Mainos

Kimi Räikkönen – still going strong

  • 78 102
  • 448

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minäkin olen nyt jälkeen päin pitänyt Saloa parempana kuin silloin tulokset näytti. Ajoi vaan niin huonosti rahoitetuissa tiimeissä useita kausia, että ei talli pystynyt parempaan. Pitää muistaa, että tuolloin autoissa oli vielä ihme vikoja koko ajan, joten käytännössä jokainen kisa oli enemmän tai vähemmän auton kanssa nilkuttamista, eli auton ja kuskin todellinen vauhti oli aina enemmän tai vähemmän piilossa, varsinkin noissa pikkutalleissa. Toki luotettavuus ja ongelmat oli muillakin riesana. Silloin ajattelin että ihme selittelijä ja uhoaja, ja joo ehkä on persoonana vähän hyökkkäävä kommenteissaan. Mieleen jäänyt ehkä hänen tavaramerkkikommentti kun ei aika-ajossa osunut kohdilleen, syy oli aina "ei saada sektoriaikoja osumaan samalle kiekalle". Kerrankin Hockenheimissa ajoivat ensin pienellä siivellä jolloin ykkös ja kakkossektorit on ok suorien takia. Sitten laittoivat enemmän siipeä ja kolmossektori sitten hyvä syheröllä stadionosuudella. Kyllähän noista sellainen fantasiakierros tulee erilaisilla säädöillä mutta ei niitä samaan kierrokseen millään saa. Ja olihan kerran se kun laittoivat eturenkaat taakse pienemmän ilmanvastuksen vuoksi.

Kimistä sen verran, että uskon hänen jatkavan. On mielenkiintoa kokeilla uusien sääntöjen autoja.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Saloahan pidettiin lähes Häkkisen tasoisena lupauksena ja tasapäiten he ajoivatkin Brittien F3 sarjassa (Häkkinen 9 voittoa, Salo 6). Sehän saikin legendaarisen "Mika-Mika sarja" -nimen. Rattijuopumus sitten tuhosi uraa sillä tavoin, ettei päässyt debytoimaan F1 heti 90-luvun alussa.

Toivottavasti Kimi vielä ensi kauden ajaisi. Lapsenuskoisesti luotan siihen, että auto olisi yllätysvalmis ja vielä ainakin yhden podiumin saalistaisi. Kisavauhtia vieläkin löytyy kyllä, mutta aika-ajot nyt ovat tuntuneet jäävän vieläkin enemmän piippuun, kuin aiemmin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Silloin ajattelin että ihme selittelijä ja uhoaja, ja joo ehkä on persoonana vähän hyökkkäävä kommenteissaan. Mieleen jäänyt ehkä hänen tavaramerkkikommentti kun ei aika-ajossa osunut kohdilleen, syy oli aina "ei saada sektoriaikoja osumaan samalle kiekalle".
Joo, ja tämä ei ole nyt mitään ilkimielistä dissailua kun olen aina kuitenkin pitänyt Mika Salosta ja tyylistään, mutta meillä isoveljen kanssa kun aina kisat ja kaikki yhdessä kotona katseltiin ja seurattiin niin heiteltiin läppää siitä, että Mika Salon autossa ei kommenttiensa perusteella tainnut balanssi olla kohdallaan kertaakaan uransa aikana. Tai ehkä muutaman, mutta aika usein oli se kuuluisa balanssi pielessä aika-ajoissa ja kisoissa.

Kimistä sen sijaan, isoja muutoksia tulossa ja toivottavasti jaksaa vielä jatkaa!
 
Salon aikana pisteitä jaettiin kuudelle ensimmäiselle, ja Salo nappasin pisteen pari lähes joka kaudella. Ajokkeina muun muassa Tyrrellin ja Arrowsin tasoisia polkuautoja. Kova kuski.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Salon aikana pisteitä jaettiin kuudelle ensimmäiselle, ja Salo nappasin pisteen pari lähes joka kaudella. Ajokkeina muun muassa Tyrrellin ja Arrowsin tasoisia polkuautoja. Kova kuski.

Pitää muistaa, että Salon aikana myös keskeyttäneitä oli aina huomattavasti enemmän. Todella monessa kilpailussa keskeyttäneitä oli enemmän kuin maaliin selvinneitä ja sitä kautta pisteiden napsiminen oli helpompaa kuin tänä päivänä.

Siihen aikaan saattoi pisteille selvitä jos sait pidettyä molemmat mopon moottoreilla varustetut Minardit takana, sekä aina nopean Taki Inouen. En halua vähätellä Salon ajotaitoja, mutta nuo pisteet ei kerro mitään.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV, Artun pumppu
Pitää muistaa, että Salon aikana myös keskeyttäneitä oli aina huomattavasti enemmän. Todella monessa kilpailussa keskeyttäneitä oli enemmän kuin maaliin selvinneitä ja sitä kautta pisteiden napsiminen oli helpompaa kuin tänä päivänä.

Siihen aikaan saattoi pisteille selvitä jos sait pidettyä molemmat mopon moottoreilla varustetut Minardit takana, sekä aina nopean Taki Inouen. En halua vähätellä Salon ajotaitoja, mutta nuo pisteet ei kerro mitään.

Toki jos oikein muistan, vielä Salon aikana oli myös autoja enemmän kuin edes kilpailuun pääsi. Taisi olla 30 kuskia mukana, kun kisaan otettiin 26.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toki jos oikein muistan, vielä Salon aikana oli myös autoja enemmän kuin edes kilpailuun pääsi. Taisi olla 30 kuskia mukana, kun kisaan otettiin 26.

No otetaan vaikka Australian GP esimerkkinä vuodelta 95. Salo oli hienosti kisassa viides ja sai kaksi pistettä. Kärjestä Salo jäi 3 kierrosta. Maaliin Salon takana samalla kierroksella ajoi yksi kuski ja kaksi seuraavaa oli sitten 4 ja 5 kierrosta kärkeä perässä. Loput 15 kuljettajaa keskeytti. Kolmanneksi muuten kisassa selvisi Gianni Morbidelli Footwork autollaan.

Sillä ei tuohon aikaan juuri ollut merkitystä kuinka monta autoa oli viivalla. Jos selvisi maaliin ilman suurempia sähläyksiä niin todennäköisesti oli pisteilllä tai ainakin hyvin lähellä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No otetaan vaikka Australian GP esimerkkinä vuodelta 95. Salo oli hienosti kisassa viides ja sai kaksi pistettä. Kärjestä Salo jäi 3 kierrosta. Maaliin Salon takana samalla kierroksella ajoi yksi kuski ja kaksi seuraavaa oli sitten 4 ja 5 kierrosta kärkeä perässä. Loput 15 kuljettajaa keskeytti. Kolmanneksi muuten kisassa selvisi Gianni Morbidelli Footwork autollaan.

Sillä ei tuohon aikaan juuri ollut merkitystä kuinka monta autoa oli viivalla. Jos selvisi maaliin ilman suurempia sähläyksiä niin todennäköisesti oli pisteilllä tai ainakin hyvin lähellä.
Nojoo, varmaan vähän vastaavia esimerkkejä on löydettävissä kaikilta kausilta, mutta olihan siellä ihan ajettujakin pisteitä ja sijoituksia Salolla.

Ei tuo vain kuuden kuljettajan pisteille pääsemisen systeemi nyt ihan automaattisesti pistesijoja sentään tuonut jos maaliin ajoi, et toki niin väittänytkään mutta kunhan vaan sitä vielä kommentoin.

Kuten sanottu, kova kuski oli.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nojoo, varmaan vähän vastaavia esimerkkejä on löydettävissä kaikilta kausilta, mutta olihan siellä ihan ajettujakin pisteitä ja sijoituksia Salolla.

Ei tuo vain kuuden kuljettajan pisteille pääsemisen systeemi nyt ihan automaattisesti pistesijoja sentään tuonut jos maaliin ajoi, et toki niin väittänytkään mutta kunhan vaan sitä vielä kommentoin.

Kuten sanottu, kova kuski oli.

En väittänyt ja ainoa pointti oli, että niitä pisteitä on turha tuijottaa ja vertailla tähän päivään. Salohan otti mm. Monacon GP:stä kaksi pistettä viidennellä sijallaan vaikka keskeytti. Maaliin selvisi vain 3 kuljettajaa. Keskeyttäneitä oli 18. Tai itseasissa ei niin montaa kun kaikki ei tainnut selvitä edes viivalle.

Niitä pisteitä oikeasti siihen aikaan saattoi saada ajamalla vain maaliin.

Silti edelleen pidän Saloa hyvänä kuskina.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Just mietin joku päivä, että Kimi on -79 syntyneenä ollut jo kuitenkin 15v kun Senna kuoli. Ja siitä Imolan viikonlopusta on jo aika kauan aikaa kulunut.

Ihme teräspappa, kun vetelee kisoissa vielä ihan kelvollisesti pian 42v täyttävänä. Moni on tuohon ikään mennessä syönyt/ryypännyt kehonsa siihen kuntoon, että se viimeinen sydäri tai aivoverenvuoro on jo ihan tuloillaan ja toinen ajaa vielä F1-kisoja jonnejen seassa edelleen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nojoo, varmaan vähän vastaavia esimerkkejä on löydettävissä kaikilta kausilta, mutta olihan siellä ihan ajettujakin pisteitä ja sijoituksia Salolla.

Toisaalta tämän päivän vastaava keissi on nuo lopun uusintalähdöt tai turva-autot ja sen jälkeinen sprinttikisa, mikä pistää pakan sekaisin ja sitten siellä on keskikastin autot podiumilla ja häntäpään autot pisteillä. Laji on vähän erilainen, tasaisempi ja tekniikaltaan luotettavampi nykyisin. Ja onhan tallien perustukset teknisesti ja taloudellisesti eri tasolla nykyisin, ja panostuskin sitä myötä isompi. Jokaisella on motorhomet ja hospitality-tilat. Ysärillä siellä tarjottiin earl greyt pahvikupista jossain Tyrrellin pilttuun takaovella sen jälkeen kun kisan puolivälissä molemmista autoista pari kiekkaa johtajan takana laukesi viikonlopun kolmas vaihdeaski ja neljäs moottori.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Just mietin joku päivä, että Kimi on -79 syntyneenä ollut jo kuitenkin 15v kun Senna kuoli. Ja siitä Imolan viikonlopusta on jo aika kauan aikaa kulunut.

Ihme teräspappa, kun vetelee kisoissa vielä ihan kelvollisesti pian 42v täyttävänä. Moni on tuohon ikään mennessä syönyt/ryypännyt kehonsa siihen kuntoon, että se viimeinen sydäri tai aivoverenvuoro on jo ihan tuloillaan ja toinen ajaa vielä F1-kisoja jonnejen seassa edelleen.
Harmi ettei Kimi liittynyt sarjaan Verstappenin ikäisenä. Silloin Kimin debyyttikausi olisi ollut 1997 ;).
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihme teräspappa, kun vetelee kisoissa vielä ihan kelvollisesti pian 42v täyttävänä. Moni on tuohon ikään mennessä syönyt/ryypännyt kehonsa siihen kuntoon, että se viimeinen sydäri tai aivoverenvuoro on jo ihan tuloillaan ja toinen ajaa vielä F1-kisoja jonnejen seassa edelleen.

Rauhallisuus pistää eniten silmään, todella tasaisesti ajaa joka kilpailussa ja isolla prosentilla vielä yleensä tallikaverin voittaa kilpailuissa vaikka lähtöruutu on heikompi. Renkaiden kanssa tuntuu olevan todella paljon vähemmän ongelmia kun monella muulla. Ei ainakaan ajosuorituksien laskun takia tarvitse lopettaa, on edelleen huiputasolla ajamisen suhteen, enemmän se mikä oma motivaatio on. Olisihan se kiva nähdä ainakin yksi suomalainen ensikaudella :)
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Salon kohdalla se typerä Arrows-siirto vei parhaan sauman, Jordanilla näyttöjen antaminen olisi ollut paljon helpompaa. On aina hankalaa, jos nuoremmat kuljettajat pääsevät ajamaan paremmassa autossa kuin Salon kaltaiset, jo vähän iäkkäämmät tapaukset, jotka tiedetään hyviksi, mutta kun ne näytöt eivät erotu suhteessa muihin riittävästi niin ne eivät erotu. Tallikavereista lähinnä Verstappen oli jonkinlaisessa maineessa, maksumiehet Diniz ja Katayama pitikin voittaa selvästi. Vähän eri kuvio kuin osastolla Fisichella (vierellä Ralf+ seitsemän vuoden ikäero) tai Barrichello (Herbert, Irvine, Brundle, Verstappen), ketkä nappasivat Salon edestä paremmat paikat.

Hyvä kuljettaja Salo ilman muuta oli, kuten kaikki muutkin suomalaiset. Laittaisin tasoihin Kovalaisen kanssa. Kummallakin jäi saavutettavaa - päinvastaisista syistä. Salo jäi jumiin pikkutalleihin, Heikki oli liian aikaisin huipputallissa, jossa häntä ajatettiin lähinnä välttämättömänä pahana.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Keski-ikäinen Kimi Räikkönen on ollut alkukauden paras nousija starteissa.


Tilasto on suorastaan hämmentävä, koska Kimihän oli pitkään tunnettu kehnoista lähdöistään ja liian varovaisista avausmutkista. Taisi jopa jälkimmäisellä Ferrari-stintillä olla joskus jäätävän pitkä putki, minkä aikana Kimi ei vahingossakaan noussut yhtäkään sijaa starteissa tai ainakin maikkari tätä laskeskeli yhdessä kohtaa.

Viime kaudella taisi jo olla viitteitä paremmista lähdöistä ja tällä kaudellahan Kimmo nousee oikeastaan joka kisassa sijoja ylöspäin avauskierroksella. Onhan tuolta takaa helpompi nousta, mutta selkeästi jotainhan entinen starttien mämmikoura on löytänyt tuohon avauskierrokseensa vielä noinkin vanhoilla päivillä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tilasto on suorastaan hämmentävä, koska Kimihän oli pitkään tunnettu kehnoista lähdöistään ja liian varovaisista avausmutkista. Taisi jopa jälkimmäisellä Ferrari-stintillä olla joskus jäätävän pitkä putki, minkä aikana Kimi ei vahingossakaan noussut yhtäkään sijaa starteissa tai ainakin maikkari tätä laskeskeli yhdessä kohtaa.
Tässä tulee vastaan se, että on ihan eri asia lähteä kärjen tuntumasta, kuin joukon perältä. Kärjessä ovat yleensä parhaat kuskit parhailla autoilla, joten siellä on vaikea nousta sijoja tai ottaa merkittävästi muita parempia lähtöjä. Lisäksi varovaisuus kostautuu kärjen tuntumassa helposti, kun takaa löytyy aina kuskeja, jotka hakevat riskillä ohituksia.

Mutta taaempana varovaisuus on plussaa, kun autoja kasaantuu ensimmäisiin mutkiin hulluna ja mukana on paljon kokemattomampia tai muuten vain heikompitasoisia kuskeja. Siinä Kimin kokemuksesta on hyötyä, kun pystyy ottamaan rauhassa, mutta samalla tunnistaa ne välit mihin kannattaa lähteä.

Eli lähdöt täytyy ottaa hyvin eri tavoin riippuen siitä mistä päin ruudukkoa lähtee. Kimin tyyli sopii tuohon perältä lähtemiseen, mutta kärjen tuntumassa ei niinkään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi jännä nähdä myös varsinaiset reaktioajat miten eri kuskien välillä menee, onko Kimi kuinka vahvoilla noissakin, paljonhan on perjattu sitä että ei pitäisi näitä yli 40v pappoja olla mukana kun reaktioajat on niin surkeat ja ei pärjää enää muiden mukana.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Nyt kun Croftyt ja muut puupäät huhuilevat Kimin ilmoittavan lopettamisestaan Monzassa, niin mietin että olisiko mahdollista, että Räikkönen ilmoittaa todellakin lopettamisesta mutta vasta kauden 2022 jälkeen?
Tuntuu oudolta että Kimi jatkoi tälle kaudelle kun tiesi auton olevan huono, mutta ei ajaisi ensi kaudella kun kaikki on auki. Sen jälkeen olisi hyvä eläköityä kun ns. kaikki on nähty.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä vaan olisi ollut upea vielä nähdä Kimi vuoden 2022 uudistusten kanssa puikoissa ja pitämässä Alonsoa starteista takana, Alonso nousee piikkipaikalle 2022 - no lopulta Hesus Hamilton vie tämänkin pystin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Nyt kun Croftyt ja muut puupäät huhuilevat Kimin ilmoittavan lopettamisestaan Monzassa, niin mietin että olisiko mahdollista, että Räikkönen ilmoittaa todellakin lopettamisesta mutta vasta kauden 2022 jälkeen?
Tuntuu oudolta että Kimi jatkoi tälle kaudelle kun tiesi auton olevan huono, mutta ei ajaisi ensi kaudella kun kaikki on auki. Sen jälkeen olisi hyvä eläköityä kun ns. kaikki on nähty.
Entä jos se ei olekaan Kimin käsissä?

Räikkösellä on tietty kova markkina-arvo ja edelleen hyvin vauhtia kisoissa, mutta Alfa saa kokemusta jo Bottaksen muodossa ja joku nuorempi lupaus korvaa Giovinazzin. Bottas-Räikkönen olisi kovin iäkäs kaksikko, etenkin kun olisi riskinä että molemmat lähtisivät 2022 jälkeen.

Mahtava urahan Kimillä on takana, mikä on seuraava sarja? Tuskin pistää ajohanskoja naulaan.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Vaikka olenkin Räikköstä vanhempi, tunnustaudun auliisti fanipojaksi. Onhan ollut hienoa seurata Kimin nousua siloposkisesta poikasesta, jonka kykyä pärjätä epäiltiin korkeallakin taholla, lajin legendaksi. On monenlaista ratinkääntäjää ollut Räikkösen aikana mukana, painuneet unholaan sankoin joukoin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nyt kun Croftyt ja muut puupäät huhuilevat Kimin ilmoittavan lopettamisestaan Monzassa, niin mietin että olisiko mahdollista, että Räikkönen ilmoittaa todellakin lopettamisesta mutta vasta kauden 2022 jälkeen?
Tuntuu oudolta että Kimi jatkoi tälle kaudelle kun tiesi auton olevan huono, mutta ei ajaisi ensi kaudella kun kaikki on auki. Sen jälkeen olisi hyvä eläköityä kun ns. kaikki on nähty.

Ei tämä eläköityminen ole välttämättä Kimin valinta vaan kyseessä on todennäköisesti samanlainen juttu kuin Massan eka eläkkeelle lähtö: vanhalle sotaratsulle annetaan tilaisuus lähteä "omin ehdoin" paremmille metsästysmaille kun paikkaa ei ensi kaudelle enää ole luvassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös