Kiekko-Espoon talousseuranta

  • 1 357 283
  • 5 893

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Onko tästä nyt vedettävissä tulkinta että nimenomaan kausikorttimyyntiä olisi saatava kasvuun, että siis irtolippumyynti olisi ihan "OK" - tasolla?
Vai olenko hakoteillä?
Tähän ei varmaan ole yhtä oikeata vastausta, mutta kyllähän kausarimyynti olisi hyvä saada kahden ja puolen tuhannen hujakoille. Ja itse asiassa myös irtolippujen myynti, mutta kausikortit ovat mielestäni tärkeämpiä. Kausikorttimyynnin perusteella on luonnollisesti helpompi arvioida tuloja kuin irtolipuilla. Ennustettavuutta ja turvallisuutta.

Kausikorttimyynti kasvanee kahdella tavalla. Ensin tietysti pitkän aikajänteen työ, joku voisi käyttää termiä perinne tai vaikkapa uskottavuus (vrt. HIFK, Tappara ja Ilves). Kasvu tällä tavalla on hidasta, mutta melko varmaa. Toinen, se nopeampi, tapa on menestys (vrt. Kärpät, Jokerit ja JYP) lähihistoriassa. Luvut pitää tietysti suhteuttaa talousalueen kokoon, mutta esim. HIFK:n voittaessa mestaruuden uskon, että se näkyisi nimenomaan irtolippujen (ja tietysti fanituotteiden) myynnissä seuraavalla kaudella.

Irtolippuja taas myydään yksilöillä ja menestyksellä lähihistoriassa. Parhaat vetonaulat lienevät huipputason omat kasvatit (vrt. Peltonen). Tähti joukkueessa herättää ns. nukkuvia faneja. Samoin menestys tyyliin, "pitäiskö mennä kattomaan, ku tänään ne vois vaikka voittaa".

Kausikorttimyynnistä sen verran, että olen tuosta luvusta kuitenkin positiivisesti yllättynyt. 7. suurin luku on aika hyvä suoritus, kun miettii Bluesin mainetta. Talousalue per joukkue listassa Blues lienee Kärppien ja itäisen satamalähiön kanssa kärkisijalla. Halli taitaa kapasiteetiltään olla 7. suurin (edellä HIFK, Ilves, Jokerit, Kärpät, Tappara ja TPS). Tämänkin perusteella voidaan sanoa, että kasvupotentiaalia on huimasti. Kausareissa kasvu pitäisi näin ollen saada 5-10 % vuositasolle. Ilman menestystä luku on lähellä vitosta ja mitalikausi voisi nostaa sen lähelle kymppiä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jääkiekkolehden mukaan Bluesin tulobudjetti on liigan pienin (4 miljoonaa). Kaikilla muilla on tuon yli. Aika huolestuttavaa.

Toinen huomionarvoinen seikka on se, että ko. lehden tietojen mukaan Blues tavoittelee 1 miljoonan euron tappiota ensi kaudella. Onhan se roimasti parempi kuin edellinen tulos, mutta onpa kyllä puistattavia lukemia noin muuten.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jääkiekkolehden mukaan Bluesin tulobudjetti on liigan pienin (4 miljoonaa). Kaikilla muilla on tuon yli. Aika huolestuttavaa.

Olisi kyllä kiva nähdä TMA:n ja Hockey Oy:n luvut yhdessä. Voisi vähän hahmottaa sitä meneekö esimerkiksi mainokset ja ravintolatuotot Areenan kassaan vai onko Hockey Oy:n pukumiehet täydellisesti epäonnistuneet tehtävässään hankkia tulorahoitusta. Mietin, että mahtaako Hockey Oy saada niistä harvoista yritysvieraista muuta kuin sen halvimman lipun hinnan ja muu menisi sitten Areenan kassaan.

Joku noheva voisi kaivella molempien yritysten luvut tänne meidän reposteltavaksi...
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Jääkiekkolehden mukaan Bluesin tulobudjetti on liigan pienin (4 miljoonaa). Kaikilla muilla on tuon yli. Aika huolestuttavaa.

Voisikohan tuossa olla syynä hallimainoksista saatavien tulojen ja jopa ainakin osan yritysmyynnistä valuminen hallin piikkiin? Paljon on kuitenkin ollut puhetta hallin vaikutuksesta lätkäjoukkueen rahavirtoihin ja konsernin sisällä tuollainen järjestely olisi melko helppokin toteuttaa.
 

Blues forever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Bluesin osalta kausikortti/irtolippu -tietoihin on syytä esittää pari aika oleellista kysymystä:

1) Sisältyykö ilmoitettuihin 2000 kausikorttiin ns. junnukausikortit? Vastaus taitaa olla, että kyllä sisälttyy. Niiden hintahan on 55 euroa ja pitää sisällään vielä jonkun fanituotteenkin, eli niistä saatava tuotton on lähellä nollaa. En kritisoi itse järjestelmää mutta kausikorttien määrän vertailuun lienee aika oleellinen asia, kun muilla seuroilla ei tietääkseni ainakaan yhtä massiivista ja edullista junnuprojektia kausikorttien suhteen ole.

2) Sisältyykö ilmoitettuun 2300 myytyyn irtolippuun/peli sponsoreille varsin auliisti jaetut ilmaisliput? Vastaus tähänkin kysymykseen taitaa olla, että sisältyy.

Eli tästä päästäänkin sujuvasti tuohon liigan pienimpään tulobudjettiin, jossa Blues on -kenties yhteistyösopimuksia lukuunottamatta- liigan auttamatonta pohjasakkaa. Ja tähän on markkinoinnin kipeästi löydettävä ratkaisuja, jotta edes 0-tuloksesta voidaan haaveilla.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
2) Sisältyykö ilmoitettuun 2300 myytyyn irtolippuun/peli sponsoreille varsin auliisti jaetut ilmaisliput? Vastaus tähänkin kysymykseen taitaa olla, että sisältyy.

Tähän en usko. Kun puhutaan nimenomaan myydyistä lipuista, eikä esimerkiksi yleisömäärästä, johon nuo varmasti lasketaan. Yhteistyökumppaneille ja sponsseille vipatut liput eivät minusta edes saa sisältyä moisiin tilastoihin.
 

scholl

Jäsen
mutta esim. HIFK:n voittaessa mestaruuden uskon, että se näkyisi nimenomaan irtolippujen

Mä en usko tohon. Toki vähän, mutta ainoa tapa saada irtolippumyynti kunnolla vauhtiin on saada halli, josta joka paikalta näkee hyvin ja jossa palvelut (juoma, ruoka, wc) ovat kunnossa. Elinkautiset istuvat vaikka kusiaispesässä viikon, mutta pääosa IFK:n potentiaalisesta kohderyhmästä ei hallissa käy ankeiden puitteiden takia. Siellä on jääty niin paljon jälkeen siitä, miten ihmisiä kohdellaan kaikkien muiden vapaa-ajan elämysten suhteen. Harva jaksaa hypätä aikakoneeseen ainakaan kovin usein.
 

pinky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Bluesin pääsylipputulot - 10 euroa / lippu

Maikkarin sivuilla kerrotaan, että Blues odottaa runkosarjan pääsylipputuloja 1,2 M€. Jos lasketaan, että yhdessä matsissa kävisi 4000 katsojaa (noin 10% vähemmän kuin viime kaudella), Blues saa yhdestä lipusta 10 euroa.

Aika vähän mielestäni...

Edit: lisätään linkki ja kommentti yhteistyökumppaneista.

http://www.mtv3.fi/urheilu/jaakiekko/uutiset.shtml/arkistot/jaakiekko/2010/09/1187349

Saman linkin takaa löytyy tieto, että Bluesin yhteistyökumppaneilta saadut rahat ovat liigan 8 suurimmat.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin

Jos tuon maikkarin jutut pitävät paikkansa, voidaan unohtaa kaikki löpinät siitä miten nimenomaan hallivuokra kusee Bluesin talouden.

Talouden kusee yksinkertaisesti se, että TULOT OVAT LIIGAN PIENIMMÄT!

Tässä mielestäni juuri nähdään mikä vaikutus on sillä vuosia jatkuneella maksavien katsojien kintuille kusemisella. Tästä ei myöskään nousta kuluja pienentämällä.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Mä en usko tohon. Toki vähän, mutta ainoa tapa saada irtolippumyynti kunnolla vauhtiin on saada halli, josta joka paikalta näkee hyvin ja jossa palvelut (juoma, ruoka, wc) ovat kunnossa. Elinkautiset istuvat vaikka kusiaispesässä viikon, mutta pääosa IFK:n potentiaalisesta kohderyhmästä ei hallissa käy ankeiden puitteiden takia. Siellä on jääty niin paljon jälkeen siitä, miten ihmisiä kohdellaan kaikkien muiden vapaa-ajan elämysten suhteen. Harva jaksaa hypätä aikakoneeseen ainakaan kovin usein.
En nyt ota kantaa halliasiaan, koska siihen en usko tulevan muutoksia ihan heti. Nämä "elinkautiset" varmasti istuvat siellä vuodesta toiseen. Ja ymmärtäähän sen; kauden alussa ollaan mestareita ja lopussa rasvataan köyttä. Lähes joka vuosi. Siinä kuitenkin pidän pääni, että mestaruuden vaikutus näkyisi huomattavasti selvemmin irtolippujen myynnissä kuin kausikorttimyynnissä. Usemman kauden menestys näkyy sitten kausikorttimyynnissä, kun joku vuosi tulee vähän lisää ja näitä irtolippulaisia saadaan aivopestyä kausikortin haltijoiksi. Mutta se HIFK:sta.

Hyvä huomio pinkyltä tuo lipun keskihinta. Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa yhteistyökumppanin logo näkyy peleissä, mutta rahallista kompensaatiota Blues ei saa. Sijaan kyseinen lafka saa kaksi lippua kaikkiin Bluesin kotipeleihin. Vastineeksi Blues-pelaajat taas saavat nauttia lafkan palveluista ilmaiseksi. Tällaisillä (käsittämättömillä) sopimuksilla liput ilmeisesti merkitään myydyiksi, mutta tuloa ei ole. Samoin yhteistyökumppanit jotka sponsoroivat Bluesia rahallisesti, saavat myös lippuja. Nämäkin liput varmaankin merkitään myydyiksi, mutta tulopuolella se näkyy yhteistyökumppaneilta saatuna tulona. Ehkä näin.

Täällä on huhuttu, että Bluesilla keräisi hyvin rahaa yhteistyökumppaneiltaan, mutta kyllähän tuo 2,6M€ on aika vähän. Tähän lienee sitten kaksi vaihtoehtoa.
1) Osa tuloista menee hallille
2) Blues ei kerääkään hyviä rahoja yhteistyökumppaneilta
 

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Maikkarin sivuilla kerrotaan, että Blues odottaa runkosarjan pääsylipputuloja 1,2 M€. Jos lasketaan, että yhdessä matsissa kävisi 4000 katsojaa (noin 10% vähemmän kuin viime kaudella), Blues saa yhdestä lipusta 10 euroa.

Voi olla ihan paikallaan olevaa realismia. Aiemmin tulopuolen budjetti on ollut käsittämättömän optimistinen ja vielä samaan aikaan menopuoli on aina kauden aikana ylitetty aika reippaasti, seurauksena on ollut mittava tappiokierre, vaikka kauteen on koko 2000 luvun alkupuolella lähdetty nolla tulostavoitteella. Tähän ei ole koskaan vielä päästy ja mielestäni on järkevää tunnustaa tosiasiat, jo budjetoinnin yhteydessä.

Toki on sanottava, että kyllä Blues hockey Oy:n olisi ihan kaikilla mittareilla Espoon kokoisella talousalueella yllettävä korkeampiin lukuihin. Kilpailu yhteistyökumppaneista ja ihmisten vapaa-ajasta, on pk-seudulla toki aivan toista kuin esim. Kuopiossa tai Raumalla, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että luvut ovat surkeita.

Syitä on täällä vuosien aikana pohdittu useasti, mutta tässä tietysti painaa kaupungin kiekkoperinteiden lyhyt historia ja uskon, että organisaation jatkuva käymistila on etenkin tässä tilanteessa ollut pahin este perinteiden syntymiseen. Toimarien ja henkilökunnan vaihtuessa ei 20 vuoden aikana ole tällä saralla otettu sanottavia edistysaskelia ja hyvät sponssit kuten mm. Masa Yards ja Länsi-Auto on aikoinaan menetetty, eikä orastavasta suhteesta kehittynyt pitkän ajan rakkausliittoa. Muilla joukkueilla näitä on IFK - Koff, Jokerit -Hagman etc.. Nämä perustuvat hyviin henkilösuhteisiin ja tuovat kriittisen jatkuvuuden molemmille osapuolille. Bluesilla on joka kevät käynnissä uudet yhteistyökumppanien neuvottelut, tämä ei ole pitkäjänteistä suorittamista ja huonoina talouden vuosina jää helposti tyhjä arpa käteen. Kun esim. Koff säästää kuluissa, ei se halua luopua IFK:sta, mutta voi vähentää menoja muualla, jossa ei ole yhtä vanhaa perinnettä ja hyviä henkilösuhteita taustalla.

Blues tarvitsi myös tälle osa-alueelle pidemmän ja kestävän strategian ja toimintamallin, johon saadaan sitoutunut henkilöstö ja yhteistyökumppanit mukaan. Nykyinen meininki on ollut puuhastelua ja kokeilua. Toivottavasti jatkossa toiminta menee myös tällä osa-alueella eteenpäin. Parannusta on tapahtunut urheilullisella puolella, jatkuvuutta on tullut valmennukseen ja pelaajistoon, menestys on ollut myös parempaa. Eteenpäin on menty myös Barona Areenan osalta, tosin osiltaan tämä on tapahtunut Blues Hockey oy:n kustannuksella kuten ketjussa jo aiemmin todettiin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En kritisoi itse järjestelmää mutta kausikorttien määrän vertailuun lienee aika oleellinen asia, kun muilla seuroilla ei tietääkseni ainakaan yhtä massiivista ja edullista junnuprojektia kausikorttien suhteen ole.

Ainakin Ilves laskee myytyihin kausareihin myös ne junnukausarit. Asiasta kertoi viimeksi eilen Seppo Hiitelä radio 957:lla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos Bluesin tulot ovat pienemmät kuin Saipalla ja Pelicanseilla niin jokainen voi miettiä onko siinä kaikki tulot vai meneekö osa halliyhtiölle. Ei varmasti ole.

Ja kaikki voivat myös miettiä miten halliyhtiö tekee nollatulosta kun siellä on ainoastaan Blues, muutama konsertti ja irtovuoroja.
 

CatGarfield

Jäsen
Suosikkijoukkue
Internazionale, Newcastle, NY Rangers, HIFK, ManU
Oheismyynti

Tulipahan käytyä perjantai-iltaa viettämässä Espoossa Barona-areenalla, enkä oikein keksinyt parempaakaan ketjua asiani purkamiseen, niin laitan tänne, talouspuolta kun asiani jonkin verran koskee.

Tämä virvokkeiden/pikkupurtavan myynti erätauoilla. Itse olimme kaverini kanssa 402-katsomossa, josta alas tullessa oli heti lähellä myyntitiski, josta sai olutta, virvoitusjuomia ja jotain pikkupurtavaa. Kiva, että oli lähellä, mutta kun paikassa on toiminnassa yksi myyntipiste, siis 1 myyjä, jolla apulainen, kassa ja kortinlukulaite. Tulimme jonoon samantien erän loputtua, ja saimme tilauksemme n. 3 minuuttia ennen erätauon loppua. Ja jono oli tullessamme lyhyempi, kuin esim. torstaina Nordiksella, jossa palveltiin n. 20 asiakasta samassa ajassa kuin Baronalla yhtä.

Takaamme lähti osa jonottajista epätoivoisina takaisin katsomoihin kuluttamatta euroakaan, ja osa lähti edeltämmekin. Kävin siinä kaverini jonottaessa katsastamassa muita myyntipisteitä, ja ainoassa, joka oli edes kohtuullisen kävelymatkan päässä, oli tilanne aivan sama: palvelu aivan käsittämättömän hidasta, jono ei liiku mihinkään eikä työntekijöillä tunnu olevan kiire yhtään mihinkään. Lisäksi pisti silmään, että olutta alettiin valuttamaan hanasta vasta asiakkaan tehtyä tilauksensa. Ei helvetti. Se tuoppi nyt on varmasti kohtuullisen kysytty myyntiartikkeli erätauolla, joten niitä olisi vaikka sellaiset parikymmentä voinut olla valmiina erätauon alkaessa. Karkeasti arvioituna tiskin edessä oli jonossa noin 60 asiakasta, joista ehkä puolet jaksoi odottaa saadaakseen tilattua. Jos useammilla myyntipisteillä sama toistui, jäi siinä Bluesilta, tai mikä tahansa taho tuota oheismyyntitoimintaa pyörittääkään, tuhansia euroja saamatta yhden ainoan matsin aikana. 6 euron 0,4l tuopeilla kun luulis katteen olevan jo sen verran kohdillaan, että niitä ihan aidosti kannattaisi yrittää myydä mahdollisimman paljon.

Kun vielä sisääntulokin oli niin helkkarin helppoa, että parkkialue, jolle ohjattiin, oli täynnä, ja ennakkoon ostetuille lipuille oli tasan 1 sisäänkäynti josta 1 asiakas kerrallaan päästettiin sisään, jäi koko illasta muistoksi jonottaminen ja luokaton palvelu (toki IFK:n voitto edes jonkin verran lämmitti).

Jäi kyllä tasan viimeiseksi kerraksi, kun Espoossa käyn lätkämatsissa. Takaisin voin tulla, jahka kuulen jostain, että mainitsemani asiat ovat parantuneet.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Onkohan jossakin ketjua Barona-areenan ottelun aikaisista palveluista? Itsellänikin olisi muutamia asioita sellaiseen. Esim. kiinnostais tietää onko kellään kokemuksia ns. ringside-paikoista.

Mä olen yleensä saanut kyllä bisseni suht nopeasti, niinäkin harvoina kertoina kun halli on ollut täynnä. Kyllähän erän aluista aina ensimmäiset viisi minuuttia on aikaa jolloin tauoilla ruokia ja juomia nauttineet häröilevät takaisin paikoilleen, mutta ei Barona-areena tietääkseni tee tuossa poikkeusta Suomen jäähalleista.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Jäi kyllä tasan viimeiseksi kerraksi, kun Espoossa käyn lätkämatsissa. Takaisin voin tulla, jahka kuulen jostain, että mainitsemani asiat ovat parantuneet.

Jos noin periaatteellisesti olet halukas tulemaan Areenalle vielä uudestaan, kannattaa palaute lähettää tänne. (Linkki vie Bluesin sivuille, palautelomakkeeseen)
 

scholl

Jäsen
kun paikassa on toiminnassa yksi myyntipiste, siis 1 myyjä, jolla apulainen, kassa ja kortinlukulaite.

Se tuoppi nyt on varmasti kohtuullisen kysytty myyntiartikkeli erätauolla, joten niitä olisi vaikka sellaiset parikymmentä voinut olla valmiina erätauon alkaessa.

Korteilla pelaaminen pitää lopettaa. Halleihin pitäisi saada mahdollisimman paljon käteiskassoja, mistä keittoa myydään nopeasti ja tehokkaasti. Hinnottelee vaikka niin, että 2 tuoppia saa kympillä niin seteleitä nopeasti kassakoneeseen ja sillä sipuli. Ei mitään visaelectronien varmistussoittoa ja muuta hässäkkää mikä vie aikaa.

Toivottavaa olisi sekin, että Koff toisi markkinoille bisseä muovipulloissa kuten nhl:ssä on. Siellä voisi olla silloin tarpeen mukaan sellaisia liikuteltavia myyntipisteitä, joista saisi ostaa myöskin juomaa käteisellä. Silloin jono baariluukuille lyhenisi.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Korteilla pelaaminen pitää lopettaa. Halleihin pitäisi saada mahdollisimman paljon käteiskassoja, mistä keittoa myydään nopeasti ja tehokkaasti. Hinnottelee vaikka niin, että 2 tuoppia saa kympillä niin seteleitä nopeasti kassakoneeseen ja sillä sipuli. Ei mitään visaelectronien varmistussoittoa ja muuta hässäkkää mikä vie aikaa.

Meinaat, että korttikassat pois kokonaan? Siitähän vasta soppa syntyy, kun käteisostokset ovat vähentyneet huomattavasti. Kaikki käyttävät korttia nykyään, tai haluavat ainakin mahdollisuuden siihen.
 

scholl

Jäsen
Meinaat, että korttikassat pois kokonaan?

En, vaan eri kassoille electronjuntit ja käteisasiakkaat. Kioskin seinään joku tunnus onko kyseessä cash vai card kassa. Jos ja kun ihminen huomaa, että käteisellä saa juomaa nopeammin niin hän varaa peliin mukaan rahaa. Ihminen on älykäs olento, oppii toimimaan omien etujensa mukaisesti. Bissethän ei paljon maksa, joten on käsittämätöntä kiiretilanteessa haluta pelata korteilla.

Olen nähnyt Kauppakorkeakoulun Amica ravintolassa käytännön, jossa on yksi linja käteisasiakkaille ja yksi linja korttiasiakkaille. Toki lounasruokailussa se liike on hitaampaa kuin bissen ostamisessa, joten Baronalla käteiskassa voisivat toimia huomattavan paljon nopeammin kuin korttikassa. Minuutissa voisi myydä kymmeniä tuoppeja.

edit. en edes ymmärrä mistä tämä korttijuttu on tullut lätkämatseihin. Jos lapsille annetaan taskurahaa peleihin vaikkapa popcorniin, limuun ja jäätelöön esim. 20 euroa niin onhan se käteisenä. Mitä tulee sitten aikuisiin niin onhan aikuisella miehellä rahaa, sehän on itsestäänselvyys.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
En, vaan eri kassoille electronjuntit ja käteisasiakkaat. Kioskin seinään joku tunnus onko kyseessä cash vai card kassa. Jos ja kun ihminen huomaa, että käteisellä saa juomaa nopeammin niin hän varaa peliin mukaan rahaa. Ihminen on älykäs olento, oppii toimimaan omien etujensa mukaisesti. Bissethän ei paljon maksa, joten on käsittämätöntä kiiretilanteessa haluta pelata korteilla.

Itse työskentelen kirjastossa ja tiedän tasan tarkkaan, että ihmiset eivät osaa lukea ohjeita. Hyvin moni jonottaisi tuossa tapauksessa väärässä jonossa ja sittenhän itku pääsisi, kun erä alkaa ja olet jonottanut turhaan väärässä jonossa koko tauon..
 

scholl

Jäsen
Itse työskentelen kirjastossa ja tiedän tasan tarkkaan, että ihmiset eivät osaa lukea ohjeita. Hyvin moni jonottaisi tuossa tapauksessa väärässä jonossa ja sittenhän itku pääsisi, kun erä alkaa ja olet jonottanut turhaan väärässä jonossa koko tauon..

Siperia opettaa. Olen nähnyt Lidlissä esim. yhden kassan, jossa lukee "vain käteisasiakkaat" (johtuu ilmeisesti kassajärjestelmästä), eikä ole ollut mitään ongelmia.

Kumpi on parempi: a) se, ettei saa kuitenkaan mitään kuten nyt on HJK:n (ja ilmeisesti Bluesin) peleissä vai b) oikein jonottavat saavat jotain. Jyrki Sukula muuten yllättäen vastuussa molempien areenoiden palveluista.

Siinähän pitää ottaa sekkarilla aikaa ja vertailla, kun optimoidaan noida toimintoja. Sopia, että ostotapahtuma saa kestää x sekuntia ja sitten harjoitellaan niin kauan, että siihen päästään. Finnair Stadiumilla myyjä kävelee joka asiakkaan kohdalla uudelleen kylmäkaapille ja takaisin. Paljonko säästyisi aikaa, jos hän hakisi vaikka six packin kerrallaan, jos jokainen asiakas kuitenkin ostaa bisseä. Ei tää mitään rakettitiedettä ole.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Vaikka sinällään korttitapahtumat vievätkin enemmän aikaa, kyllä silti suurin ongelma on se henkilökunta tiskin takana.

Jos seuraa esim. kokeneita baarimikkoja toimimassa tiskin takana, ja vertaa näihin pystymetsästää revittyihin vuokratyöläisiin, niin siinä toiminnan nopeudessa ja laadussa se ero jonon vetämisessä syntyy.

Jo pelkästään Barona-areenalla baarissa toimii bissen myynti ihan eri nopeudella kuin näissä myyntipisteissä.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Siperia opettaa. Olen nähnyt Lidlissä esim. yhden kassan, jossa lukee "vain käteisasiakkaat" (johtuu ilmeisesti kassajärjestelmästä), eikä ole ollut mitään ongelmia.

Siitä vaan ehdottamaan, minulle on periaatteessa ihan sama. Tiedän vain kokemuksesta, että tietyt asiat hermostuttavat ihmisiä ja siinä menetetään ainakin muutamia asiakkaita, kun laitetaan "siperia opettamaan".
 

Länäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Siitä vaan ehdottamaan, minulle on periaatteessa ihan sama. Tiedän vain kokemuksesta, että tietyt asiat hermostuttavat ihmisiä ja siinä menetetään ainakin muutamia asiakkaita, kun laitetaan "siperia opettamaan".

No et voi olla tosissasi? Huhhuh..

Enemmän siinä menetetään kun kukaan ei ikinä saa ostettua erätauoilla mitään. Ehdottomasti yksi myyntipiste (bisselle), jossa saa maksettua käteisellä. Palvelisi kaikkia osapuolia paljon paremmin kuin nykyinen systeemi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös