AVOIN KIRJE BLUESIN KANNATTAJILLE
Hallitsematon alasajo? Nyt riitti säästölinja.
Ottakaa pelaajista mallia!
... Eräänä aamuna Bluesin kannattajien spontaani palaute oli ripustettu lakanoina Barona Areenan portille. Keräsimme sen nöyrästi talteen ja istuimme alas. Totesimme tekevämme työtä, jolla on merkitystä. Blues herättää tunteita. Se koskettaa ihmisiä, ja niin sen täytyy olla, nyt ja tulevaisuudessa. Ilman teitä ei olisi meitä.
Viime kesänä peli oli vihellettävä poikki, kun kaikkien aikojen menestyksekkäimmän Blues-kauden jälkeen kirjattiin lähes kahden miljoonan euron tappio. Liigatasolla jääkiekko on liiketoimintaa. On selvää, ettei Bluesin kohdalla haaveilla maksimaalisesta voitosta, mutta jonkinlainen järkevä tasapaino tulojen ja menojen suhteen pitää löytyä.
Mitä me sitten teimme? Voidaan puhua tavallisista tervehdyttämistoimista. Leikkasimme kaikesta, myös pelaajabudjetista. Urheilullinen menestys asetettiin kuitenkin etusijalle, ja suurimmat säästöt kohdistettiin muualle. Katsottiin mitä itse kukin tekee ja ennen kaikkea sitä, mikä on toiminnan kannalta tärkeää. Oma mukaantuloni on yksi asia, joka vaikuttaa päivittäisiin kuluihin.
Muutosten seurauksena Bluesin toimistolla vaihtui väkeä. Osalle vanhoista työntekijöistä tarjottiin paikkaa uudessa organisaatiossa, osa halusi lähteä. Koska uusien tehtävien omaksuminen vie aikansa, kaikkea ei saatu valmiiksi. Markkinointi ja viestintä kuuluvat niihin asioihin. Toisin kuin joukkue, Bluesin toimisto ei ollut valmiina kauteen. Tästä otan henkilökohtaisesti kaiken vastuun.
Juuri nyt ympärilläni työskentelee innostunut porukka. Olemme saaneet uusia ajatuksia ja tuoretta verta. Muutos ei tapahdu yhdessä yössä, mutta se on tulossa. Myös toimistolle on pyritty rakentamaan parasta mahdollista joukkuetta, ja minulla on syytä uskoa, että siihen ollaan vähitellen pääsemässä.
Markkinointi on lopetettu, huusi eräs lakana. Ymmärrän hyvin, että näkyvyys on kannattajille tärkeää. Juuri nyt tuntuu kuitenkin siltä, että näkyvin taistelu pääkaupunkiseudun herruudesta käydään jäähallien sijaan bussipysäkeillä. Näihin huuteluihin Blues ei ole tietoisesti vas¬tannut. Meille se on yksinkertaista matematiikkaa. Palkkaammeko uuden pelaajan vai laitammeko sen rahan ulkomainontaan?
Pakon sanelamanakin lähdemme siitä, että teot saavat puhua puolestaan nimenomaan jäällä. Markkinointiin ja viestintään etsimme uudenlaisia keinoja. Lupaan, että tulemme informoimaan kannattajia peleistä ja joukkueen asioista. Toisaalta haluamme jalkautua ja tavoittaa Bluesin ystäviä entistä henkilökohtaisemmin.
Toivomme, että kannattajat ovat mukana muutoksessa ja ottavat siihen aktiivisesti osaa – kuten nyt on jo tapahtunut. Pyrimme tekemään viestinnästä kaksisuuntaista. Kertokaa meille, miten saamme olla yhteydessä ja antakaa äänenne kuulua myös jatkossa. Kaikista eniten toivon, että Blues näkyy ja kuuluu Espoon katukuvassa faniensa kautta. Että meistä puhutaan, espoolaisella sydämellä.
Blues ei ole suurseura, vielä. Siksi haluan, että kannattajamme ovat tietoisia niistä periaatteista, jolla seuraa rakennetaan – suunnitelmallisesti ja pitkällä tähtäimellä. Rahoitamme merkittävällä summalla espoolaista juniorityötä, ja se raha on otettava jostain muusta. Meille se on pitkän tähtäimen markkinointia. Jonkun pitää kasvattaa tulevaisuuden tähdet, tehdä lahjakkuuksista superlahjakkuuksia. Kolmentuhannen juniorin organisaatiossa luistelevat paitsi tulevaisuuden liigatähdet, myös tulevaisuuden kannattajat.
Seurakulttuurin rakentamisessa ei ole oikotietä. Jos joku toinen joukkue on sata vuotta edellä, se johtuu siitä, että sillä on sadan vuoden etumatka. Bluesin on kuljettava oma tiensä. Kaikki merkit viittaavat siihen, että valitsemamme tie on oikea. Yksikään suomalainen jääkiekkoseura ei ole saavuttanut vastaavaa menestystä kuin Blues teki päättyneellä kaudella. Kaksi kultaa ja kaksi hopeaa, edustusjoukkueesta C-junioreihin, minkä lisäksi myös kasvattajaseurat voittivat omat aluesarjansa.
Rakennamme tulevaisuutta unohtamatta tätä hetkeä. Siitä huolimatta, että panostamme nuoriin sukupolviin, Sinä, Bluesin kannattaja, olet joukkueen tärkein tukija tässä ja nyt. Haluamme että viihdyt Bluesin ottelutapahtumissa ja teemme kaikkemme, että niin tapahtuu. Vuodesta toiseen pyrimme kasaamaan joukkueen, joka pystyy pelaamaan SM-liigan mitaleista. Kehitämme Suomen parasta jäähallia, jotta sinä voisit tuntea olevasi kotonasi ja osa Blues-perhettä.
Esitän henkilökohtaisen pahoitteluni kauden alkuun liittyneistä ongelmista. Toivon, että jokainen kynnelle kykenevä on mukana rakentamassa espoolaista jääkiekkokulttuuria, kun Blues pelaa Barona Areenalla. Kannattajien ääni kuuluu myös toimistoon, ja sitä kuunnellaan herkällä korvalla.
Jussi Salonoja
toimitusjohtaja