@Musta Nuoli, minullakin on aukko joka on isompi kuin sormenmentävä, sivistyksessäni. En ole Anne Frankin päiväkirjoja lukenut, harvinaisen kypsänoloista tekstiä nuoren tytön kirjoittamaksi.Enkä ole käynyt Auschwitz:issakaan mutta Mauthausenin keskitysleirillä olen sensijaan vieraillut vuonna -90.
Koko päiväkirjateos on kiinnostavaa luettavaa siksikin, että se paitsi kuvaa Frankin perheen koettelemuksia ja piileskelyä Amsterdamissa ja ajankuvaa, myös nuoren tytön, lapsen, henkistä kasvamista hyvin kypsäksi ja laaja-alaisesti ajattelevaksi nuoreksi naiseksi. Kontrasti päiväkirjan alkuun on valtaisa, kun alussa Frankin perhe on vielä vapaana isän hoitaessa liikeyritystään ja 12-vuotias Anne kirjoittaa lähinnä koulukavereistaan ja satunnaisista ihastuksistaan sekä koulupäivistä. Sitten sävy muuttuu kun edessä on vuosien piileskely salaisessa siivessä.
Frank kokee murrosiän pahimmat myllerrykset kaameassa tilanteessa erittäin ahtaissa oloissa (Anne Frankin "kämppis" ullakkosiiven pikku kopissa oli yli viisikymppinen miespuolinen hammaslääkäri, eli se siitä teinitytön kaipaamasta omasta rauhasta) ja pystyy avautumaan kunnolla vain päiväkirjalleen, koska suljetuissa tiloissa on pakko hillitä itsensä ja koska tiettyihin kellonaikoihin ei muutenkaan voi puhua, ei liikkua, ei käydä edes vessassa saatika päästä koskaan ulos vuosien ajan. Anne Frank haaveili piileskelynsä loppuvaiheessa toimittajan tai kirjailijan urasta, ja sellainen hänestä olisi varmasti tullutkin.
Minä olen Frankin tarinasta aiemminkin lukenut ja päiväkirjastakin (siitä vanhasta laitoksesta) lukenut katkelmia, mutta tämän täydennetyn uuden laitoksen luin itse asiassa kokonaisuudessaan vasta pari vuotta sitten vierailtuani Amsterdamin reissuni yhteydessä Anne Frankin museossa, joka on siis tämä sama rakennus ja salainen siipi, jossa Frankin perhe aikoinaan piileskeli. Kyllähän tuo paikka vähän hiljaiseksi veti, mutta ehdottomasti suosittelen käymään tuolla jos vain matka Amsterdamiin vie. Kaunis ja antoisa kaupunki muutenkin.
Anne Frankin päiväkirjaa saa ihan pokkaripainoksenakin suomalaisena laitoksena. Tuo oli myynnissä Amsterdamissakin tuossa samaisessa paikassa, josta sen ostin. Olisin tuon voinut Suomestakin tietysti ostaa, mutta halusin tukea Anne Frankin talon säätiön toimintaa ja ostin tuolta kaikenlaista muutakin.
Keskitysleirivisiitit ovat aina tarpeellisia ja paikallaan jos sellaisia vain on vierailtavan kohteen lähistöllä, ja eurooppalaisilla kaupunkilomilla niitä löytyy helposti. Tuo vähän kontrastia visiittien muuhun antiin ja antaa ylipäätään historiallista perspektiiviä eri paikkoihin. Mauthausenin keskitysleirillä en ole vieraillut, mutta näin muuten olen käynyt kuudessa eri keskitysleirissä.
Tästä kirjasta en laita kirjallisuuskysymystä, mutta kun kerran tässä ketjussa ollaan, niin mainitsen Silja Pitkäsen ja Ville-Juhani Sutisen kirjoittaman teoksen
Savukeitaan matkaoppaat: Kolmannen valtakunnan keskitysleirit (Savukeidas 2013), jossa kaksikko kiertää valtaosan keskieurooppalaisista keskitysleireistä. Mukana ovat niin reittiohjeet ja -kuvaukset kuin lähialueen hotelli- ja jopa ravintolavinkit sekä katsaus jokaisen mainitun leirin historiaan ja vaiheisiin. Olen käynyt omat leirireissuni itsenäisesti, mutta tästä teoksesta on ollut hyötyä kun olen miettinyt mihin voisin mennä jos satun kohdalle. Leireistä on useitakin hyviä muistelma- ja tietokirjoja, kenties jossain vaiheessa laitan jostain niistä kirjallisuuskysymyksen tähän ketjuun.