Kiekko-Espoon talousseuranta

  • 1 325 873
  • 5 817

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tietenkin näin on, mutta kuinka suuri osa aitioista on myytävissä? 30-50% voisi arvioida aivan lonkalta.
Aitiothan myytiin silloin kun halli valmistui ja kun Blues vaihtoi omistajaa niin Salonooja piti kaikki hallussa olevat aitiot itsellään. Joten kun uudet omistajat hyppäs kehiin niin heillä tais oli tasan 0 aitiota omassa käytössä ja nyt niitä on kai muutama hallussa. Toi 80 000 euroa tulee siis vain muutaman aition vuokrasta, aitioviraiden lipuista (muistaakseni 10 egee per lippu) ja ehkä välityspalkkiosta kun diilaavat jonkun asiakkaan jollekin aitionomistajalle.
 
Viimeksi muokattu:

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuskinpa kaikki aitiot ovat yksinomaan Bluesin myyntitiimin myytävissä? Jaffalassa näin ei ainakaan ole, vaan yritysaitiot ovat aina ensisijaisesti omistajansa käytössä ja ainoa maksettava maksu on yksi pääsylippu/vieras. Tietysti sitten jos tilaa safkaa aitioon, niin siitä tulee ylimääräistä tuloa.

Ruoka- ja juomamyynti tapahtunee Restelin kautta ja he korvaavat sopimuskumppanilleen (ilmeisesti halliyhtiö) sovitun mukaisesti.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Eikö tuon hallivuokran pitänyt olla luokkaa 700-800 tonnia ja Jussin se iso sika tässä casessa?
Ei stna. Ei pysty.

Rautio ja Ahola, teidät on nyt ehkä nähty.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Aitiothan myytiin silloin kun halli valmistui ja kun Blues vaihtoi omistajaa niin Salonooja piti kaikki hallussa olevat aitiot itsellään. Joten kun uudet omistajat hyppäs kehiin niin heillä oli tasan 0 aitiota omassa käytössä ja nyt niitä on kai muutama hallussa. Toi 80 000 euroa tulee siis vain muutaman aition vuokrasta, aitioviraiden lipuista (muistaakseni 10 egee per lippu) ja ehkä välityspalkkiosta kun diilaavat jonkun asiakkaan jollekin aitionomistajalle.

Juuri näin minäkin ajattelin asian menevän. Esimerkinomaisesti: erään suomalaisyrityksen aitiota Jaffalassa yritti vuokrata venäläisten liikemiesten porukka Helsingin mm-kisojen ajaksi muutama vuosi sitten. Tarjosivat todella suuren summan parin viikon vuokrasta, rahat siis olisivat menneet tälle suomalaisyritykselle, ei Jaffalalle...
 

Tuamas

Jäsen
Käsittääkseni myös tänä vuonna meni eteenpäin "liian laaja" versio, mutta virhettä sysättiin verottajan mokaksi... en sitten tiedä mikä on totuus?

Ei ole miltään osin verottajan moka.
Yhtiöllä ei ole velvollisuutta toimittaa tilikohtaista tuloslaskelmaa ja tasetta kellekään ulkopuoliselle (pl. Verotarkastus, tilintarkastus jne., mutta nämä eivät ole ulkopuolisia), edes verottajalle ei toimiteta kuin virallinen tilinpäätös.

Nämä ovat aivan yksiselitteisesti joko tilitoimiston tai yhtiön virheitä, ei kenenkään muun.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Aitiothan myytiin silloin kun halli valmistui ja kun Blues vaihtoi omistajaa niin Salonooja piti kaikki hallussa olevat aitiot itsellään. Joten kun uudet omistajat hyppäs kehiin niin heillä oli tasan 0 aitiota omassa käytössä ja nyt niitä on kai muutama hallussa. Toi 80 000 euroa tulee siis vain muutaman aition vuokrasta, aitioviraiden lipuista (muistaakseni 10 egee per lippu) ja ehkä välityspalkkiosta kun diilaavat jonkun asiakkaan jollekin aitionomistajalle.
Jotain tällaista ajattelin taustalla mahdollisesti voivan olla. Vähän sääliksi käy.

