Mikä vaiva se on kirjoitella sakkolappuja 0.2 promillesta? Joka tapauksessa jos poliisi pysäyttää tällaisen henkilön niin siinä kuitenkin odotellaan se puoli tuntia ja katsotaan mihin suuntaan viisari alkaa liikahtaa. Kyllä siinä ehtii sakkolapun kirjoittaa jos toisenkin.
Ei se auta vaikka tuolla pörräisi tupla määrä poliiseja ottamassa kiinni näitä taparötöstelijöitä. Suomi on harvaan asuttu maa ja tietä riittää. Ainut keino on kriminalisoida rattijuopumus niin että tuntuu. Pitää olla niin kovat rangaistukset että korkki pysyy kiinni.
No niin, juuri sen vuoksi, kun niitä puolen tunnin odotteluja viisarin arpomisen kanssa tulisi roppakaupalla lisää. Katso maanteille ja mieti, kuinka minimaalisen pieni osa liikennöinnistä joutuu alkoholikontrollin kohteeksi. Joku tilasto siitäkin varmaan löytyy. Ratsiaan joutuminen on useimmiten sattumaa, joten järjestelmä rankaisee niitä, joille sattuu paska säkä. Sinun mallissasi ratsioita olisi vähemmän mutta tuomittuja enemmän. Toisin sanoen tuomiolle joutuisivat ne, joilla käy vielä entistäkin paskempi säkä.
Ja pyydän sisälukutaitoa: paska säkä viittaa tässä tapauksessa noiden ratsioiden sattumanvaraisuuteen, ei siihen, että juopumus johtuisi jotenkin paskasta säkästä. Tai itse asiassa voi se siitäkin johtua. Toistuvasti olen kuullut puhuttavan tapauksista, joissa viisari on värähtänyt himpun verran, vaikka alkoholia ei ole otettu yhtään. Siitä sitten tappeluun poliisin kanssa ja reissu sairaalaan verikokeisiin. Lopputulos: sekä poliisi että asiakas ovat tuhlanneet helvetisti aikaansa, ja poliisi vain pyytää anteeksi. Olipa kannattavaa.
Rattijuopumuksen kriminalisointi "niin että tuntuu" tarkoittaisi tässä tapauksessa vahvaa tuntumista myös poliisille, vankeinhoitolaitokselle ja sosiaalitoimelle. Ennalta ehkäisevän vaikutuksen merkittävyydestä olen muutenkin eri mieltä. Sen takia tästä näyttää olevan turha väitellä.