Tuolla aiemmin puhuin, että mikäli prosentti Venäjän kansalaisista katsoo KHL:ää maksun kautta (1,35 miljoonaa ihmistä) ja maksaa kuukaudessa siitä 10€ (oikea hinta KHL.tv:llä on ilmeisesti 8€/kk), niin kaudesta kertyisi 108 miljoonaa euroa pelkästään TV-rahaa maksujen muodossa sarjalle.
Jos tuolla laskemallasi tienatulla 108 miljoonalla jää 108 miljoonaa jaettavaksi kaikkien kulujen jälkeen, niin on muuten aika saatanan hyvä bisnes. Tuntematta tarkemmin Venäjän markkinoita tuolta osin, niin eiköhän tuossa ole kaksi vaihtoehtoa: tuotantoyhtiö maksaa selkeästi alle 108m, kantaa oman taloudellisen riskinsä ja maksaa staffin, tekniikan, mainnon ja muut, tai vaihtoehtoisesti tuotantoyhtiötä ei ole välissä ja KHL maksaa staffin, tekniikan, mainonnan ja muut. Varmaan kanssa verottaja jotain haluaa profiteista, ehkä myös jotain tellien, lellien ja muiden mukaista siihen päälle.
Kääntäen sama: mä perustan firman. Myyn tuotetta 10€/kpl ja kuukaudessa keskimäärin asiakkaat ostavat 10 000 kappaletta kyseistä tuotetta. Onko mulla vuoden jälkeen 10*10 000*12 = 1 200 000€ profittia? Ei ole. Keskimäärin verottaja Suomessa vie 24% tuosta arvonlisäveroina, olettaen ettei tuote kuulu alennetun (14% tai 10%) piiriin. Varmaan tarvitsen myöskin liiketilat, vakuutukset, maksupäätteen, puhelimen, työvoimaa, materiaalit valmistukseen tai toimittajan tuotteille ynnä muut. Ehkä myös mainontaan voisi pistää edes jokusen tonnin. Nopeasti se kuukaudessa myyntinä saatu 100 000€ on jotain aivan muuta kuin satatonnia omaan fikkaan.
Lisäksi tuo laskeskelma on muutoinkin erittäin "ruusuinen". Vähennä tuosta nyt alkuun eläkeläiset, joille tuo mainitsemasi 500e/kk on lähtökohtaisesti utopiaa, pl. pieni vähemmistö. Vähennä sen jälkeen alaikäiset työelämän ulkopuolella, valtaosalla noista tuskin on upottaa ihan älyttömästi hokiin. Huomioi myös se, että yhtä tilausta kohden katsojamäärä tuskin on 1: esimerkiksi kimppakämpät, perheet ja muut viritelmät tuskin ostavat jokaiselle eri settiä, vaan istuvat samalla sohvalla katsomassa samaa lähetystä. Eri kansallisuuksiin en edes uskalla mennä, mutta tuskin se ~20% "ei-venäläisistä venäläisistä" suhtautuu lajiin ihan ihan samalla innolla. Jotta prosentti väkiluvusta saataisiin maksaviksi asiakkaiksi, se "oikeasti maksava" popula olisi nopeasti aika karmean suuri suhteessa väkilukuun.
Jos KHL saa Venäjän väkilukuun suhteutettuna 1% penetraation mitattuna maksetuilla tileillä ja jokainen kuluttujan käyttämä rupla menee sellaisenaan jaettavaan pottiin, niin kyllä tämä on aivan saatanan ihmeellinen maailma. Harvassa bisneksessä jokainen asiakkaalta saatu suoritus sellaisenaan näkyy viivan alla, yleensä tuosta kun osalla joudutaan kattamaan kuluja, tilittämään rahaa esimerkiksi verottajalle ja hoitamaan muuta mukavaa. Ja jos noin epätasa-arvoisessa (puhun nyt vain taloudellisesta hyvinvoinnista) maassa on tuollainen määrä säännöllisesti noinkin merkittävää summaa maksava yleisö, niin huh huh.
Vielä lisäyksenä, niin eiköhän osa noista nykyisistä rahoista valu "hukkaan". Mutta se ei poista sitä, että tuo visiosi "1% penetraatio, 10e/kk, sellaisenaan jakoon" olisi millään muotoa realistinen.