Niin, yleensä tuollaisen työnantajan kilpailu korjaa pois kuljeksimasta.
Meilläkään kikyllä ei ollut vaikutuksia, vaikkakin tuntipohjaista hommaa pääasiassa tehdäänkin.
Yleensä pitkällä jänteellä parhaiten menestyville yrityksille henkilöstö on voimavara, jonka hyvinvointiin panostetaan ja jota kohdellaan reilusti.
Toki kun mennään suuryritystasolle, homma usein menee varsinkin rivisotilaiden osalta numeroiksi johdon excelissä.
Sen mitä olen suomalaisten asiakkaiden kanssa jutellut, on heillä vähän samanlaista ihmettelyä omista kikyistään. Ja iso osa heistä on kyllä tosiaan myös töissä suuryrityksissä ainakin Suomen mittakaavassa.
Mitä tulee reiluun kohteluun, niin esimerkiksi oma esimieheni kohtelee minua erittäin reilusti, hän tietää etäisesti mitä teen ja luottaa näkemykseeni eikä pahemmin puutu päätöksiini. Hänelle lienee samantekevää kuinka monta tuntia vuodessa olen toimistolla keräämässä tuntisaldoa. Tai no itse asiassa hän on varmaan sitä mieltä, että mitä vähemmän olen toimistolla sen parempi, koska asiakkat eivät tänne tule koputtelemaan ovelle. Aina kun olen ulkona, saatan vaikka tavata jonkun joka on kiinnostunut jostain. Mutta ei näin isossa firmassa esimiehellä mitään päätäntävaltaa ole ja muutama porras yläpuolella ei todellakaan tiedetä mitä joku tekee tai ei tee, sen on käytännössä huomannut hyvin moneen kertaan eri yhteyksissä.
Ehkä näitä meidän suomalaisia huippujohtajia pitäisi vähän valistaa maailman menosta. Toisaalta olen ollut huomaavinani, että heidän kritiikinsietokykynsä on valitettavasti olematon. Jos otan näitä ajatuksiani esille, vedetään negatiivisuuskortti tms. taskusta. Se jälkeen mitään ei tarvitse perustella, koska kyse on vain minun huonosta asenteestani työntekoa kohtaan. Enkä esimerkiksi minä ikinä pääse ainakaan tässä firmassa riittävän ylös että saisin jotain päättää, koska negatiivisista ihmisistä ei pidetä, he ovat ikäviä valittajia. Vaikka kuinka yritänkin pääasiassa vittuilla heille ihan semihyvässä hengessä.
Tämä kiky vaikuttaisi olevan näpertelyä, jolla parannetaan ehkä jonkun liukuhihnafirman tuottavuutta, mutta eikös niiden firmojen pitänyt muutenkin lähteä pois Suomesta. Miksi kikyä ei tehty sen kuuluisan tulevaisuuden korkeamman profiilin asiantuntijatyön näkökulmasta, senhän piti olla meidän ainoa toivo?