Kielipoliisit

• 470 555
  • 2 993

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Vasemminnan linjan vetäminen on oikein, juuri se mitä hain.
Alkaa suomenkielen osaamiseni huolestuttavasti surkastua, sanavartaloiden hahmottaminen heikentyä.

Toisaalta on suomenkieli vielä vanhallekin hyvin jännä keksintö, kaikessa johdonmukaisuudessaan lähes nerokas.

Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Nykyään ei ole asianmukaista kuitata viestiä ok:lla. Vielä huonompi vaihtoehto on Ok. tai Ok! tai peräti OK.

Ok on tämän ajan n-sana. On aiempi sukupolvi, jolle ok on ihan ok, normaali kuittaus. Sitten on nuorempi sukupolvi, jolle ok on pahin mahdollinen reagointi.

Kun vaihtaa ok:n n-sanan tilalle, analogia on ilmeinen. "Kyllä minun nuoruudessani ok oli neutraali käsite. Miksi vitussa en saisi sitä käyttää?" "Sotien jälkeen syntynyt voi veljellisesti kuitata toiselle sotien jälkeen syntyneelle ok:lla, mutta sukupolvien välisessä kommunikoinnnissa käsite on kyseenalainen."

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nykyään ei ole asianmukaista kuitata viestiä ok:lla. Vielä huonompi vaihtoehto on Ok. tai Ok! tai peräti OK.

Ok on tämän ajan n-sana. On aiempi sukupolvi, jolle ok on ihan ok, normaali kuittaus. Sitten on nuorempi sukupolvi, jolle ok on pahin mahdollinen reagointi.

Kun vaihtaa ok:n n-sanan tilalle, analogia on ilmeinen. "Kyllä minun nuoruudessani ok oli neutraali käsite. Miksi vitussa en saisi sitä käyttää?" "Sotien jälkeen syntynyt voi veljellisesti kuitata toiselle sotien jälkeen syntyneelle ok:lla, mutta sukupolvien välisessä kommunikoinnnissa käsite on kyseenalainen."
Nyt kaipaisin lisää tietoa tästä. En ole aiemmin tästä mitään kuullut. Mitä ok eri kirjoitusasuineen tarkoittaa nykynuorisolle? Mikä siinä on pielessä?

Suosikkijoukkue
Nyt kaipaisin lisää tietoa tästä. En ole aiemmin tästä mitään kuullut. Mitä ok eri kirjoitusasuineen tarkoittaa nykynuorisolle? Mikä siinä on pielessä?

Se katsotaan töykeäksi, jopa vittuiluksi. Jos jaksat kuunnella vaikkapa tämän kulttuuribroilerit-ohjelman (otsikko: "Hei Buumeri - älä koskaan vastaa viestiin OK") , niin siitä ainakin selviää. Kestää puoli tuntia, ok-juttu ei ole ihan alussa.

Demissä näyttää olleen jo vuonna 2013 tällainen: "MIKÄÄN EI ÄRSYTÄ ENEMPI KU "Ok."-VASTAUS AARGHFFDHSS
Onko nii vaikee kirjottaa vaikka okei/selvä tai edes "Ok!" Joka kuulostais pirteämmältä ku "Ok.", johon assosioin silmien pyörittelyä ja tuhat vuotta tuhahtelua ja huooooh en enää ikinä tekstaroi äitin kans"

Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Se katsotaan töykeäksi, jopa vittuiluksi. Jos jaksat kuunnella vaikkapa tämän kulttuuribroilerit-ohjelman (otsikko: "Hei Buumeri - älä koskaan vastaa viestiin OK") , niin siitä ainakin selviää. Kestää puoli tuntia, ok-juttu ei ole ihan alussa.

Mut jos ei viestittele nuorison kanssa niin sitten ok on varmaan vielä ok? Kun tämä stoori ei ole vielä tavoittanut meitä setämiehiä.

Suosikkijoukkue
Mut jos ei viestittele nuorison kanssa niin sitten ok on varmaan vielä ok? Kun tämä stoori ei ole vielä tavoittanut meitä setämiehiä.

Näin minäkin asian tulkitsen.

Lisäys: Varmuuden vuoksi voisi olla paikallaan laittaa täsmennys tyyliin: Ok. (tämä ei ole vittuilua, olen käyttänyt ok:ta jo ysärillä).

Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Demissä näyttää olleen jo vuonna 2013 tällainen: "MIKÄÄN EI ÄRSYTÄ ENEMPI KU "Ok."-VASTAUS AARGHFFDHSS
Onko nii vaikee kirjottaa vaikka okei/selvä tai edes "Ok!" Joka kuulostais pirteämmältä ku "Ok.", johon assosioin silmien pyörittelyä ja tuhat vuotta tuhahtelua ja huooooh en enää ikinä tekstaroi äitin kans"

Ilmeisesti nuorisolaiset ei itsekään tiedä, mikä on ok.

Edellä olevan perusteella en aio luopua ok:n, Ok:n tai minkä tahansa kirjoitusmuotoversion ok:sta käytöstä. Ei kielen kehitys aina täydy mennä niin, että uuden sukupolven vääristellessä alkuperäistä merkitystä sanan tai esim. sananlaskun oikean merkityksen tuntevan pitäisi muuttaa kielen käyttöään.

Meillä nuoret käyttävät mm. termiä No Sherlock, eivätkä tunne sen oikeaa muotoa. Tai tunteneet ennen kuin se heille kerrottiin. Tai rageemista on kaikki tavallisellakin äänensävyllä kerrottu asia, mikä ei sillä hetkellä miellytä viestin kohdetta. Jostain luin keskustelua sanonnasta "Toimii kuin junan vessa." Nykyisin on ihmisiä, jotka luulevat tuon tarkoittavan sitä, että joku asia toimii huonosti. Jne.

Niin kauan kuin oikeasti termin / asian ihan yleisesti tunnettu merkitys ei ole muuttunut negatiiviseksi (ryssä, neekeri jne.), en kieltäni muuta. Jos ihan yleisesti tunnistetaan, että ok, Ok., tai OK on loukkaavaa, niin olen valmis noista luopumaan.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

OK!

Kiitos tästä tiedosta.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo

Minäpä jaksoin kuunnella tuon broileripläjäyksen.
Mielenkiintoinen kuilu on kyllä nykynuorten ja buumereiden logiikassa.
"OK" on siis äärimmäisen tyly ja persoonaton vastaus viestiin, mutta esimerkiksi "schmega" olisi tosi cool ja mahtava.
Ja "oon koris" ei arkoita, että olen korissa vaan "olen pelaamassa koripalloa" tai "olen koripallo-ottelua katsomassa".
Olisikin muuten näppärää viestiä, että "oon poris koris", kun olen Porissa katsomassa koripallo-ottelua.
Ja heti pitäisi kaikkiin viesteihin vastata. Ja mistä muuten näkee, että viesti on luettu heti, mutta vastaus viipyy. Joku lukukuittaus?
Minulle on ainakin ihan selvää, että joka tilanteessa ei aleta kirjoittaa vastausta vaikka puhelinta vilkaisemalla viestin on nähnyt.
Buumereilla voi nimittäin olla joskus kiire ja kädet täynnä muita töitä.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
WhatsAppissa ainakin näkyy, onko vastaanottaja nähnyt viestiä, luultavasti muissakin pikaviestimissä. Eihän tekstareita käytä kuin fossiilit.
Ok. Mutta sen lukukuittauksen voi estää. Samoin kuin sen tilaviestin, mikä kertoo milloin on viimeksi ollut sovelluksessa.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minäpä jaksoin kuunnella tuon broileripläjäyksen.
Mielenkiintoinen kuilu on kyllä nykynuorten ja buumereiden logiikassa.
"OK" on siis äärimmäisen tyly ja persoonaton vastaus viestiin, mutta esimerkiksi "schmega" olisi tosi cool ja mahtava.
Ja "oon koris" ei arkoita, että olen korissa vaan "olen pelaamassa koripalloa" tai "olen koripallo-ottelua katsomassa".
Olisikin muuten näppärää viestiä, että "oon poris koris", kun olen Porissa katsomassa koripallo-ottelua.
Ja heti pitäisi kaikkiin viesteihin vastata. Ja mistä muuten näkee, että viesti on luettu heti, mutta vastaus viipyy. Joku lukukuittaus?
Minulle on ainakin ihan selvää, että joka tilanteessa ei aleta kirjoittaa vastausta vaikka puhelinta vilkaisemalla viestin on nähnyt.
Buumereilla voi nimittäin olla joskus kiire ja kädet täynnä muita töitä.
Kuuntelin saman lähetyksen ja hieman paistoi muutenkin noiden nuorten jutuista läpi sellainen yliyrittäminen. Muutamaan kertaan laitettiin sivistyssanoja sellaisiin väleihin missä niille ei ollut mitään tarvetta tai eivät oikein sopineet siihen kohtaan, samalla kun kuitenkin puhuttiin varsin puhekielimäisiä osuuksia. Lisäksi jotenkin nähdään hirveän syvällisenä asiana se, että on vaivautunut lähettämään jonkun viestin toiselle ihmiselle "siihen on antanut koko sielunsa" (ei suora lainaus). Minulle viestintä on aina ajanut viestinnällisiä tarpeita. Jotenkin täysin uusi ajatusmalli hahmottui päähäni, että onko oikeasti niin, että nuoret pitää jotain viestittelyä keskusteluun verrattavana asiana, aika outoa on mikäli tälläiseksi on maailma mennyt. Se toki selittää miksi jotkut istuvat samassa pöydässä lähtellen toisilleen viestejä kännykän kautta.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
@finnjewel ref. #2776 und @arvee ref. #2777

Palaan vieläkin tuohon vihervasemmistolaisuuden linjojen sävytykseen.
Päädyimme vasemminnan olevan hyvä valinta. Silti tuokin jäi seuraavana päivänä kaikertamaan, joten

Ehkä vasemmaisimman väylän seilaaja olisi sittenkin parempi, selkein sanoitus. ?.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@finnjewel ref. #2776 und @arvee ref. #2777

Palaan vieläkin tuohon vihervasemmistolaisuuden linjojen sävytykseen.
Päädyimme vasemminnan olevan hyvä valinta. Silti tuokin jäi seuraavana päivänä kaikertamaan, joten

Ehkä vasemmaisimman väylän seilaaja olisi sittenkin parempi, selkein sanoitus. ?.
Minä en ole tägäämäsi henkilö, mutta ainakin ero vasemminnan ja vasemmimman välillä on siinä, että vasemmimman on oikeinkirjoitettu, vasemminnan ei ole.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minä en ole tägäämäsi henkilö, mutta ainakin ero vasemminnan ja vasemmimman välillä on siinä, että vasemmimman on oikeinkirjoitettu, vasemminnan ei ole.

Auts, tämä osui sattuvasti. En pysty tuota edes iälläni puolustamaan.
Aarghhh, hävettää, samperi soikoon, ei ollut edes näppiksen vika.

Vasemmimman luin alunperin kai oikein mutta sitten homma lähti käsistä. Tai siis knupista.

ping @finnjewel anteeksi turhasta hälytyksestä. Ja tämäkin pingi vielä samaan hintaan.
Jatkakaa nyt jollain ihan muulla, minä menen hetkeksi kammiooni tutkimaan kuuppaani.

Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tämä kuulunee tänne
”Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä”

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tämä kuulunee tänne

”Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä”
Näkisin pienen eron huomioimisen ja huomauttelemisen välillä. Todellisuus on joka tapauksessa niin julmaa, että työhakemuksen on parempi olla melko virheetön. Minun työpaikallani oli kesätyöpaikkaan viitisenkymmentä hakijaa. Tusinan verran meni ö-mappiin kirjoitusvirheiden takia. En osallistunut valintaan, mutta seurasin tilannetta.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Näkisin pienen eron huomioimisen ja huomauttelemisen välillä. Todellisuus on joka tapauksessa niin julmaa, että työhakemuksen on parempi olla melko virheetön. Minun työpaikallani oli kesätyöpaikkaan viitisenkymmentä hakijaa. Tusinan verran meni ö-mappiin kirjoitusvirheiden takia. En osallistunut valintaan, mutta seurasin tilannetta.
Tottakai noin. Kyllä mäkin kiinnitän huomiota kirjoitettuun kieleen - riippuen asiayhteydestä. Täällä en niinkään, poikkeuksia löytyy. Mutta esim duunihakemuksissa tietenkin.

Huomauttelu sitten erikseen.

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä kuulunee tänne

Hihi. Mä oon sit ihan supermäntti koska huomauttelen ihmisille kielioppivirheistä työkseni.

Töiden ulkopuolella harvemmin tulee pyytämättä korjattua kenenkään kielioppia. Poikkeuksena englantia äidinkielenään puhuvat joille vittuilen ankarasti jos tekevät yhdenkään virheen. Yksi parhaimmista kavereistani on britti jolla on kyllä todella hyvä kielioppi, mutta kun sinne pari kertaa vuodessa lipsahtaa ihan selkeä aloittelijan virhe, olen välittömästi kuittailemassa.

