Mainos

Kiekko-Espoon viestintä & markkinointi

  • 746 479
  • 3 602

scholl

Jäsen
Rämäpäinen Tommi Huhtala ja taitelija Teemu Ramstedt, onhan noita. Niin, ja tietty Riksman. Juuso Ikosestakin saa kyllä tarinaa rakennettua. Minusta Blues ei ole koskaan oikein osannut (halunnut?) nostaa yksilöitä framille vaan on menty joukkue edellä. Ihmiset ovat kuitenkin kiinnostuneet ennenkaikkea toisista ihmisistä. Se, että viestinnässä nostettaisiin henkilöitä ei sulje pois sitä etteikö Blues olisi nimenomaan taisteleva joukkue.

Bluesissa on pelannut Calounia, Myllystä, Janeckya, Karalahtea ja vaikka ketä. Heitä ei ole kuitenkaan erityisemmin käytetty markkinoinnissa vaan on luotettu siihen että he pelkkinä niminä vetäisivät areenalle porukkaa. Mikä ei ole toiminut. Tannoinhan Espoossa ennemminkin puhuttiin että Bluesista on tehty hengetön palkkasoturilauma jota espoolaiskatsoja ei tunnista omakseen. Oli niitä Kride Ruutun aikoja se.

Aivan sama virhe kuin mitä Nokia on tehnyt. Brändi ei kiinnosta, kun johtajaa ei ole haluttu nostaa esille. Fakta on vain se, että lätkä on viihdeteollisuutta, jossa on tähtiä ja duunareita. Jos tähtipelaajat eivät saa olla tähtiä ja persoonallisuuksia niin ei ole mitään. Harva heistä on kuitenkaan Messi, joka on niin hyvä, että voisi halutessaan istua yksikseen hiljaa jossain bussin takapenkillä vaikka yötä päivää ja kieltäytyä haastatteluista, koska kaikki haluavat nähdä mitä maagista hän tekee kentällä. Ramstedt on aloittanut hyvin, mutta ihmiset haluavat tietää kuka ja millainen hän on. Ramu pelasi monta vuotta IFK:ssa, mutta ainakaan minä en tiedä edes mikä mies hän on. Hänestä ei ollut ikinä missään yhtään mitään juttua.

Myllystä, Calounia, Brücksiä, Iiro Tarkkia, Eavesia jne. ja miksei Karalahteakin olisi voitu ehdottomasti tuoda enemmän esiin. Jeren kohdalla tietysti tilanne oli se, että mies oli saanut vähän liikaa julkisuutta poliisitutkimusten takia, joten hänen kannaltaan oli hyvä päästä vähän rauhoittumaan. Totuus on kuitenkin se, että Blues on ollut huono viestinnässään, kun tähtipelaajistakin on tullut rivimiehiä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ramstedt on aloittanut hyvin, mutta ihmiset haluavat tietää kuka ja millainen hän on. Ramu pelasi monta vuotta IFK:ssa, mutta ainakaan minä en tiedä edes mikä mies hän on. Hänestä ei ollut ikinä missään yhtään mitään juttua.

Blues

Toiveeseesi vastattiin hetimiten. Toki kyseessä on vain kotisivujen lyhyt haastattelu, mutta on kuitenkin jotain. Itse ainakin pidän tällaisesta. Esille tuotavat pelaajat pitää valita muutenkin huolella, sillä SM-liiga ei ole top tier -liiga. Se tarkoittaa sitä, että jos seuran markkinointi on rakennettu tietyn pelaajan varaan, käy heti huonosti jos/kun pelaaja siirtyy muualle. Pelaajan pitäisi pysyä seurassa useita vuosia, kuten futiksen ja esim. NHL:n pitkien sopimusten kanssa onkin asian laita. Se vaan ei toimi Suomessa. Täällä itse seurasta pitää rakentaa tarina ja tehdä tähti, ja sillä polulla Bluesin uusi johto on ottanut todella vahvat ensiaskeleet.
 

Kapo

Jäsen
Kävin itsekin tsekkaamassa tuon Youtube-kanavan ja täytyy kyllä todeta että jos sama tahti jatkuu niin tästä kanavasta tulee faneille olemaan paljon iloa. Liigapelien koosteet ovat tietty ihan jees mutta A-junnupelien highlightit ja liigapelien lehdistötilaisuudet ovat jotain sellaista mitä ei mistään muualta oikein saa. Vielä pelaaja-, valmentaja- ja UTJ-haastatteluja sekä "behind the scenes" -tyyppistä materiaalia kun saisi niin tämä kanava olisi must. Varsinkin kun tuotanto on laadukkaan näköistä (ei kännykkäkameralla kuvattua) ja varsin edullista tuottaa.
 

scholl

Jäsen
Blues

Toiveeseesi vastattiin hetimiten. Toki kyseessä on vain kotisivujen lyhyt haastattelu, mutta on kuitenkin jotain. Itse ainakin pidän tällaisesta. Esille tuotavat pelaajat pitää valita muutenkin huolella, sillä SM-liiga ei ole top tier -liiga. Se tarkoittaa sitä, että jos seuran markkinointi on rakennettu tietyn pelaajan varaan, käy heti huonosti jos/kun pelaaja siirtyy muualle. Pelaajan pitäisi pysyä seurassa useita vuosia, kuten futiksen ja esim. NHL:n pitkien sopimusten kanssa onkin asian laita. Se vaan ei toimi Suomessa. Täällä itse seurasta pitää rakentaa tarina ja tehdä tähti, ja sillä polulla Bluesin uusi johto on ottanut todella vahvat ensiaskeleet.

Totta, mutta joka vuosi pitää olla muutama sellainen pelaaja, joka on ihmisille tuttu. Auttaisi paljon, jos Ramstedtit ja kumppanit vierailisivat jossain Sellossa, Isossa-Omenassa tai vaikkapa jossakin autoliikkeessä tapaamassa fanejaan. Vaikka olisi kuinka duunari-identiteetti ja seura olisi se tähti niin joka joukkueessa pitää olla kuitenkin tähtiä. Jos tällainen pelaaja siirtyy sitten ulkomaille niin tämän pelaajan edesottamuksia seurataan sielläkin ja toivotaan, että hän joskus palaisi.

Se on erityisen hyvä, jos Blues onnistuu tekemään sellaisista pelaajista tähtiä, joista ei muualla ole vielä isoja nimiä tullut. Eli juuri esim. Ramstedt voisi olla hyvä esimerkki. Jäi IFK:ssa muiden varjoon.
 

Bokota

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tosin aika vaatimatontahan tuo on vielä levinneisyyden perusteella. Kunkahan moni facebook-sivulle tykänneistä seuraa sitä aktiivisesti. Twitter-tililläkin on vain satoja tilaajia, joista suuri osa ei ole Blues-kannattajia. Olen kyllä tuohon twitteriin Bluesin osalta kovin tykästynyt, sillä ainakin toistaiseksi sieltä on lykännyt mielenkiintoisia uutisia.

Katsotaan, miten on levinneisyys kauden lopulla.

En sinänsä murehtisi sitä, ettei tilaajia ole vielä paljoa, Twitter on Suomessa vasta kasvussa. Varmin tapa saada lisää tilaajia on tuottaa laadukasta sisältöä tarpeeksi, ja siinä on Blues tällä hetkellä niin virallisen tilinsä kuin esim. Brand Managerin puolesta kunnostautunut erinomaisesti. Olen itsekin "värvännyt" lätkänseuraajia Twitteriin, siellä käydään yllättävän hyvää lätkäkeskustelua toimittajien ja organisaatioiden kesken, ja uusimmat uutiset luen sieltä aina ensimmäisenä myös ulkomaisista sarjoista.

Sosiaalinen media on tällä hetkellä niin loistavasti Bluesilla hallussa, että jos näin jatkuu koko kauden läpi, ollaan ihan ehdotonta liigan huippua. Mahtavaa toimintaa. Töitä vaatii paljon ja pitkäjänteisesti, mutta taatusti maksaa itsensä takaisin kävijämäärinä hallilla ja sitoutuneempina faneina.
 
Totta, mutta joka vuosi pitää olla muutama sellainen pelaaja, joka on ihmisille tuttu. Auttaisi paljon, jos Ramstedtit ja kumppanit vierailisivat jossain Sellossa, Isossa-Omenassa tai vaikkapa jossakin autoliikkeessä tapaamassa fanejaan. Vaikka olisi kuinka duunari-identiteetti ja seura olisi se tähti niin joka joukkueessa pitää olla kuitenkin tähtiä.

Markkinointiosasto voisi nyt omia Ramun ja Huhtalan omiksi pojiksi ja tehdä heistä tähtiä. Lyödään niille nyt niin vahva Blues-leima otsaan ettei muut SM-liigajengit enää edes halua niitä, samalla Vuorisen homma helpottuu kun jatkosopimuksia pitäisi alkaa tekemään.

Mites olisi esimerkiksi tammi-helmikuussa Bluesin ulkojäähöntsät Espoon suosituimmilla kentillä junnujen, perheiden ja pikkulasten kanssa? Joka sunnuntai esim. klo 14-16 pari pelaajaa jonnekin Lepuskiin tai Kivenlahteen ulkojäille pelailemaan ja jakamaan nimmareita innokkaiden pikkufanien kanssa, tarjolle vielä kuumaa kaakaota euron kuppi. Pelaajista kehiin Camia, Ramua, Sallista, Ikosta ja muita yleisön suosikkeja. Ei maksa mitään mutta saattaa tuoda seuralle monta uutta fania.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mites olisi esimerkiksi tammi-helmikuussa Bluesin ulkojäähöntsät Espoon suosituimmilla kentillä junnujen, perheiden ja pikkulasten kanssa? Joka sunnuntai esim. klo 14-16 pari pelaajaa jonnekin Lepuskiin tai Kivenlahteen ulkojäille pelailemaan ja jakamaan nimmareita innokkaiden pikkufanien kanssa, tarjolle vielä kuumaa kaakaota euron kuppi. Pelaajista kehiin Camia, Ramua, Sallista, Ikosta ja muita yleisön suosikkeja. Ei maksa mitään mutta saattaa tuoda seuralle monta uutta fania.

Jep, ja joka pelaajalle vielä joku sata lippua jakoon johonkin vähemmän kiinnostavaan matsiin. Sitten tosta riittävästi infoa/mainosta etukäteen, ettei se tunnu siltä, että dumpataan lippuja ilmaiseksi vaan siltä, että nyt Blues järkkää tällaisen tapahtuman jossa fanit saavat vastikkeetta skulata pelaajien kanssa ja vielä kaupan päälle piljetin peliin, niin johan luulisi toimivan.

Sit tietysti jos lippuja jaetaan niin tota ei saisi tehdä liian monta kertaa. Sen pitäisi olla tyyliin Bluesin laskiaisrieha tms. Toimisto, ideoita saa käyttää ja muokata.
 
Brand Manager Jason Nikkinen BLS-LUK matsissa 23.10.2012 siellä täällä yleisön ja yhteistyökumppaneiden tuntemuksia ja toiveita kuulostelemassa... juuri näin toimii suora putki katsomosta johtokerrokseen.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Jep, ja muutakin johtoa on näkynyt kiitettävästi hallilla, ja esim. maanantaina Isossa Omenassa Blues Matinkylän junnujen ilmapallomyyntitapahtumassa oli Ahola katsomassa ja Latekin piipahti ostosten lomassa. Kyllä huomaa että siellä ollaan "messissä" tässä jutussa ja kiinnostaa homma.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Brand Manager Jason Nikkinen BLS-LUK matsissa 23.10.2012 siellä täällä yleisön ja yhteistyökumppaneiden tuntemuksia ja toiveita kuulostelemassa... juuri näin toimii suora putki katsomosta johtokerrokseen.
On kyllä tän markkinoinin suhteen niin noustu sieltä pohjimudista koko sm-liigan kärkeen että tästä oikasti vaan haaveili sillon kun Salonoja oli puikoissa. Sen lisäksi että tehdään oikeita asioita niin ne tehdään vielä kaupan päälle tyylillä. Joten vaikka tässä nyt Marjamäki menetettiin niin ollaan iloisia siitä että vihdoinkin toimisto on kunnossa ja toivotaan että siellä tekijät pysyy talossa.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Siirretään nyt otteluketjusta Blues-Ässät vaikka tänne, jos asialle tehtäisiin jotakin.

Saattaa kuulostaa katkeralta nillitykseltä, mutta pakko tuoda asia esiin:

Tällä kertaa olin katsomassa pelin päätykatsomon ravintolassa. Eli tuossa päädyssä mihin Blues hyökkäsi kaksi kertaa. Ruoka oli hyvää ja tarjoilu pelasi, mutta...

Alkulämmittelyssä tuli kaksi kiekkoa läpi ravintolaan verkkojen läpi. Ensimmäinen kilahti baarin takaseinään. Tässä vaiheessa annettiin palautetta henkilökunnalle että nyt ei hyvä heilu. Tästä 5min ja toinen kiekko verkoista läpi - suoraan erästä ulkomaalaisen oloista vierasta päähän. Ensihoitajat sentään saatiin paikalle nopeasti, mutta kaverilta taju kankaalle ja lasarettiin tikattavaksi.

Miten helvetissä on mahdollista, ettei ennen SM-liigapeliä käydä päädyn verkkoja läpi? Verkossa oli noin 6 silmin nähden nähtävää isoa reikää.

Nyt ihan oikeasti jonkun pitäisi saada kenkää. Todella surkea esitys. Vaikka olisi mikä ties mikä muu tilaisuus pelien välissä niin kyllä nyt katsojien turvallisuus pitää taata.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Siirretään nyt otteluketjusta Blues-Ässät vaikka tänne, jos asialle tehtäisiin jotakin.
Kuten otteluketjussa just äsken kirjotin, niin tästä nyt on turha Espoon Bluesia syyttää ja tää menee Barona-Arenan henkilökunnan piikkiin jonka vastuulla ylläpitää tiloja. Joten kaikki syytökset vain siihen suuntaan, mutta toivottavsti asia korjataan ja varmaan korjataankin kun nyt tulee jo lääkärilaskuja toimistolle.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
The Blues international Hockey Night

Ensi tiistain SaiPa-peliä markkinoidaan kansainvälisenä tapahtumana. Kuulutukset ja muu hässäkkä tapahtuvat suomen lisäksi englanniksi. Jotain tämän tapaistahan tuli toivottua täällä Jatkoajassa aiemmin. Mielestäni hyvä kokeilu ja uskon että montaa ulkomaalaistaista/ulkomaalaistaustaista lämmittää että heidän olemassaolonsa huomioidaan. Tällaisella pienellä teolla joukkue voi saada melko monen sympatiat puolelleen.

Uskoisin että saan töistä 10 ulkomaalaista ja saman verran suomalaisia mukaan tapahtumaan, vaikkakin ehkä vähän viime tinkaan tuli tieto tästä tapahtumasta.

Linkki facebook-tapahtumaan: http://www.facebook.com/events/123407271148445/
 

Grafite

Jäsen
Oli englannin kieliset kuulutukset sitten hyvä ratkaisu tai ei, niin hienoa on ainakin se, että pyritään saamaan lähes kaikkiin otteluihin jotain extraa, jotta ottelu ei olisi vain yksi muiden joukossa.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Oli englannin kieliset kuulutukset sitten hyvä ratkaisu tai ei, niin hienoa on ainakin se, että pyritään saamaan lähes kaikkiin otteluihin jotain extraa, jotta ottelu ei olisi vain yksi muiden joukossa.

Täytyy sanoa että samaa mieltä - etenkin kun vertaa viime kauteen, jolloin ei oikeastaan ikinä ollut mitään. Erityisesti nyt marraskuun synkkyydessä on hienoa että kaikkea kokeillaan.

Ei tämä kansainvälisyys nyt mitenkään hirveästi saanut sydäntä lepattamaan, mutta voihan se olla ihan toimiva ratkaisu, jos vaikka ulkomaan eläviäkin innostuisi, ja joka tapauksessa ehdottoman positiivista että jotain tehdään ja yritetään. En siis dumaa tätä missään nimessä, vaikka henk.koht. ei puhuttelisi niin, peukut vaan pystyyn!
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
"Tudei vii vill iit vetyi änd atomei from the hookoo makkarapaari in tö sekönd floor". Aki, ota talteen.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Ensi viikon tv-ohjelmia selaillessa sattui silmään että Sportmagasinet haastattelee ensi tiistaina ainakin Marjamäkeä ja Peter Aholaa. Klo 21 tuo näyttäisi tulevan, onkos tuo nyt Yle Fem nykyiseltä nimeltään? Jokatapauksessa jälleen kerran positiivista julkisuutta ja hyvä niin.
 

meiji

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse opiskelen kansainvälisessä ympäristössä ja ainakin meidän "luokalta" on tuota matsia menossa katsomaan aika moni vietnamilainen, saksalainen ja maan X-kansalainen. Siitä mainoksesta/tiedotteesta ymmärsin, että heille ottelu on ilmainen, joten erinomainen tapa tutustua suomalaiseen kulttuuriin. Varmasti muutama omaksuu "Bluesin" omakseen Suomessa, kun pääkaupunkiseudulla ollaan.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Itse opiskelen kansainvälisessä ympäristössä ja ainakin meidän "luokalta" on tuota matsia menossa katsomaan aika moni vietnamilainen, saksalainen ja maan X-kansalainen. Siitä mainoksesta/tiedotteesta ymmärsin, että heille ottelu on ilmainen, joten erinomainen tapa tutustua suomalaiseen kulttuuriin. Varmasti muutama omaksuu "Bluesin" omakseen Suomessa, kun pääkaupunkiseudulla ollaan.

Sama täällä, taisi yksi kymmenestä ollut lätkämatsissa ennen. Eikä puhuta vaihtareista vaan Suomeen jäämisestä haaveilevista.
Lisäksi ilmeisesti luvassa sääntöopastusta ja muuta lajiesittelyä ennen peliä.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Ulkomaalaisten houkutteleminen otteluun on ehdottomasti hyvä ja kokeilemisen arvoinen idea, mutta jos jotain lajiesittelyä ja sääntöopastusta on luvassa, niin toivottavasti niihin on myös panostettu kunnolla, jotta lopputulos olisi mahdollisimman selkeä ja informatiivinen. Ottelun Facebook-tapahtuman kuvaus ei ainakaan anna kovin vahvaa kuvaa Blues-toimiston englannin osaamisesta.

Ylläolevaan liittyen, onko tällä Nikkisellä taustaa englanninkielisessä maailmassa kun etunimi viittaa siihen suuntaan?
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Ottelun Facebook-tapahtuman kuvaus ei ainakaan anna kovin vahvaa kuvaa Blues-toimiston englannin osaamisesta.

Muutama sana puuttui, parissa kohdassa olisi voinut ehkä miettiä sanavalinnan uusiksi ja lauserakenteet oli välillä vähän töksähteleviä, mutta en mä siitä välttämättä vetäisi yhtäläisyysmerkkiä Bluesin toimiston kielitaitoon. Lähinnä vaan vaikutti siltä, ettei tekstiä ole pahemmin oikoluettu ennen julkaisua, mutta jos ajatellaan yleisesti ei-englannin kielisten kirjoittamia tekstejä, niin ei se nyt niin huono ollut.

Ps. Mielenkiinnosta haluaisin tietää, mistä nuo Saipa-peliä koskevat tiedot ovat peräisin? Facebookissakin puhutaan mielestäni vain niistä englannin kielisistä kuulutuksista. Mitään muuta erikoista ei ainakaan osunut silmään.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
UudestiSyntynyt. ReBorn.
Ylläolevaan liittyen, onko tällä Nikkisellä taustaa englanninkielisessä maailmassa kun etunimi viittaa siihen suuntaan?

Tuskin, kaveri joka antaa kirjottaa valotauluun voittopelin jälkeen "BLUES VICTORY" ei voi olla kovin englanninkielen taitoinen. Oikea ilmaus kai olisi tuohonkin BLUES WINS tjsp...

Jos meinaan halutaan olla niin ämerikkaa.

Ja muutenkin kaikki noi lontoonkieliset jutut esim. kotisivuilla on melkoista kökköenglantia.
 

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
Ylläolevaan liittyen, onko tällä Nikkisellä taustaa englanninkielisessä maailmassa kun etunimi viittaa siihen suuntaan?

Tuskin, kaveri joka antaa kirjottaa valotauluun voittopelin jälkeen "BLUES VICTORY" ei voi olla kovin englanninkielen taitoinen. Oikea ilmaus kai olisi tuohonkin BLUES WINS tjsp...

Jos meinaan halutaan olla niin ämerikkaa.

Ja muutenkin kaikki noi lontoonkieliset jutut esim. kotisivuilla on melkoista kökköenglantia.

Ja tää kaveri on nuori hiton määrätietoinen kaveri, joka on saanut paikan näyttää ja joka tulee hoitamaan Espoossa Bluesille aivan huikean stintin. Ei tule olemaan kauaa messissä, mutta voin sanoa, että osaa, vaikka nyt sitä englantia enemmän kuin riittävästi työnsä hoitamiseen ja 95 % varmuudella paremmin kuin jani#31... Näissä Blues Victoryissä saattaa olla joku ajatus ihan takana, voin lohduttaa..

Markkinoinnin eteenpäin menevä ihan oikea ammattilainen. Tämmöiset ei pelaa yleensä liigakiekon kanssa, mutta nyt pelaa.

+1k katsojaa per peli toistaiseksi, ei kai kauhean huono alku?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös