yläpesä, Pisin Kääpiö - 49996 jäljellä. Kyllä ton varmaan saisi pienellä julkisuudella ja netin avustuksella täyteen. Valjastetan eroakirkosta.fi mukaan, vähän facebookkia jne niin voisihan ton saada tehtyä.

Ok, eduskunta voi äänestää asian nurin mutta saisipa asia vähän enemmän julkisuutta ja silloin saadaan varmaan siffakin mukaan. Muutama asiasta profiloitunut poliiitikko, julkkis yli pouluerajojen niin ehkä paine äänestää muutosta vastaan on liian suuri.

Oikeusministeriö - Justitieministeriet - Uutiset 2011
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Kirkko ja uskonnonopettajat eivät halua luopua omasta vallastaan, ja tunnustuksellisesta opetuksestaan. Näin symbioottinen yhteys valtion ja kirkon välillä voi jatkaa sisäsiittoista taivaltaan.

Varmasti näin on, että kirkko ja uskonnonopettajat toimivat juuri niillä valtuuksilla, mitkä Suomen kansa on niille antanut ja pitävät töissään niistä tiukasti kiinni. Kirkolla ja uskonnonopettajilla ei ole sen sijaan mitään muuta poliittista päätösvaltaa kuin kirkon henkilökunnan ja opettajien oma äänivalta Suomen valtakunnallisissa vaaleissa. Kyllä Lipposen sateenkaarihallitus, jonka jäseninä mm. Paavo Lipponen, Tarja Halonen, Sauli Niinistö ja Pekka Haavisto sopivat uskonnonopetuslakien sisällöistä, kuuntelivat kansalaisten tahtoa (niinkuin kirjoititkin), mutta lakien sisällöstä he päättivät yksimielisesti, minkä jälkeen eduskunta sääti suurella enemmistöllä uskonnonopetuslait Suomessa voimaan. Sama on kirkkolakien suhtaan, että kansa päättää ja kirkko mukautuu siten kansan tahtoon.

Kansan tahto toteutuu parhaiten aina edustuksellisen demokratian kautta. Kun eduskunta on nuijinut päätökset, niin siihen on tyytyminen. Se ei tarkoita sitä, että kansalaiskeskustelut tukahdutettaisiin. Itse olen saanut paljon lisätietoa kirkkolain ja uskonnonopetuslakien sisällöistä ja päätöksenteoista juuri näiden JA:n keskustelujen innoittamana.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
lakien sisällöstä he päättivät yksimielisesti, minkä jälkeen eduskunta sääti suurella enemmistöllä uskonnonopetuslait Suomessa voimaan. Sama on kirkkolakien suhtaan, että kansa päättää ja kirkko mukautuu siten kansan tahtoon.

Käsittelet asiaa kokoajan suomen institutionaalisten päätäntäelimen kautta. Ei mulle ole epäselvää, miten tässä maassa päätöksenteko tapahtuu.

Mutta entä SINÄ ja SINUN mielipiteesi esim siitä, että uskontoa opetetaan peruskoulussa enemmän kuin biologiaa tai maantietoa? Mitä mieltä SINÄ siitä olet? Ja olisitko valmis muuttamaan koulun tuntijakoa ei uskonnollisempaan suuntaan? Vai onko kirkon valtioasema niin tärkeä, että muutokset, jotka vääjäämättä veisivät kirkon mahtiasemaa pois, on kaikki estettävä (kuten uskonnonopetuksesta luopuminen tai edes vähentäminen)?

Uskonnonopetusta saa peruskoulun aikana 418 tuntia kun biologia ja maantietoa yhteensä 380 tuntia. Onko tämä oikea suhde näiden asioiden opettamisessa lapsille?
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Ilmeisesti jokaiselle yhden kannattajan lahkollekin kuuluisi sitten samanlaiset oikeudet. Juu, näinhän se menee. Helppoa järjestää käytännössä. Tervetuloa kokeilemaan mihin tahansa peruskouluun.

Olen kokeillut monessa peruskoulussa, ja siitä syystä olen vahvasti sitä mieltä, ettei uskontoa pitäisi koulussa opettaa. Se on ensinnäkin todella kallista ja sen lisäksi esim. ET:n opetuksesta lipsutaan, kun ei ole rahaa/resursseja/tahtoa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Käsittelet asiaa kokoajan suomen institutionaalisten päätäntäelimen kautta. Ei mulle ole epäselvää, miten tässä maassa päätöksenteko tapahtuu.

Miksi et ole tuonut tietoasi vastuullisista päättäjistä esille aiemmin? Tämä ketju on täynnä viestejä, joissa hyökätään kirkon ja sen henkilökunnan sekä uskonnonopettajien päälle asioissa, joissa kohde pitää olla kansa ja sen edustajat, jotka ovat asiat näin päättäneet niin kuin ne tänä päivänä kirkkolaissa ja uskonnonopetuslaissa on säädetty. Kirkko ja uskonnonopettajat toteuttavat sitten kansan tahtoa lakien mukaisesti. Kyllä minä tiedän, että kyse on täällä uskonnon ja varsinkin ev.lut.kirkon vastaisuudesta. Itse olen demokratian kannattaja enkä aina katso hyvällä pienen ja röyhkeän eliitin hyökkäyksiä kansan tahtoa vastaan nimitellen kansaa milloin tyhmäksi tai milloin milläkin omahyväisellä arvostelulla. Sain siitä tarpeekseni, kun opiskelin mm. Tampereen yliopistoston täydennyskoulutuskeskuksessa johtamiskoulutusta, jossa kiilusilmäiset taistolaiset opettivat, miten asiat ovat ja miten ne tulevat vääjäämättä menemään kommunismin ja ateismin suuntaan niin Suomessa kuin koko maailmassa. Kansan tahto unohtui noilta röyhkeiltä ja omahyväisiltä, kaikentietäviltä älyköiltä. Asiallinen kritiikki ja keskustelu on aina kohdallaan ja muutoksia tehdään silloin, kun ne ovat hyvin perusteltuja ja niille saadaan tarvittava poliittinen voima taakse.

Olen oman mielipiteeni tuonut jo usein julki eli olen tyytyväinen nykyiseen kirkkolakiin ja uskonnonopetuslakeihin, koska ne on demokraattisesti kansan tahdon mukaisesti päätetty. Luotan Suomen hallituksien ja eduskuntien kykyyn tehdä tarvittavat muutokset lakien puitteissa opetussuunnitelmien sisältöihin silloin kuin se on tarpeellista. Uskon, että esim. uskonnon opetuksen määriin tehdään korjauksia suhteessa muihin aineisiin silloin, kun poliittinen tahto niihin on riittävän voimakas.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Olen oman mielipiteeni tuonut jo usein julki eli olen tyytyväinen nykyiseen kirkkolakiin ja uskonnonopetuslakeihin, koska ne on demokraattisesti kansan tahdon mukaisesti päätetty.

Eli tämän mukaan olet tyytyväinen kaikkeen mitä demokraattisesti kansan tahdon mukaisesti päätetään. Et siis omaa asioista omia näkemyksiä vaan ne ovat esimerkiksi yhtä kuin vallitseva lainsäädäntö.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskonnonopetusta saa peruskoulun aikana 418 tuntia kun biologia ja maantietoa yhteensä 380 tuntia. Onko tämä oikea suhde näiden asioiden opettamisessa lapsille?

Unohdit tarkoituksella alaluokkien (luokat 1 - 4) ympäristön- ja luonnontiedon tunnit?

Uskonnonopetusta saa nykyisellä oppituntijaolla mainitsemasi 418 tuntia, mutta maantietoa ja biologiaa yhteensä (sis. ymp.- ja luonnontieto) 722 tuntia. Uskontoa voisi toki vähentää ja sisältöä muuttaa vieläkin neutraalimmaksi.

Lähde
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miksi et ole tuonut tietoasi vastuullisista päättäjistä esille aiemmin?

Miksi yleistietoon kuuluvia peruskoulun päättäneiden tietopääomaan kuuluvia asioita pitäisi luetella jossain keskusteluketjussa? Maapallo kiertää aurinkoa. 1+1=2. Tulee aika pitkiä ketjuja.

opiskelin mm. Tampereen yliopistoston täydennyskoulutuskeskuksessa johtamiskoulutusta, jossa kiilusilmäiset taistolaiset opettivat, miten asiat ovat ja miten ne tulevat vääjäämättä menemään

Omakohtaisista traumoista käsin harvoin tulee mitään rationaalista, vaan järkiperusteet sekoittuvat pahasti affekteihin ja haittaavat realiteettien tajuamista. Tämä kyllä selittää hyvin siffalaisuuden lähtökohtia ja tavoitteita. Toisaalta tulee mieleen jännä analogia kiilusilmäisten taistolaisten ja kiilusilmäisten luterilaisten ideologisesta kädenväännöstä. Siinä missä taistolaiset heräsivät (?) todellisuuteen ja lakkasivat väittelemästä aikuisopiskelijiden sieluista, kiilusilmäiset luterilaiset yhä surutta aivopesevät alaikäisiä häpeilemättä, selittelemättä.

Olen oman mielipiteeni tuonut jo usein julki eli olen tyytyväinen nykyiseen kirkkolakiin ja uskonnonopetuslakeihin, koska ne on demokraattisesti kansan tahdon mukaisesti päätetty.

Voin siis luottaa siihen, että mikäli lähitulevaisuudessa luterilaiset jäävät demokraattiseen vähemmistöön, et pullikoi sanallakaan vastaan, kun vastavuoroisesti kouluihin tulee aineeksi "uskonnottumuus", aamunavauksissa korostetaan uskonnottomuuden autuutta ja eduskunta aloittaa valtiopäivät uskonnottomuusjuhlilla. (Hypoteettinen tilanne, sillä toisin kuin kristityt en ole kostonhimoinen kolmanteen polveen)
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vuodenvaihteessa taisi tullla kansalaisaloitelaki voimaa. Oliko 50000 nimeä niin lain mukaan eduskunnan on pakko käsitellä uusi lakialoite. Sinä, minä, Yläpesä, Pisin Kääpiö - 49996 jäljellä. Kyllä ton varmaan saisi pienellä julkisuudella ja netin avustuksella täyteen. Valjastetan eroakirkosta.fi mukaan, vähän facebookkia jne niin voisihan ton saada tehtyä.

Tämä on ihan relevantti linja ja ennen pitkää toteutuukin. Ihan vielä ei ole sen aika, sillä ensin on muokattava myös edustajistossa olevaa maaperää vastaanottavaksi. Kukaan ei ole niin herkkähipiäinen ja paranoidinen kuin kansanedustaja. Vuosi on silmänräpäys, vuosikymmen hetkinen.

Ja olihan siellä JA:n äänestyksessä sentään 165 JAA-ääntä!
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Miksi et ole tuonut tietoasi vastuullisista päättäjistä esille aiemmin?

En ymmärtänyt että mun tattis niin tehdä tällä palstalla, mutta ilmeisesti et seuraa poliittisia ketjuja…


Olen oman mielipiteeni tuonut jo usein julki eli olen tyytyväinen nykyiseen kirkkolakiin ja uskonnonopetuslakeihin, koska ne on demokraattisesti kansan tahdon mukaisesti päätetty. Luotan Suomen hallituksien ja eduskuntien kykyyn tehdä tarvittavat muutokset lakien puitteissa opetussuunnitelmien sisältöihin silloin kuin se on tarpeellista. Uskon, että esim. uskonnon opetuksen määriin tehdään korjauksia suhteessa muihin aineisiin silloin, kun poliittinen tahto niihin on riittävän voimakas.

Eli jos “muut” ovat jotain mieltä, olet enemmistön kanssa samaa mieltä muodostamatta omaa kantaa?

Ei se näin mene demokratiassa, vaan niin, että jokainen yksilö muodostaa kantansa, perustelee sen itselleen ja tästä summasta muodostuu tuo eduskunnassa lainsäädännöksi muotoutuva yleismielipide.


Eli olet tyytyväinen nykyiseen, mutta perustelet tyytyväisyyttäsi sillä, että enemmistö on sitä mieltä? Se ei ole peruste, sillä se ei sisällä omaa kantaa.


Eli sinun mielestäsi suomalaisten peruskoulutuksessa on järkevää ja tarkoituksenmukaista opettaa enemmän uskontoa kuin historiaa, maantietoa tai biologiaa?

Tälle haluan SINUN perustelusi, miten uskonnonopetus mielestäsi palvelee yhteiskuntaa sen osuusmäärän suhteessa kouluopetuksesta.

Peruste ei ole “enemmistön mielestä tää on hyvä”, sillä kysyn sinun perustelujasi mielipiteellesi, en enemmistön, sen tiedän muutenkin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Peruste ei ole “enemmistön mielestä tää on hyvä”, sillä kysyn sinun perustelujasi mielipiteellesi, en enemmistön, sen tiedän muutenkin.

Samanlaisen diagnoosin olen tehnyt itsekin. siffa on peesaaja, kaveri joka on joukkueessa mukana mutta tulee ulos laitakahinasta taskussa olevat kananmunat ehjinä. Erikoista, että taistolaista massahysteriaa inhonnut heppu on näin massadynamiikasta riippuvainen, ettei uskalla edes anonyyminä analysoida omia mielipiteitään. Mielipiteethän ovat kuin anukset, jopa siffalla on sellainen. Mitä opportunismin lajia on sellainen toiminta, jossa kulloinkin enemmistöasemassa olevaa näkemystä peesataan jeesmään-tyyliin? Hovinarri? Niitäkin tosin kohtasi julma kohtalo aina aika ajoin. Jopa kamreerilta ja juristilta vaaditaan näkemystä ja tilannetajua... Nyt tiedän! Haudankaivaja. Aina riittää jobia, hallitsijasta riippumatta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Unohdit tarkoituksella alaluokkien (luokat 1 - 4) ympäristön- ja luonnontiedon tunnit?

En unohtanu, ne on eritelty tuntijaossa. Ympäristö ja luonnontieto on TÄYSIN eriasia kuin Biologia ja maantieto. Ei niitä voi laskea yhteen ja sanoa “ohan näitä paljon”

Tunnit menee näin:
Äidinkieli ja kirjallisuus 1596
Matematiikka 1216
Liikunta 684 *
Ensimmäinen vieras kieli 608
Valinnaiset aineet (useita) 494
Uskonto 418
Historia JA yhteyskuntaoppi 380 (siis nämä on jopa ympätty yhteen,vaikka kyse on täysin eri asioista, mutta saman opettajan opettamia)
Biologia JA Maantieto 380 (nämikin TÄYSIN eri tieteenaloja ja yhdistetty tuntilaskuissa ettei näyttäs niin pahalta)
Ympäristö ja luonnontieto 342 (joka siis EI ole biologiaa tai maantietoa!)
Fysaiikka ja Kemia 342 (järkyttävän vähän, mutta hei, ohan siä matikkaa.. joo)
Kuvataide 304 *
Musiikki 226 *
Toinen vieras kieli 228
Kotitalous 114
Terveystieto 114
Oppilaan ohjaus 76

(* Näistä koostaen lisäksi 456 tuntia = 8436)

Uskonnon osuus on käsittämätön!
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kyllä minä tiedän, että kyse on täällä uskonnon ja varsinkin ev.lut.kirkon vastaisuudesta.

EI OLE. Tämähän on täyttä vääristelytä. Kysehän on KAIKKIEN uskontosuuntausten Tasa-arvoisesta kohtelusta. Se EI ole kirkon vastaisuutta, jos haluaa, että kaikilla katsomussuunnilla on samat oikeudet (niin, vaikka itse olen ateisti, haluan samat oikeudet niin buddhalaisille kuin muslimeillekin). Se ei ole uskontoa vastaan, vaan sekulaarisen yhteiskunnan tasa-arvosta kumpuava vaade.

Vain EvLut vallan menettämistä pelkäävät kokevat tasa-arvoisuuden hyökkäykseksi kirkkoa vastaan. Ja näin kokiessaan myöntää, että on uskossaan heikko, eikä usko "sanan" voimaan, vaan pelkää oman uskonsa valta-aseman puolesta, jos sillä EI ole institutionaalisia valtion suojelemia erikoisoikeuksia.


Jos Sana on vahva, niin Jeesus ei tarvitse valtiollista suojelua ja erikoisasemaa, vaan hänen sanomansa riittää ja kantaa…
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ympäristö ja luonnontieto on TÄYSIN eriasia kuin Biologia ja maantieto.

Naurettava väite. Sinun kannattaisi oikeasti ottaa asioista selvää ennen kuin väität jotain noin typerää. Ympäristö- ja luonnontieto nimenomaan koostuu pääasiassa biologiasta ja maantiedosta, höystettynä vielä fysiikalla, kemialla ja terveysopilla.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En unohtanu, ne on eritelty tuntijaossa. Ympäristö ja luonnontieto on TÄYSIN eriasia kuin Biologia ja maantieto. Ei niitä voi laskea yhteen ja sanoa “ohan näitä paljon”

"Ympäristö- ja luonnontieto on biologian, maantiedon, fysiikan, kemian ja terveystiedon tiedonaloista koostuva integroitu aineryhmä, jonka opetukseen sisältyy kestävän kehityksen näkökulma."

Täysin eri asia? Katso ympäristö- ja luonnontiedon sisältöjä täältä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En unohtanu, ne on eritelty tuntijaossa. Ympäristö ja luonnontieto on TÄYSIN eriasia kuin Biologia ja maantieto. Ei niitä voi laskea yhteen ja sanoa “ohan näitä paljon”...

Kannattaa tutkia asioita ja vaikka kysyä asiantuntijoilta, ennen kuin munaa itsensä tarinoiden kertomisella.

Täällä syytellään uskovaisia kärjistämisestä ja liioittelusta, kun samaan aikaan itse kuvaillaan hyvin erikoista koulua, jossa uskonto esiintyy hyvin erikoisella tavalla.

Äärimielipiteitä on silti hauska lukea, tämä ketju, salaliitot, TOJ jne.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uskonnon osuus on käsittämätön!

Uskonnon saamat tuntimäärät on ehkä toinen sivujuonne tässä asiassa. Itse en pidä lainkaan pahana sitä, että kansakunnan tapoja, moraalia, etiikkaa pohtiva aine on reilusti edustettuna myös tunneissa. Omalta osaltani vastutustus kohdistuu yksinomaan tähän tunnustuksellisuuteen, jota luterilainen valtaeliitti yrittää hunnuttaa näkymättömiin sekä uskonnottomuuden näkymättömyyteen aineessa, vaikka meitä on kuten tilastoin jo tuli todettua valtaisa osuus väestöstä.

Etiikan, ihmisten välisen ymmärtämisen, anteeksiantamisen, "armon" jne. käsittely mahdollisimman lähelle omaa elämää tulevin tavoin on kaikin muodoin kannatettavaa ja annan ilomielin sille sijaa peruskoulutuksessa.
 

Morgoth

Jäsen
Olen oman mielipiteeni tuonut jo usein julki eli olen tyytyväinen nykyiseen kirkkolakiin ja uskonnonopetuslakeihin,

Kerro se nyt kertauksen vuoksi, koska olet kertonut meille jo monta kertaa miten Suomessa tehdään päätöksiä. Miksi häpeät tai että uskalla kertoa oikeaa mielipidettäsi vaan verhoudut jankuttamaan päätöksen teosta. Pelkuri.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
.
Täällä syytellään uskovaisia kärjistämisestä ja liioittelusta, kun samaan aikaan itse kuvaillaan hyvin erikoista koulua, jossa uskonto esiintyy hyvin erikoisella tavalla.

Äärimielipiteitä on silti hauska lukea, tämä ketju, salaliitot, TOJ jne.

Hassua, ettet koulussa työskentelevänä huomaa mitään ihmeellistä tai erikoista koulun ja uskonnontuntien symbioosissa. Todella erikoista. Todella...
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Eli tämän mukaan olet tyytyväinen kaikkeen mitä demokraattisesti kansan tahdon mukaisesti päätetään. Et siis omaa asioista omia näkemyksiä vaan ne ovat esimerkiksi yhtä kuin vallitseva lainsäädäntö.

Kun käyt lukemassa tämän viestiketjun viestejä, niin toteat, että täällä on päädytty röyhkeään ev.lut.kirkon ja sen palvelijoiden sekä sen jäsenten ja uskonnonopettajien syyllistämiseen asioista, jotka ovat Suomen hallitusten ja eduskuntien säätämiä lakeja. Olen tarkoituksella tankannut tätä yksinkertaista asiaa, mikä alkaa olla nyt selvää jopa kiihkeimmille agitaattoreille. Olen tehnyt palveluksen heille, sillä kohdistamalla keihään kärki oikeisiin osoitteisiin, voi saada jotain aikaakin. Lipposen laajapohjainen sateenkaarihallitus teki päätökset uskonnonopetuslaeista, mutta täällä ei uskalleta arvostella esim. ministereinä toimineita Paavo Lipposta, Tarja Halosta, Sauli Niinistöä ja Pekka Haavistoa heidän hyväksymistään lakiuudistuksista vaan syytetään sumeilematta niistä kirkkoa ja uskonnonopettajia, joilla ei ole käytännössä mitään osuutta siihen, että lait ovat niinkuin ne ovat.

Kuten olen usein kertonut, niin olen tyytyväinen nykyisiin kirkko- ja uskonnonopetuslakeihin. Samoin olen kertonut olevani ev.lut.kirkon jäsen ja olen tyytyväinen niihin palveluihin, joita saan ev.lut.kirkolta vastineeksi maksamistani kirkollisveroista. Esim. joulun aikaan kävin muistelemassa sukuni ja lähimmäiseni suvun kuolleita jäseniä haudoilla. Jouluaatonhartaus Isonkyrön kirkossa kuului myös läheisteni kanssa joulunajan ohjelmaan. Kirkko oli pullollaan väkeä ja hautausmaat liekehtivät kynttilöistä, joita omaiset olivat vieneet sukujensa haudoille. Kävin myös Seinäjoen seurakunnan järjestämässä joulun ajan miesten illassa, jossa väen paljous oli niin suuri, että viimeiseksi tulleet joutuivat ahtautumaan eteistilaan, kun tuolit olivat loppuneet seurakuntasalitilasta. Olen myös tyytyväinen kirkon tekemään auttamistyöhön, kirkon järjestämiin kirkkohäihin, kastetilaisuuksiin ja mahdollisuuteen toimia kummina. Arvostan kristillisiä juhlapyhiä sekä kirkkorakennusten ylläpitoa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Naurettava väite. Sinun kannattaisi oikeasti ottaa asioista selvää ennen kuin väität jotain noin typerää. Ympäristö- ja luonnontieto nimenomaan koostuu pääasiassa biologiasta ja maantiedosta, höystettynä vielä fysiikalla, kemialla ja terveysopilla.



"Ympäristö- ja luonnontieto on biologian, maantiedon, fysiikan, kemian ja terveystiedon tiedonaloista koostuva integroitu aineryhmä, jonka opetukseen sisältyy kestävän kehityksen näkökulma."

Täysin eri asia? Katso ympäristö- ja luonnontiedon sisältöjä täältä.
Kannattaa tutkia asioita ja vaikka kysyä asiantuntijoilta, ennen kuin munaa itsensä tarinoiden kertomisella.

.

Onko niin, että täällä tarvis todellakin opettaa ihmisille asioita, joiden luulisi olevan selviä peruskoulun jälkeen?

Biologia on TIEDE, samoin maantieto. Ympäristö- ja luonnontieto on oppiaine, jossa SOVELETAAN näit luomalla näkemys kokonaisuudesta nimeltä biodiversiteetti. Ympäristö- ja luonnontieto on siis TIEDE aineiden soveltamista, kuten Fysiikkaa et voi opiskella ilman matematiikan perustaitoja.

.. vai oletteko te tosiaan noin pihalla?


JA ennen kaikkea… vaikka haluatte tekolaskea mitä tahansa oppiaineita yhteen saadaksenne uskonnon osuuden näyttämään pienemmältä, niin uskonnon osuus on silti järjettömän iso.

Kikkailulla on jo yhdistelty maantieto ja biologia. Käsi ylös joka on sitä mieltä että näillä kahdella TIETEELLÄ on jotain tekemistä toistensa kanssa?

Tai Historialla ja yhteyskuntaopilla? Toki, historia on johtanut nykyiseen yhteiskuntajärjestelmään, mutta TIETEENÄ ne ovat täysin eri asioita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös