Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 327 040
  • 66 843

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bongasin tämän viestin maahanmuuttoketjusta, mutta se juttu mikä tästä itselle tuli mieleen ei siihen ketjuun kuulu, joten laitetaan vaikka tänne.

Niin?? Opiskelin aikanaan Raumalla, nekin puhuvat "suomea". Eikä heidänkään puheesta aina saanut kiinni, näin porilaisena, eks tiä...
Tästä tuli mieleen, kun vuosia sitten muutin Satakuntaan ja istuin Porissa Kelan toimistolla odottelemassa. Sivukorvalla siinä sitten kuuntelin, kun kaksi miestä jutteli keskenään odotusaulassa. Valehtelematta vartin kuuntelin, enkä saanut millään kiinni, että mitä kieltä puhuvat, mutta olin 100% varma, että ulkomaalaisia ovat. Sanaakaan en ymmärtänyt. Kunnes sitten vihdoin sain jotain otetta niistä sanoista ja löysin sieltä jotain lähes suomen kieltä muistuttavaa.

Puhuivat siis Porin murretta. Todella paksua sellaista. En ole tuon jälkeen kuullut kenenkään puhuvan yhtä vahvalla Porin murteella.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tänä viikonloppuna pääsen vertailemaan Raumaa ja Poria ja niiden murteita, kun on lähtö satakunnan kiertueelle ihan kohta. Kummassakaan en ole aikuisiällä käynyt niin ei ole edes ennakkoasenteita suuntaan tai toiseen.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Enpä ole ikinä ennen vaikuttanut pelkällä puheellani sairauslomani pituuteen yhtä selvästi ja korottavasti kuin äsken lääkärissä. Ja senkin tein ihan tajuamattani ensin mitä tulikaan tehtyä ja puhuin vain muina miehinä asiasta.

Lääkäri ehdotti minulle ensin että kokeillaan sitä töihin paluuta asteittain eli että hän kirjoittaisi alkuviikon sairauslomaa ja sitten olisin loppuviikon töissä. Menin sitten sanomaan niin että turha tässä nyt ainakaan kai stressata on sitä että ei olisi varaa olla saikulla tai muuta vastaavaa sanoin. Perustelin tämän sitten sillä että kun emäntäkin on jo ehdottanut että tulisin vasta sitten takaisin kun olen käynyt siellä jalkaterapiassa (näillä näkymin 25. marraskuuta), ja että ilmapiiri töissä on ollut ihan hyvä sekä että minä tässä olen itse ollut melkein kuitenkin optimistisin kun monet muut on töissäkin sanoneet että tuosta kuntoutuminen voi sitten viedä aikaa.

Olen siis töissä välillä käynyt viemässä sairauslomatodistukset sinne. Ollaan tästä emännän kanssa aina etukäteen sovittu että asia on ok. No, ääni lääkärin kellossa muuttui äkkiä ja hän ehdottikin sitten että kirjoittaakin sitten saman tien sairauslomaa kaksi viikkoa lisää.

Eli kyllähän tuosta paistaa nyt esiin se että lääkäri näkee että tarvetta kyllä sairauslomalle on mutta varsinkin kun olen jo noin pitkään ollut jo saikulla niin pitäisi saada mies äkkiä töihin takaisin.

Hyvä juttu mielestäni että kun kerran tarvetta nyt lopulta on niin sain sairauslomaa kunnon pätkän kerralla. Jalkakivut paheni kuitenkin eilenkin siinä viestini kirjoitettua. Ja se aika jonka ehkä joudun olemaan töissä ennen kuin alan saamaan hoitoa ongelmiini niin ei veny niin pitkäksi nyt. Nyt on aikaa taas kuntoutua ja levätä.

Surullinen tilannehan tämä toki on mutta nyt kun asiat ovat edenneet tähän pisteeseen niin enää ei voi muuta kuin lähteä kuntoutumaan. Tai olen minä lähtenyt laihduttamaankin. Kahden viikon aikana on läskiä lähtenyt pois kehosta kaksi kiloa. Pieniä valon säteitä jos ne ottaa siten.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Jotenkin vain tulee mieleen kun tiettyjä ketjuja täällä seuraa, että otetaankohan tämä palsta välillä vähän liian vakavasti?

Aivan samaa valitettavastikin miettinyt yhä enenevässä määrin viime kuukausien aikana. Siksi tykkäsin myös sinun vkestistäsi.

Tänä viikonloppuna pääsen vertailemaan Raumaa ja Poria ja niiden murteita, kun on lähtö satakunnan kiertueelle ihan kohta. Kummassakaan en ole aikuisiällä käynyt niin ei ole edes ennakkoasenteita suuntaan tai toiseen.

Rauma ja Pori ovat etenkin kesällä kauniita kaupunkeja. Tai riippuu paljon siitäkin mitä arvostaa. Minähän olen tässä ihan viime vuosien aikana tehnyt kesälomalla reissut sekä Raumalle että myös Poriin. Kauniita seutuja löytyy kyllä kummastakin kaupungista. Ja ihmiset ainakin Raumalla ovat mielestäni hyvinkin ystävällisiä. Porilaisista nyt ei niin vahvaa näkemystä minulla ole.

Vaikka tällaisella kelillä mikä tänään on vallinnut täällä Hämeenlinnassakin (aivan karmea vesisade) niin tuskin mikään seutu näyttää kauniilta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jotenkin vain tulee mieleen kun tiettyjä ketjuja täällä seuraa, että otetaankohan tämä palsta välillä vähän liian vakavasti?
Jotenkin tätä viestiä lukiessa tuli mieleen että otatkohan sen liian vakavasti kun joku ottaa tämän palstan liian vakavasti?
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Hei täällä oli jossain ketjussa kuukausi sitten niitä käskymuotoisia kunnannimiä. Keksin just yhden: Uusikaupunki.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Onhan tää palsta monellekin tärkeä paikka ja sellainen ihmisten kohtaamispaikka. En oikein heitä viitsisi moittia, jos ottavat palstan vakavasti. Nooh, mullahan on toi muukin elämä, mutta kaikilla ei näin ole, eikä siinä ole mitään häpeämistä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kyllähän tämä kuntoutuminen vaatii nyt sellaistakin tällä kertaa missä en oikeasti ole hyvä. Eli kuntoutuminen näistä jalkapohjakivuista varmasti vaatii nyt myös malttia. Ja sitä että jaksaa sitoutua näihin tavoitteisiin pidemmäksikin aikaa, jostain voi tulla jopa pysyvämpää muutosta elämään kuten jumppaamisesta ja terveellisistä elämäntavoista.

Maltti on kuitenkin selllainen ominaisuus jossa minulla riittää aika paljonkin hiottavaa. Vaikka jossain asioissa olen vanhanaikainenkin ajattelutavoiltani niin kyllähän tuon maltin suhteen olen mennyt liikaa nykyajan trendien ja virtaustenkin mukana ja olen jossain määrin yksilö joka haluaa että asiat tapahtuvat heti. Ei ole mukamas aikaa odotella vaan asioiden pitäisi tapahtua tässä ja nyt. Ehkä tuo/ kuulemma tämä sosiaalinen mediakin on muokannut osasta ihmisiä niin kuin minustakin sellaisen että ei malta odotella. Viestintäkin on nykyään niin nopeaa ja hektistä.

Se on vain ymmärrettävä nyt kuitenkin että nämä tulokset eivät näy välttämättä heti kuntoutumisessani. Vaan moni hoitokeinoista on sellaisia että edellyttää pidempi aikaista sitoutumista ja aikaa että tuloksia alkaa näkymään. Näin äkkiseltään sanottuna voi viedä aikaa kun on oppinut väärin askeltamaan että oppii taas oikean askellustavan ja että se todella iskostuu myös sinne päähän, voi viedä ja toivottavasti viekin aikaa että kiloja lähtee kehosta. Sekä voi vaikka viedä aikaa että näkee jumppaamisesta näkyvät tulokset.

Moni ihminen on sanonutkin minulle että siihen tosiaan kannattaa varautua että kuntoutua tuosta voi mutta se voi vaatia nyt sitä aikaa. Esimerkiksi siinäkään en todellakaan odottele eikä kannatakaan kai odotella liian nopsaan tuloksia että läskiä lähtee kehosta pois. Voisihan jollain ihmedieetillä lähtee nopeastikin läskiä pois mutta tuossa on liiallisena vaarana se että läskit tulee äkkiä takaisin.

Ja minäkin taisin silloin joskus 2010-luvun alussa laihduttaa lopulta liian äkkiä koska kilot tulivat lopulta korkojen kera takaisinkin. Nyt olisi tärkeää kokonaisvaltaisemmin saada muutoksia elintapoihin aikaan ja painoa vähitellen pudotettua. Tämä voi vaan viedä myös aikaa mutta on tärkeää että ylipaino myös pysyy sitten mahdollisimman pitkään pois. Koska jos läskit tulee takaisin niin on sitten varmaan taas isompi riski taas uudelleenkin näihin jalkakipuihinkin.

Malttia pitäisikin nyt löytyä mutta myönnän suoraan että siinä on minun yksi heikkouteni. Näkeehän sen siinäkin kuinka malttamattomasti odottelen just asioita tapahtuvaksikin aina, kesälomaa kesällä ja vaikkapa joulua.

Ja vaihteeksi taas vuorokausirytmi päin prinkkalaa ja en ainakaan suorilta pystynyt näemmä nukkumaan 6-7 tuntia pidempään. Vaan nukuin sellaiset 6,5 tuntia. Eli menin maate jo eilen illalla taas 18.30 jälkeen ja heräsin joskus 1.30. Vuorokausirytmi todellakin siis taas ihan päin vittua mutta onneksi niin päin kuitenkin että nukuttua tuli edes taas sen 6-7 tunnin verran. Mutta olisi kiva joskus nukkua ainakin sen 8-9 tunnin verrankin. Ehkä tässä vielä kokeilen mennä nukkumaan uudelleenkin.

Mutta aika kauan ollut nyt minulla tätä katkonaista nukkumista. Vaikka olen alkanut taas liikkumaan ulkonakin enemmän. Pyöräilen nykyään jälleen ainakin sellaiset puoli tuntia yhteensä päivän aikana.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Meinasin ensin kirjoittaa vitutusketjuun, mutta ei se nyt varsinaisest niin paljon kuitenkaan vituttanut joten voi tänne kirjoitella. Siis miksi oi miksi ihmiset ei osaa olla kaupoilla niin että eivät tuki koko helvetin käytävää tai tiettyä osaa hyllystä? Eilen kaksi tilannetta:

-Piti ostaa uusi hammasharja, siinä oli sitten viisihenkinen perhe sopivasti levittäytynyt koko hammasharjojen leveydelle ja siinä pyöriteltiin että haluutsä Pertti-Einari tämän harjan? Vai tän? Eiku tän? Onks tää hyvä? Jumalauta, ota se harja ja sitten pois siitä. Ja muutenkaan kaikkien ei tarvitse siinä pyöriä kuin neuvostoliittolainen konkurssiin menneessä vähittäiskaupassa.

-Toinen oli sitten kahden pariskunnan kohtaaminen ja molemmilla ostoskärryt. Oltiin silleen oikein näppärästi vähän poikittain ja vielä sellaisessa kohdassa että tukittiin paitsi se isompi käytävä siinä keskellä että myös kulkeminen pakastealtaiden väliselle käytävälle. Jos tekee mieli jauhaa paskaa niin menkää vaikka kaupan ulkopuolelle, ei tarvitse tukkia kahden käytävän liikennettä tämän takia.

Ihan käsittämättömiä ratkaisuja näkee kyllä joiltain ihmisiltä, jos ette osaa käyttäytyä niin menkää sinne silloin kun siellä on mahdollisimman vähän ihmisiä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Onhan tää palsta monellekin tärkeä paikka ja sellainen ihmisten kohtaamispaikka. En oikein heitä viitsisi moittia, jos ottavat palstan vakavasti. Nooh, mullahan on toi muukin elämä, mutta kaikilla ei näin ole, eikä siinä ole mitään häpeämistä.

Ja olen huomannut että jotkut kaipaa myös sitä sosiaalisuutta paljonkin enemmän kuin toiset. Minulle lopulta tämä sairausloma ei ole sen vuoksi ollut paha rasti että olen joutunut paljon olemaan yksin. Toki jos olisi seuraa niin ei varmaan olisi tullut kelattua niin paljoa näitä sairauslomaan ja ongelmiinsa liittyviä asioita. Mutta muuten, viihdyn kyllä yksinkin ja en ole nähnyt vaikeana olla nyt sairauslomallakaan sen yksin olemisen takia. Toki muuten sairausloma on tietenkin valitettava ja negatiivinen asia.

Viihdyn kyllä ihmisseurassakin, etenkin tutussa ja hyvässä seurassa. En ole mikään erakkoluonnekaan mutta jollekin toiselle tämä sairauslomalla oleilu näin paljon yksinään voisi ottaa kovemmallekin. Olen kyllä ihan sieltä teinivuosista alkaen tottunutkin olemaan pakostakin paljon yksinäni.

Niin ja siellä saunan takana, on tilaa (heille).

Saunasta puheenollen niin tuli vaan mieleen, että tuo saunominen ei nykyisin enää kiinnosta, kuten ennen.

Ikävä kuulla mielestäni. Minulle saunominen on aina ollut taas rakas rentoutumiskeino. Ja on sitä yhä. Nytkin kun olen sairauslomalla niin on iso juttu että on edes tuo taloyhtiön sauna johon pääsen lauantaisin noin 30-45 minuutin ajaksi löylyä heittämään ja rentoutumaan. Se on nyt sellainen jokin paikka edes mihin mennä, muuallekin kuin kotiin tai lääkäriin/fyssarile. Jep, en paljoa liiku sairauslomalla. Ainakaan julkisissa paikoissa, kaupassa ja pyörälenkeillä kyllä käyn.

Saunominen on mielestäni kivaa puuhaa. Tosin seurassa vielä mukavampaa kuin yksin. Yksin ollessa voi käydä joskus tylsäksikin kun on tottunut että jos ei ole kenelle puhua niin sitten on ainakin se kännykkä vähintään kourassa. Yksinkin kyllä viihdyn mutta kyllä se liian usein vaatii jotain virikettä että yksin viihtyy. Saunassa istuu vain ajatustensa kanssa yksin lauteilla ja voihan se sellainen välillä tylsäksikin käydä.

Tykkään silti saunomisesta, jopa yksin. Ja aikoinaan kun asuin siellä kuntoutuskeskuksessa niin vitutti se kun siellä saunassa oli minun makuuni pliisut löylyt. Vaikka mittarin mukaan sielläkin saunassa oli yhtä paljon asteita kuin tämänkin taloyhtiön saunassa eli 80 astetta. Kyllä minä silti sielläkin saunomassa kävin, tavankin vuoksi. Eikä se saunamaksukaan siellä ollut kuin vitosen kuukaudessa.

Puhuin siitä saunasta silloin siellä kuntoutuskeskuksessakin muidenkin asukkaiden kanssa mutta asialle ei tehty mitään koska ei suuremmassa kuvassa sille ollut tarvetta. Muut kun olivat saunaan tyytyväisiä,

Nyt onneksi tämän taloyhtiön saunassa on hyvät löylyt, myös minun makuuni. Ja saunavuoroni alkaakin ihan just eli noin puolen tunnin kuluttua. Sekin on hassua että moni ihminen ei mielellään sauno kai näin aikaisin mutta minä valitsin itse tämän 15-16 saunavuoron vaikka tarjolla olisi ollut aikoinaan myöhäisempiäkin vuoroja. Laskin kuitenkin että tämä on hyvä saunavuoro minulle ja ei mene niin paljoa ainakaan urheilulähetysten kanssa päällekkäin.

Joskus olisi vain kiva päästä saunomaan taas puulla lämmitettävään saunaankin. Joulusaunaa aina odotankin paljon koska silloin pääsen saunomaan puusaunassa ja hyvässä seurassa isäni kanssa.
 
K

Kiekkokatsoja

@vilperi ja toki muutkin. Onhan tuo saunominen mukavaa puuhaa. Tiedän yhden tyypin, jolla oli tapana lämmittää sauna joka ilta. Joillekin taas se ei oikein sovellu. Joillekin saattaa riittää vain tuo palstan löylyhuone. Niin kuumana siitäkin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
@vilperi ja toki muutkin. Onhan tuo saunominen mukavaa puuhaa. Tiedän yhden tyypin, jolla oli tapana lämmittää sauna joka ilta. Joillekin taas se ei oikein sovellu. Joillekin saattaa riittää vain tuo palstan löylyhuone. Niin kuumana siitäkin.
Itsekin saunon lähes päivittäin. Ehkä joitain yksittäisiä päiviä siellä täällä mutta yleisesti kyllä lähes joka päivä.
 
K

Kiekkokatsoja

Itsekin saunon lähes päivittäin. Ehkä joitain yksittäisiä päiviä siellä täällä mutta yleisesti kyllä lähes joka päivä.
Poika saunoo, ja kannusta shampanjaa.
Ottaakohan kirjoittajat saunajuoman saunaan, pesu tai eteistilaan, vaiko hörppää vasta jälkeenpäin keittiössä?
Mulla on yleensä tölkki saunassa mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös