Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja kunnan hallinto erotettiin toisistaan vuonna 1865. Vuonna 1869 säädettiin uusi kirkkolaki, joka takasi kirkon laajan itsehallinnon. Kirkkolaissa säädettiin kirkon hallinnosta ja järjestysmuodosta. Kirkkolain säätämisjärjestys säädettiin sellaiseksi, että kirkolliskokouksella oli yksinoikeus ehdottaa kirkkolain säätämistä ja muuttamista. Valtiopäivillä ja keisarilla oli valta hyväksyä tai hylätä ehdotus, mutta ei valtaa muuttaa ehdotusta. Muutoksen jälkeen kirkolla oli oma valtiosta itsenäinen hallinto ja päätöksentekoelin. Kirkkolakia on myöhemmin useita kertoja muutettu, ja viimeksi vuonna 1993 säädettiin kokonaan uusi kirkkolaki. Kirkolliskokouksella on kuitenkin edelleen yksinoikeus ehdottaa siihen muutoksia, jotka eduskunta voi vain joko hyväksyä sellaisenaan tai hylätä.(Wikipedia)
Eikö Suomen eduskunta voi säätää uutta lakia, jossa kirkko ja valtio erotettaisiin toisistaan? Millä muulla tavalla ajattelet toteutuvan kirkon ja valtion erottamisen? Pidän selvänä, tai niin ainakin luulen, että ortodoksinen kirkko, jotkut kirkolliset yhteisöt ja ev. lut.kirkko eivät tule olemaan aktiivisia valtion ja kirkon erottamisessa toisistaan. Täytyyhän demokraattisessa maassa maallisella vallalla olla valta tehdä lakeja niinkuin sen enemmistö haluaa niitä tehtävän.
Eli minusta valtion ja kirkon erottaminen kuuluu poliittisille puolueille, joiden edustajat valitaan eduskuntaan päättämään Suomen asioista. En ole nähnyt yhdenkään puolueen (ehkäpä sitten vihreitä lukuunottamatta) ehdottaneen Suomessa valtion ja kirkon erottamista toisistaan, joten pitkässä viivassa on tämäkin sinun innokkaasti ajama ja monien täällä kannattama esitys valtion ja kirkon erottamisesta toisistaan.
Minun mielestäni täällä käydään korkeatasoista, periaatteellista keskustelua suomalaisille tärkeästä asiasta. Peräänkuulutan vaan niitä todellisia menetelmiä, joilla Suomen kansaa edustavat poliittiset puolueet esim. SDP ja Vasemmistoliitto ottavat puolueohjelmiinsa valtion ja kirkon erottamisen toisistaan. Minusta näyttää siltä, että siihen menee vielä jokunenkin eduskuntakausi, ennenkuin nämä vasemmistopuolueet lähtevät purkamaan Suomessa valtiokirkkoa. Oikea kohde muutosten aikaansaamiseksi on Suomen kansa ja sitä edustavat puolueet, eivät kirkkokunnat.
Kumpi päättää Suomessa kirkon saamasta yhteisöverosta, missä minunkin mielestä on selvä vääryys, eduskunta vai kirkko? Jos tästä päätöksen tekee eduskunta, niin jälleen on painostus- ja valistustoimet kohdistettava poliittisiin puolueisiin, ei kirkkoon.
Itse olen tyytyväinen nykytilanteeseen ja mukaudun sitten mukisematta uuteen aikakauteen eli valtion ja kirkon erottamiseen toisistaan, mikäli kansan enemmistö näin haluaa ja tekee siitä päätöksen.
Äläkä heitä näitä minun ajatuksiani nyt heti suoralta kädeltä hyllylle, niinkuin teit asevelvollisuudesta käydyssä keskustelussa, mikä loppui kuin seinään sen jälkeen, kun Siilasmaan raportti oli julkaistu. Johan sen sanoi Soinin edeltäjäkin, että kansa päättää ja oli siinä oikeassa. Sadankomiteoilla, uskonnottomien ja ateistien yhteisöillä on tärkeä, keskustelua herättävä ja sitä ylläpitävä rooli maassamme, vaikka ne ovatkin marginaalissa ja vailla todellista valtaa, ainakin toistaiseksi vielä näin.