Ja mun kielioppivirheistä saa kyllä antaa palautetta ihan vapaasti. En suutu, mutta tuskin myöskään opin mitään koska olen mäntti.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mutsini, joka oli äidinkielen opettaja nelisenkymmentä vuotta, totesi kieliopista ja oikeinkirjoituksesta, että virheitä saa tehdä, jos kuitenkin tuntee kieliopin ja oikeinkirjoitussäännöt. Itse käytän tennisvertausta: tähtipelaajat voivat lyödä huonosta asennosta ja ote mailasta voi olla täysin väärä, mutta kyl niil niinku on hanskas ne oikeeoppiset asennot ja otteet.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Käsi pystyyn, mäntti siis olen.

Osa virheistä häiritsee vähemmän, osa enemmän. Eniten ehkä puutteelliset päivämäärämerkinnät, kuten moni on huomannut. Riippuu toki myös tekstin tyylistä, kuinka paljon ja mikä häiritsee.

Virheitä sattuu kaikille, osaamattomuuskin on asia, joka ei vaivata pahasti. Välinpitämättömyys ja pyrkimättömyys edes oikeanlaiseen tuotokseen ärsyttää ehkä eniten.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tästä puhun oppilaillenikin aina, että hakemuksissa pitäisi heti alusta pyrkiä hyvään kieleen. Joillain ne tekstit ovat vaatimattomia ihan vain laiskuuden vuoksi. Mutta sitten lukihäiriöiselle tämä tilanne on erittäin julma ja toivoisin jossain määrin kesätyöpaikoiltakin pelisilmää, koska jokainen nuori ei voi esim. vanhemmiltaan apua pyytää. se tksti voi hänen silmäänsä näytää ,ihan hyvältä ja ola fiksun nuren kirjoitamaa mutta, kun sitä eii hahmota nin sitä ei vain hahota minä saan lukea täläisiä kiroituksia paljon ja välilä edlleen on, vaikea vetää raja oman tulkinan ja kirottajan tarkoittaman välile

Toki lukihäiriöiselle on tukea tarjolla kouluissa ja normaalit huoltajat auttavat jo hekin, mutta valitettavasti kaikilla ei ole normaaleja huoltajia eikä välttämättä rohkeutta lähestyä opettajiakaan.

Itse pyrin pääasiassa pitämään pääni kiinni, jos eteeni jossain somessa ilmestyy esimerkkini kaltaista tekstiä. Silloin mitä todennäköisemmin kyse on lukihäiriöstä, enkä koe tarvetta vittuilla siitä kellekään, vaikka olisi hauskaa stereotypisoida kaikki heidät vain junteiksi, jotka eivät ole olleet äikäntunneilla hereillä. Tahallinen puhekielisyys ja ilmaisujen lyhentäminen sen sijaan ärsyttää, ja niistä saatan joissain tilanteissa huomauttaa.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tästä puhun oppilaillenikin aina, että hakemuksissa pitäisi heti alusta pyrkiä hyvään kieleen. Joillain ne tekstit ovat vaatimattomia ihan vain laiskuuden vuoksi. Mutta sitten lukihäiriöiselle tämä tilanne on erittäin julma ja toivoisin jossain määrin kesätyöpaikoiltakin pelisilmää, koska jokainen nuori ei voi esim. vanhemmiltaan apua pyytää. se tksti voi hänen silmäänsä näytää ,ihan hyvältä ja ola fiksun nuren kirjoitamaa mutta, kun sitä eii hahmota nin sitä ei vain hahota minä saan lukea täläisiä kiroituksia paljon ja välilä edlleen on, vaikea vetää raja oman tulkinan ja kirottajan tarkoittaman välile
Juuri näin. On työpaikkoja, joissa lukihäiriöisyydestä ei ole haittaa. Sitten on sellaisia tehtäviä - kuten tuossa omalta alaltani olevassa esimerkissäni - joissa oikeakielisyys ja kirjallisen ulosannin selkeys on aivan välttämätöntä.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juuri näin. On työpaikkoja, joissa lukihäiriöisyydestä ei ole haittaa. Sitten on sellaisia tehtäviä - kuten tuossa omalta alaltani olevassa esimerkissäni - joissa oikeakielisyys ja kirjallisen ulosannin selkeys on aivan välttämätöntä.
Tuo on totta, ja tietysti osa kesätyöpaikoista rajautuu pois eri syistä. Pyörätuolissa istuvaa ei voi laittaa työntämään ruohonleikkuria eikä lukihäiriöstä laatimaan mainostekstiä, eikä siinä sinänsä ole mitään syrjivää.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy