Asumistukisysteemi on ovela tulonsiirtojärjestelmä verovaroista vuokranantajille. Se on tavallaan ikiliikkuja, joka kasvattaa itse itseään vuodesta toiseen. Koska olen tiedostanut asian ties kuinka pitkään, olen itsekin ajat sitten hypännyt sen junan kyytiin, jossa muutkin asuntosijoittajat ja vuokranantajat ovat. Hallituksella ei kokoonpanostaan riippumatta ole koskaan ollut mitään intressejä lähteä leikkaamaan asumistukea, koska vuokranantajien kirjavassa joukossa on mukana ay-liikettä, elinkeinoelämää ja suursijoittajia. Vähän niin kuin kaikille (suurille) puolueille jotakin. Vuokranantajilla on siis paljon vaikutusvaltaa ja pääomat kasautuvat nykysysteemillä heille melko mukavasti suhdanteista riippumatta.
Systeemin tuottojen maksimoimiseksi, korruptioringissä ovat mukana myös kaavoitusviranomaiset ja suuret rakennusfirmat. Kasvukeskuksiin kaavoitetaan ja rakennetaan tarkoituksella liian vähän vuokra-asuntoja, jolloin vuokrataso pysyy entistäkin korkeampana ja jatkaa suhdanteista riippumatta yli 3% kasvua vuodesta toiseen. Tämä heijastelee sitten asuntojen hintoihin, jonka seurauksena suuret rakennusliikkeet saavat projekteistaan paremmat tuotot.
En tiedä missä vaiheessa pää tulee vetävän käteen vai tuleeko koskaan? Onko himmeli paisunut jo niin suureksi ettei sitä voida enää purkaa, koska vaarana on, että siinä vaiheessa alkaa mennä pankkejakin nurin? Ja pankithan ovat länsimaissa, siis Suomessakin, käytännössä koskemattomia. Tarkoittaa siis sitä että voitot ovat yksityisiä ja tappiot sosialisoidaan.
Mitä taas tulee siihen, onko kaikilla oikeus asua esimerkiksi postinumeroalueella 00100, niin olen vahvasti sitä mieltä että vuokra-asunnot pitäisi priorisoida kaupunkien keskustoista alkaen ensinnäkin työssäkäyville ja toisekseen maksukyvyn mukaan. Kauimpana keskustoista asuvat siinä mallissa työttömät. Tämä malli ei tosin sovi vasemmistolle eikä muille hyysääjille, koska työttömien joukossa on paljon myös maahanmuuttajia ja jokaisen kunniakansalaisen on saatava vapaasti valita asuinpaikkansa Suomessa. Minun mallissani kaikki työttömät, olivatpa sitten persuja, demareita, nistejä, spurguja tai maahanmuuttajia asuvat kauimpana keskustoista. Pääkaupunkiseudulla, jossa on kaikkein pahin pula vuokra-asunnoista, tuskin asuisi työttömiä Korsoa lähempänä Helsingin keskustaa.
Ei tämä malli asumistuen tarvetta poistaisi, mutta pudottaisi ainakin hiukan kustannuksia. Lisäksi tämän päälle olisi tehtävä muutoksia korruptiohimmelin rakenteisiin. Kaavoitusta pitäisi helpottaa ja rakennusyhtiöt velvoittaa rakentamaan paljon enemmän alemman hintatason vuokra-asuntoja. Tuokin onnistuisi lainsäädäntöä muuttamalla, mutta halua siihen ei taida löytyä yhdeltäkään isolta puolueelta.