Mainos

Ketju jossa keskustellaan että miksi ylinopeus on ihan jees, mutta rattijuoppous paha

• 14 793
  • 149

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Suomessahan kontrolli rattijuopumuksesta on aivan käsittämättömän tiukkaa. Ulkomailla (omaa kokemusta lähi Itä-Euroopasta, Välimeren maista ja kavereilla mm. Jenkeistä) hommahan on todella paljon löysempää. Näissä maissa on ihan normaalia, että käydään muutamalla baarissa, tai yökerhossa eikä kukaan pidä mitenkään omituisena, jos ajellaan muutaman (4-6) tuopin jälkeen autolla himaan. Esim. Kreikassa poliisi ei kontrolloi liikennettä ja humalassa ajamista ollenkaan. Jenkeissä taas (ainakin Teksasissa ja Floridassa) poliisin ratsatessa teetetään viivalla kävelytesti ja jos homma sujuu, niin ei kuin turvallista matkaa. Itse olen sitä mieltä, että jos viivalla pystyy kävelemään, niin on tarpeeksi selvä ajamaan autollakin. Eli kukkahattutätien 0-toleranssille huutia ja maalaisjärkeä Suomeenkin!
Vaikka en tästä lopputulemasta samaa mieltä olekaan, niin samanlaiset kokemukset olivat mielessä minullakin kun tätä ketjua avasin. Varsinkin kulttuuriero Teksasiin on valtava. Siellä kun parin oluen jälkeen ajaminen on ihan jees (ja pakkohan sen on ollakin, kun joukkoliikennettä ei yksinkertaisesti ole), mutta auta armias jos ajat koulun tai päiväkodin lähellä 5 mailia ylinopeutta. Olen täysin pedofiiliin rinnastettava aivoton tappaja-apina jonka pallit pitäisi murskata ja ruumis heittää susille, eikä toimintaasi voi puoluestella millään argumenteillä, siis vähän kuin rattijuoppo Suomessa. Koulujen lähellä on siellä joku ihan uskomaton 15 tai 20 mailin nopeusrajoitus, vilkkuvalo varoittamassa sekä lähes poikkeuksetta poliisi manuaalisesti valvomassa ettei sitä rajoitusta kukaan oikeasti riko (nollatoleranssilla tottakai).

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Siis että minä en saisi ottaa sitä yhtä olutta, koska jos kaikilla ihmisillä on oikeus ottaa yksi, niin naapurin Pertsalla hirttää kiinni ja sitten hän kymmenen tuopin jälkeen lähtee ajamaan kotiin.

Itse olen kyllä valmis olemaan ottamatta yhtäkään olutta jos se mahdollisesti estää tätä Pertsaa ajamasta esimerkiksi oman lapsen yli. Pikaruokaloissa käymällä ei voi vaikuttaa hirveästi toisen ihmisten terveyteen, mutta rattijuoppo voi ajaa kenen yli vaan. Kuvaavaa rattijuoppouden yleisyydestä tässä maassa kertoo kun Kärppä-fanikatsomo huusi lauantaina Japa Levoselle: Rattijuoppo!

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos haluaa itse todeta kuinka "pienessä kännissä jopa reaktiot paranevat", kannattaa hankkia kotiin rattiohjaimella varustettu ralli-/formulapeli (tarpeeksi vaativa & realistinen).
Tätä voi sitten jatkaa sellaisena pitkittäisluonteisena tutkimuksena, sillä tutkimusten mukaan ihmiset jotka ovat usein humalassa oppivat toimimaan paremmin humalassa, eli heidän motoriset kykynsä ovat ylivertaisest harvemmin juovaan henkilöön verrattuna jolla on yhtä paljon alkoholia veressä. Harjoitus tekee mestarin.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuvaavaa rattijuoppouden yleisyydestä tässä maassa kertoo kun Kärppä-fanikatsomo huusi lauantaina Japa Levoselle: Rattijuoppo!
Ei se mitään kuvaa rattijuoppojen yleisyydestä.Se kuvaa vain Kärppien-fanikatsomon typeryydestä, että pitää henkilökohtaisuuksiin mennä.

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Mielestäni 0,5:n raja mahdollistaa juuri nämä sankarit, jotka pari otettuaan velä uskovat pääsevänsä rajan alle. Samaten aamuisin saatetaan lähteä ajamaan vaikka alkoholia on vielä veressä. Nollatoleranssiin varmasti jossain vaiheessa mennään, mutta sitä odotellessa rajaa voisi laskea puoleen nykyisestä.

Mun mielestä on ihan sama, jos pullo tai kaksi on alla. Nollatoleranssi on äärimmäisen epäkäytännöllinen keino ehkäistä niin rattijuopumusta kuin ylinopeuksiakin. Tällainen täydellinen joustamattomuus ei tule toimimaan muuten kuin poliisilaitoksen lisääntyneinä rekrytointitarpeina.

Nopeuden seuraaminen tulee jatkossa tapahtumaan helposti mikäli kaavaillut ajokilometriverot GPS-päätteineen realisoituvat. Samalla valvotaan myös nopeuksia.

Näin meitä valvotaan, tieliikenteen valvonnan ja (kansallisen?) turvallisuuden varjolla. Paneudutaan ensin pikkuasioihin ja mennään perse edellä puuhun rankaisemalla yhden kaljan juoneita ja 5 km/h ylinopeutta ajavia. Samalla oikeasti onnettomuuksia aiheuttavat tekijät saavat olla entisellään, nuorten liikennevalistus, vanhusten tarkemmat kontrollit ajoluvan suhteen, teiden kunto...

Kaiken maailman hullut tuolla saavat suhailla miten tahtovat ja niin saan tolkun miehenä minäkin, vaikka olisi se pullo veressä. Ollaan sitten rattijuoppoja tai ei, joku voi sitten sanoa "laskee reaktioaikaa blaablaa". Totuus on, että vaikka veressä olisi 0,49 promillea, niin riski ei sen kummempi ole kuin puhelimessa puhuessa. Ja itse en sanotaan nyt vaikka 0,7 promillea puhaltaneesta mitään rattiJUOPPOa saa. Minun veteen piirretty viivani on noilla paikkeilla, lain mukaan se on 0,5 promillessa. Alle promillen kaverit eivät itse asiassa minun kirjoissani saa rattiJUOPPO-merkintää, se on sitten siitä ylöspäin, kun katselen kaveria vähän sillä silmällä että kyytiin ei kannata mennä. Ja itse en ole kärvähtänyt, enkä juuri dagen eftereinäkään tapaa ajella. Se aika on pyhitetty levolle.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse olen kyllä valmis olemaan ottamatta yhtäkään olutta jos se mahdollisesti estää tätä Pertsaa ajamasta esimerkiksi oman lapsen yli. Pikaruokaloissa käymällä ei voi vaikuttaa hirveästi toisen ihmisten terveyteen, mutta rattijuoppo voi ajaa kenen yli vaan. Kuvaavaa rattijuoppouden yleisyydestä tässä maassa kertoo kun Kärppä-fanikatsomo huusi lauantaina Japa Levoselle: Rattijuoppo!

Nyt pitää oikein miettiä... Joo, kyllä minäkin voisin kuitenkin jättää sen yhden oluen ottamatta, jos se estäisi naapurin Pertsaa ajamasta oman lapseni yli...

Ruvetaanko kimpassa ajamaan 30km/h alinopeuksilla, jos saataisiin se naapurin eläkeläispirkkokin talkoisiin. Ja täten estettyä se ettei hän koskaan aja oman lapseni yli tuossa lähikadun suojatiellä. Sillehän ei sitten mahda mitään, jos hän joskus samaan aikaan puhdistaa silmälasejaan ja ajaa yli. Tai vaikka jos vaikka suonta rupeaa vetämään. Sitten voidaan vain sanoa, ettei talkoot ihan onnistuneet, vaikka omalta osaltaan parannettiinkin maailmaa ajamalla moottoritietä pari kymmentä hitaammalla vauhdilla.

Kaveripiiriini ei muuten kuulu yhtään rattijuoppoa, enkä itseasiassa edes tiedä, että kukaan tuttuni on joskus kärähtänyt. Tosin kun bb-extraa katselin ja päivittelin sitä homojen määrää, niin emäntäni totesi, että mistäs tiedät vaikka joku kaveri on piilohomo (yleisempää nykyään). Ehkä sitten ovat sekä piilohomoja, että piilorattijuoppoja jos se kerta on niin yleistä. Kaverini siis.

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ruvetaanko kimpassa ajamaan 30km/h alinopeuksilla, jos saataisiin se naapurin eläkeläispirkkokin talkoisiin. Ja täten estettyä se ettei hän koskaan aja oman lapseni yli tuossa lähikadun suojatiellä. Sillehän ei sitten mahda mitään, jos hän joskus samaan aikaan puhdistaa silmälasejaan ja ajaa yli. Tai vaikka jos vaikka suonta rupeaa vetämään. Sitten voidaan vain sanoa, ettei talkoot ihan onnistuneet, vaikka omalta osaltaan parannettiinkin maailmaa ajamalla moottoritietä pari kymmentä hitaammalla vauhdilla.

No onhan se totta että nämä eläkeläiset ovat kaahaavan nuorison ohella myös iso ongelma, johon pitäisi myös jotenkin puuttua. Mutta onko mielestäsi parempi että siellä liikenteessä on:

A) Eläkeläispirkko + Vittumarko Toyotalla

B) Eläkeläispirkko + Vittumarko Toyotalla + Pertsa 10 oluen jälkeen

Kumpi tilanne parempi?

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei se mitään kuvaa rattijuoppojen yleisyydestä.

Kyllä näitä rattijuoppoja Suomessa vaan on ihan vitusti. Päivittäin saa lehdestä lukea näistä runkkareista, jotka on edellisenä päivänä vetäneet parin promillen kännissä autoillaan ja meno tuntuu vaan pahenevan, kun työttömillä on aikaa vetää viinaa.

Toisaalta tämä rattijuoppous ei ole edes minkään, schollia lainaten, retalejengin juttu vaan näitä runkkareita tuntuu löytyvän vähän joka paikasta varallisuuteen ja koulutukseen katsomatta.

Tuosta nyt voi katsastaa tunnetuimpia rattijuoppoja, lisääkin on varmasti ehtinyt tulemaan edellisen päivityksen jälkeen.

Ja Yuppille tiedoksi - taksi on keksitty.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No onhan se totta että nämä eläkeläiset ovat kaahaavan nuorison ohella myös iso ongelma, johon pitäisi myös jotenkin puuttua. Mutta onko mielestäsi parempi että siellä liikenteessä on:

A) Eläkeläispirkko + Vittumarko Toyotalla

B) Eläkeläispirkko + Vittumarko Toyotalla + Pertsa 10 oluen jälkeen

Kumpi tilanne parempi?

No vaihtoehto A olisi tietenkin parempi, mutta veikkaan että se Pertsa punkee väkisin myös tuohon vaihtoehtoon A, oli sitten nollatoleranssi alkoholin suhteen käytössä tai ei. Vai uskotko ihan tosissasi, että sellainen sälli, joka menee autolla peliin ja jolla hirttää kiinni (ottaakin 3-5 tuoppia tai enemmän) ja ajaa kotiin, siirtyy hallilla kahviin, vain ja ainoastaan sen takia, että alkoholin suhteen liikenteessä on nollatoleranssi?

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Minun puolestani sen rajan saisi podottaa 0%, ei ole mikään pakko ottaa sitä yhtä ja lähteä ajamaan, tai lähteä kostean illan jälkeen aamusta liikkeelle. Ja jos on, niin bussit ja taksit kulkee. Ei muuta kun kovennetaan rajoja, yli promillen ensimmäisestä rattijuoppoudesta kortti pois lopullisesti, alle promillen puhalluksesta kortti vaikka pariksi vuodeksi kuivumaan ja toisesta lopullisesti pois. Eiköhän tuo hiukan pistäisi miettimään. Ja auto tietty valtiolle.
Ylinopeuksissa vaikkapa yli viiden kilsan ylityksistä kortti pois kuukausi per kilsa, esim: 15km ylinopeutta, kortti pois 10kk. Toisesta ylinopeudesta sitten 2kk per kilsa.
Ja jonkun kuoleman aiheuttamisesta rattijuopumuksella tai ylinopeudella sama tuomio kuin taposta ja kortti pois lopullisesti.

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ja Yuppille tiedoksi - taksi on keksitty.

Älä, itekkin tykkään kulkea.

Mjoo, taidankin ensi kerralla mennä taksilla, kun käyn Lukon peliä väijymässä ja otan yhdenpari. Ei taida edes 150 ekeä maksaa.

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
No vaihtoehto A olisi tietenkin parempi, mutta veikkaan että se Pertsa punkee väkisin myös tuohon vaihtoehtoon A, oli sitten nollatoleranssi alkoholin suhteen käytössä tai ei. Vai uskotko ihan tosissasi, että sellainen sälli, joka menee autolla peliin ja jolla hirttää kiinni (ottaakin 3-5 tuoppia tai enemmän) ja ajaa kotiin, siirtyy hallilla kahviin, vain ja ainoastaan sen takia, että alkoholin suhteen liikenteessä on nollatoleranssi?

Toki on henkilöitä jotka ottaisivat jokatapauksessa, mutta on myös henkilöitä joilla sen yhden "sallitun" jälkeen lähtee mopo käsistä. Ja näitä on paljon! Sellaisten henkilöiden ei pitäisi saada alkoholia kielenpäälle pisaraakaan jos ollaan autolla liikenteessä.

Näiden takia tämä nollatoleranssi olisi hyvä. Kyllä sen muutaman oluen ehtii juoda sitten illemmalla kotonakin.

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minun puolestani sen rajan saisi podottaa 0%, ei ole mikään pakko ottaa sitä yhtä ja lähteä ajamaan, tai lähteä kostean illan jälkeen aamusta liikkeelle. Ja jos on, niin bussit ja taksit kulkee. Ei muuta kun kovennetaan rajoja, yli promillen ensimmäisestä rattijuoppoudesta kortti pois lopullisesti, alle promillen puhalluksesta kortti vaikka pariksi vuodeksi kuivumaan ja toisesta lopullisesti pois. Eiköhän tuo hiukan pistäisi miettimään. Ja auto tietty valtiolle.
Ylinopeuksissa vaikkapa yli viiden kilsan ylityksistä kortti pois kuukausi per kilsa, esim: 15km ylinopeutta, kortti pois 10kk. Toisesta ylinopeudesta sitten 2kk per kilsa.
Ja jonkun kuoleman aiheuttamisesta rattijuopumuksella tai ylinopeudella sama tuomio kuin taposta ja kortti pois lopullisesti.

Laitetaas vielä esim. karkkipaperien heittelystä ym. roskaamisesta 500 € sakko niin loppuu semmoinenkin pahanteko. Maksamattomista laskuista välitön ulosotto niin oppivat perhana, kun lähtee tietsikka Jatkoaikoineen kävelemään. TV-maksujen pakoilijoilta kaikki viestintälaitteet saman tien takavarikkoon, kun kiinni jäävät. Tappelusta ja muusta em. kurittomuudesta voisi laittaa vaikka puoli vuotta linnaa. Polkupyörää ilman kypärää ajavilta/kävelytiellä ajavilta munamankeli pois ja vaikka 3 kuukautta ehdollista. Ja liikenneonnettomuudessa aina syypäältä kulkuneuvo pois, reilut sakot ja linnaa. Oli sitten ylinopeutta tai promilleja tai ei. Jos tulee uhreja niin vaatteet päältä ja kuritushuoneeseen.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mjoo, taidankin ensi kerralla mennä taksilla, kun käyn Lukon peliä väijymässä ja otan yhdenpari. Ei taida edes 150 ekeä maksaa.

Elämä on.

Ymmärrän kyllä tilanteesi mutta vaikka Lukko onkin perseestä, niin sinulla ei kuitenkaan ole oikeutta vaarantaa muiden ihmisten elämää/terveyttä sen takia, että sinä et pysty katsomaan Lukon pelejä selvinpäin edes silloin, kun olet omalla autolla liikenteessä.

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Laitetaas vielä esim. karkkipaperien heittelystä ym. roskaamisesta 500 € sakko niin loppuu semmoinenkin pahanteko. Maksamattomista laskuista välitön ulosotto niin oppivat perhana, kun lähtee tietsikka Jatkoaikoineen kävelemään. TV-maksujen pakoilijoilta kaikki viestintälaitteet saman tien takavarikkoon, kun kiinni jäävät. Tappelusta ja muusta em. kurittomuudesta voisi laittaa vaikka puoli vuotta linnaa. Polkupyörää ilman kypärää ajavilta/kävelytiellä ajavilta munamankeli pois ja vaikka 3 kuukautta ehdollista. Ja liikenneonnettomuudessa aina syypäältä kulkuneuvo pois, reilut sakot ja linnaa. Oli sitten ylinopeutta tai promilleja tai ei. Jos tulee uhreja niin vaatteet päältä ja kuritushuoneeseen.

Ei ollenkaan huono ehdotus, se on ihan itsestä kiinni miten täällä elää, kykeneekö noudattamaan sääntöjä tai ei.
Jos ei pysty esimerkiksi selvin päin ajamaan, niin mun puolesta voi mennä saunan taakse. Mä esimerkiksi olen niin vittumainen ihminen, että jos vaikkapa paras kaveri tai sukulainen lähtee ajamaan ja on epäilyksiä yli 0,5 promillesta, niin varmasti soitan poliisit perään.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mä esimerkiksi olen niin vittumainen ihminen, että jos vaikkapa paras kaveri tai sukulainen lähtee ajamaan ja on epäilyksiä yli 0,5 promillesta, niin varmasti soitan poliisit perään.

Kai soitat poliisille myös jos vaikkapa paras kaveri tai sukulainen lähtee ajamaan väsyneenä?

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kai soitat poliisille myös jos vaikkapa paras kaveri tai sukulainen lähtee ajamaan väsyneenä?

Se ei liene laissa kiellettyä, vaikka turvallisuusriskinä onkin rattijuoppouden kanssa lähes samaa luokkaa. Ehdotan kyllä nukkumaan lähtemisen sijaan, tai tarjoudun itse kuskiksi.
Mikä siinä on niin hienoa, jos ajaa humalassa? Vai onko se vaan sitä, että "mä olen niin kova jätkä, ettei pari kaljaa tunnu missään, enkä aiheuta muille riskiä, eikä mulle mitään satu" uskomusta..?

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elämä on.

Ymmärrän kyllä tilanteesi mutta vaikka Lukko onkin perseestä, niin sinulla ei kuitenkaan ole oikeutta vaarantaa muiden ihmisten elämää/terveyttä sen takia, että sinä et pysty katsomaan Lukon pelejä selvinpäin edes silloin, kun olet omalla autolla liikenteessä.

Meinaat, että jos ottaa yhden, niin on kännissä? Minäpä väitän, että kun otat Buranan, niin olet lääkepöllyissä. Täysin järjetön ajatus, että yhden kaljan jälkeen olen vaaraksi ja tapan kaikki juovuspäissäni autolla. Järjetön ajatus, mutta omasipa on.

offtopic... Kuinkahan ihmiset ovat ylipäätään selviytyneet vaikka 80-luvulla, kun ei ollut joutsen-merkkejä eikä kamerapönttöjä ja tupakoidakin sai missä vaan? Nyt maailma on niin kamala paikka, että henki lähtee joka nurkan takana, vaikka nollatoleransseja lätkitään asiaan sun toiseen ja ihmisten viikon jännittävin hetki on kuka tippuu tämän viikon BB:ssa...

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Se ei liene laissa kiellettyä, vaikka turvallisuusriskinä onkin rattijuoppouden kanssa lähes samaa luokkaa. Ehdotan kyllä nukkumaan lähtemisen sijaan, tai tarjoudun itse kuskiksi.

Epäilinkin että et ole laista tietoinen.
Lue vaikkapa Tieliikennelaki ensin läpi ja katsotaan vastaatko uudelleen samoin?

Tokihan todistit juuri todeksi sen, että Suomessa rattijuopumus on se kaikken pahin liikennerikkomus mitä kukaan voi tehdä.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Mun mielestä on ihan sama, jos pullo tai kaksi on alla.
... Ja itse en sanotaan nyt vaikka 0,7 promillea puhaltaneesta mitään rattiJUOPPOa saa. Minun veteen piirretty viivani on noilla paikkeilla, lain mukaan se on 0,5 promillessa.

Kyllähän tässä taas on yksi peruste nollatoleranssin puolesta. Jotkut eivät valitettavasti vain ymmärrä asian vakavuutta, ja eivät piittaa pätkääkään omasta tai muiden hengestä. Joku Lukon pelin näkeminen kännissä on ymmärrettävästi tietenkin tärkeää, mutta että sitten vielä pitäisi ajaa itse takaisin.

Sellaisilta, joiden mielestä on ihan ok ajaa kaljaa kitattuaan saati reilussa humalassa, voi surutta peruuttaa ajo-oikeuden iäksi. Ja ajoneuvo valtiolle.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Koulujen lähellä on siellä joku ihan uskomaton 15 tai 20 mailin nopeusrajoitus, vilkkuvalo varoittamassa sekä lähes poikkeuksetta poliisi manuaalisesti valvomassa ettei sitä rajoitusta kukaan oikeasti riko (nollatoleranssilla tottakai).

Minun mielestäni on hieno systeemi - lasten turvallisuus on hieno asia. Minun mielestä Suomessakin pitäisi olla 30-40 km/h rajoitukset koulujen lähistöllä ja lisäksi vielä hidastustöyssyt. Lapset ovat kuitenkin niin arvaamattomia joskus, että on hyvä että koulujen luona ajetaan varovasti.

Vai mikä ongelma tässä on?

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Meinaat, että jos ottaa yhden, niin on kännissä?

Sinun "yhdenpari"-heittoon nyt ei voi oikein kantaa ottaa, mutta meinaan että lain määrittelemän 0,5 promillerajan yli puhaltaminen on rattijuoppoutta ja muista ihmisistä piittaamattomien kusipäitten hommaa.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Meinaat, että jos ottaa yhden, niin on kännissä? Minäpä väitän, että kun otat Buranan, niin olet lääkepöllyissä. Täysin järjetön ajatus, että yhden kaljan jälkeen olen vaaraksi ja tapan kaikki juovuspäissäni autolla. Järjetön ajatus, mutta omasipa on.

Et ole kännissä mutta jos joudut puhallustestiin niin taitaapi tilanne olla sellainen jos viisari värähtää, poliisisetä kehottaa odottamaan ½-tuntia ja sen jälkeen puhallutetaan uudelleen. Näin ainakin tiedän muutamassa tapauksessa käyneen.

En olisi välttämättä ryhtymässä laskemaan ainakaan vielä promillerajaa 0,5:stä vaan ennemminkin kiristämään rangaistuksia. Kortti kuivumaan riittävän pitkäksi aikaan, toistuvasta rikkeestä auto valtiolle, toistuvista rikkeistä joko ehdollinen tai ehdoton tuomio - riittävän monta rikettä niin ehdottomasti ehdoton. Jos henkilö A luovuttaa pähtyneelle kaverilleen B:lle auton ja henkilö B jää kiinni niin todella tuntuvat sakot myös A:lle. Jokaiselle on tehtävä selväksi se, että rattijuoppus on tuomittavaa ja että siitä seuraa todella ankarat rangaistukset.

Voin elää väärässä ymmärryksessä mutta edelleen kun tuntuu siltä, että alkoholi on "lieventävä" asianhaara vaikka sen pitäisi olla "raskauttava". Minusta ei ole mitään ylpeilemisen aihetta siinä, että ajelee kännissä, minusta kännissä ajavia ei pidä paapoa - kuten ei tolkutonta ylinopeuttakaan ajavia. Eikä tietenkään huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena ajavia pidä paapoa tms.

vlad.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy