Mainos

Ketju jossa keskustellaan että miksi ylinopeus on ihan jees, mutta rattijuoppous paha

  • 14 790
  • 149

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huomisesta eteenpäin pääseet kyttäämään sitä mittaria kameravalvotuilla teillä ihan tosissasi. Ehkä tämän jälkeen levollinen pienessä maistissa ajaminen on toden totta jopa turvallisempaa kuin kuin nopeusmittarin vahtaaminen selvinpäin.

Ajelen Porin ja Rauman väliä useita kertoja viikossa ja tiellä on kymmenkunta pönttöä 50 km:n matkalla. Itselle ne eivät ole ongelma, laitan vakionopeudensäätimen oikeaan nopeuteen, thats it. Itseasiassa Suomen tehokkain pönttö sijaitsee kotitieni risteyksessä. Kaverin tosin ajoi mennen tullen Lattomeren risteyksen pönttöihin kun vei roskakuormaa kaatopaikalle.

Itseäni ihmetyttää tämä kiukuttelu ylinopeudesta. Itse ajelen nopeusrajoitusten mukaan, eikä se minusta ole mitenkään vaikeaa. BB:tä lainaten, asenne ratkaisee. Joku fiksumpi on miettinyt nopeusrajoitukset teille eikä ole varmasti tehnyt sitä kiusalla vaan turvallisuuden vuoksi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itseäni ihmetyttää tämä kiukuttelu ylinopeudesta.

Kyse on siitä, että vähäisistä ylinopeuksista annettavat sakot eivät ole missään suhteessa törkeistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista annettaviin sakkoihin/rangaistuksiin. Kyse ei ole muusta kuin rahastuksesta varsinkin, kun tuo nollatoleranssi tulee. Rattijuopot tappavat kolmasosan liikenteessä kuolevista ihmisistä. Ja loput tappaa sitten sitten törkeät ylinopeudet. Sillä että aletaan sakottamaan 5-9 km/h ylinopeuksista ei vähennetä tieliikennekuolemia.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tutkimusten mukaan keskinopeuden vähentäminen 2 km/h vähentää liikennekuolemia n.15 %. Vastaava varmasti toimii toiseenkin suuntaan. Mielestäni on ihan OK, että koulujen ja päiväkotien ympäristössä joutuu puolenkilometrin pätkän körötellä 30 km/h. Myös maanteillä risteysalueiden alemmat rajoitukset ovat perusteltuja, koska risteyksissähän monet vakavat kolarit tapahtuvat.

Mielestäni on typerää sijoittaa peltipoliiseja jokaisen ohittamiseen soveltuvan suoran loppuun. On kuitenkin ääliömäistä kitistä nopeusrajoituksista. Hyvä, että niitä on, muuten osa jengistä ajaisi ihan päättömästi. Niinhän jotkut nykyisinkin tekevät.

Lievä 5-6 km/h ylinopeus ei kuitenkaan minunkaan mielestäni osoita saman kokoluokan piittaamattomuutta kuin lievä rattijuopumus. Sitten taas 10-15 km/h ylitys lisää jo tilastollisesti kuolemankolarin riskiä siinä määrin, että käytössä olevat rangaistukset tuntuvat aika lieviltä. Tuntuuhan se päiväsakkokin monelle olevan liikaa. Voi olla vaikeaa käsittää, että omalla uudella autolla ajettu "vähäinen" ylinopeus oikeasti kasvattaa riskiä, mutta niin se vaan tapahtuneiden onnettomuuksien valossa on.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Normaaliajonopeus tai ei, tämä 30km/h rajoitus on jo nyt yleisesti käytössä Suomessa eri asuinalueilla ja kantakaupungeissa, ja mielestäni tämä rajoitus tulisi olla automaattisesti myös koulujen lähistöillä.

Kansan Uutiset kirjoittivat tästä vuosi sitten.

Ja heikossa on ajotaito mittaria kytätään turvallisuuden kustannuksella.
Varmasti jossain on olemassa paikkoja joissa 30km/h:ssa voi olla perusteltu nopeus, mutta käykää nyt saatana itse siellä texasissa katsomassa niitä paikkoja. Siellä on kaikki isompaa, vitutkin on kun pesuvateja. Lähiötiet ovat leveitä, maasto on tasaista ja teiden varsilla ei ole autoja pysäköitä tai muita näköesteitä ja silti pitää ajaa reippaalla hölkkänopeudella sen takia että joskus joku idiootti on ajanut kuuttakymppiä lapsen päälle.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tutkimusten mukaan keskinopeuden vähentäminen 2 km/h vähentää liikennekuolemia n.15 %.

Hallelujaa. Otetaan nollatoleranssi heti käytäntöön ja vähennetään keskinopeudet teillä 10 km/h niin liikennekuolemat pitäisi tippua puoleen. Minä olen valmis, jos sillä tosiaan säästetään 170 ihmishenkeä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Varmasti jossain on olemassa paikkoja joissa 30km/h:ssa voi olla perusteltu nopeus, mutta käykää nyt saatana itse siellä texasissa katsomassa niitä paikkoja.

Alkuperäinen toteamushan meni näin:

"Koulujen lähellä on siellä joku ihan uskomaton 15 tai 20 mailin nopeusrajoitus."

Sinusta koulujen lähellä on uskomaton 24 tai 32 km/h nopeusrajoitus. Mutta kerro sinä mitä tekee Suomen koulujen lähialueista turvallisimpia, ettei tämmöistä uskomatonta 30km/h rajoitusta tarvittaisi?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voi olla vaikeaa käsittää, että omalla uudella autolla ajettu "vähäinen" ylinopeus oikeasti kasvattaa riskiä, mutta niin se vaan tapahtuneiden onnettomuuksien valossa on.

Se voi tosiaan olla vähän vaikea käsittää varsinkin, jos sattuu edes vilkaisemaan esim. Moottorilehden julkaisemia tutkijalautakunnan sepustuksia kuolemaan johtaneista kolareista. Se vähäinen ylinopeus ei nyt vaan ihan oikeasti tapa ihmisiä, vaan ihmisiä tappaa tieliikenteessä isot ylinopeudet ja päihdekuskit.

Itse asiassa vanhukset liikenteessä taitaa olla nykyään suurempi riski ihmishengille kuin vähäiset ylinopeudet.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onhan se selvää, että nopeuden alentamiset vähentävät onnettomuusriskiä, mutta mihin asetetaan raja? Mitä halutaan saavuttaa? Jos halutaan, ettei tapahtu yhtään onnettomuutta, niin kielletään suosiolla autoilu.

Miksi aina revitään liikennekuolemat (jossa on ne törkeät rattijuopot ja törkeät ylinopeudet) esille, kun tehdään tiukennuksia tieliikennelakiin. Koski se sitten nopeusrajoituksia, tai yhtä maan typerintä lakia, jossa puhutaan jotain hands-freestä.

OK, sen ymmärrän että jossain Helsingin kantakaupungissa puhelimeen puhuminen on riski, mutta jos ajat esim. tyhjää suoraa moottoritietä, niin puhelimen korvalla pitäminen ei lisää onnettomuusriskiä yhtään, kun ei ne kädet kuitenkaan ole siinä "kymmentävaille kaksi"-asennossa koko ajan.

Vähän sama juttu nopeusrajoituksissa. Ehkä pitäisi hieman niitäkin järkeistää. On hyvä todeta, että joku fiksumpi on varmasti miettinyt ne, mutta joskus todella tuntuu että ne on vain roiskastu tuonne liikenteeseen. Samaa vauhtia (80km/h) saa ajaa kyllä vaikka kuinka pienellä kärrypolulla, mutta sitten kun tullaan isolle ja suoralle ja leveälle maantielle niin rajoitus on sama. Hyvänä esimerkkinä tuo tie 130. Ja kohtahan lyödään moottoriteille taas talvirajoitukset. Väliä sillä, että sen jälkeen saattaa mennä vielä kuukausi, että tiet ovat täysin kuivia ja sulia. Onneksi työmatka on nykyään 1,5km sivu, kun ennen se oli 75km suuntaansa.

Mielestäni poliisien pitäisi kiinnittää sakotuksessa enemmän huomiota ajotapaan ja siihen, että sakko napsahtaa, jos sitä liikenneturvallisuutta oikeasti vaarannetaan. Eli lisää vaan siiviilipoliiseja liikenteeseen, eikä vaan valvomaan nopeuksia, vaan tarkkailemaan ihmisten ajotapoja. Se vaan ei taida olla mahdollista. Helpompi on kai asetella kameroita, vaikka yhtä helposti kai se törkeää ylinopeutta ajava jannu, jolla on uusimmat gps-laitteet autossaan hidastaa pöntön kohdalle ja vetää niitä hulluja riskiohituksia 50km/h ylinopeudella pönttöjen välissä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Mielestäni poliisien pitäisi kiinnittää sakotuksessa enemmän huomiota ajotapaan ja siihen, että sakko napsahtaa, jos sitä liikenneturvallisuutta oikeasti vaarannetaan. Eli lisää vaan siiviilipoliiseja liikenteeseen, eikä vaan valvomaan nopeuksia, vaan tarkkailemaan ihmisten ajotapoja.

Tähän vahva sama. Sen sijaan, että istutaan pusikossa ohikaistojen päissä, niin näitä nopeuksia voisi valvoa vaikka kouluaamuina koulujen lähistöillä ja muilla matalan rajoitusten alueilla. Lisäksi liikennevalovalvontaa pitäisi lisätä, ja sitäkin miten ihmiset noudattavat pysähtymiskäskyä jos toinen auto on pysähtynyt suojatien eteen.

Esimerkiksi Tampereella ei yksinkertaisesti uskalla päästää ketään menemään suojatien yli, koska viereiseltä kaisalta mennään aina surutta "suojatien läpi".
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Alkuperäinen toteamushan meni näin:

"Koulujen lähellä on siellä joku ihan uskomaton 15 tai 20 mailin nopeusrajoitus."

Sinusta koulujen lähellä on uskomaton 24 tai 32 km/h nopeusrajoitus. Mutta kerro sinä mitä tekee Suomen koulujen lähialueista turvallisimpia, ettei tämmöistä uskomatonta 30km/h rajoitusta tarvittaisi?
Kuten sanoin on olemassa paikkoja joissa 30km/h:ssa voi olla perusteltu nopeus, mutta tuolla nuo ovat automaattisesti kaikki tuollaisia on syytä tai ei ja se on typerää. En ymmärrä mikä tässä nyt on niin vaikeaa tajuta.

Ja jottein ihan pelkäksi jankkaamiseksi menisi joku voisi olla myös sitä mieltä, että se että siellä on aina poliisi valvomassa tapahtumaa on jonkinlaista resurssien tuhlausta, mutta se nyt on enemmän teksasilaisten ongelma.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kuten sanoin on olemassa paikkoja joissa 30km/h:ssa voi olla perusteltu nopeus, mutta tuolla nuo ovat automaattisesti kaikki tuollaisia on syytä tai ei ja se on typerää. En ymmärrä mikä tässä nyt on niin vaikeaa tajuta.

Minun perusteluni siihen, että automaattisesti pitäisi olla 30km/h rajoitus kaikissa koulujen lähialueiden kaduilla, on se että näillä alueilla liikkuu paljon lapsia ja nämä pienet lapset ovat uusia liikenteessä ja saattavat käyttäytyä arvaamattomasti.

Sinun lähtökohtasi tähän keskusteluun on ollut se, että "koulujen lähellä on siellä joku ihan uskomaton 15 tai 20 mailin nopeusrajoitus." Sinun perustelusi miksi ei pitäisi olla automaattisesti 30km/h rajoitus näillä alueilla on ollut tämän keskustelun perusteella se, että:

- tämä rajoitus ei ole normaali autolla ajamisnopeus.
- joutuu mittaria kyttäämään, joka vaarantaa liikenneturvallisuutta
- ajaa reippaalla hölkkänopeudella sen takia, että joskus joku idiootti on ajanut kuuttakymppiä lapsen päälle


Sanoit, että automaattisesti "kaikki tuollaisia on syytä tai ei ja se on typerää". Minun mielestä riittävä syy esimerkiksi 30km/h rajoitukseen on siinä, että alueella liikkuu paljon lapsia.

EDIT: Tilannehan on se esimerkiksi niinkin "pieni ero" kuin 30 vrs 40km/h tarkoittaisi sitä, että:

30 km/h ajavan reaktiomatka on 12,5 m ja jarrutusmatka 3,85...m, eli pysähtymismatka 16,35...m

40 km/h ajavan reaktiomatka on 16,66...m ja jarrutusmatka 6,85...m eli pysähtymismatka 23,52...m

Kun 30 km/h ajava on ehtinyt pysäyttää autonsa, on 40 km/h ajava vasta ehtinyt reagoida vaaraan.
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
30 km/h ajavan reaktiomatka on 12,5 m ja jarrutusmatka 3,85...m, eli pysähtymismatka 16,35...m

40 km/h ajavan reaktiomatka on 16,66...m ja jarrutusmatka 6,85...m eli pysähtymismatka 23,52...m

Kun 30 km/h ajava on ehtinyt pysäyttää autonsa, on 40 km/h ajava vasta ehtinyt reagoida vaaraan.

Entä jos kohde on 10 metrin päässä? Kun 20 km/h ajava on ehtinyt pystäyttää autonsa, on 30 km/h ajava ehtinyt vasta reagoida vaaaraan... Lasketaanko suosiolla vielä rajoituksia. Tuo 30km/h tekee myös pahaa jälkeä lapsessa. Vai laitetaanko rajoitukseksi kenties 10km/h?

Tottakai kannatan minäkin tietyille alueille tiukempaa nopeusrajoitusta, mutta tässäkin rajansa kaikella. Kun aikoinaan 40 km/h:n taajamannopeusmuoti nosti päätänsä, niin nykyään sitten vähän joka paikassa on 40km/h rajoitus. Vaikka sille ei olisi mitään tarvetta. Tuntuu myös, että noita hidasteita tehdään vain hidasteiden tekemisen ilosta, ainakin joissain paikoissa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Entä jos kohde on 10 metrin päässä? Kun 20 km/h ajava on ehtinyt pystäyttää autonsa, on 30 km/h ajava ehtinyt vasta reagoida vaaaraan... Lasketaanko suosiolla vielä rajoituksia. Tuo 30km/h tekee myös pahaa jälkeä lapsessa. Vai laitetaanko rajoitukseksi kenties 10km/h?

Suomessa kun lapset käyvät koulua kesät ja talvet, niin entäs jos on kuiva asvaltti versus luminen tie? Lumisella tiellä 40km/h rajoituksella on pysähtymismatka 9 metriä pitempi verrattuna kuiva-asvalttikeliin. Unohtamatta se, että jäisellä tiellä tämä pysähtymismatka on jopa 32 metriä pitempi.

Tämän vuoksi tämän rajoituksen on oltava jonkinlainen kompomissi Suomen olosuhteet huomion ottaen.

EDIT: Ja ketjun aiheeseen liittyen, tässä on Liikenneturvan tilastoja rattijuopomusten osalta.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minun perusteluni siihen, että automaattisesti pitäisi olla 30km/h rajoitus kaikissa koulujen lähialueiden kaduilla, on se että näillä alueilla liikkuu paljon lapsia ja nämä pienet lapset ovat uusia liikenteessä ja saattavat käyttäytyä arvaamattomasti.
Käy itse siellä Teksasissa katsomassa ne paikat niin ymmärrät asian kyllä itsekin. Ja ei siellä lapset kouluun tule kävellen, ei tuolla kukaan kävele, autolla ne sinne roudataan.

Minä en vastusta sitä että tehdään hidastusramppeja (tosin ylitykset ja alitukset ovat vielä parempia ratkaisuja) tai vastaavia mutta se kilometrien matkaksi laitetaan lentokentän kokoiselle ja näköisille alueille 15 mailin rajoitus on jo holhoamista ja vainoharhaisuutta. Ja poliisi valvomaan ettei sitä kukaan ylitä mailillakaan.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Kun 30 km/h ajava on ehtinyt pysäyttää autonsa, on 40 km/h ajava vasta ehtinyt reagoida vaaraan.

Hemmetin hyvä huomio! Myös 30km/h ajava havainnoi ympäristöä paremmin, yllätyksiä tulee vähemmän ja mahdollisen osuman iskuenergia on noin puolet pienempi kuin tuota 40km/h ajavan.

Lisäksi pitää vielä todeta että jos tätä 30km/h rajoitusta on vaikka esim. puoli kilometriä, niin aikatappiota tuohon 40km/h ajamiseen tulee piinaavan pitkä 15s!!

Kyllä tuon verran pitäisi olla valmis uhraamaan lasten turvallisuuden tähden!
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
OK, sen ymmärrän että jossain Helsingin kantakaupungissa puhelimeen puhuminen on riski, mutta jos ajat esim. tyhjää suoraa moottoritietä, niin puhelimen korvalla pitäminen ei lisää onnettomuusriskiä yhtään, kun ei ne kädet kuitenkaan ole siinä "kymmentävaille kaksi"-asennossa koko ajan.
Väärin. Jos sulla on sellainen luuri josta menee johto "keskusyksikköön" (eli vanhan mallinen "hands free"-luuri) niin silloin puhelimen pitäminen korvalla on täysin ok paikasta riippumatta. Jos johtoa ei ole (perus kännykkä) niin homma on vasta silloin rikollista.
Kyllä tuon verran pitäisi olla valmis uhraamaan lasten turvallisuuden tähden!
Mielestäni koulujen ympärille voitaisiin pyöräyttää kehä (halkaisija 1km) jolla alueella autoilu olisi täysin kiellettyä. Uskon että näin säästettäisiin lukuisia pienokaisten henkiä ja aikahäviö olisi kuitenkin aika mitätön,eli n 10min.
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Käy itse siellä Teksasissa katsomassa ne paikat niin ymmärrät asian kyllä itsekin. Ja ei siellä lapset kouluun tule kävellen, ei tuolla kukaan kävele, autolla ne sinne roudataan.

En ole Teksassa käynyt, mutta olen käynyt kouluni uudella mantereella ja "istunut monen-monta mailia keltaisessa bussissa" ja lisäksi kävellyt monet lenkkarit puhki koulumatkoillani, että tiedän miten sitä koulua "siellä" käydään.

Lisäksi ymmärrän omalta osaltani amerikkalaisen ja suomalaisen liikennekulttuurin eron ja ennenkaikkea sen eron suhteessa itse peltilehmään eli autoon ja autoiluun yleensä sekä eron suhteessa alkoholiin. Tämä on tietenkin vain minun 2 cents, eikä mikään yleismaailmallinen totuus.

Mutta en halua puida sen enempää teksasilaisesta tai pohjois-amerikkalaisesta liikkennekulttuurista, koska itse olen puhunut nimenomaan nopeusrajoituksista Suomen koulujen lähellä. Sinä olet ollut tätä automaattista (uskomatonta) 30km/h rajoitusta vastaan (mm viitaten miten tuo ei ole normaali ajonopeus, ja ottamalla keskusteluun mukaan epärelevantteja teksasilaisia lentokenttäkatuja etc muita kärjistyksiä).

Kysymys kuuluukin, että miksi näin?
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En ole Teksassa käynyt, mutta olen käynyt kouluni uudella mantereella ja "istunut monen-monta mailia keltaisessa bussissa" ja lisäksi kävellyt monet lenkkarit puhki koulumatkoillani, että tiedän miten sitä koulua "siellä" käydään.
Eri osavaltiot tai tarkemmin sanottuna erilaiset kaupunkimiljööt voivat olla hyvinkin erilaisia suhteessa toisiin. Esim Dallasin esikaupunkialueet ovat ihan maaseutua (ja keskustaahan koko kaupungissa ei juurikaan ole) verrattuna johonkin kaupunkeihin, kuten vaikkapa New Yorkiin, Bostoniin tai Helsinkiin, ei niissä ole jalkakäytäviäkään joilla kävellä lenkkarit puhki, sillä ihmiset liikkuvat autoilla.
Mutta en halua puida sen enempää teksasilaisesta tai pohjois-amerikkalaisesta liikkennekulttuurista, koska itse olen puhunut nimenomaan nopeusrajoituksista Suomen koulujen lähellä.
Lukemalla ne viestit olisi selvinnyt että miksi ne otettiin mukaan keskusteluun. Erilaisten liikennekulttuurien vertailussa huomaa hyvin, että asenteet ovat vain opittuja asenteita, ei siis mitään faktoihin perustuvia käsityksiä. Teksas oli sikäli loistava esimerkki siitä, koska siellä kulttuuri näiden asioden suhteen on lähes päinvastainen kuin Suomessa.
Sinä olet ollut tätä automaattista (uskomatonta) 30km/h rajoitusta vastaan (mm viitaten miten tuo ei ole normaali ajonopeus, ja ottamalla keskusteluun mukaan epärelevantteja teksasilaisia lentokenttäkatuja etc muita kärjistyksiä).
Ne epärelevantit kärjistykset olivat faktoja kyseessä olleesta ympäristöstä, itse sinä aloin vänkäämään Suomalaisista kouluista ja niiden ympäristöistä, vaikka niistä ei ollut kyse. Ei silti, aika typerä tuollainen automaattinen 30 kilsan rajoitus olisi Suomeenkin jos se toteutettasiin niin kuin tuossa ylempänä on esitetty eli kilometrin säteellä kouluista. Omasta ala-asteestani oli esimerkiksi reilusti alle puolen kilometrin päässä valtatiestä, jossa on 80 nopeusrajoitus (ja satasen rajoitus muualla kuin juuri tuossa taajaman kohdalla). Jos siihen laitettaisiin 30 kilsan nopeusrajoitus niin siinä taatusti tapahtuisi enemmän onnettomuuksia, kuin nykyisellään ja tämä siitäkin huolimatta, että yksi koulukaverini jäi siinä ala-asteella koulumatkalla rekan alle ja kuoli.

Ja olihan tuossa ehdotettu että ajaminen kiellettäisiin kokonaan koulujen läheisyydestä, eli valtatie laitettaisiin kokonaan pois käytöstä ja rekat saisivat alkaa kiertämään alueen parin sadan kilometrin päästä (taitaisi aika monta muutakin moottoritietä ml. kehä 3 mennä poikki). Ja ehkä nämä on taas typerä kärjistys ja tuo "aina" tarkoittaa jotain ihan muuta kuin sitä että niin tehtäisiin joka kerta joka paikassa.
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Omasta ala-asteestani oli ainakin reilusti alle puolen kilometrin päässä valtatie, jossa on 80 nopeusrajoitus (tai itseasiassa satasen muualla kuin juuri tuossa taajaman kohdalla). Jos siihen laitettaisiin 30 kilsan nopeusrajoitus niin siinä taatusti tapahtuisi enemmän onnettomuuksia...

MuTuilu on aina mutuilua ja jokaisella meistä on oikeus siihen, mutta itse en ole koskaan nähnyt tilastoa, jossa osoitetaan että onnettomuuksia on tullut enemmän kun nopeusrajoitusta on merkittävästi alennettu.

Sen sijaan jostain luin, että ajonopeuden pudottaminen 40-> 30 km/h vähentää jalankulkijan kuoleman todennäköisyyttä törmäystilanteessa 16:sta kuuteen prosenttiin. Osittain tämän vuoksi olen niin anaali tuon 30km/h suhteen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
MuTuilu on aina mutuilua ja jokaisella meistä on oikeus siihen, mutta itse en ole koskaan nähnyt tilastoa, jossa osoitetaan että onnettomuuksia on tullut enemmän kun nopeusrajoitusta on alennettu.
Satasen vauhdista kolmeenkymppiin vaihtuvia rajoituksia nähdään suhteellisen harvoin että joku muukin on tajunnut niiden järkevyyden.
Sen sijaan jostain luin, että ajonopeuden pudottaminen 40-> 30 km/h vähentää jalankulkijan kuoleman todennäköisyyttä törmäystilanteessa 16:sta kuuteen prosenttiin. Osittain tämän vuoksi olen niin anaali tuon 30km/h suhteen.
Minä tuossa ylempänä ehdotin ratkaisuksi ylityksiä ja alituksia, sillä niissä ei törmäystilanteita tule ollenkaan. Tämä voidaan esittää niinkin että jalkakulkijoiden kuolemisen prosentti putoaa nollaan. Jos ne eivät ole mahdollisia, niin sitten kannatan järjen käyttöä ja tutkimuksia siitä että mitkä ovat vaarallisia kohtia eikä tuollaista summittaista kaikki 40 -> 30 km/h muutoksia.
 

Miguel

Jäsen
Mä esimerkiksi olen niin vittumainen ihminen, että jos vaikkapa paras kaveri tai sukulainen lähtee ajamaan ja on epäilyksiä yli 0,5 promillesta, niin varmasti soitan poliisit perään.

Se ei liene laissa kiellettyä, vaikka turvallisuusriskinä onkin rattijuoppouden kanssa lähes samaa luokkaa. Ehdotan kyllä nukkumaan lähtemisen sijaan, tai tarjoudun itse kuskiksi.

Tässä pettämättömässä logiikassa tiivistyy se jeesustelu, jonka vuoksi tällainen viestiketju on perustettu. Liikenteen vaarantamisen hyväksyttävyys on siis riippuvaista siitä, rikotaanko lakia vai ei. Toki kanssakeskustelijat ovat kirjoittajalle jo huomauttaneet, että myös väsyneenä ajettaessa rikotaan lakia, mutta se on ihan ok koska rattijuopot heti 0,5 promillesta lähtien tuntuvat olevan saatanasta seuraavia paholaisia.

No miten olisi sellainen ehdonalainen että käyt esim. joka päivä ilmoittautumassa jossain, vaikka poliisiasemalla tai vastaavalla? Tuomio se olisi sekin, ja aiheuttaisi varmasti häpeää. Tämmöinen tuomio voisi kestää vaikka sitten hieman pitempääkin. Ja sitten näistä törkeämmistä vaan tiilenpäitä lukemaan.

Ja tässä toinen. Juu, vankeinhoitolaitoksella ei ole resursseja, mutta poliisilla niitä on niin perkeleesti, ettei tiedä mihin kaiken sen ylitsevuotavan runsauden kohdistaisi. Vai olisiko sittenkin viisaampi, että tällaisen mielettömästi työllistävän mallin sijaan keskityttäisiin törkeiden rattijuopumusten kitkemiseen liikenteessä eikä jokaisen pikkutapauksen pikkumaiseen syynäämiseen?

Kun on puhuttu tuosta 0,5 promillesta veteen piirrettynä viivana, niin kyllä se sitä on monessakin määrin. Ensiksikin ihmiset ovat erilaisia reagoimaan pieniin alkoholiannoksiin. Toiseksi, 0,5 promillea alkavassa nousuhumalassa on eri asia kuin sama lukema krapulan jälkipoltoissa (varsinkin jos krapulainen on nukkunut yönsä hyvin). Kolmanneksi, yksittäisen ihmisen reagointi alkoholiannoksiin vaihtelee paljolti tilanteen mukaan. Mulle tuhdin illallisen yhteydessä ei tunnu välttämättä kolmekaan olutta juuri missään, mutta raskaan työpäivän jälkeen saattaa askel horjahtaa jo yhden ison tuopin jälkeen. Itse en auton rattiin hyppää kummassakaan tapauksessa, enkä muutenkaan puolustele kaljoittelevia kuskeja, mutta ripaus suhteellisuudentajua mustavalkoisen tuomitsemisen keskellä on paikallaan. 0,5 promilessa ajelusta kuuluu sakot ja kortin kuivauttaminen, sillä sipuli. Toistuvista rikkeistä tai törkeistä rikkomuksista sitten isompaa rapsua, pidempää ajokieltoa ja mahdollisesti auto viranomaisten haltuun.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ja tässä toinen. Juu, vankeinhoitolaitoksella ei ole resursseja, mutta poliisilla niitä on niin perkeleesti, ettei tiedä mihin kaiken sen ylitsevuotavan runsauden kohdistaisi.

No eipä se nyt hirveästi resursseja vie jos henkilö käy pistämässä nimmarin paperiin kerran päivässä jossain poliisiasemalla/vastaavalla nimismiehen toimistolla. Mutta kuten tuossa jo aiemmin todettiin, niin kun se kortti on jo kerran hyllyllä, niin tästä ilmoittautumisesta saattaa tulla meidän pitkien etäisyyksien maassa suht hankalaa, joten jotain muuta pitäisi keksiä.

Törkeisiin tapauksiin pitäisi todellakin suhtautua paljon ankarammin, mutta olen sitä mieltä että myöskin nämä törkeät tapaukset vähenisivät aivan varmasti jos yleensäkkin alkoholin vaikutuksen alaisena ajamisesta tulisi kunnon seurauksia. 0.5 promillesta kun istuisi muutaman päivän jossain asemalla, niin pistäisi kummasti miettimään että kannattaako kokeilla ensi viikolla uudestaan. Törkeistä tapauksista sitten X10 seuraukset.

Nollatoleranssilla ei voisi ottaa edes sitä yhtä, juuri sitä ensimmäistä joka maistuu niin hyvälle ja jonka jälkeen ei voi vastustaa kiusausta ottaa vielä kerta kiellon päälle jne... Väittäisin että kun korkki pysyisi paremmin kiinni, niin näitä törkeitäkään tapauksiakaan ei pääsisi niin helposti syntymään. Toki siellä on myös se porukka joka ottaa joka tapauksessa, mutta on siellä myös se porukka jolta lähtee homma helposti lapasesta sen ensimmäisen, "sallitun" jälkeen. Ja väittäisin että näitä on aika paljon.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
0,5 promilessa ajelusta kuuluu sakot ja kortin kuivauttaminen, sillä sipuli.

Tähän olisi varmaan pitänyt tarttua jo aiemmin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan eli tyhmänä nyt kysyn, että mitä muuta pahaa(lue ketjun otsikko) siitä sitten saa? Minä en ole kuullut muuta kuin amiskan sällien naureskelua ja vanhempien tosiäijien vähättelyä asiasta.

Onko jotain tunnettua rattijuoppoa(kenties jääkiekkoilijaa?) nyt menty jossain tölvimään vai mikä tässä on pointtina?
 

Miguel

Jäsen
No eipä se nyt hirveästi resursseja vie jos henkilö käy pistämässä nimmarin paperiin kerran päivässä jossain poliisiasemalla/vastaavalla nimismiehen toimistolla. Mutta kuten tuossa jo aiemmin todettiin, niin kun se kortti on jo kerran hyllyllä, niin tästä ilmoittautumisesta saattaa tulla meidän pitkien etäisyyksien maassa suht hankalaa, joten jotain muuta pitäisi keksiä.

Suomessa todettiin tämän vuoden maalis-huhtikuussa yli 7000 rattijuopumusta eli lähes parituhatta per kuukausi. Lisäksi poliisitkin ovat tunnustaneet, että tilastoitujen rattijuopumusten määrä ei kerro paljonkaan rattijuoppojen todellisesta määrästä, kun useimpia ei kuitenkaan saada kiinni.

Kyllä tuo rattijuopumukseen syyllistyneiden kansalaisten "opettaminen" jollain nöyryytysoperaationa toimivalla byrokratialla olisi aivan typerää resurssien tuhlaamista. Kun joudut itse väkivallan- tai vahingonteon uhriksi ja huomaat, kuinka kauan rikostutkinta voi jonon vuoksi kestää, saatat olla eri mieltä tämän paperityön teettämisen tarpeellisuudesta. Edelleen uskallan sanoa, että viisaampi ne resurssit on kohdistaa liikkuvalle poliisille törkeiden rattijuoppojen poimintaan. Tämän vuoksi en kannata myöskään nollatoleranssia: poliisi keskittyisi kitkemään lillukanvarsia, mutta taparötöstelijöiden touhuun rajoitus vaikuttaisi todennäköisesti hyvin vähän, eli törkeiden rattijuopumusten määrä tuskin laskisi ainakaan paljon. Mutta samaan aikaan poliisit olisivat kirjoittamassa tukuttain sakkolappuja 0,2 promillen jne. rikkomuksista.

Onko jotain tunnettua rattijuoppoa(kenties jääkiekkoilijaa?) nyt menty jossain tölvimään vai mikä tässä on pointtina?

Johtavan analyytikon Petteri Sihvosen käry tuli julki viime viikolla: promillen humalassa skootterilla. Skootterilla hän ajoi siksi, koska ajokortti oli päätynyt hyllylle toistuvien ylinopeusrikkeiden vuoksi. Keskustelu taisikin lähteä siitä, kun Sihvosen ylinopeuksia ei paheksuttu, mutta rattijuopumuksen myötä alkoi saarnat paukkua.

Lainaamasi kommenttini ei liittynyt tähän tapaukseen mitenkään. Tarkoitus oli vain sanoa, että vaikka puhuin veteen piirretystä viivasta, niin laki on selvä ja sen rikkomisesta kuuluu tulla asianmukaiset rangaistukset.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Edelleen uskallan sanoa, että viisaampi ne resurssit on kohdistaa liikkuvalle poliisille törkeiden rattijuoppojen poimintaan. Tämän vuoksi en kannata myöskään nollatoleranssia: poliisi keskittyisi kitkemään lillukanvarsia, mutta taparötöstelijöiden touhuun rajoitus vaikuttaisi todennäköisesti hyvin vähän, eli törkeiden rattijuopumusten määrä tuskin laskisi ainakaan paljon. Mutta samaan aikaan poliisit olisivat kirjoittamassa tukuttain sakkolappuja 0,2 promillen jne. rikkomuksista.

Mikä vaiva se on kirjoitella sakkolappuja 0.2 promillesta? Joka tapauksessa jos poliisi pysäyttää tällaisen henkilön niin siinä kuitenkin odotellaan se puoli tuntia ja katsotaan mihin suuntaan viisari alkaa liikahtaa. Kyllä siinä ehtii sakkolapun kirjoittaa jos toisenkin.

Ei se auta vaikka tuolla pörräisi tupla määrä poliiseja ottamassa kiinni näitä taparötöstelijöitä. Suomi on harvaan asuttu maa ja tietä riittää. Ainut keino on kriminalisoida rattijuopumus niin että tuntuu. Pitää olla niin kovat rangaistukset että korkki pysyy kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös