Aargh!Alkaa oikeasti kohta ahdistamaan [...]
Alkaa oikeasti kohta ahdistamaan--
Nallen omena.
Entäs kun nalleja on monta, ja niillä kaikilla omena: Nallien omenat vai nallejen omenat?
Jälkimmäistä veikkaisin, mutta kovin köykäiseltä sekin kuulostaa.
Nallen omena.
Entäs kun nalleja on monta, ja niillä kaikilla omena: Nallien omenat vai nallejen omenat?
Jälkimmäistä veikkaisin, mutta kovin köykäiseltä sekin kuulostaa.
Tällä viikolla olen päättänyt ärsyyntyä joka- ja mikä-sanojen sekakäytöstä. Monilta unohtuu, että joka viittaa edelliseen sanaan, mikä edelliseen lauseeseen.
Ei näin:
Löysin kadulta rahaa, joka oli mukavaa. *
Näin elokuvan, mikä oli hyvä.
* Lause on väärin olettaen, että raha itsessään ei ollut mukavaa, vaan sen löytäminen.
Tällä viikolla olen päättänyt ärsyyntyä joka- ja mikä-sanojen sekakäytöstä. Monilta unohtuu, että joka viittaa edelliseen sanaan, mikä edelliseen lauseeseen.
Ei näin:
Löysin kadulta rahaa, joka oli mukavaa. *
Näin elokuvan, mikä oli hyvä.
* Lause on väärin olettaen, että raha itsessään ei ollut mukavaa, vaan sen löytäminen.
Joissakin tuollaisissa yhdistelmissä tulee pilkku kehiin, esimerkiksi mitä-sitä. Suomen kieli on mielenkiintoista. Niin, ja aina sivulauseenkaan eteen ei tule pilkkua --> Katsoin telkusta lätkämatsia, joka salpasi henkeni ja sai kyyneleet heräjämään sieraimistostani.Toisekseen pilkun käyttö joko-tai-, sekä-että- yms. yhdistelmissä on liian yleinen virhe.
Niin, ja aina sivulauseenkaan eteen ei tule pilkkua --> Katsoin telkusta lätkämatsia, joka salpasi henkeni ja sai kyyneleet heräjämään sieraimistostani.
Juurikin. Tuo sana voisi mennä myös pieniin asioihin, jotka ärsyttävät tai vitutusketjuun, mutta puran patoutumani nyt tänne.
Usein näkee lause-termiä käytettävän tilanteessa, jossa oikea termi olisi virke. Syynä lienisi ehkä, että virke on terminä vieras.
Annan esimerkin kyseisten termien erosta: Edellisen kappaleen viimeisessä lauseessa ei ole kielioppivirhettä.
...että virke on terminä vieras.
Mutta toiseksi viimeisessä taitaa olla.
"Eilen halusin tilata ravintolassa pihvin ranskalaisilla perunoilla, mutta tarjoilija sanoi että sellaisia syövät vain juntit. Tilasin siis burgundinpataa ja punaviiniä. Söin liikaa, mikä oli virhe. Oloni oli niin huono, että pelkäsin saaneeni Alzheimerin_taudin. Menin lääkäriin, koska halusin selvyyden asiasta. Lääkäri sanoi, että minua vaivaa vain luulotauti. Hänen arvionsa perustui lääketieteeseen. Koin asian vaikeana, koska ystäväni ja tuttavanikaan ei ottanut minua vakavasti. Asian ratkaisemiseksi suunnittelin Ruotsin-matkaa erään tunnetun ruotsalaisen psykologin luokse. Yksin en tietenkään uskaltanut matkustaa, joten matkustin vaimoni kanssa yhdessä."
Nyt kielipoliisit tarkkana. Löydättekö seuraavasta tarinasta 22 virhettä?
"Eilen halusin tilata ravintolassa pihvin ranskalaisilla perunoilla mutta tarjoilija sanoi että sellaisia syövät vain juntit. Tilasin siis Burgundinpataa ja punaviintä. Söin liikaa joka * oli virhe. Oloni oli niin huono että pelkäsin saaneeni Alzheimerin-taudin. Menin lääkäriin koska halusin selvyyden asialle. Lääkäri sanoi että minua vaivaa vain luulo-tauti. Hänen arvionsa perustui lääketieteelle. Koin asian vaikeana koska ystäväni ja tuttavanikaan ei ottaneet minua vakavasti. Asian ratkaisemiseksi suunnittelin Ruotsin matkaa erään tunnetun Ruotsalaisen psykologin luo. Yksin en tietenkään uskaltanut matkustaa joten matkustettiin vaimoni kanssa yhdessä."
"Eilen halusin tilata ravintolassa pihvin ranskalaisilla perunoilla mutta tarjoilija sanoi että sellaisia syövät vain juntit. Tilasin siis Burgundinpataa ja punaviintä. Söin liikaa joka oli virhe. Oloni oli niin huono että pelkäsin saaneeni Alzheimerin-taudin. Menin lääkäriin koska halusin selvyyden asialle. Lääkäri sanoi että minua vaivaa vain luulo-tauti. Hänen arvionsa perustui lääketieteelle. Koin asian vaikeana koska ystäväni ja tuttavanikaan ei ottaneet minua vakavasti. Asian ratkaisemiseksi suunnittelin Ruotsin matkaa erään tunnetun Ruotsalaisen psykologin luo. Yksin en tietenkään uskaltanut matkustaa joten matkustettiin vaimoni kanssa yhdessä."
"Eilen halusin tilata ravintolassa pihvin ranskalaisilla perunoilla mutta tarjoilija sanoi että sellaisia syövät vain juntit. Tilasin siis Burgundinpataa ja punaviintä. Söin liikaa joka oli virhe. Oloni oli niin huono että pelkäsin saaneeni Alzheimerin-taudin. Menin lääkäriin koska halusin selvyyden asialle. Lääkäri sanoi että minua vaivaa vain luulo-tauti. Hänen arvionsa perustui lääketieteelle. Koin asian vaikeana koska ystäväni ja tuttavanikaan ei ottaneet minua vakavasti. Asian ratkaisemiseksi suunnittelin Ruotsin matkaa erään tunnetun Ruotsalaisen psykologin luo. Yksin en tietenkään uskaltanut matkustaa joten matkustin vaimoni kanssa yhdessä."