Siinä olisi malliksi pari tusinaa--.
Yhdyssanavirheet ovat yleistyneet, kiitos matkapuheliemme ennakoivan tekstinsyötön. Samoin koneella kirjoitettaessa välilyöntiä on jotenkin niin mukava painaa joka sanan jälkeen. Niinpä ihmettelin tuossa viittaamassasi viestissä olleita 15:ttä yhdysmerkillä "varustettua" yhdyssanaa. Toisaalta onhan yhdysmerkki hieman parempi kuin tyhjä väli, mutta yhtä lailla virhe. Tätäkin ketjua lukiessani alkoi hirvittää nykysuomen rappio. Eikö peruskoulussa opeteta yksinkertaisimpiakaan kielioppisääntöjä? Minulle sentään ne vielä opetettiin.
Haluaisin vielä muistuttaa tämän ketjun välityksellä (vaikka tuskin tätä lukevat muut kuin me kielipoliisit), että alkaa-verbin jälkeen
EI käytetä passiivimuotoa, vaikka se niin "oikealta" kuulostaisikin/vaikuttaisikin. Puhekielisyydet pois kirjoitetusta asiatekstistä. Tiedä sitten, onko keskustelupalstoilla olemassa mitään erikoista etikettiä kirjoitusasun suhteen, mutta omasta mielestäni "chatit" ovat erikseen. Siellä voi kirjoittaa miten sattuu, kunhan hieman virallisemmissa teksteissä muistaa taas kirjoittaa korrektia suomea. Se ei vaadi edes sivistyssanojen käyttöä.
Sitten seuraavanlainen huomio: olen jo pitkään kummaksunut ihmisten tapaa käyttää "sanoa"-verbiä silloin, kun on kyse jonkun kirjoittamasta tekstistä. Esimerkiksi pikaviestinnässä (MSN Messenger) lukee: "keskustelija
sanoo:". Minusta sanominen tarkoittaa puhetta, mutta taidan olla yksin tämän ajatukseni kanssa, sillä pääkaupunkimme yliopiston pääsykokeessakin oli kysymys, jossa luki: "Sano, miten muuttaisit--."
Lopuksi haluaisin suositella Pasi Heikuran teoksia
"Näissä merkeissä" ja
"Samoilla linjoilla", jotka käsittelevät suomen kielen tunnetumpia latteuksia. Jokainenhan meistä sortuu kyseisiä sananparsia puheessaan ja tekstissään käyttämään. Heikuran mukaan jopa 75% kanssakäymisestämme on turhanpäiväisien latteuksien viljelyä. Näin ollen puheen/tekstin informaatioarvo ei ole järin suuri, eli "puhumme vain lämpimiksemme". Olen samaa mieltä, maailma on täynnä turhaa puhetta ja tekstiä. Monien mielestä tämäkin teksti on sellaista.