Mainos

Kiekko-Espoon viestintä & markkinointi

  • 746 045
  • 3 602

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
- Pelikatkot on myyty liian täyteen. Screeniä pitää käyttää myös vahvasti osana tapahtumafiilistä.

= Huudatukset, noise-level mittaukset, jopa yhteislaulut screenin kautta peliin. Esim. AIK-peleissä yleisö laulaa seuran tunnaria ennen peliä. Meillä nyt ei varmasti sitä, mutta jotain huudatuksia onnistuttaisiin varmasti tekemään.

Pointtina mulla on tässä koko hommassa se, että jos asiakas ei saa tapahtumasta mieleenpainuvaa elämystä, ei hän koe sitä myöskään tärkeäksi. Tämä heijastuu etenkin sen massa sitouttamisessa joka nostaisi yleisömäärät 5k->6-7k.

Me perus lätkäfanithan kävisimme katsomassa Bluesia vaikka 30e/peli ja paikkana Matinkylän seisomakatsomo. Valitettavasti vaan me emme ole Bluesille tässä asiassa se markkinoinnin kohderyhmä.

Näistä aika pitkälti samaa mieltä, paitsi tuosta screenin käytöstä yhteislauluihin. Jään odottelemaan Mikkoa ja kitaraa.


Haluaisin nähdä kunnon alkushown ja sitä ennen yhdessä vedettävän seuran laulun. Suu täynnä pizzaa ja kaljaa on paha laulella katsomon takana. Eipä taida toimia. (Kuitenkin haluaisin nähdä että jengi lähtee mukaan kannustukseen).

Hmmm ... voisihan sitä miettiä, jos pistäisi virsikirjan sellaiseen kuntoon, että sen voisi jakaa vaikka koko halliin lisättynä parilla kuvalla ja pätkällä tekstiä. Pari A4:sta penkeille jaettuna. HC:t nuo kuitenkin ebnet:stä löytävät mutta muut eivät. Näkisivät sitten mitä päädyssä tehdään. Erityisesti pikkujunnuille suunnattuna, joista voisi kehittyä kannustavia faneja. Ja jotka eivät näitä sanoja netistä löydä, mutta voisivat kotona sitten matsin jälkeen paperista muistella mitä se jengi päädyssä hoilasi. "Ehkä minäkin joskus menen päätyyn mukaan kannustamaan" tai sitten matsissa tapailee sanoja omalla paikallaan.
 

Koneisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kyllähän sitä on mainostettu, mutta niinkiun täällä on jo mainittu, tavoitetaanko se kohderyhmä? Blues on yleensä jäänyt yleisötavoitteesta, joten siinä on jo jotain häikkää. Eihän joukkueen kuulu tehdä mikään optimistinen vaan realistinen tavoite, sillä mm. sen arvioidun yleisömäärän perusteella tehdään suunnitelmat budjetista, eli tulo- ja menoarvioista. Jos se määrä heittelee pahasti, niin miinuksen puolelle mennään, ja nyt ollaan oltu pakkasella jo kauan, vaikka pelkästä yleisömäärästä tämä ei tietysti johdu.

Kyllä bluesilla näitä tempauksia on ollut. Joku vuosi blues arpoi harrikan kausariostajien kesken, ja sillä saatiinkin ennätysmäärä kausariostajia. Mutta miksi tätä ei jatkettu, eikö se ollut kannettavaa? Kyllähän tämä osoittaa, että potentiaalisia ostajia on, mutta heitä ei ole nyt tavoitettu, vaikka mainostettu on.

Espoon 550-vuotis juhlissa puhuttiin bluesista sekä hongasta, haastateltiin henkilöitä bluesin organisaatiosta, joten myös espoon kaupunki nostaa meidät esille, mikä on mielestäni hieno juttu.

Itselleni kyllä toi alkukauden yleisömäärä oli pienehkö pettymys. Lähinnä harmittaa pelaajien puolesta, sillä he ovat useinkin sanoneet, että espoon yleisö ei helpolla lämpene. Ennen viime kautta se oli ihan ymmärrettävää, kun vuosi toisen jälkeen tahkottiin keskikastissa. Nyt tilanne pitäis olla eri. Blues sai viime kaudella ennätyksellisen paljon sekä positiivista huomiota medialta. Tämä on sitä parasta ja kaiken lisäksi vielä ilmaista mainontaa.

Mutta ei tämä kausi missään nimessä ole huonosti alkanut. Ehkä odotukset ovat vain liian korkealla kun muitissa hohtaa viime kauden maagisen 7 välieräottelun loppuhetket jokereita vastaan. Kyllä se suuri yleisö löytää areenalle kauden aikana.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ongelmahan on kaikessa ytimekkyydessään tämä: Blues, kuten monet firmat Suomessa tätä nykyä, ilmoittelevat eivätkä mainosta.

Mainonta ei ole sitä, että lätkäistään lehteen ilmoitus seuraavasta matsista hinnan kera. Mainonta on ihmisten tunteisiin vaikuttamista, sitä joka oikein tehtynä luo sitä näissä piireissä surullisenkuuluisaa brandia ja liittää mainonnan kohteeseen, tässä tapauksessa Bluesiin, arvoja, fiiliksiä ja asenteita. Näistä syntyy se tunnelataus tavallisen kuluttajan päässä, ei niinkään siitä, että kausarin saa halvalla.

Hyvä esimerkki on juurikin toi HIFKin uusi mainos "Jos et snaijaa, skaffaa toinen tsetti" (tjs). Se kertoo kaiken oleellisen tuotteesta: HIFK on omannäköisensä, sen joko "tajuaa" tai ei. Se ei sovi kaikille, mutta niille, jotka homman "tajuavat", on se ainoa valinta.

Mainontana tuo HIFKin setti ei ole edes kovin kummoista. Se on tasapaksu perussuorite, jonka pystyy tekemään jokainen itseään kunnioittava mainostoimisto tässä maassa. Sekin kuitenkin on parempi kuin perinteinen ilmoittelu. Oikeasti hyvää mainontaa taasen saa tilaamalla, mutta ensin pitäisi ymmärtää mainonnan olevan muutakin kuin mediavarauksia ja ilmoitustilaa.
 

Veslagas

Jäsen
Länsiauto-areenan viereisessä Esport Arenassa on henkilökunnalla muuten paidat jossa on Bluesin logo ja teksti "Huomenna pelataan taas"(pelipäivää edeltävänä päivänä, en tiedä mitä tänään). Ei tuo välttämättä ihan hirveästi lisää katsojia hallille tuo mutta on parempi kuin ei mikään.
 

Blegist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Hyvä että tästäkin aiheesta löytyy mielipiteitä. Markkinointi Bluesin osalta on harvinaisen heikkoa, esimerkkinä jo Juhaht:n mainitsema ilmoitusluonteinen mainonta. Päivän lehdessä on taas se perus ilmoitus jossa mainitaan ketä vastaan pelataan, milloin, hinta, ilmainen dösäkuljetus, perhekiekko etc. eli ihan vitusti jotain pientä printtiä ja muuta turhaa. Tehkää nyt joku selkeä mainos missä on vähän tunnetta ja perusinfot (ketä vastaan, milloin, hinta, miksi). Esim. " Mestarisuosikki vs. Divariehdokas" suoranainen vittuilu tjsp. kunhan on jotain mikä herättää kohteessa kiinnostusta.

Tätä jengiä voisi nyt pikkuhiljaa nostaa jalustalle, ne pelaa viihdyttävää ja voittavaa lätkää Suomen parhaassa hallissa. Joukkueesta löytyy omia junnuja, taitoa ja fyysisyyttä. Tuotteen pitäisi siis olla aika ylivoimainen jos vertaa siihen mitä muilla pääkaupunkiseudun joukkueilla on tarjottavana.

Kuten monta kertaa on jo mainittu niin kotisivu blues.fi on ihan perseestä. Jos joku vois pikkuhiljaa laittaa sen kuntoon niin se helpottaisi markkinointia kummasti. Potentiaaliset katsojat voitaisiin ohjata sivuille josta helposti löytyisi lisä-info otteluista, hinnoista ja pelaajista. Ennakoita, haastatteluja ja videoita modernissa formaatissa.

Postissa tuli muuten lompakkon mahtuva leafletti josta löytyy tietoa hallista, kausikorteista, sponsoreista ja ottelupäivistä. Todennäköisesti tämä lähetettiin kausikorttilaisille. Minulle fanina tämä ei anna mitään lisäarvoa tiedän nämä seikat ilman kyseistä paperinpalaa. Sen sijaan satunnaiskatsojilla voisi olla tästä hyötyä joten miksi sitä ei jaeta otteluissa tai lähetetä kaikkiin espoolaiskoteihin?

Huh, harvinaisen vaikeata saada nämä pointit jäsennettyä. Hyvä kuitenkin että fanit ovat huolissaan vaikka toimistossa ei edes kiinostanut vähän alusta. Toivotaan nyt että tosta tekstistä saa jotain selkoa ja että keskustelu aiheesta jatkuu.

P.s. aiempien vuosien (silloin ironiset) "Parasta Espoossa" ja "Taitoa ja Tunnetta" sloganit voisivat olla ajankohtaisia tällä kaudella :)
 

He-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittajajoukkue
Ennakoita, haastatteluja ja videoita modernissa formaatissa.

Tuli itseasiassa juuri laitettua palautetta Blues.fi sivuston kautta Real Media formaatista. Toivottavasti ymmärtäisivät siirtyä flash-videoihin. Voisi sitten töis... eikun kotona katsella videot rauhassa asentamatta RM-ohjelmia koneeseen.
 

Pingwiina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voitto tai kuolema
Länsiauto-areenan viereisessä Esport Arenassa on henkilökunnalla muuten paidat jossa on Bluesin logo ja teksti "Huomenna pelataan taas"(pelipäivää edeltävänä päivänä, en tiedä mitä tänään). Ei tuo välttämättä ihan hirveästi lisää katsojia hallille tuo mutta on parempi kuin ei mikään.
Lisäksi taitaa olla myös esim. Ison Omenan kassatädeillä jne. EOM:ia tuokin. Lisäksi Kampissa ja Isossa Omenassa isoilla screeneillä ja pikkutelkkareista pyörii Bluesin videomainos.
 
Ilokseni huomasin että Bluesin sivuilla hieman jo ennakoidaan huomista Ilves-peliä pienellä ennakolla. Mutta puoleen väliin päästyäni valkeni että taas on vasemmalla kädellä sutaistu vaan jotakin tekstiä.

Tässä lainaus: "Espoolaisilla on takanaan kauden avaus vieraissa Pelicansia vastaan tuloksella 1-4, jonka jälkeen on pelattu kolmen ottelun voitokas kotipeliputki. LänsiAuto Areenalla Blues on kohdannut JYPin 4-1, finaalivastustaja Kärpät lukemin 4-3 ja eilen torstaina SaiPan maalein 7-3. "

Pikku juttu mutta osuipahan silmään kuitenkin.

www.blues.fi
 

Sonata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kiitokset Arto Kukille hienosta urasta ja panoksesta espoolaisen jääkiekkoilun puolesta. Todella ikävää oli lukea, että Kuki ura on todellakin sitten ohi, sillä elättelin viimeiseen asti toiveita siitä, että mies vielä toipuisi polvivammastaan ja palaisi Bluesiin pelaamaan.

Mies kehittyi 2000-luvulla hyväksi sentteriksi ja kukapa voisi unohtaa hänen maaliaan kun Kiekko-Espoo kaatoi historiallisesti runkosarjan voittaja Turun Palloseuran playoffseissa keväällä 1998 ja jatkoi seuran historian ensimmäisiin mitalipeleihin. En muista enää kuka teki Espoon toisen maalin siinä upeassa 2-1-voitossa (muistelisin että oli joko Jääskeläinen, Ekman tai Prjahin), joku toinen toinen voi varmaan valottaa asiaa?
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
En muista enää kuka teki Espoon toisen maalin siinä upeassa 2-1-voitossa (muistelisin että oli joko Jääskeläinen, Ekman tai Prjahin), joku toinen toinen voi varmaan valottaa asiaa?

Pavel Kostikhin sen toisen teki, mutta kyllähän tuo koko sarja silloin profiloitui Kukin maaliin neljännessä ottelussa - sen fiiliksen muistaa aina. Lienee kuitenkin väärä ketju Kukia kiitellä.
 

Bandana

Jäsen
Ohhoh. Selvää eteenpäinmenoa, että tuollainen tiedote tuli ulos. Kalto ilmeisesti elättelee vielä ihan oikeasti toiveita kaukaloon palaamisesta, kun vieläkään ei ole "virallisesti" lopettanut. Viime keväänähän Gary hoiteli vähän niin kuin Bluesin katsomovalmentajan hommia pudotuspeleissä.

Luulen, että kyseinen puskista tullut tiedote julkaistiin Jatkoajan viime perjantain artikkelin tuoman paineen myötä.

Tietyllä tapaa hyvä, että nyt saatiin Kukin kohdalle sinetti ja voidaan siirtyä kiittämään ja kunnioittamaan miehen uraa espoolaisen kiekkoilun osana, eikä tarvitse spekuloida turhaan paluulla.

Pahoin pelkään, että Kalton kohdalla olevat puheet kuntoutuksesta liittyvät vain ja ainoastaan joihinkin sairasvakuutus-asioihin. Liekö sitten taloudellisesti kannattavampaa olla sairaslomalla jääkiekosta kuin joutua eläköitymään jääkiekosta loukkaantumisen takia?

Valitettavasti kaikki, jotka Kalton ovat viimeisen vuoden aikana nähneet, tietävät, ettei paluu ole realistinen asia. Kartsa varmasti tietää sen itsekin. Se on todella suuri harmi. Hienon jääkiekkoilijan ja suuren taistelijan pelit on pelattu, mutta toivottavasti elämästä löytyy muutakin.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Blues.fi jatkaa valitsemallaan linjalla eikä uutisoi hallin nimen vaihtumista. Ok, halli ei ole Bluesin omistuksessa, mutta Blues on osa samaa konsernia ja molemmat ovat aivan varmasti toistensa suurimmat yhteistyökumppanit.

Uutinen täällä http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1598898
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Viime viikon matsien yleisömäärät oli muuten aika suuri pettymys. Siis onhan se ihan ymmärrettävää että suurin osa jengistä ei jaksa käydä ihan jokaisessa matsissa, mutta kyllä silti 4233 ja 4267 katsojaa on aika helvetin vähän. Toisaalta eipä Blues voi syyttää itseään siitä että ei ole halunnut noita lauantaimatseja vaan halusi palvella yritysasiakkaitaan ja ottaa matseja viikolle. Toivottavasti ne aitioit oli sitten ihan tupaten täynnä ja tunnelmaa oli siellä katossa...
 

cyclone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo
Äsken osui silmiin Bluesin tv-mainos CHL-ottelusta MTV3:lla kymmenen uutisten ja tulosruudun välissä ja olihan sinne napattu tuo täälläkin mainittu "euroopan parasta kiekkoa Espoossa"- slogan. Muuten mainos aika oli mitäänsanomaton, sillä taustalla pyöri vain CHL:n oma mainos ja Bluesin logo näkyi lähinnä lopussa. Mainos oli ilmeisesti toteutettu yhteistyössä MTV3:n kanssa sillä sama mainos kertoi myös otteluiden tulevan k.o kanavalta ja logot olivat bluesin kanssa 1:1 esillä.
Hienoa että mainontaan panostetaan mutta odottaisin jotain hieman räväkämpää matsien lähestyessä.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Äsken osui silmiin Bluesin tv-mainos CHL-ottelusta MTV3:lla kymmenen uutisten ja tulosruudun välissä ja olihan sinne napattu tuo täälläkin mainittu "euroopan parasta kiekkoa Espoossa"- slogan. Muuten mainos aika oli mitäänsanomaton, sillä taustalla pyöri vain CHL:n oma mainos ja Bluesin logo näkyi lähinnä lopussa. Mainos oli ilmeisesti toteutettu yhteistyössä MTV3:n kanssa sillä sama mainos kertoi myös otteluiden tulevan k.o kanavalta ja logot olivat bluesin kanssa 1:1 esillä.
Hienoa että mainontaan panostetaan mutta odottaisin jotain hieman räväkämpää matsien lähestyessä.

Tuo mainos osui omiin silmiini viikonlopun aikana 3 kertaa. Ainakin minä kyllä huomasin heti mainoksen alussa nimenomaan Bluesin pelaajat, ja lopussa juuri tuon mainitsemasi logon.

En tiedä paljonko Bleus on tästä maksanut (parhaimmillaan ei juuri mitään), mutta uskoisin aivan asiallista huomioarvoa tälläkin saavutettavan, vaikka mennäänkin maikkarin siivellä.

Ei tietenkään haittaisi jos tuon tueksi olisi omaa mainontaa, joka keskittyisi Bluesin eikä maikkarin mainostamiseen. (Vaikka toki siinäkin voisi maikkarin mainita, sillä tavalla sitä mainosajan kustannuksia jaetaan.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Vertailut on aina mitä on, mutta iski silmään Helsingin Sanomien urheilusivu B12 ja siinä oleva puolen sivun Hongan mainos. Honka vetää paljon pienemmällä budjetilla mitä Blues, on "nuori" seura pääsarjassa ja silti jälki kaikessa tekemisessä parempaa mitä Bluesilla.

Hienoa myös, että Blues-KalPa pelataan huomenna eikä tänään.
Joku sentään jossain miettinyt asioita.

Blues kaivaa omaa kuoppaansa katsojien aliarvioimisella sekä kusettamalla yleisömääriä ylöspäin. Oikeasti katsojia ollut se 3000-3500, kuitenkin aina ilmoitetaan "tyydyttävä" 4200.
 

scholl

Jäsen
Mitä Hesarin mainos tänä päivänä enää sitten tuottaa verrattuna siitä aiheutuviin kustannuksiin. Pikkumainosta ei nähdä ja iso maksaa maltaita. Aika moni ei kuitenkaan enää lue aamuisin Hesaria, joten on vähän kyseenalaista kannattaako tuo. Sitä pitäisi tutkia.

Lisäksi erona on se, että Honka pelaa tänään mestaruudesta. Viimeinen kotipeli ja panoksena se, että ensimmäistä kertaa tulisi mestaruus Espooseen. Vastassa viime kauden mestari. Loistava sää. Kaikki siis sinänsä puolustavat mainontaa eri tavalla kuin se, että alkukauden Blues pelejä mainostettaisiin isolla rahalla.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin tuossa, onko se nyt nihtisillan siinä abc:lta hieman eteenpäin, mäkissä ja siellä koko hölöllä oli tällaiset huomenna taas pelataan paidat joiden selissä olivat bluesin kotipelit. Ei ole ennen tuollainen tullut vastaan.
 

Veslagas

Jäsen
Kävin tuossa, onko se nyt nihtisillan siinä abc:lta hieman eteenpäin, mäkissä ja siellä koko hölöllä oli tällaiset huomenna taas pelataan paidat joiden selissä olivat bluesin kotipelit. Ei ole ennen tuollainen tullut vastaan.
Onhan noita ollut ympäri Espoota jo jonkun aikaa. Joskus aikaisemminkin tässä ketjussa on tainnut olla puhetta noista.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jahas. Blues.fi sitten heräsi viimetingassa ja jaksoi sitten tänään (noin 3 h ennen ottelun alkua) ruveta mainostamaan sivuillansa uutisen muodossa että Blues-KalPa on edullinen Perhekiekko-ottelu (4 hlö 42€). Ois varmaan tätäkin asiaa kannattanut ehkä mainostaa hieman aikaisemmin...
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Nyt on todellakin potentiaalia jopa 5500-6000 katsojaan.
Voitto, jutut mediassa, ottelu jälkilähetyksenä MTV3:lta.

Itse olen nyt kerran nähnyt Bluesin mainostavan tätä ottelua: Kauppakeskus Lippulaivassa liukuportaiden yläpuolella olevassa televisiossa.

Kaikki voitaisiin tehdä voitavamme: pyydetään kaverit, sukulaiset ja muut katsomaan varmasti laadukasta matsia ensi keskiviikkona.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Nyt on todellakin potentiaalia jopa 5500-6000 katsojaan.
Kävin viime viikolla hakemassa liput 404:seen ja silloin ensimmäiset rivit olivat jo aivan täynnä.
Itse olen nyt kerran nähnyt Bluesin mainostavan tätä ottelua: Kauppakeskus Lippulaivassa liukuportaiden yläpuolella olevassa televisiossa.
Sellossa on ollut samanlainen ja Sellossahan on asiakkaitakin, joten kohdeyleisöä on ollut. Myös telkkarissa on ollut mainoksia. Parasta mainosta lienee kuitenkin eilinen voitto ja sen saama huomio mediassa.
Kaikki voitaisiin tehdä voitavamme: pyydetään kaverit, sukulaiset ja muut katsomaan varmasti laadukasta matsia ensi keskiviikkona.
Itse kasasin yhdeksän hengen porukan. Tähän kuuluu sällejä, jotka käyvät katsomassa 0-2 peliä kaudessa. Potentiaalia on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös