kalkkifredi
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Se on Marko Tapio ja Arktinen Hysteria.
Sieltä kopsahti ihan oikea vastaus. Bonustehtävänä kysyn, että osaatko vielä sanoa mistä osasta?Se on Marko Tapio ja Arktinen Hysteria.
Näin on marjat.Eka osa, alkujakso vai mikä prologi lienee.
Näin on marjat.
Tuli mieleen että näinkin hieno ketju ollut jo yli puoli vuotta hiljaisuudessa. No, nappaanpa lähimmän kaunokirjallisen teoksen, jospa sieltä joku edes hieman haastava katkelma löytyisi:
Herroihin kuuluu monenmoista väkeä. Useat ovat akateemisia tai muuten opinkäyneitä, toiset ovat omaisuuden ja rahan ansiosta herroja, muutamat kasvatuksensa takia herrahtavat jne. Herra-käsite on Suomessa suhteellinen, metsätyömaan muonittajakin luetaan herroihin. Herroja kaikki vihaavat ja herroiksi kasvattavat monet työläiset lapsiaan. Monesti vähäväkisten lapsista tulee niin kopeita herroja etteivät hyväksy mitään kansanomaista, ei edes kirjallisuuden kansankuvauksia.
Samasta niteestä vielä toinen:
Mutta vielä kouriintuntuvampana tullaan kokemaan kahvin puute. Kahvin siunausta ja sen puutteen kirousta ei tajua ilman lavastettua esimerkkiä. Oletetaanpa, että Keski-Euroopassa olisi muka räsähtänyt vetypommi. Tänne Suomeen on hiljalleen kantautunut hirveitä tietoja tuhoista ja vielä enemmän on jäänyt arvailujen varaan. Sitä paitsi myrkyllisiä pilviä ja säteilyä on alkanut saapua tänne tuulten mukana. Joku nokinen, hätääntynyt mies on kanootilla tullut Ahvenanmaalle. Kaikki nämä kauheat uutiset koettelevat hermoja, ja melkein joka toinen ihminen saa vatsahaavan pelkästä surusta ja pelosta. No, kaivapa siinä silloin maasta voikukan juuria, paahda ne ja keitä niistä korvike. Kaada tätä tulilientä kuppiin, livauta sakariinitabletti sekaan ja kulauta mokoma helkkarin moska vatsahaavaiseen mahalaukkuusi! Ei voi kuvitella enää mitään kurjempaa liekehtivän, savuavan maan parmailla.
Kirjailijan nimi varmaan tulee kahteentoista mennessä kuin apteekin hyllyltä. Lisäksi haetaan kirjan ja teosten nimiä. Helppo, mutta nostellaan nyt hyvää ketjua.
Moi Virveli, tässä ketjussa on ollut tapana kuitata oikea vastaus lainaukseen.
JEEEE!!!!! Kerrankin muistin jotain.
Mäkin tahon:
Laakson taloon oli "joka paikasta pari kilometriä", kuten Maywoodin asukkaat sanoivat. Se sijaitsi vehmaassa notkelmassa eikä näyttänyt lainkaan rakennetulta kuten muut talot; se tuntui kasvaneen maasta kuin iso ruskea tatti.
Mikä kirja ja kirjasarja alkaa näin komeasti?
Kirjoitustyyli on jotenkin niin Stephen Kingiä, että tekisi mieli veikata häntä ja Musta Torni sarjaa mutta eihän kyseessä se ole.JEEEE!!!!! Kerrankin muistin jotain.
Mäkin tahon:
Laakson taloon oli "joka paikasta pari kilometriä", kuten Maywoodin asukkaat sanoivat. Se sijaitsi vehmaassa notkelmassa eikä näyttänyt lainkaan rakennetulta kuten muut talot; se tuntui kasvaneen maasta kuin iso ruskea tatti.
Tämä sitaatti on jäänyt mysteeriksi, ja näyttää sellaiseksi myös jäävän. Vai haluaako @Turha Kaukalo antaa vihjeitä, ennen kuin hän kertoo oikean vastauksen?Laakson taloon oli "joka paikasta pari kilometriä", kuten Maywoodin asukkaat sanoivat. Se sijaitsi vehmaassa notkelmassa eikä näyttänyt lainkaan rakennetulta kuten muut talot; se tuntui kasvaneen maasta kuin iso ruskea tatti.
Nyt tulee vahvaa (käännös)kirjallisuutta, ja teoksesta peräisin oleva sitaatti johdattelee niin sanotusti teoksen tunnistamisen ytimeen. Kuka kirjailija, mikä teos? Annetaan heti kärkeen sellainen vihje, että kyse on nobelistista.
"Olen 26 tuuman pituinen, sopusuhtainen, pääni mahdollisesti on vähän liian suuri".
Totta, lainaus ei ole Kafkaa. Ja kun Kafka pääsi paremmin tutkaan vasta kuoltuaan, niin eipä irronnut hänelle nobeliakaan.Heh, ensin olisin laittanut rahani Franz Kafkalle, mutta ei Kafka ole nobelisti...
Nyt tulee vahvaa (käännös)kirjallisuutta, ja teoksesta peräisin oleva sitaatti johdattelee niin sanotusti teoksen tunnistamisen ytimeen. Kuka kirjailija, mikä teos? Annetaan heti kärkeen sellainen vihje, että kyse on nobelistista.
"Olen 26 tuuman pituinen, sopusuhtainen, pääni mahdollisesti on vähän liian suuri".
Googletin tuon Turhan kaukalon lainauksen. Arvelen että tällä palstalla ei ole turhan montaa kyseisen kirjallisuuden lajin lukijaa. Suurin osa kirjailijan tarjonnasta on kulunut varmaan monenkin tämän palstan kirjoittajan äidin ja mummon käsissä kun nämä olivat vielä kouluikäisiä. Lisäksi tämä ja muutamat muut saman tekijän teokset ovat tuttuja aamusarjoja televisiosta muutamien vuosien takaa.
Ei ole tuttu pätkä mutta aina voi arvata eli Gunter Grass.
Hyvä arvaus, jopa erittäin hyvä. Hieno kirja on myös Peltirumpu, mutta nyt ei ole kyse tästä, eikä muustakaan Grassin teoksesta.Onko toi Peltirummun aloitus, @Pisin Kääpiö 186cm ? Ja Grass tekijänä silloin, joka täällä jo mainittiinkin.
Eurooppalaista kirjallisuutta kylläkin. Sellainen vihjeen puolikas, että teoksen voisi kuvitella olevan minulle jollakin tapaa henkilökohtainen.
Oikea vastaus löytyi että kopsahti, hienoa! Kovin muodikkaasta kirjailijasta ei nyt ollut kyse, mutta vähänkin vakavammin kirjallisuuteen perehtyneet ovat hänestä kyllä hyvin tietoisia. Siteeraamani kirja operoi vahvasti vertauskuvilla. Analyyttiselle lukijalle tämä hyvän ja pahan sekä vihan ja rakkauden teemoihin keskittyvä teos on edelleen vahvaa luettavaa, vaikka kirja on kirjoitettu 1940-luvulla. Lukija voikin esimerkiksi pohtia, pyrkikö kirjailija teoksellaan kenties kertomaan jotakin tuolloisesta maailmasta ja ajan tapahtumista. Yhtä kaikki, kirjan teemat ovat ajattomia.Heh okei, nyt mä ehkä tiedän, kun yhdistin tämän vihjeesi siihen alkuperäiseen. Pitää nyt rehellisesti tunnustaa, etten ole lukenut kyseistä teosta, mutta tiedän sen nimeltä ja suunnilleen sen, että mistä teos kertoo. Kyseiseltä kirjailijalta olen lukenut tasan yhden kirjan ja se ei ole tämä haettu, vaan eräs hänen toinen teoksensa, jota myös hänen pääteoksenaan pidetään. Tätä sinun hakemaasi kirjaa on kuitenkin aikanaan lyhyesti käsitelty Matti Klingen pitämällä kirjallisuuskurssilla, jossa käsiteltiin romaanien historiallisuutta, sekä faktaa että fiktiota. Kyseinen kirjailija on myös nobelisti...
Eli miten tämän selvitin, niin en siis arvannut suorilta käsin teosta, vaan googletin arvaamani kirjailijan nimen ja sieltähän löytyi sitten tämän veikkaamani teoksen nimi. Eli en voi ottaa kunniaa oikean tiedon antamisesta. Laitan siksi arvaukseni spoilereihin, että minua paremmat kirjallisuusasiantuntijat saavat vielä yrittää.
Pär Lagerkvist: Kääpiö
Oikea vastaus löytyi että kopsahti, hienoa! ...
Toi eka on Jane Austenin Järki ja tunteet (vai onko Ylpeys ja ennakkoluulo, menee mulla sekasin). Onko toinen kuitenkin Robert Gravesin Minä, Claudius vai sittenkin Mika Waltarin Ihmiskunnan viholliset.
Waltarin kirjaa olin minäkin tulossa tarjoamaan toisen sitaatin lähteeksi. Ensimmäinen on minulle tuntematon, ja jos Austenista on kyse, niin ei minulla tällaisista ole oikein hajuakaan. Sivumennen, tietovisoissa Jane Austenin ja Emily/Charlotte/Anne Brontën ynnä parin heidän kirjansa tunteminen nimeltä on kliseisyyteen asti varma tärppi...