Katos vaan, nyt vasta huomasin tämän ketjun. Ja koska otin osaa tämän aiheen puimiseen tuossa Sihvos-ketjussa, niin sanottakoon nyt vielä mielipiteeni myös tänne.
Ensiksi suhtautuminen rattijuoppoihin: Jotenkin ymmärrän sellaiset rattijuopot (enkä julista alimpaan helvettiin), jotka omasta mielestään freshin oloisena puhaltavat LA-aamuna klo 11 0,55. Mutta siitä kun ruvetaan lukemia kasvattamaan, ja mennään kärähtämisajankohdassa lähemmäksi bileiltaa niin oma tuomio kasvaa aika nopeasti. Kaikkein alimpaan kastiin asetan ne rattijuopot, jotka eivät ole oppineet kerrasta, ja sitten myös ne kaupunkiympäristössä pe/la-iltana kruisailevat kusipäät, jotka käyvät välillä baarissa ottamassa huikkaa, ja sen jälkeen esittelevät Tommi Mäkis-taitojaan kylillä. Silloin yleensä kolisee, ja jälki on rumaa. Joku maajussi, keskellä ei mitään, ei välttämättä saa yhtä kovaa tuomiota minulta, jos ajaa 1,5 promillen kännissä kotiin tiellä, jossa suurimpana ruuhka-aikanakaan ei aja kuin 10 autoa per päivä.
Itse en ole koskaan ajanut kännissä. Pari kertaa olen auton ratissa ollut sellaisessa tilanteessa, etten välttämättä olisi halunnut puhaltaa. Toisella kerralla ajoin kaverin juhlista kotiin joskus neljän aikaan yöllä, kun päätinkin klo 21 lopettaa juomisen ja ynnäilin että olen ajokunnossa aamuyöstä. Silloin ajelin todella lainkuuliaisesti nopeusrajoitusten mukaan ja muutenkin liikennesääntöjä noudattaen. Jos poliisit olisivat pysäyttäneet, ja jos olisin puhaltanut 0.52, niin minut olisi leimattu varmasti rattijuopoksi. Tosin itse olisin ollut kyllä enemmän sitä mieltä, että olisi ollut paskaa tuuria.
Entä sitten nopeusrajoitukset. En pidä suurenakaan rikkeenä edes 20-30 km/h:n ylitystä jos kyseessä on esim. hiljainen moottoritie. Voin sanoa, että 15,5 vuoden aikana, mitä minulla on ollut ajokortti, olen ajanut ylinopeutta ehkä noin yli puolet ajokilometreistäni. Ja noin viiden vuoden ajan mitä ajoin aikoinaan 150km:n päivittäistä työmatkaa rikoin nopeusrajoituksia noin 99% ajokilometreistä. Elämäni aikana olen saanut sakot kerran, ja sekin oli vähän huolimattomuutta, kun en huomannut takana peesaavaa poliisiautoa (olin puhelimessa). Hyvää tuuria? Tai sitten sitä, että liikkuvakin poliisi + siiviliautot käyttävät järkeä tuolla liikenteessä.
Tuo entinen työmatkani oli 90% moottoritietä. Töihin ajoin illalla ja kotiin aamuviideltä, ja varsinkin syksyllä, kun oli +10 ja talvirajoitukset, saatoin ajaa hyvinkin 130km/h satasen aluella. Kesällä vauhtia oli 140-150km. Aika rikollinen, kun kerrankin koko 75 kilometrin matkalla ohitin alle 10 autoa. Samoin tuo Sihvos-ketjussa mainitsema 130-tie on todella mystinen juttu. Aikoinaan kun siellä oli miljoona autoa, siellä sai ajaa laillisesti 100km/h, ja nyt kun väki on moottoritiellä, nopeusrajoitus on 80km/h. Olenko suurikin rikollinen jos ajan 100km/h tyhjällä tiellä?
Toki tuomitsen nämä taajamassa räppääjät, mutta näissäkin (niinkuin rattijuopumustapauksissa) pitää vähän miettiä kysymyksiä milloin? ja miten?. Omaan työmatkaani kuului aikaisemmin pari kilometriä taajamarajoituksia (40km/h). Puoli viiden - viiden aikaan aamulla ajaelin sen läpi 50-70 km/h. Ei näkynyt lapsia koulureput selässä liikenteessä...
Kaikki ylläoleva ihan vain kommenttina otsikkoon. Ei näitä pysy katsomaan mustavalkoisesti. Sihvosen tapauksessa tuomitsin rattijuopumuksen, koska se oli mitä ilmeisemmin tapahtunut taajama-alueella, ja vaikkakin skootterilla, niin silläkin voi saada paljon vahinkoa aikaan. Tuo 139 kmh:n nopeus taas ei niin kovalta rikkeeltä tunnu, varsinkin kun tietää että HML:n läpikulkevalla motarilla on rajoituksena 100km/h. Tietysti tuo ylinopeus kasvaa silmissäni rikkenä suuremmaksi, jo se on tehty Turkuun tai Lahteen vievillä tiellä (ei moottoritie), ohitellen muita ajoneuvoja.