Olen tämän marraskuun ajan alkanut taas harrastamaan liikuntaa noin reilun kuukauden mittaiseksi venyneen liikuntatauon jälkeen. Olen kokenut sen pyöräilyn olevan hyvä liikunnan harrastusmuoto tällä hetkellä minulle. Siinä ei jalkapohjatkaan tunnu olevan ihan niin kovilla kuin esimerkiksi kävellessä.
Mitään kovia liikuntasuorituksia en ole vielä kyllä rohjennut tehdä eikä varmaan ole järkevääkään vielä. Olen pyöräillyt vuorokauden aikana sellaiset 30 minuuttia suunnilleen ainakin yhteensä, joko kerralla koko puolituntisen tai sitten 2-3 lenkkiä vuorokauden aikana josta on yhteensä tullut se ainakin 30 minuuttia kasaan. Viime päivinä olen kyllä vetänyt kerralla tuon puolen tunnin verran fillarilla.
Olen ajatellut että tästähän se hyvä tapa vähäksi aikaa minulle tulee. Mutta paskan marjat. Talvi on kai kuulemma tekemässä vahvasti tuloaan tänne kanta-Hämeeseenkin ja se varmaan tulee sitten lopettamaan hyvin lyhyeen tämän orastaneen pyöräilyinnostuksen. Minä olen niin arka että en uskalla pyöräillä fillarilla jos tiet voi olla liukkaat. Jonkinlaiset nastarenkaat vissiin löytyisi isän luota varastosta mutta isä on hyvissä ajoin jostain syystä jo ilmoittanut että tänä talvena hän ei vaihda nastarenkaita tuohon pyörään enää?, minä en itse osaa renkaita vaihtaa ja en nyt raaskisi maksaakaan kenellekään siitä että vaihtaisi nastarenkaat pyörääni. Kun nyt on kuitenkin rajoitetussa taloudessani muitakin tärkeämpiäkin rahanmenoja kuten mahdolliset jalkaterapiakäynnit.
Polkupyöräni on sellainen vanha munamankeli (tai edes ole minun oma pyörä vaan lainassa isältäni) että sellaiseen kyllä sinänsä osaisi osaava tee se itse-henkilökin vaihtaa nastarenkaatkin alle. Mutta en nyt muista mikä oli isän perustelu sille ettei pyörään nastarenkaita suostu enää vaihtamaan? Oliko jopa se että ajattelee pyörän olevan jo tiensä päässä ja mahdollisen talviajon olevan sille jo liikaa? En muista tuota syytä tosiaan.
Harmittaa tämä että tuleva talvi todennäköisesti lopettaa tämän pyöräilyinnostukseni. Kun se pyöräily oli kuitenkin vielä minulle aika tärkeäkin liikuntamuoto just nyt tällä hetkellä. Yksi kaverini kyllä ehdotti eilen minulle että alkaisin käymään kuntosalilla polkemassa kuntopyörällä. Mutta tässäkin näen kaksi huonoa puolta, eli muutama vuosi sitten kävin useamminkin kuntosalilla mutta eipä ollut minun paikkani. Pidin sitä liian tylsänä paikkana minulle. Toinen juttu on se että tässä nyt ei taida olla kovin lähellä kuntosalia (tai en nyt tiedä tuosta lähes naapurissa olevasta Loimua-areenasta ja siellä olevista kuntosaleista) kuitenkaan että joko sinne liikkuessa tulisi jo ne päivän liikunnat kasaan ja sinnekin pitäisi ehkä sitten kulkea kävellen ja toinen mahdollisuus on mennä bussilla mutta siihenkin menisi sitten rahaa.
No joo, eipä tässä nyt voi tietenkään kovin järkyttynyt ja yllättynyt olla. Onhan marraskuukin jo hyvässä vauhdissa joten talven tulo ei sinänsä ole ollenkaan yllättävää. Tietenkin sitä olisi toivonut että olisi nyt vielä muutamalla viikolla venynyt tuo talven tulo mutta sellaista se elo täällä Suomessa vaan on. Eilenkin oli jo kuulemma Facebookin Hämeenlinna-ryhmässä julkaistujen päivitysten mukaan täälläpäin Suomea aamulla liukkaat tien pinnat, silti kyllä eilen vielä pyöräilin heti aamusta sen puolen tunnin lenkin. Onneksi en kaatunut.
Järkevintä tässä on kai alkaa nyt sitten kuitenkin taas kävelemään sen ainakin yhteensä puolen tunnin verran vuorokauden aikana. Eipä se puolen tunnin verran kävelyä vuorokaudessa mikään niin iso määrä liikuntaa ole kuitenkaan ja jos siltä näyttää niin voihan senkin kokeilla vaikka jakaa kahteen 15 minuutin lenkkiin. Ja näkeehän siinä samalla miten se askeleiden määrän vähitellen lisääminen vuorokauden aikana vaikuttaa jalkapohjakipuihini.
Kun nyt on ollut aika vaikeaa arvioida millaiset ne kivut olisivat jos askelmäärä olisi nytkin se arkipäiviltä tuttu vähintään 9000 (tässä on mukana siis askeleet töistäkin, siksikin niin iso luku usein). Nyt askeleita on kertynyt pitkään vuorokaudessa todella, todella reilusti vähemmän eli vain noin 700-1100. Tietenkin kivut, varsinkin tällaiset kivut ovat hellittäneet aika paljonkin jalkojen ollessa hyvin paljon levossa. Varmaan ihan hyväkin asia vähän lisätä rasitusta jaloillekin, ja nostaa vähitellen askeleiden määrää? No, ainakin se on mielenkiintoista.