Seuraavaksi otteita lajityyppinsä ehdottomasta klassikosta:
"I Kirje
Mrs Saville, Englanti
Pietari, joulukuun 11 pnä, 17 -.
Ilahdut varmaan kuullessasi että hankkeeni on päässyt onnellisesti alkuun, vaikka suhtauduitkin siihen niin epäilevästi. Saavuin tänne eilen, ja ensi töikseni ilmoitan sinulle, rakas sisareni, että voin hyvin ja olen yhä vakuuttuneempi hankkeeni onnistumisesta.
Olen jo paljon Lontoota pohjoisempana; kun kävelen Pietarin katuja, tunnen poskipäissäni kylmän pohjoisen viiman, joka vahvistaa hermojani ja täyttää mieleni riemulla. Tajuatko tämän tunteen? Viima tulee tänne seuduilta minne minä olen lähdössä ja se antaa minulle esimakua noista hyisistä tienoista. Sen innoittamini unelmani käyvät yhä kiihkeammiksi ja eloisammiksi. Yritän turhaan tajuta että napaseutu on pakkasen ja tuhon tyyssija; mielikuvituksessani näen napaseudun kauniina ja viehättävänä."
Ja sitten I luvun ensimmäiset rivit:
"Olen syntyjäni genèveläinen, ja sukuni on tämän tasavallan huomattavampia. Esi-isäni olivat vuosia olleet neuvosmihinä ja pormestareina, ja isäni oli toiminut useissa julkisissa viroissa kunniakkaasti ja maineikkaasti. Kaikki jotka hänet tunsivat kunnioittivat hänen rehellisyyttään ja väsymätöntä tarmoaan julkisten asioiden hoidossa. Hänen nuoruusvuotensa kuluivat miltei yksinomaan kantonin asioiden hoitamisessa; monet eri syyt estivät häntä menemästä naimisiin nuorena, ja vasta kun hänen elämänsä alkoi kaillistua kohti loppuaan, hän avioitui ja hänestä tuli perheen isä."
Uskoisin, että oikea tieto löytyy pikaisestikin - mutta mikäli iltaan mennessä sellaista ei ole löytynyt, annan lisävinkkejä.
vlad.