En enää ihmettele, että miksi voitollista toimintaa ei mitenkään pystytä tekemään. Jos jostain isommasta firmasta vaikka toimari soittaa ja sanoo, että me haluttais yhteistyösopimus ja aitio tuohon peliin, niin väärä vastaus siihen on "että meillä on aitioita yhteensä kaksi ja molemmat on myyty".

Sivuhuomiona, yksi kalliimpi aitio tuo jo melkein tuon 80k täyteen! Siis vain runkosarjan peleihin myytynä ja ilman alvia. Siis 1/46 aitiosta. Huh huh!

2325€ +alv. * 30 matsia = 69750 eur
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sen verran myynnistä ja yhteistyökumppaneista uusien lukujen osalta kommenttina, että lukujen perusteella vaikuttaa siltä, että kyseessä on todennäköisesti Bluesille tilitetyt nettomyynnit alihankkijalta. Mitkä ovat tahot jotka hoitavat Bluesin myyntiä, asiakashankintaa ja yhteistyösopimuksia?
 
Suosikkijoukkue
TPS
Ei ole miltään osin verottajan moka.
Yhtiöllä ei ole velvollisuutta toimittaa tilikohtaista tuloslaskelmaa ja tasetta kellekään ulkopuoliselle (pl. Verotarkastus, tilintarkastus jne., mutta nämä eivät ole ulkopuolisia), edes verottajalle ei toimiteta kuin virallinen tilinpäätös.

Nämä ovat aivan yksiselitteisesti joko tilitoimiston tai yhtiön virheitä, ei kenenkään muun.

OK. Iltalehtihän ehti napsimaan tuosta TPS:n julkistamasta versiosta muutaman uutisen. http://www.iltalehti.fi/smliiga/2015091220334484_sm.shtml , http://www.iltalehti.fi/smliiga/2015091220334011_sm.shtml (Linkit ko. juttuihin IL:ssä).

Nopeasti katsottuna Bluesin osalta tulopuolella suurimmat pudotukset edellisvuoteen ovat:
- irtoliput (rukosarja) n.400k€ vähemmän
- Kasvattajakorvaukset n. 400k€ vähemmän (oliko edellisenä vuonna useampia NHL-siirtoja?)
- TV- korvaus: n. 200k€ vähemmän
- Yhteistyösopimukset: n. 380k€ vähemmän

Nämä tekevät yhteensä n. 1,4milj€ negatiivisen kehityksen tuloihin vrt. edellinen tilikausi. Suurin positiivinen muutos oli Playoffeihin takia (n.300k€ enemmän).
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tohon mainosmyynin suuruuteen vaikuttaa sitten se että paljonko jengiä hallilla käy. Siinä on ero paljonko voi esim. pyytää rahaa jumbotron mainoksesta jos sen näkee 3000 ihmistä kuin 5000 ihmistä. Oikeasti mainostajia kiinnostaa se kuinka monta henkilöä mainosviestillä tavoitetaan ja tod.näk se Bluesin saama taloudellinen korvaus korreloi sen kanssa kuinka paljon ihmisiä oli katsomassa sitä matsia. Toi luku voi siis sisältää huonoa myyntityötä mutta sen alhasuutta selittää myös yleisömäärät. Kuten myös se että firmat on ottanut löysät pois markkinointibudjeteista. Mutta jos Bluesin matseissa kävis enemmän sakkia niin silloin siitä tulisi samalla myös kiinnostavampi mainospaikka yrityksille.

Selityksiä löytyy kyllä aina. Sattuneesta syystä olen varsin tietoinen mainostajien mediapanostuksista ja oli selitys mikä tahansa, on Bluesin lukema aivan järisyttävän surkea. Se sisältää siis kaiken järjen mukaan paidat, laidat ja screenin käytön.
 

Tuamas

Jäsen
Sen verran myynnistä ja yhteistyökumppaneista uusien lukujen osalta kommenttina, että lukujen perusteella vaikuttaa siltä, että kyseessä on todennäköisesti Bluesille tilitetyt nettomyynnit alihankkijalta. Mitkä ovat tahot jotka hoitavat Bluesin myyntiä, asiakashankintaa ja yhteistyösopimuksia?

Itseasiassa, Bluesin osalta alihankkijoilta ostetut myyntipalvelut ovat vähentyneet edellisestä tilinpäätöksestä (ilmeisesti pääosin "Partner Pool"in palvelun kuivumisen takia),
8432 Ostetut myyntipalvelut 31k ja 2014 tilinpäätöksessä 177k
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itseasiassa, Bluesin osalta alihankkijoilta ostetut myyntipalvelut ovat vähentyneet edellisestä tilinpäätöksestä (ilmeisesti pääosin "Partner Pool"in palvelun kuivumisen takia),
8432 Ostetut myyntipalvelut 31k ja 2014 tilinpäätöksessä 177k

OK. Kuten totesin, myynnit voi tuoda myös nettona kirjanpitoon. Sitä kyselin, onko millaiset firmat alihankkijoina sitä hoitamassan ja kiinnostaisi myös mikä on niiden mahdollinen sidos johtoon.
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Selityksiä löytyy kyllä aina. Sattuneesta syystä olen varsin tietoinen mainostajien mediapanostuksista ja oli selitys mikä tahansa, on Bluesin lukema aivan järisyttävän surkea. Se sisältää siis kaiken järjen mukaan paidat, laidat ja screenin käytön.

Mä luulen, että mainostuloissa on kaukalo ja screeni. Pelipaidan sponssit lienee noita yhteistyösopimuksia, eli niitä isompia soppareita. Esim. Neste, jonka kanssa on melko laaja-alainen sopimus jne.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mä luulen, että mainostuloissa on kaukalo ja screeni. Pelipaidan sponssit lienee noita yhteistyösopimuksia, eli niitä isompia soppareita. Esim. Neste, jonka kanssa on melko laaja-alainen sopimus jne.

Hmm, voi olla. Esim. TPS sai kuitenkin mainostuloina 1,5 miljoonaa euroa, eli 1,4 miljoonaa euroa enemmän. Aivan järisyttävä ero.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mika Rautio nimitetty Espoo Bluesin virkaa tekeväksi toimitusjohtajaksi

Espoo Bluesin hallituksen puheenjohtaja Mika Rautio jatkaa seuran virkaa tekevänä toimitusjohtajana. Virka astuu voimaan välittömästi.

Rautio jatkaa myös virkaansa seuran hallituksen puheenjohtajana.

Lähde: Bluesin tiedote meilitse
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Todella karuja lukemia ja kertovat kyllä myynnin todellisesta floppaamisesta.
Tosin muutama asia jotka voin faktana kertoa kun olen joskus vielä tarkemmalla tasolla päässyt tutkimaan.
Parkkipaikoista kaikki raha menee Baronalle, ilmeisesti sitten parkkikausikortit ovat jonkinlainen poikkeus.
Ravintolapaketit tarkoittaa sellaisia paketteja joita on pk-firmoille ja yhteistyökumppaneille myyty VIP-pakettien osana.
Yhteistyösopimukset sisältävät ainakin pääsponsorit. Restelin tilittämä löytyy toiselta tililtä, tai ainakin pari vuotta sitten löytyi. Muistaakseni siinä tilissä oli fanituotemyynti ja hallin oheismyynnistä saatu osuus, yhteensä olisko ollut 70k, josta melkein kaikki fanituotemyyntiä yms.
Jännä sinänsä tuo hallivuokra, pari vuotta sitten vuokrat olivat 800k.
@Cobol kysyi tuosta myynnin alihankinnasta. Partner Poolia hoiti kesään asti Procito Oy, jolla ei käsittääkseni ole suoraa yhteyttä johtoon. Vaan ilmeisesti syyttävät katseet voi suunnata Procitoon, joka huhujen mukaan veti aivan penkin alta hommansa (itse asiassa minäkin Partner Pool -jäsenyyteni lisäksi otin pinon oheispalveluja, joita ei ikinä laskutettu tai toimitettu) ja sopimus on nyt irtisanottu. Luulisin että Procitolla on ollut ihan provikkapohjainen soppari, ja jos eivät ole hankkineet myyntiä niin sitten ei ole palkkiotakaan. Ehkä niillä on ollut paremmin tuottavaa tekemistä tai mitä lie. Siitä onko myyntiä järkevää ulkoistaa edes pk-yritysten osalta voikin sitten olla varmaan montaa mieltä. Ja kuten Cobol epäili, niin mä luulisin että myynnit on tosiaan tuotu nettona kirjanpitoon. En sitten tiedä että onko Prociton osalta muita ollut, ainakin tosiaan Partner Pool on ollut Prociton hoidossa, luulisin että jotain muutakin. Aitioitahan Bluesilla ei ole, on turhaa miettiä että 50 aition myymisellä pitäisi saada miljoona.
Tietysti tällä hetkellä on varmaan melkein mahdotonta myydä mitään, mutta toimistolla on tasan yksi ihminen käsittääkseni hoitamassa yritysmyyntiä. Ja jos Procitolle on annettu kenkää niin eipä taida olla kovin hyvää myyntiä tälläkään kaudella...
Mutta mutta. Mä uskon että tosta voisi edelleen saada kannattavan, jopa voitollisen. Kulut pidetään pieninä ja satsataan oikeasti myyntiin. Joo, Espoossa on paljon asioita jotka tekevät työn vaikeaksi, mutta ei niiden taakse saa mennä. Kuka palkkaa meikäläisen nostamaan tuon suosta? :)




Parkkipaikkojen osalta löytyy
3020 Parkkikausikortit 16k

Ravintolamyynnistä
3050 Ravintolapaketit 95k

Oheismyynnistä on toki tuostakin vielä mahdoton sanoa, koska Resteliltä saatu summa menee todennäköisesti yhteistyösopimusten alle, ollen todennäköisesti merkittävä osa tuosta 1,2miljoonasta.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Partner Poolia hoiti kesään asti Procito Oy, jolla ei käsittääkseni ole suoraa yhteyttä johtoon. Vaan ilmeisesti syyttävät katseet voi suunnata Procitoon, joka huhujen mukaan veti aivan penkin alta hommansa (itse asiassa minäkin Partner Pool -jäsenyyteni lisäksi otin pinon oheispalveluja, joita ei ikinä laskutettu tai toimitettu) ja sopimus on nyt irtisanottu.

Piiri pieni pyörii: linkin takaa Procito oy:n yhteystiedot.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jotain tällaista ajattelin taustalla mahdollisesti voivan olla. Vähän sääliksi käy.
Tsekkasin Blues.fin sivuilta ja siellä on tosiaan mainostetaan vain kahta aitiota. Kun taas Metro Areenan kotisivuilla on useampi vaihtoehto. Ja sitten kun noita kuvia katselee niin kyllä noi Metro Areenan sivuilta löytyvät aitiot paljon houkuttelvimmlta näyttää.

Selityksiä löytyy kyllä aina.
Mua ainakin kiinnostaa ne syyt miksi on loppupeleissä flopattu. Se että omistajat on pelkkiä tunareita on vähän liian helppo ja yksinkertain syy meikäläiselle. Kyllä toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset on otettava huomioon kun arvioi johdon toimintaa tai Bluesin taloudellista kehitystä.

Hmm, voi olla. Esim. TPS sai kuitenkin mainostuloina 1,5 miljoonaa euroa, eli 1,4 miljoonaa euroa enemmän. Aivan järisyttävä ero.
Tepsin yleisökeskiarvo oli viime vuonna 5444 katsojan luokkaa kun taas Bluesilla se oli 3985. Kuten tuolla ylempänä kirjoitin niin mainostajia kiinnostaa se kuinka monta henkilöä mainosviestillä tavoitetaan ja tod.näk se Bluesin/Tepsin saama taloudellinen korvaus korreloi sen kanssa kuinka paljon ihmisiä on katsomassa niitä matseja. Bluesin yleisökeskiarvo on samassa luokassa Ässien, Lukon ja Saipan kanssa. Muutenkin Blues on samassa kastissa noiden jengien kanssa kun esim. katselee FB-fani määrää. Mainostulot on riipuvaisia siitä miten mielenkiintoinen Blues on ja siinä Blues on korkeintaan (kaupungin koosta huolimatta) liigan keskikastia. Tepsi taas on suuren kaupungin ainoa liiga-jengi ja pereinteikäs brändi/legendaarinen seura Suomessa, eli on tän asian suhteen ihan eri kastissa.

Jos mä arvoisin sitä kuinka hyvin Blues on pärjännyt mainos myynnissä niin katselisin esim. miten El Plastico toinen osapuoli Pelicans on pärjännyt. Pelicansia pidetään yhtä muovisena seurana kuin Bluesia ja FB-fanimäärä on samaa luokkaa. Toki, Blues toimii suuremmalla talousalueella kuin Pelicans, mutta täällä on muutama muukin seura jotka syö lätkän osalta samaa kakkua joka siis tasoittaa peliä. Jos jollakulla on noi Pelicansin lippu-, mainos- ja sponsoritulot tiedossa niin laittasitko ne tähän ketjuun. Mielestäni ne luvut olisi hyvä benchmark Bluesin toimintaa arvioitaessa.
 

JPL

Jäsen
Tepsin yleisökeskiarvo oli viime vuonna 5444 katsojan luokkaa kun taas Bluesilla se oli 3985. Kuten tuolla ylempänä kirjoitin niin mainostajia kiinnostaa se kuinka monta henkilöä mainosviestillä tavoitetaan ja tod.näk se Bluesin/Tepsin saama taloudellinen korvaus korreloi sen kanssa kuinka paljon ihmisiä on katsomassa niitä matseja.

Eli delta ~10% yleisömäärissä, mutta 90% sitten rahamäärissä. Vissiin Stubbi siellä ollut kalkulaattorin kanssa??

Tottakai yleisömäärä ja seuran kiinnostuvuus korreloivat mainosmyyntiin - se on selvä asia. Ei se kuitenkaan tapahdu lineaarisesti, eikä olemassa oleviin sopimuksiin, vaan viiveellä seuraaviin vuosiin. Toisaalta Espoossa yritykset on keskimäärin huomattavasti suurempia kuin vaikkapa Porissa tai Raumalla. Espoossa ongelma voi olla Ramin nakkikopin saaminen yhteistyökumppaniksi, kun siellä Ramin nakkkopilla käy vaan siitä naapuritaloista ne asiakkaat, kun Porissa vastaavan nakkikopin tuntee kaikki, kun niitä nakkikoppeja ei ole kuin kourallinen. Tällaiset keskisuuret yritykset ovat paras tulonlähde kiekkojoukkueelle. Kansainväliset suuryritykset haluavat kansainvälistä näkyvyyttä, mutta pienehköt ja keskisuuret yritykset haluavat monesti kansallista tai paikallista näkyvyyttä ja näihin pitäisi panostaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Totta kai Bluesin ja TPS:n mainosten hinnassa on eroa, mutta kahden samassa sarjassa pelaavan seuran välillä ei vaan voi olla noin isoa eroa. Jos oletetaan, että TPS:n tulot mainosmyynnistä edustavat liigan huippua (eivät varmasti edusta) olisi Bluesin tulos silti hyvin todennäköisesti säälittävän huono. Kyseessä on siis alle kymmenesosa(!) TPS:n vastaavasta ja on satavarmaa, ettei mainostila ole Turussa 10 kertaa kalliimpaa.
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Hallivuokran pienentyminen johtuu varmaan Esarista?
Näin minäkin sen asian näen. Siksi Esar on tehnyt taas sitten turskaa niin paljon. Eli yritys ollut saada Bluesin hallivuokrat alas ja muita tapahtumia myymällä kompensoida sitä erotusta Esarin kautta. Tuloksethan siitäkin on jo tiedossa ja ne ei ole mitenkään mairittelevat.
 

ohiveto1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Mites muuten nuo CHL-rahat? Kai sieltä jotakin palkintoa tulee jos pitkälle pääsee?

Eiväthän nuo tietenkään Bluesia pelasta, mutta jonkin verran voisimauttaa, riippuu toki summista.
 

JPL

Jäsen
Mites muuten nuo CHL-rahat? Kai sieltä jotakin palkintoa tulee jos pitkälle pääsee?

Eiväthän nuo tietenkään Bluesia pelasta, mutta jonkin verran voisimauttaa, riippuu toki summista.

Ilmeisesti tätä ei olla julkistettu missään vaiheessa. Koko palkintopotti on jotain 1,5M€, joten onhan sillä varmasti jotain merkitystä. Ei tietoa kuinka isolle porukalle tästä jaetaan ja jakaantuuko raha osittain myös lohkojen perusteella.

Mutta jotta Blues tästä oikeasti jotain tienaisi, pitäisi sen selvittää huominen Kärppien rynnistys ja päälle vielä Lukko-TPS sarjan voittaja. Veikkaisin, että kakkonenkin saa jo selvästi kuusinumeroisen potin.
 

BlueTaco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Red Wings
Tuolta nopeasti katselin LiMu kuluja ja huomasin mielenkiintoisen tilanteen

Markkinointikulut 14-15 13-14
8050 Mainostoimistopalvelut 0,00 -28 755,85
8070 Ilmoitusmainonta -124,00 0,00
8090 Internetmainonta -1 000,00 0,00
8120 Mainosmateriaali ja tarvikkeet -9 344,55 -111 614,73
8140 Muut mainoskulut -38 821,15 -194 002,40
8230 Muut myynnin edistämiskulut -454,00 0,00
8250 Suhdetoimintakulut -5 105,81 0,00
8270 Huomionosoitukset -336,46 0,00

Markkinointia leikattu n. 320 kEUR --> n. 60 kEUR

Irtolippujen myynti --> n. -50%

Hätäisempi kaveri vetäisi näiden välille jotain yhteyttä
 
Suosikkijoukkue
TPS
Hätäisempi kaveri vetäisi näiden välille jotain yhteyttä

Meinasin myös tästä kirjoittaa, mutta siellä on noita tilejä vaihdeltu urakalla. 4035 Mainoskulut on puolestaan 91 485€ (14-15) ja edellisenä vuonna 0€, joten kuluja on valutettu eri tilien kautta syystä tai toisesta. Silti näyttää kyllä, että kaiken kaikkiaan kuluja on leikattu tasaisesti (osa varmasti hyvin perusteltavissa). Markkinoinnin tappaminen on kyllä yleensä tie lopulliseen tuhoon.

edit: Joukkueen ja henkilöstön kulurakennettakin ilmoitetaan eri tavalla kuin vuosi sitten. Sivukulut näyttävät kovin pieniltä, joten kyllä siellä lienee myös jotain maksamatta kuten on spekuloitu.

En ole mikään kirjanpidon expertti, joten en tiedä mikä on taustalla näissä muutoksissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös