Oletko aivan varma väitteestäsi? Minun käsittääkseni kun paperiteollisuus on siinä suhteessa moneen muuhun alaan verrattuna poikkeus, että tes:ssa ei ole mitään taulukkopalkkoja, vaan palkat sovitaan tehdaskohtaisesti..
Jos linkittämäni HS:n pääkirjoitus aiheesta pitää paikkansa, olen varma:
Metsäteollisuudessa paikallinen sopiminen ja joustaminen on moneen alaan verrattuna vähäistä
Minulle tuo on helppo myydä, sillä tein joskus 2005-2008 useissa paperiteollisuuden tehtaissa käyttöönottosuunnitelmia, joissa aiemmat toimet digitalisoitiin seurattaviksi projekteiksi. Osassa olin paikalla itse, ja mieleen on jäänyt, kuinka tarkkaa oli se, että ruokatauko oli tasan XX minuutilleen ja miten koulutuspäivän päättyminen piti - sain tästä prevaiheessa tarkat ohjeet - päättää minuutilleen klo 16:xx.
Metsäteollisuudessa palkkojen osuus lopputuotteen hinnoista on niin mitätön, ettei sillä ollut käytännössä mitään vaikutusta tehtaiden alasajoon Suomessa.
Kyse toki on kokonaisuudesta, ei vain tunti- ja muista palkoista. Kokonaisuuteen kuuluvat kaikki työnantajan sivukulut. Jos arvioidaan metsäteollisuuden työntekijämäärän olevan noin 42 000 ja kuvitellaan, että
pelkästään sivukuluja voidaan pudottaa 6 prosenttiyksikköä, puhutaan jo vuositasolla lähes 100 miljoonasta eurosta. Siihen päälle
edes osittainen tulokseen sidottu palkkajousto (joka voi joustaa myös ylös), niin puhutaan jo yhteensä jostain 300-500 miljoonasta vuositasolla - tai nollasta, jos tätä kautta tuotantotavoitteet ja voitto nousevat. Ei isoja vaadittaisi, ja kilpailukyky olisi useamman prosentin aiempaa parempi tältä osin.
Mutta eihän se käy, koska se vaan ei käy.
e: mielestäni asiaa ei kannata pohtia sen suhteen, mitä on tapahtunut. Ainoastaan sen suhteen, mitä halutaan tulevina vuosina tapahtuvan ja koko Suomessa, ei suinkaan yksin metsäteollisuudessa. Uudenkaupungin autotehtaan keskipalkka kolmivuorotyössä 1 vuoden jälkeen kaikkine lisineen on 30 000 euroa vuodessa. Paperiteollisuuden säännöllisen tehdyn työajan ansio oli noin 22 euroa tunnissa eli noin 44 000 euroa vuodessa. Joustamalla Uudenkaupungin tapaan jatkossa, työpaikkoja on taatusti helpompi lisätä - jos halua on.