The Nikkari
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tähän ei varmaan ole yhtä oikeata vastausta, mutta kyllähän kausarimyynti olisi hyvä saada kahden ja puolen tuhannen hujakoille. Ja itse asiassa myös irtolippujen myynti, mutta kausikortit ovat mielestäni tärkeämpiä. Kausikorttimyynnin perusteella on luonnollisesti helpompi arvioida tuloja kuin irtolipuilla. Ennustettavuutta ja turvallisuutta.Onko tästä nyt vedettävissä tulkinta että nimenomaan kausikorttimyyntiä olisi saatava kasvuun, että siis irtolippumyynti olisi ihan "OK" - tasolla?
Vai olenko hakoteillä?
Kausikorttimyynti kasvanee kahdella tavalla. Ensin tietysti pitkän aikajänteen työ, joku voisi käyttää termiä perinne tai vaikkapa uskottavuus (vrt. HIFK, Tappara ja Ilves). Kasvu tällä tavalla on hidasta, mutta melko varmaa. Toinen, se nopeampi, tapa on menestys (vrt. Kärpät, Jokerit ja JYP) lähihistoriassa. Luvut pitää tietysti suhteuttaa talousalueen kokoon, mutta esim. HIFK:n voittaessa mestaruuden uskon, että se näkyisi nimenomaan irtolippujen (ja tietysti fanituotteiden) myynnissä seuraavalla kaudella.
Irtolippuja taas myydään yksilöillä ja menestyksellä lähihistoriassa. Parhaat vetonaulat lienevät huipputason omat kasvatit (vrt. Peltonen). Tähti joukkueessa herättää ns. nukkuvia faneja. Samoin menestys tyyliin, "pitäiskö mennä kattomaan, ku tänään ne vois vaikka voittaa".
Kausikorttimyynnistä sen verran, että olen tuosta luvusta kuitenkin positiivisesti yllättynyt. 7. suurin luku on aika hyvä suoritus, kun miettii Bluesin mainetta. Talousalue per joukkue listassa Blues lienee Kärppien ja itäisen satamalähiön kanssa kärkisijalla. Halli taitaa kapasiteetiltään olla 7. suurin (edellä HIFK, Ilves, Jokerit, Kärpät, Tappara ja TPS). Tämänkin perusteella voidaan sanoa, että kasvupotentiaalia on huimasti. Kausareissa kasvu pitäisi näin ollen saada 5-10 % vuositasolle. Ilman menestystä luku on lähellä vitosta ja mitalikausi voisi nostaa sen lähelle kymppiä.