Mainos

Kiekko-Espoon viestintä & markkinointi

  • 746 037
  • 3 602

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Pelaajabudjetti on hieman viime vuotista korkeampi. Koko kauden mukana olevat Eaves ja Keller nostavat sitä. Molemmille jouduttiin antamaan myös selkeät korotukset.

Kokko ei ole halpa kaveri. Viime kauden jälkeen katkolla olevia sopimuksia jouduttiin myös korottamaan. Laaja pelaajarinki, joka on paljolti Mestareiden liigan takia nostaa myös kuluja. Ainoastaan Laatikainen viime kaudella lukeutui kovapalkkaisiin. Kokko ei hirveästi jää Laatikaisen tasosta. 200 000 on varmasti aika lähellä, mutta jäänee vähän alle. (Ladalle tosin tarjottiin lähes Bluesin kaikkien aikojen sopimusta siis yli 300 000 +, mutta siirto ei ollut ensisijaisesti rahasta kiinni. Nuorille kavereille jouduttiin myös tekemään tälle kaudelle kunnon sopimukset ja vanhojen sopimusten pidennyksissä myös palkaa usein tarkistetaan. Näin tehtiin valmennuksen kohdalla ja saattoi olla esim Kähkösen kohdalla myös tilanne.

SM-Liigasa monijoukkue on panostanut ensi kauteen, joten Blues ei oikeastaan voinut jatkaa kulujen leikkaamista. Mestareiden liigan takia se ei oikeastaan olisi ollut edes taloudellisesti järkevää. Urheilullisen menestyksen saavuttaminen myös ensi kaudella voi tuoda taloudelliset satkaukset monin kertaisesti takaisin. Blues on myös tällä kaudella tehnyt tulo ja menoarvion aikaisempaa vuotta tarkemmaksi ja realistisemmaksi. Edelliskausilla pelaajabudjetti on aina ylitetty kauden aikana. Tänä vuonna näin ei tehdä ja kaikki hankinnat on jo tehty ennen kauden alkua, eikä vaihtorulettiin tule tarvetta.
 

Länäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
...

Ainoastaan Laatikainen viime kaudella lukeutui kovapalkkaisiin.
...

Muuten oikein hyvää pohdintaa, mutta eikös Viitaluomankin viime kauden osalta voi laskea myös kovapalkkaisiin?
 

trap

Jäsen
Tuli tässä mieleen, että kun kirjastossa tuli tänään vilaistua Kiekkolehteä niin siinä Matikainen puhui viikonloppujen olevan vapaata tiukan ottelurytmin takia. Eli ilmeisesti vähäiset lauantaimatsit ovat olleet myös valmennuksen toiveena.
 
Jutussa on erikoista:
- eikö ole automerkkiä yhteistyökumppanina. Luulisi, että Länsiauto mukana
- pitääkö lätkäkamat pukea päälle jo kotona?

On noissa jutun numeroissakin erikoista; koko 2000-luvun liikevaihtokeskiarvo on 3,4 m€ ja nyt sen kerrotaan sitten pompanneen jo 7 miljoonaan euroon.

Tottavie on menestyskäyrä vaikuttanut yhteistyösopimusten solmimiseen ja hintaan, jos näin on.

Sentään Toyotalla valmennus jutussa liikkuu. LänsiAuton sisaryhtiön merkki.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
IS-Arvaajan liigaliitteessa moititaan ettei toimiston väki välttämättä ole ihan samalla tasolla kuin joukkue.
Ei kyllä voi hirveästi olla eri mieltä jutun kanssa. Ottelutapahtumat, markkinointi ja fanikamamyynti ei kyllä varmaan ole sarjan eliittiä.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
IS-Arvaajan liigaliitteessa moititaan ettei toimiston väki välttämättä ole ihan samalla tasolla kuin joukkue.
Eihän se sitten ihan pelkkää paskaa ollut. Jokohan siellä herättäisiin?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
On noissa jutun numeroissakin erikoista; koko 2000-luvun liikevaihtokeskiarvo on 3,4 m€ ja nyt sen kerrotaan sitten pompanneen jo 7 miljoonaan euroon. .

Aika mielenkiintoista todellakin, ottaen huomioon että kulupuoli on ainakin pelaajabudjetin osalta pysynyt about samassa.

Jolleivat muut kulut ole nousseet rajusti niin Blues on budjetoimassa seitsemän numeroista voittoa. Ota sitten selvää.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin Bluesin toimistolla on sponsoriasiat kuitenkin hoidettu. Tuossa Arvaajassahan on laitettu jokaisen jengin kohdalle aika huomaamaton tietoboksi, jossa on kaikenlaista tietoa taloudesta, hallista ym. Bluesin kohdalle sponsoritulojen kohdalle oli joka tapauksessa laitettu 3,8 miljoonaa, mikä on Kärppien (4,0 milj.) jälkeen suurin koko liigassa. Esimerkiksi HIFK:n kohdalla sama luku oli peräti miljoonan vähemmän.
 
Hyvin Bluesin toimistolla on sponsoriasiat kuitenkin hoidettu. Tuossa Arvaajassahan on laitettu jokaisen jengin kohdalle aika huomaamaton tietoboksi, jossa on kaikenlaista tietoa taloudesta, hallista ym. Bluesin kohdalle sponsoritulojen kohdalle oli joka tapauksessa laitettu 3,8 miljoonaa, mikä on Kärppien (4,0 milj.) jälkeen suurin koko liigassa. Esimerkiksi HIFK:n kohdalla sama luku oli peräti miljoonan vähemmän.

Eli käytännössä lipputulojen ja televisiointioikeuksien, ehkä jokunen kasvattajakorvauskin mukaan, määrä olisi 3,2 M€. Se on kyllä käsittämättömän suuri summa.

Liikevaihtoon näyttäisi näiden kertomusten perusteella kohdistuvan sellainen kasvun noste, että tulemme tekemään suomalaisen urheilubusineksen historiaa!
 

stones

Jäsen
Hyvin Bluesin toimistolla on sponsoriasiat kuitenkin hoidettu. Tuossa Arvaajassahan on laitettu jokaisen jengin kohdalle aika huomaamaton tietoboksi, jossa on kaikenlaista tietoa taloudesta, hallista ym. Bluesin kohdalle sponsoritulojen kohdalle oli joka tapauksessa laitettu 3,8 miljoonaa, mikä on Kärppien (4,0 milj.) jälkeen suurin koko liigassa. Esimerkiksi HIFK:n kohdalla sama luku oli peräti miljoonan vähemmän.

Niin tietysti kiinni siitä mitä luetaan sponsorirahaksi. Jos Salonojan pääomarahoitus katsotaan sponsoroinniksi niin saattaa luvut pitää paikkansa.

Minun mielestä avaintehtävä tässä busineksessä on se, että Hole urheilutoimenjohtajana hoitaa hommansa hyvin niin talous suheessa menestykseen on silloin kunnossa. Vaikka olisi "Jorma Ollila" toimistolla jos avaintehtävän hoitaja on epäpätevä niin tulos ei ole pitkälläaikavälillä todellakaan tasapainossa.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Niin tietysti kiinni siitä mitä luetaan sponsorirahaksi. Jos Salonojan pääomarahoitus katsotaan sponsoroinniksi niin saattaa luvut pitää paikkansa.
Konserni avustuksia ei kai lasketa sponsoreiksi? Itselleni tuli mieleen, että lukuun (3,8 M€) saatetaan laskea myös LA-Areenaan myydyt mainokset. Olisiko tämä mahdollista?

Mikäli taas 3,8 M€ Bluesille pitää paikkansa on TMA:n tulosta kaunisteltu Blues Hockey:n kustannuksella. Sponsoreilta 3,8 ja runkosarjan lipputuloista 1,8 (arvioin lipun keskihinnaksi 16 €, myytyjen lippujen määräksi 4000 per kotiottelu ja kotiotteluitahan oli 28) sekä fanikrääsä & pudotuspelitulot n. 0,4 (taas arvio) tekevät yhteensä 6,0 M€ tuloja. Pelaajabudjetin ollessa 2,1 M€, en keksi muuta syytä 3,1 M€:n tappioihin. Veikkaan, että Bluesilta on peritty hirvittäviä vuokria, jotta areena saataisiin voitolle. Tätä tukisi huhu, jonka mukaan Salonoja oli jossain vaiheessa valmis myymään Bluesin, mutta vain sillä ehdolla, että areena menee mukana. Bluesille olisi kuulema ollut ostajia, mutta areenalle ei.
 
Konserni avustuksia ei kai lasketa sponsoreiksi? Itselleni tuli mieleen, että lukuun (3,8 M€) saatetaan laskea myös LA-Areenaan myydyt mainokset. Olisiko tämä mahdollista?

Konserniavustukset eivät liity yhtiön / yhtiöiden liikevaihtoon. Voi olla mahdollista, että Blues Hockey Oy saa vuokrasopimuksessaan oikeuden TMA:n mainospaikkamyyntiin ja -tuottoihin.

Mikäli taas 3,8 M€ Bluesille pitää paikkansa on TMA:n tulosta kaunisteltu Blues Hockey:n kustannuksella. Sponsoreilta 3,8 ja runkosarjan lipputuloista 1,8 (arvioin lipun keskihinnaksi 16 €, myytyjen lippujen määräksi 4000 per kotiottelu ja kotiotteluitahan oli 28) sekä fanikrääsä & pudotuspelitulot n. 0,4 (taas arvio) tekevät yhteensä 6,0 M€ tuloja. Pelaajabudjetin ollessa 2,1 M€, en keksi muuta syytä 3,1 M€:n tappioihin. Veikkaan, että Bluesilta on peritty hirvittäviä vuokria, jotta areena saataisiin voitolle. Tätä tukisi huhu, jonka mukaan Salonoja oli jossain vaiheessa valmis myymään Bluesin, mutta vain sillä ehdolla, että areena menee mukana. Bluesille olisi kuulema ollut ostajia, mutta areenalle ei.

Nyt on pidettävä pää kylmänä ihan dokumentoituja faktoja eli tilinpäätöksiä odotellessa ja erotettava puheet nykypäivän tilanteesta siitä, mikä on ollut ja todellista historiaa.

TMA:n liikevaihto keskimäärin 2000-luvulla on ollut 1,7 M€ / tilikausi eli luonnollisesti siinä on maksimi, minkä Blues Hockey Oy on areenavuokrina maksanut. Todennäköisesti ei kuitenkaan noin paljon, koska jokunen huonekalukauppiaskin hallia silloin tällöin käyttää ja heidänkin vuokransa sisältynee em. lukuun.

Joku voisi joutessaan kysellä näiden tilinpäätöksien perään PRH kaupparekisteristä:

Asiakaspalvelunumerot
Tilinpäätösten asiakirjatilaukset ja tiedustelut: puh.(09) 6939 5959, faksi (09) 6939 5840

Patentti- ja rekisterihallitus Tilinpäätösasiat
Arkadiankatu 6 A, Helsinki
PL 1150, 00101 Helsinki
Puh: (09) 6939 5919
Faksi: (09) 6939 5602
 

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Konserniavustukset eivät liity yhtiön / yhtiöiden liikevaihtoon. Voi olla mahdollista, että Blues Hockey Oy saa vuokrasopimuksessaan oikeuden TMA:n mainospaikkamyyntiin ja -tuottoihin.



Nyt on pidettävä pää kylmänä ihan dokumentoituja faktoja eli tilinpäätöksiä odotellessa ja erotettava puheet nykypäivän tilanteesta siitä, mikä on ollut ja todellista historiaa.

TMA:n liikevaihto keskimäärin 2000-luvulla on ollut 1,7 M€ / tilikausi eli luonnollisesti siinä on maksimi, minkä Blues Hockey Oy on areenavuokrina maksanut. Todennäköisesti ei kuitenkaan noin paljon, koska jokunen huonekalukauppiaskin hallia silloin tällöin käyttää ja heidänkin vuokransa sisältynee em. lukuun.

Joku voisi joutessaan kysellä näiden tilinpäätöksien perään PRH kaupparekisteristä:

Asiakaspalvelunumerot
Tilinpäätösten asiakirjatilaukset ja tiedustelut: puh.(09) 6939 5959, faksi (09) 6939 5840

Patentti- ja rekisterihallitus Tilinpäätösasiat
Arkadiankatu 6 A, Helsinki
PL 1150, 00101 Helsinki
Puh: (09) 6939 5919
Faksi: (09) 6939 5602

On kyllä mielenkiintoista tietoa liikevaihdosta liikenteessä. Seitsemän miljoonaa
ei kyllä mielestäni voi olla millään pelkästään Bluesin liikevaihto. Puhuttaisiinko nyt konsernin luvuista kuitenkin. Ennakkotietojen mukaan tappiollinen oli viime vuoden tilinpäätös edelleen, mutta suunta oli parempaan. Areenan tulos on jo aika hyvässä kunnossa. Tosin tätä on muokattu osin Bluesin kustanuksella nostamalla areena vuokria. Tosin tähän on kustannusten nousun takia ihan oikeatakin painetta.

Pelaajabudjeti on tosiaan pysynyt viime kaudesta hyvin samana. Kauteen lähtöbudjetti on pienempi, mutta tällä kaudella lisää hankintoja ei enää pitäisi olla tulossa. Tulopuoli on ilman muuta noussut, mutta 50 % nousua en voi uskoa millään. 10-20 % olisi vielä mahdollisuuden rajoissa.

Täytyy tosiaan odottaa virallisia lukuja.
 

Dolgor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Rags
Turha noita liikevaihtoja on paljoa tuijottaa, sillä aika manipuloitavissahan nuo on. Vaikkapa Sunny Tradingillä, yhden ihmisen firmalla, tuo taisi olla kymmenisen miljoonan paikkeilla, joista suurin osa oli yksittäisiä miljoonakiinteistöjä. Jotta jotain oikeita päätelmiä voitaisiin tehdä, pitäisi tietää hiukan enemmän tuosta tilinpäätöksestä.

Muuten, eikös nuo Jussin tuet tule konsernien kautta? Tällaisessa uskomuksessa itse olen ollut.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jollei konsernin muut yritykset tue Bluesia suoraan sponssaamalla (siis ostamalla aitoita, mainoksia jne) niin liikevaihdossa se ei voi näkyä. Konserniavustuksia ei lasketa liikevaihtoon tai sponsorituloihin.

Kaksi asiaa jotka voi selittää tulopuolen budjetoidun ison nousun:

1) CHL

2) TV-soppari

Näistä jälkimmäinen on maksimissaan 1M€ / vuosi joten CHL:n varaan lasketaan aika huimasti.

"normitulot" voivat kasvaa ~20% menestyksen jälkeen mutta tuskin enempää.

Viime vuosien tappiot eivät ole mitenkään selitettävissä muuten kuin Areenan haistavittu -vuokrien, ei ole käytännössä mahdollista tehdä turskaa niin paljon vaikka toimarina olisi Marco Bjurström.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tää voi olla talouspuolen ihmisille tyhmä kysymys ja mennä muutenkin etymologian puolelle, mutta mistä tulee sana turska? Siis muusta kuin kalasta.
 

snoukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tv;stä tuli nelosella klo. 22.50 Bluesin mainos, normikamaa, samaa mitä kuutiolta, kausikorttia tarjotaan jne. Ehkä n. 12 sek. Ihan ok, mutta jos sais kohdennettua paremmin potentiaalisiin ostajiin, eli Espoolaisiin niin vielä parempi. Itse en tiedä markkinoinnista mitään ihmeempää.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tv;stä tuli nelosella klo. 22.50 Bluesin mainos, normikamaa, samaa mitä kuutiolta, kausikorttia tarjotaan jne. Ehkä n. 12 sek. Ihan ok, mutta jos sais kohdennettua paremmin potentiaalisiin ostajiin, eli Espoolaisiin niin vielä parempi. Itse en tiedä markkinoinnista mitään ihmeempää.
Nykyään on niin että ainakin maikkari ja todennäköisesti myös nelonen lähettää mainoksia vain tietyille alueille, eli tässä tapauksessa todennäköisesti vain Pk-seudulle. Ei sitten mene vaikka Ouluun lähetetyt mainokset hukkaan, se kuinka hyvin mainos tavoittaa halutun kohderyhmän riippuu pitkälti myös siitä mihin aikaan ja minkä ohjelmien yhteydessä ko. mainos tulee. Kallista toi TV-mainonta kyllä on, siitä ei pääse mihinkään.

Juhaht: Oisko Turska kalastajalle ns. ei toivottu kala? Sama homma sijoittajalle, eli kun sijoitukset menee mönkään niin tulee turskaa. Toi oli mun arvaus ei tieto.
 

scholl

Jäsen
IFK:n miljoonaa pienempi luku on ilmeisesti virheellinen. M&M lehdessä IFK:n yhteistyösopimusten arvoksi on laitettu 3,604me ja Bluesille 3,8me. Lähteenä on mainittu SM-liigan mediaopas 2008-09.

Budjetit tosiaan samaa luokkaa, Bluesilla 7me ja IFK:lla 7,1me. Suurin ero seuroilla on se, että runkosarjan pääsylipputuloja on budjetoitu Blues 1,7me, IFK 3,4me ja muita tuloja Blues 1,5me, IFK vain 96000.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Huomasin yllätyksekseni että kukaan ei ole vielä avannut tänne jatkoaikaan ketjua Bluesin omille verkkosivuille. Sen verran puhetta sivuista yleensä on ollut tällä palstalla, että ajattelin nyt korjata virheen ja avata ketjun tälle tunteita herättävälle sivuostolle.

Ei taida olla mikään salaisuus että Bluesin verkkosivut ovat nykyään sm-liiga joukkueiden sivuista ehdottomasti paskimmat ja aivan varmasti vanhimmat. Tolla samalla formaatilla on menty jo vuodesta 2002 lähtien ja ilmeisesti muutosta ei ole havaittavissa. Muistan että kun nykyiset sivut vuonna 2002 avattiin, niin Bluesin sivut olivat sm-liigan parhaat. Mutta korkealta on sen jälkeen pudottu ja alas on tultu kuin TPS.

Itseäni ei vanhojen sivujen ilme häiritsisi yhtään, jos vaan niiden päivityksestä huolehdittaisiin ja siellä olisi säännöllisesti jotain juttuja kuten pelaajahaastatteluja etc. Mutta kun ei, ja on säälittävää että viimeisin pelaajahaastattelu on viime kauden alusta. Liiga alkaa tänään ja esim. pelaajakortit ovat päivittämättä vaikka kuvamateriaali varmasti lojuu toimistolla. Nykyisiä sivuja voisi parantaa pikaisesti laitamalla uusimmat Blues news klipit etusivulle niin, että ei kuvaketta klikaamalla se alkaa pyöriä ja eikä tarvitse ladata mitään helkkarin RealPlayeriä.

En oikein ymmärrä miksi Blues antaa verkkosivujen olla tossa kunnossa missä se nyt on. Jos siellä on edes yksi ihminen joka on joskus lukenut markkinointia, niin luulisi hänen nyt tietävän ja ymmärtävän mikä merkitys verkkosivuilla on viestinässä eri sidosryhmille. Väitän että toimivat verkkosivut on tärkein viestintävälinen juuri meille faneille ja sitä kautta pystyttäisiin pitämään fanien mielenkiintoa Bluesiin yllä. Lisäksi jos Bluesin verkkosivut olisivat mielenkiintoiset, niin olisi sivuilla enemmän kävijöitä ja jolloin Blues.fi:ssä mainostavat sponsorit saisivat myös enemmän näkyvyyttä mainoksilleen.

Tapparalla on mielestäni kokonaisuudessaan liigan parhaat verkkosivut ja sitä kannattaisi käyttää benchmarkkina kun sitten joskus kun Blues uudistaa verkkosivujaan. Päivitys toimii todella hyvin, on selkeät ja historia osuus on selkeä. Yksi kpl näitä, kiitos.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
siellä olisi säännöllisesti jotain juttuja kuten pelaajahaastatteluja etc. Mutta kun ei, ja on säälittävää että viimeisin pelaajahaastattelu on viime kauden alusta.
Nuo BluesNewsit sisältävät kyllä kovastikin pelaajahaastatteluja, mutta ei niitä oikein jälkikäteen viitsi katsoa. Jos noista pätkittäisiin haastattelut henkilön mukaan nimetyiksi pätkiksi, niin olisi jo aika hyvä.

Aika paljon häiritsee nuo valikot, joissa joko on sisältöä tai ei. Varsinainen huvituksen aihe on kuitenkin se, että sivu ulottuu jopa puoliväliin ruutua. Ehkä jonkinlainen skaalautuvuus olisi siinä suhteessa paikallaan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jo lähes kuolleen RealPlayerin vaatiminen tänä päivänä nettivideon katseluun on sama kuin videota ei olisi katsottavana ollenkaan. Homman pitää toimia flash-videona tai vastaavana, mallia voi ottaa esim. Youtubesta tms setistä, noitahan riittää.

Sivujen ulkoasu menettelee vielä ja noilla voidaan mennä ihan hyvin vielä pari vuotta, mutta käytettävyys sekä sisällön uudelleenjärjestely tulisi viilata kondikseen asap.
 

trap

Jäsen
RealPlayerin vaatiminen on tosiaan täysi vitsi, eihän sitä ole kukaan käyttänyt ainakaan viiteen vuoteen. On tullut pari kertaa koitettua saada VLC:llä tai MPC:llä toimimaan .rm-filut, mutta eivät toimi...

Noista nettisivuista täytyy sanoa, että eihän meillä nyt ihan niin huonosti kuitenkaan mene. Kyllä mä nimittäin sanoisin, että sivut ovat ainakin näitä paremmat: Rauman Lukko
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös