J
Just-Ice-Hockey
He eivät pelanneet alkukaudesta samassa ketjussa. Alkukaudesta ketjut olivat Turunen-Paajanen-Kangasniemi ja Saarinen-Sallinen-Dyk. Vasta JYP-matsiin 25.10. (eli 14:teen matsiin) Dyk laitettiin Turusen ja Paajasen ketjuun. Dyk pelaa huomattavasti paremmin nyt kuin Saarisen ja Sallisen kanssa, mutten tiedä pelaako paremmin kuin Turusen ja Paajasen kanssa, koska rooli on hieman erilainen. No, ehkä pelaa hieman sitäkin paremmin, mutta ehkä sekin on vain ihan henkilökohtaista kehitystä eikä ketjukemioista johtuvaa.
Tämä nyt menee pitkälti jo semantiikan puolelle, mutta itse jaan kauden kahteen osaan; alku- ja kevätkauteen. Vaihdos ajoittuu suurinpiirtein 40 pelatun runkosarjakierroksen paikkeille. Toki Dykin pelillisen tason arviointi ei ole semantiikkaa. Minun mielestä Sebastian Dyk on mennyt kauden aikana pelaajana paljon eteenpäin ja pelaa nyt paremmin kuin alkukaudesta. Eroa kuvaa hyvin se, että Turusen ja Paajasen kanssa hän oli erinomainen kolmaspyörä. Nyt hän on alati vaarallisen ketjun paras pelaaja.
Minulla on sama pointti, mutta koskien ketjua Turunen-Paajanen-Dyk. En näe mitään syytä korjata ehjää, se ketju toimi sen verran hyvin ~22 pelin ajan (miinus mj-komennukset ja oliko jotain pieniä loukkaantumisia myös) ja oli kasassa vielä viimeksi kun Turunen pelasi (eli HPK-matsissa 4.1.). Turunen on kuitenkin tärkein hyökkääjämme, joten on ensiarvoisen tärkeää siltäkin kantilta, että hänen ketjunsa toimii. Ei ole mitään takeita siitä, että Turunen-Paajanen-Leskinen toimii, joskin sitäkin on varmaan ihan hyvä kuitenkin kokeilla.
Turunen on toki vaarallisin hyökkääjämme. Minusta ei korjata ehjää -perustelua ei kuitenkaan voida käyttää johonkin, mikä on ollut rikki viimeiset kuusi viikkoa. Siksi mielummin säilytän nyt toimivan kolmikon ja pyrin rakentamaan uuden toimivan kolmikon Turusesta, Paajasesta ja Leskisestä. Jos tuo ei ota toimiakseen, voi Leskisen tilalla kokeilla Kerästä tai Sallista. Näitä kaikkia variaatioita kokeilisin ennen kuin rikkoisin Lundellin ketjua.
Alkukauden ykkösketju (Turunen-Paajanen-Kangasniemi) ei toiminut erityisen hyvin, mutta voisi toki olla aivan eri tasolla kun siihen laittaa Leskisen Kangasniemen tilalle. Mutta "keskikauden" ykkösketjun Turunen-Paajanen-Dyk erottaminen olisi kyllä ilman muuta jonkin jo toimivan rikkomista.
Kts. yllä.
Toi hän myös runkosarjassa 12 peliin 3 pistettä, ja paikkasi muistaakseni hyvin jotain poissaoloa (oliko Järventie vai kenties jopa Söderholm?). Tuolloin oli kyllä tulivoimaa aivan järkyttävästi, kun siinä oli vielä läpimurtoa tekevä Kousa lisäksi. Muistelin kyllä että olisi tehnyt enemmän pisteitä, mutta ehkä se yksi maali niissä kolmessa pudotuspelissä oli jokin tärkeä maali? En muista. Muistaakseni Kovanen oli tärkeämpi palanen kuin tilastot osoittavat, mutta toki odotan minäkin Dehneriltä vielä isompaa panosta, ja kuten sanoin Dehnerin on tarjottava enemmän kuin Kovanen aikanaan, jotta voidaan saavuttaa menestystä. Enemmän riippuu nyt Dehneristä kuin silloin Kovasesta.
Sitä en muista oliko Kovasen yksi maali kuinka tärkeä. Sen verran oli kuitenkin laajuutta tuolloin, että luultavasti tuonkin maalin olisi joku muukin saattanut tuolla kaudella tehdä. Kovasta yhtään vähättelemättä todella toivon, että Dehner ei ole vuoden 2020 versio vuoden 2011 Kovasesta.
Jos Teräväisen esitykset jatkuisivat samanlaisina esim. 8 peliä, voisi jo todeta, että hänen tulisi korvata kokoonpanossa joko Laakso tai Lyytinen. Onko hänellä riittävästi voimaa ja mielenlujuutta pudotuspeleihin on sitten kuitenkin toinen asia, mutta jos hän saisi esim. 10 peliä runkosarjassa täyteen ja otteet jatkuisivat samanlaisina kuin nämä kaksi ensimmäistä, antaisin hänelle kyllä näytönpaikan myös pudotuspeleissä. Minusta myös Winbergin 22 matsia ovat tarpeeksi näyttöä ja hänen tulisi saada vähintään 6-7. pakkina peliaikaa runkosarjassa, sekä vähintään pari pudotuspelimatsia jo näillä näytöillä. En usko, että häviämme näiden junnujen otteisiin, mutta voimme hyvinkin hävitä Laakson, Lyytisen ja Ahosen kompurointeihin.
Laakson ohi ajaa niin Teräväinen kuin Winberg minunkin kirjoissani. Mutta Lyytinen, vaikka ei olekaan hyökkäyspään rooliaan täyttänyt, ajaa menee kyllä reippaasti junnujen edelle. Itseasiassa minun papereissa Lyytinen on joukkueen 4. pakki Järvisen, Varakkaan ja Motinin takana. Edellä mainittujen lisäksi pitäisin vielä Kousan kokoonpanossa Lyytisenkin kustannuksella pistepotentiaalin ja kiekollisen taidon vuoksi. Hieman ehkä ristiriitaista mutta itse löydän ajattelustani logiikan, jota minun on melko vaivatonta seurata.