Mielestäni 0,5:n raja mahdollistaa juuri nämä sankarit, jotka pari otettuaan velä uskovat pääsevänsä rajan alle. Samaten aamuisin saatetaan lähteä ajamaan vaikka alkoholia on vielä veressä. Nollatoleranssiin varmasti jossain vaiheessa mennään, mutta sitä odotellessa rajaa voisi laskea puoleen nykyisestä.
Mun mielestä on ihan sama, jos pullo tai kaksi on alla. Nollatoleranssi on äärimmäisen epäkäytännöllinen keino ehkäistä niin rattijuopumusta kuin ylinopeuksiakin. Tällainen täydellinen joustamattomuus ei tule toimimaan muuten kuin poliisilaitoksen lisääntyneinä rekrytointitarpeina.
Nopeuden seuraaminen tulee jatkossa tapahtumaan helposti mikäli kaavaillut ajokilometriverot GPS-päätteineen realisoituvat. Samalla valvotaan myös nopeuksia.
Näin meitä valvotaan, tieliikenteen valvonnan ja (kansallisen?) turvallisuuden varjolla. Paneudutaan ensin pikkuasioihin ja mennään perse edellä puuhun rankaisemalla yhden kaljan juoneita ja 5 km/h ylinopeutta ajavia. Samalla oikeasti onnettomuuksia aiheuttavat tekijät saavat olla entisellään, nuorten liikennevalistus, vanhusten tarkemmat kontrollit ajoluvan suhteen, teiden kunto...
Kaiken maailman hullut tuolla saavat suhailla miten tahtovat ja niin saan tolkun miehenä minäkin, vaikka olisi se pullo veressä. Ollaan sitten rattijuoppoja tai ei, joku voi sitten sanoa "laskee reaktioaikaa blaablaa". Totuus on, että vaikka veressä olisi 0,49 promillea, niin riski ei sen kummempi ole kuin puhelimessa puhuessa. Ja itse en sanotaan nyt vaikka 0,7 promillea puhaltaneesta mitään rattiJUOPPOa saa. Minun veteen piirretty viivani on noilla paikkeilla, lain mukaan se on 0,5 promillessa. Alle promillen kaverit eivät itse asiassa minun kirjoissani saa rattiJUOPPO-merkintää, se on sitten siitä ylöspäin, kun katselen kaveria vähän sillä silmällä että kyytiin ei kannata mennä. Ja itse en ole kärvähtänyt, enkä juuri dagen eftereinäkään tapaa ajella. Se aika on pyhitetty levolle.