Mainos

Ketju jossa keskustellaan että miksi ylinopeus on ihan jees, mutta rattijuoppous paha

  • 14 789
  • 149

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Kyllähän tässä taas on yksi peruste nollatoleranssin puolesta. Jotkut eivät valitettavasti vain ymmärrä asian vakavuutta, ja eivät piittaa pätkääkään omasta tai muiden hengestä. Joku Lukon pelin näkeminen kännissä on ymmärrettävästi tietenkin tärkeää, mutta että sitten vielä pitäisi ajaa itse takaisin.

Ramchester kirjoitti:
Sinun "yhdenpari"-heittoon nyt ei voi oikein kantaa ottaa, mutta meinaan että lain määrittelemän 0,5 promillerajan yli puhaltaminen on rattijuoppoutta ja muista ihmisistä piittaamattomien kusipäitten hommaa.

Ymmärrän kyllä tilanteesi mutta vaikka Lukko onkin perseestä, niin sinulla ei kuitenkaan ole oikeutta vaarantaa muiden ihmisten elämää/terveyttä sen takia, että sinä et pysty katsomaan Lukon pelejä selvinpäin edes silloin, kun olet omalla autolla liikenteessä.

Aika kovaa syytöstä tulee, ottaen huomioon, että vielä itse tähdensin etten pöhnässä ajele. Tämä taas todistaa, kuinka nämä nollatoleranssikiihkoilijat silmät kiiluen heittelevät syytöksiä ilmaan, ihan vaikka ilman syytä. Eräänlaista nykyajan noitavainoa, siis.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Et ole kännissä mutta jos joudut puhallustestiin niin taitaapi tilanne olla sellainen jos viisari värähtää, poliisisetä kehottaa odottamaan ½-tuntia ja sen jälkeen puhallutetaan uudelleen. Näin ainakin tiedän muutamassa tapauksessa käyneen.

Totta, tämä taitaa olla käytäntö, jos huidellaan likempänä puolta promillea. Itselläni on pari kertaa ollut likempänä nollaa ja poliisisetä on toivottanut vain turvallista matkaa.

En olisi välttämättä ryhtymässä laskemaan ainakaan vielä promillerajaa 0,5:stä vaan ennemminkin kiristämään rangaistuksia. Kortti kuivumaan riittävän pitkäksi aikaan, toistuvasta rikkeestä auto valtiolle, toistuvista rikkeistä joko ehdollinen tai ehdoton tuomio - riittävän monta rikettä niin ehdottomasti ehdoton.

Juurikin näin. En olisi välttämättä kiristämässä lievästä rattijuopumuksesta tulevia sanktioita, mutta törkeissä tapauksissa rangaistusasteikkoa voitaisiin koventaa mielestäni reilusti. Toistuvat tapaukset sitten asia erikseen.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika kovaa syytöstä tulee, ottaen huomioon, että vielä itse tähdensin etten pöhnässä ajele. Tämä taas todistaa, kuinka nämä nollatoleranssikiihkoilijat silmät kiiluen heittelevät syytöksiä ilmaan, ihan vaikka ilman syytä. Eräänlaista nykyajan noitavainoa, siis.

Höpöhöpö. Nyt ei vaan oltukaan amiskan tupakkipaikalla, jossa rattijuoppoja ja rattijuoppouden puolustelijoita pidetään kovina jätkinä.

Kerro nyt meille mitä mieltä sinä nyt oikeasti olet rattijuopoista, jotka puhaltava 0,5-0,7 promillea ja mitä tuo "yhdenpari" tarkoittaa suomeksi. Kun minä lähden "parille", niin minä jätän auton kotiin.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Höpöhöpö. Nyt ei vaan oltukaan amiskan tupakkipaikalla, jossa rattijuoppoja ja rattijuoppouden puolustelijoita pidetään kovina jätkinä.

Jaajaa, whatever.

Kerro nyt meille mitä mieltä sinä nyt oikeasti olet rattijuopoista, jotka puhaltava 0,5-0,7 promillea ja mitä tuo "yhdenpari" tarkoittaa suomeksi. Kun minä lähden "parille", niin minä jätän auton kotiin.

En pidä kummoisenakaan rikoksena. Jos Masa käryää 0,65 promillesta, niin en ole valmis käyttämään hänestä nimitystä "rattijuoppo", joka on melkoisen leimaavaa. Jos Masa toistaa tempun pari-kolme kertaa, niin sitten asia on eri. "Yhdenpari" on sama kuin yksi (1) tai kaksi (2). Sinä jätät auton kotiin, moni muu ei jätä. Toki itsekin olen mieluummin kyydissä kuin kyyditsijänä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Se ei liene laissa kiellettyä, vaikka turvallisuusriskinä onkin rattijuoppouden kanssa lähes samaa luokkaa. Ehdotan kyllä nukkumaan lähtemisen sijaan, tai tarjoudun itse kuskiksi.
Mikä siinä on niin hienoa, jos ajaa humalassa? Vai onko se vaan sitä, että "mä olen niin kova jätkä, ettei pari kaljaa tunnu missään, enkä aiheuta muille riskiä, eikä mulle mitään satu" uskomusta..?

Väsyneenä ajaminen on laissa kiellettyä siinä missä yli 0,5 promillen humalassa ajaminen. Toista pykälää olen rikonnut useasti (kymmeniä jollei satoja kertoja), mm. kerran 32 tunnin yhtäjaksoisen työrupeaman jälkeen, toista en koskaan. Ehkä noin 5-10 kertaa olen 15 vuoden aikana ajanut arviolta 0-0.5 välimaastossa, siis niin että viisari olisi heilahtanut. Tuskin kuitenkaan koskaan yli 0.5.

Jos joskus krapulapäissäni minulle kävisi "Nikulat" (mitä ei käy), niin olisiko tuo yksi lipsahdus vakavampi, kuin nuo useat väsyneenä ajamiset yhteensä. Ja jokainen voi ihan itse kokeilla miltä tuntuu ajaa klo 5 aamulla suoraa moottoritietä 32 tunnin työrupeaman jälkeen (noin 40 tuntia putkeen hereilläoloa).

Ja itse uskon että OLEN NIIN KOVA JÄTKÄ, ettei yksi kalja 1-erätauolla (klo 19.00) aiheuta turvallisuusriskiä, kun matsin jälkeen klo 21.00 ajelen kotiin. Tosin tätäkään en ole tehnyt elämäni aikana kuin kolme-neljä kertaa, mutta mikään ei estä minua tekemästä näin viidennen kerran = ei MITÄÄN turvallisuusriskiä.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ja itse uskon että OLEN NIIN KOVA JÄTKÄ, ettei yksi kalja 1-erätauolla (klo 19.00) aiheuta turvallisuusriskiä, kun matsin jälkeen klo 21.00 ajelen kotiin.

En epäile etteikö se sinulta onnistuisi. Mutta onnistuuko se niiltä tuhansilta muilta "kovilta jätkiltä"? Jos lähdetään näitä onnettomuustilastoja purkamaan niin siellä on todella paljon myös näitä pikkumaistissa ajajia. Jo se 0.2 promillea saattaa saada jonkun ottamaan typeriä riskejä. Samalla se 0.2 promillea hidastaa myös jonkun verran reaktioita.

Riskinotto + Normaalia hitaammat reaktiot = Huono yhtälö
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Ja itse uskon että OLEN NIIN KOVA JÄTKÄ, ettei yksi kalja 1-erätauolla (klo 19.00) aiheuta turvallisuusriskiä, kun matsin jälkeen klo 21.00 ajelen kotiin. Tosin tätäkään en ole tehnyt elämäni aikana kuin kolme-neljä kertaa, mutta mikään ei estä minua tekemästä näin viidennen kerran = ei MITÄÄN turvallisuusriskiä.

Ei tuolla tavalla otettuna yksi kalja ainakaan täyteen mahaan saa välttämättä isolla miehelle viisaria värähtämään ollenkaan kaksi tuntia nauttimisesta. Se on kuitenkin aika yksilöllistä missä vaiheessa värähtää. Mutta jos värähtää, niin parempi olla ajamatta. Eli jos tuntee jotain vaikutusta, niin tilaa taksin.

Kokonaan toinen juttu on sitten nämä joiden mielestä yli 0.5 ei ole oikeastaan mitään. Eihän se mitään ole jos on rapajuoppo, joka on totuttanut kroppansa tasaiseen alkoholikylpyyn. Mutta tavallisilla ihmisillä se vaikuttaa jo huomattavasti toimintakykyyn.

Kyllä meillä on tällähetkellä liian lievät rangaistukset, kun ihmiset eivät ymmärrä edes niiden pelossa jättää ajamatta kännissä. Rattijuoppojen määrä pitäisi saada laskemaan, eikä se nykypelotteella tunnu onnistuvan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Wanha laina, mutta hoksasin sen vasta nytyy.

Lievä rattijuopumus ei voi syntyä tahattomasti. Monesta muustakin ketjusta tuttu "itse se juoppo viinan omaan kurkkuunsa kaataa" pätee tässäkin asiassa.

Myös kaahari sitä kaasua itse yleensä painaa. Jos lähdetään vänkäämään niin ylinopeuttakaan ei voi vahingossa ajaa. Nopeusrajoitukset ovat suurimpia sallittuja ajonopeuksia eikä mikään estä ajamasta "varman päälle" kuuttakymppiä 80kmh alueella.


Rattijuoppoja en puolustele, mutta on se älytöntä lokeroida 0.55 ja 4.8 kuskit yhtä rikollisiksi. Jos promilleraja laskee 0.3 tai 0.2 niin silloin pitäisi luoda uusi sakotusluokka noille (rikesakko). Vastaavasti törkeitä lukemia vetävät/rikoksenuusijat pitäisi huomioida myös toisella tavalla.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Myös kaahari sitä kaasua itse yleensä painaa. Jos lähdetään vänkäämään niin ylinopeuttakaan ei voi vahingossa ajaa. Nopeusrajoitukset ovat suurimpia sallittuja ajonopeuksia eikä mikään estä ajamasta "varman päälle" kuuttakymppiä 80kmh alueella.

Eiköhän sitä jokainen ihan tietoisesti ylinopeutta aja, tosin itse tuo elämäni ainut ylinopeussakko (152 keskinopeus) tuli juuri siitä syystä, että löin mankan täysille, fiilistelin ja kun huomasin, että vauhti nousi vähän liikaa ja kun nostin jalkaa ylös niin valo vilkkui jo takana. Toki ajoin ylinopeutta jo muutenkin, mutta sakkoja ei olisi tullut ilman tuota "epähuomiota". Poliisit tokaisivat, että ajoivat jo jonkin aikaa takana (140km/h), mutta sitten "päättivät puhaltaa pelin poikki, kun vauhti nousi yli 150km/h). Eivät siis katsoneet, että olisin vaarantanut liikennettä moottoritiellä 140 km/h:n vauhdilla. Varmasti olisivat muuten pysäyttäneet aikaisemmin. Enkä tuossa näe mitään suurta rikosta, hyvin paljon pienemmän, kuin mitä rattijuopumuksen ollessa 0.51.

Entä sitten jos tuo 0.51 rattijuopumus suhteutetaan ylinopeuteen. Otin jo aikaisemmin vahingossa tuon Keski-Suomessa tapahtuneen onnettomuuden välillisesti puheeksi, nyt otan sen tarkoituksenmukaisesti, kun luin siitä lehdestä. Siellä kaiketi ajettiin kuudenkympin alueella 160 km/h tai enemmän.

Kumpi, arvon nollatoleranssimiehet, on mielestänne suurempi rike, ja kumpi mielestänne rikkoo enemmän liikenneturvallisuutta. Kummasta siis pitäisi antaa suuremmat sanktiot:

a) Ajaa 160km/h 60-alueella
b) Ajaa 57km/h 60-alueella 0.51 maistissa.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Vaikeaa on näistä "voittajaa" valita, mutta linnareissu ei tekisi pahaa kummastakaan. Ajokieltoakin saa laittaa myös reilulla kädellä.

Varmaan vitsillä heitit, mutta kyllähän sataakuuttakymppiä ajava aiheuttaa noin 100 % todennäköisyydellä sen onnettomuuden ensin. Ja tottakai linnaa, kun on 0,51 veressä... jotain järkeä näihin nyt sentään. Tuollaisille kusipäille jotka tieten tahtoen vetelevät satasen ylinopeuksia, voisi olla se pieni linnareisukin paikallaan.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Varmaan vitsillä heitit, mutta kyllähän sataakuuttakymppiä ajava aiheuttaa noin 100 % todennäköisyydellä sen onnettomuuden ensin. Ja tottakai linnaa, kun on 0,51 veressä... jotain järkeä näihin nyt sentään. Tuollaisille kusipäille jotka tieten tahtoen vetelevät satasen ylinopeuksia, voisi olla se pieni linnareisukin paikallaan.

Toki tuo 100km/h ylitys on todella törkeä. Mutta ei pidä vähätellä kuitenkaan tuota 0.5 promilleakaan. 80 kg henkilö joka on vetänyt esim. neljä pulloa keppanaa tuntiin on jo parhaimmillaan 0.6 promillen tuiterissa: http://www.lintukoto.net/testit/alkoholilaskuri/index.php. Tällaiselle henkilölle alkaa olla jo kaikki nopeudet vaarallisia. Henkilö on siis riski muille jatkuvasti.

No sovitaan niin että tuo 100km/h ylitys on törkeämpi jos sitä ylinopeutta ajetaan pitkiä aikoja, mutta jos kyseessä vain nopea kiihdytys/jarrutus sekä vallitsee esim. hiljainen liikenne, niin sanoisin että tuo rattijuopumus on silloin törkeämpi. Tietenkin tässä merkitsee myös se että missä ajetaan, onko liittymiä jne...
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No sovitaan niin että tuo 100km/h ylitys on törkeämpi jos sitä ylinopeutta ajetaan pitkiä aikoja, mutta jos kyseessä vain nopea kiihdytys/jarrutus sekä vallitsee esim. hiljainen liikenne, niin sanoisin että tuo rattijuopumus on silloin törkeämpi. Tietenkin tässä merkitsee myös se että missä ajetaan, onko liittymiä jne...

No eipä tuossa ole epäselvää. 100km/h:n ylinopeus on jo sitä luokkaa, että siinä riskit ovat TÄYSIN MONINKERTAISET, kuin 4 keskiolutpulloa juoneella 80kg miehellä. Todennäköisesti tuo rattijuoppo pääsee määränpäähänsä 99,9% varmasti.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
No eipä tuossa ole epäselvää. 100km/h:n ylinopeus on jo sitä luokkaa, että siinä riskit ovat TÄYSIN MONINKERTAISET, kuin 4 keskiolutpulloa juoneella 80kg miehellä. Todennäköisesti tuo rattijuoppo pääsee määränpäähänsä 99,9% varmasti.

Olen samaa mieltä jos tämä ylinopeus kestää pitkiä aikoja, mutta jos kiihdytän Porschella tuossa Kuusamontien kaksikaistaisella osuudella esim. sunnuntaina klo. 24:00 hiljaisen liikenteen aikana 160km/h ja jarrutan samantien siihen 60km/h, siis kohdalla jossa ei ole yhtään liittymää niin eipä tuo nyt hirveää vaaraa aiheuta. Varsinkaan jos muita autoja ei näy missään.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaikeaa on näistä "voittajaa" valita, mutta linnareissu ei tekisi pahaa kummastakaan. Ajokieltoakin saa laittaa myös reilulla kädellä.
Hoho. Tiukka on linja jos tuollaisesta rattijuopumuksesta haluat linnaan laittaa :) paljonko olis tuomio 0.51promillesta? 3-4vuotta ehdotonta heti?
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Hoho. Tiukka on linja jos tuollaisesta rattijuopumuksesta haluat linnaan laittaa :) paljonko olis tuomio 0.51promillesta? 3-4vuotta ehdotonta heti?

Ajattelin lähinnä muutamaa päivää, korkeintaan viikkoa. Sen verran olisi hyvä tulla seurauksia ettei heti kiinnosta yrittää uudestaan. Pieni häpeäntunne olisi juurikin paikallaan estämään näitä toilailuja.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ajattelin lähinnä muutamaa päivää, korkeintaan viikkoa. Sen verran olisi hyvä tulla seurauksia ettei heti kiinnosta yrittää uudestaan. Pieni häpeäntunne olisi juurikin paikallaan estämään näitä toilailuja.

Se on sitten aivan eri asia kestäisikö vankeinhoitolaitos tällaista muutosta. Mitä olen paikallisista lehdistä seurannut uutisointia niin viikoittain on useita rattijuopumiksia joissa promilleraja menee reilusti yhden yli (sen alle menneista ei juuri edes uutisoida, jollei kyseessä ole muutoin poikkeuksellisen vaarallinen tilanne.) Eli mihin sijoittaa kärsimään tuomiotaan nämä koko Suomea ajatellen sadat rattijuopot kun jo nyt vankeinhoitolaitos on repeämässä liitoksistaan ja suurin osa vankiloista toimii ylikapasiteetilla? Siinä mielessä olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että vankilatuomiot olisi syytä ottaa käytäntöön nykyistä useammin mutta itse ajattelisin lähinnäkin törkeitä tapauksia sekä tapauksissa jolloin kyseessä on moninkertainen uusija, jolloin muilla rangaistuksilla ei tunnu olevan vaikutusta. Toinen mitä kannatan on se, että auto menetettäisi toistuvista rikkeistä valtiolle - määrä voisi olla kaksi tai kolme rikettä vuoden sisällä tms.

vlad.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Se on sitten aivan eri asia kestäisikö vankeinhoitolaitos tällaista muutosta.

No miten olisi sellainen ehdonalainen että käyt esim. joka päivä ilmoittautumassa jossain, vaikka poliisiasemalla tai vastaavalla? Tuomio se olisi sekin, ja aiheuttaisi varmasti häpeää. Tämmöinen tuomio voisi kestää vaikka sitten hieman pitempääkin. Ja sitten näistä törkeämmistä vaan tiilenpäitä lukemaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nollatoleranssin suurin ongelma on sen holhoava luonne ja sitä seuraava lain kunnioituksen rappeutuminen. Mikäli nollapromilleraja olisi käytössä, niin noudatettaisiinko sitä?

Nollatoleranssi tekee juuri päinvastoin mikä sen tarkoitus on. Todellisuudessa asiat eivät mene niin kuin joidenkin kuvitelmissa ne menevät. Oli kyse sitten ylinopeuksista tai alkoholi+autollaajamisesta. Ne jotka ajavat nykyään yhden-kahden kaljan 0.4 höyryissä jakautuvat kahtia: osa jättää ne kaljat kokonaan juomatta, mutta osa ajattelee että nyt kun on otettu yksi, niin otetaan samantien useampi. Ja auton rattiin!
Paraneeko liikenneturvallisuus?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
No miten olisi sellainen ehdonalainen että käyt esim. joka päivä ilmoittautumassa jossain, vaikka poliisiasemalla tai vastaavalla? Tuomio se olisi sekin, ja aiheuttaisi varmasti häpeää. Tämmöinen tuomio voisi kestää vaikka sitten hieman pitempääkin. Ja sitten näistä törkeämmistä vaan tiilenpäitä lukemaan.

Ongelma tässä liene ensinnäkin se, että rattijuopot laitetaan ajokieltoon, josta seuraa se, että suuressa osassa Suomea mahdolliset rattijuopot saattavat asua niin kaukana kuntakeskuksista tai poliisilaitoksista ettei ole edes inhimillisesti mahdollista työpäivän jälkeen lähteä ilmoittautumaan kenties kymmenien jopa yli sadan kilometrin päähän (Lapissa) koska julkista liikennettä ei välttämättä yksinkertaisesti enää siihen aikaan ole. Käytännössä idea toimisi vain Etelä-Suomessa sekä suurten kasvukeskusten läheisyydessä, jossa julkinenliikenne on hyvin järjestettyä.

Tiedä sitten voisiko lievemmissä tapauksissa laittaa rattijuoppoja eräänlaiseen "yhdyskuntapalvelukseen" jossa hänen työnantajan kanssa on sovittu, että kerran tai kaksi rattijuoppo voi käydä esiintymässä koululla tms. paikassa kertomassa mitä rattijuoppous voi saada aikaan. Jos tällaista sovittelua ei saada aikaan tai se on mahdotonta toteuttaa niin tuolloin täytöntöön sitten jokin toinen tuomio - paitsi ihan lievimmissä tapauksissa, joissa tuomioksi riittää ensikertalaiselle minusta sakkotuomio (ja merkintä rekisteriin).

vlad.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielestäni 0,5:n raja mahdollistaa juuri nämä sankarit, jotka pari otettuaan velä uskovat pääsevänsä rajan alle. Samaten aamuisin saatetaan lähteä ajamaan vaikka alkoholia on vielä veressä. Nollatoleranssiin varmasti jossain vaiheessa mennään, mutta sitä odotellessa rajaa voisi laskea puoleen nykyisestä.

Nopeuden seuraaminen tulee jatkossa tapahtumaan helposti mikäli kaavaillut ajokilometriverot GPS-päätteineen realisoituvat. Samalla valvotaan myös nopeuksia.

Kunhan nuo verot siirtyvät kokonaan ajosuoritteeseen liittyviksi, niin vaihdan heti autoni vähän kuluttavasta dieselistä rähisevään V-8 jenkki kaasarikoneeseen. Tosin tuota odotellessa ajelen joka päivä sen +15 ylinopeutta noilla tyhjillä moottoriteillä, eikä siitä kenellekään ole mitään vaaraa. Ei edes itselleni

Käninreissuilla taksi vie ja tuo, joten tuon kanssa en ala kinaamaan.

-duud-
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Päivän Kauppalehdessä juttu Valtion kultakaivoksesta. Huomenna sitten kuullaan muuttuuko huomauttamiskäytäntö sakotuskäytäntöön, jolloin saadaan taas lisää rahaa valtiolle.

Samaan juttuun on sitten saatu myös liikenteessä kuolleet ihmiset. Olisi ihan kiva tietää kuinka monta kuolemaan johtanutta kolaria ovat aiheuttaneet 5-9 km/h ylinopeutta ajaneet selvät kuskit.

Noh, ehkä tämän jälkeen ei tarvitse nostaa veroja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minun mielestäni on hieno systeemi - lasten turvallisuus on hieno asia. Minun mielestä Suomessakin pitäisi olla 30-40 km/h rajoitukset koulujen lähistöllä ja lisäksi vielä hidastustöyssyt. Lapset ovat kuitenkin niin arvaamattomia joskus, että on hyvä että koulujen luona ajetaan varovasti.

Vai mikä ongelma tässä on?
Lasten turvallisuus on hieno asia, mutta se että kuinka paljon tuo turvallisuutta lisää onkin sitten eri juttu. 15 mailia eli 25 kilometriä tunnissa ei ole mikään normaali autolla ajamisnopeus. Jos sitä joutuu kilometrinkin ajamaan, niin siinä joutuu jo tosissaan kyttäämään mittaria ettei vahingossa ajaisi tippakaan sen yli ja sen ei luulisi olevan kovin turvallista. Tokihan jos tämä abstrakti "lasten turvallisuus" menee kaiken edelle, niin voitaisiinhan autoilu kieltää kokonaan tai ainakin sallia vain auton työntäminen vapaalla koulujen lähellä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos sitä joutuu kilometrinkin ajamaan, niin siinä joutuu jo tosissaan kyttäämään mittaria ettei vahingossa ajaisi tippakaan sen yli ja sen ei luulisi olevan kovin turvallista.


Huomisesta eteenpäin pääseet kyttäämään sitä mittaria kameravalvotuilla teillä ihan tosissasi. Ehkä tämän jälkeen levollinen pienessä maistissa ajaminen on toden totta jopa turvallisempaa kuin kuin nopeusmittarin vahtaaminen selvinpäin.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
15 mailia eli 25 kilometriä tunnissa ei ole mikään normaali autolla ajamisnopeus. Jos sitä joutuu kilometrinkin ajamaan, niin siinä joutuu jo tosissaan kyttäämään mittaria ettei vahingossa ajaisi tippakaan sen yli ja sen ei luulisi olevan kovin turvallista.

Normaaliajonopeus tai ei, tämä 30km/h rajoitus on jo nyt yleisesti käytössä Suomessa eri asuinalueilla ja kantakaupungeissa, ja mielestäni tämä rajoitus tulisi olla automaattisesti myös koulujen lähistöillä.

Kansan Uutiset kirjoittivat tästä vuosi sitten.

Ja heikossa on ajotaito mittaria kytätään turvallisuuden kustannuksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös