Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 315 358
  • 66 798

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tekeekö tää pimeys kellekkään muulle helvetinmoista väsymystä? Joka vuosi sama homma. Päivällä kun tuut töistä, niin sama olis jo käydä yöunille kun väsyttää niin paljon, ja varmasti sais nukuttuakin vaikka sen 16h putkeen.

On se muuten jännä et normaali aamuvuoroa tekevät eivät nää päivänvaloa vasta kun helmi-maaliskuussa. Nooo ei mua ikinään oo se valo niinkään kiinnostanu, mun puolesta olkoon pimeetä vaikka ympäri vuoden, mut jos sillä pimeydellä on yhteys tähän väsymykseen, niin tulkoot valo!

Pitäsköhän alkaa uskovaiseks? Kirkossa on mukava käydä kuuntelemassa vaikka jonkun artistin konserttia, mut en mää tiedä kannattaako siitä enää edetä. Jokainen tietenki tyylillään, mut yläkerrasta on kyllä tullu selviä viestejä et ei sinne päin kannata uskoa. Pysyn siis nykyisessä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Äsken kuulin uutisissa että joku 94-vuotias entinen SS-mies on oikeudessa syytettynä osallisuudesta Stutthofin keskitysleirin joukkomurhiin vuosina 1942-44. Mies ei varsinaisesti ollut mikään teurastaja vaan toimi ainoastaan vartijana, ja väitää että ei tiennyt mitään mitä siellä tehtiin. Tuo nyt on todennäköisesti paskapuhetta, mutta vartijan roolissa tuskin oli itse mikään pääpiru näiden toimien takana.

Uutisessa mainittiin että korkean iän ja valitusoikeuden vuoksi mies tuskin joutuu koskaan vankilaan, joten kysymys kuuluu että onko näitä tällaisia oikeudenkänytejä mitään järkeä edes pitää? Joo on tehnyt rikoksia ja hirveitä asioita, mutta jos nyt ihan maalaisjärjellä mietitään niin kuka tästä enää hyötyy? Syytetyllä itsellään on tuskin mitään muuta vaihtoehtoa ollut kuin olla tuolla hommissa (luulisin) ja tähän saakka on saanut elää ilman mitään syytteitä niin onkohan tämä nyt hieman turhaa enää tässä vaiheessa?
Näistähän on ollut paljon puhetta aiemminkin mm. Klaus Barbien ja Ivan (John) Demjanjukin kohdalla, kun seniilit satavuotiaat dinosaurukset kärrätään suurinpiirtein letkuissa oikeussaliin. No, noi em. veitikat kyllä ihan todistettavasti aika hoocee jekkuja tekivät mutta silti. Aikamoista resurssientuhlausta mun mielestä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Piti se työkokeilu aloittaa keittiöalalla jo joulukuun alusta. Kaikki muuten mennyt hyvin tähän asti. Minulla piti olla paikka missä suoritan työkokeilun ja muutenkin kaikki asiat on sujunut hyvin tähän asti. Olen myös saanut sen myönteisen päätöksen Työeläkevakuutusyhtiöltä että minulla on oikeus ammatilliseen kuntoutukseen. Ja seuraavaksi piti tehdäkin tarkempi suunnitelma tuosta työkokeilusta.

Tänään tuo Työeläkevakuutusyhtiö kuitenkin suositteli että työkokeilupaikka olisi sellainen jossa minulla olisi mahdollisuus jatkaa palkallisena työntekijänä kaiken mennessä hyvin niin työkokeilun jälkeen. Ja suositteli että jos tällaista mahdollisuutta ei ole niin työkokeilua ei kannata suorittaa kyseisessä paikassa.

Onhan se tietenkin minun ja nimenomaan se on minun etuni että työkokeilun suorittaa sellaisessa paikassa missä on mahdollista jatkaa palkallisena työntekijänä. No tämä paikka mitä aluksi suunniteltiin työkokeilupaikakseni niin ei voi tuollaista mahdollisuutta luvata.

Että vähän tulikin takapakkia näissä työkokeiluasioissa. En varmaankaan sitten suorita työkokeilua tuolla palvelutalon keittiöllä missä minun työkokeilu piti alunperin suorittaa ja joudun etsimään toisen paikan.

Kävin jo maanantaina tuolla palvelutalon keittiöllä tutustumassa keittiöön ja tapaamassa tämän keittiön emäntää. Kaikki sujui silloinkin hyvin. Mutta nyt tuli sitten takapakkia.

Toisekseen takapakkia tulisi siitäkin että tuonne palvelutalon keittiölle olisi pitänyt päivittäin melkeinpä kulkea bussilla ja tämä työeläkevakuutusyhtiö ei olisi matkustuskulujani kustantanut koska työmatka ei olisi yhteen suuntaan yhdellä kerralla ollut yli kymmentä kilometriä sitten kuitenkaan.

No sitä tuo työeläkevakuutusyhtiö painotti että tässä ei kannata tehdä hätiköityjä ratkaisuja. Aikaa kuitenkin on kun minulla on päätös siitäkin että kuntoutustukea minulle maksetaan ensi vuoden huhtikuun loppuun saakka.

Haluaisin vaan tässä jotain mielekkäämpää ja kiinnostavampaa sisältöä arkeeni jo. Olen hiukan kypsynyt tuon työtoiminnan töihin joita teen nykyään kolmena päivänä viikossa. Ne työt on niin pirun tylsiä ja maksetaan huonoa, todella pientä, jopa vain nimellistä palkkaa.

Mutta en voi niitäkään töitä oikein jättää kun tuloa se pienikin tulo on. Ja sillä kustannetaan jo kivasti vaikka tuo Telian All star-passi. Heh. Oikein muuhun se tulo ei sitten oikein riitäkään.

No isoin kysymys tässä varmasti on nyt se että löytyykö sitä mistään sellaista keittiöalan paikkaa jossa voisi suorittaa työkokeilun ja jossa voisi mahdollisesti ja kaiken mennessä hyvin niin jatkaa myös palkallisena työntekijänä työkokeilun jälkeen.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No isoin kysymys tässä varmasti on nyt se että löytyykö sitä mistään sellaista keittiöalan paikkaa jossa voisi suorittaa työkokeilun ja jossa voisi mahdollisesti ja kaiken mennessä hyvin niin jatkaa myös palkallisena työntekijänä työkokeilun jälkeen.

Kyseleppä joidenkin yhdistysten keittiöiltä. Ne palkkaavat usein hyvin suorituneita työkokeilijoita sen jakson jälkeen palkkatuella. Ei sekään isoa rahaa ole, mutta jotain kuitenkin ja ihan palkkatyötä, sekä askel eteenpäin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Eiks ne holkerit elä tosi pitkään. Siis ei tämä valtionneuvos (joka on kuollut) vaan ne hait. Ja lisäksi ne on yleensä sokeita kun niillä on mato silmässä. Ja lihakin on ns. myrkyllisiä kun siinä on "pakkasnestettä".
Ovat myös ujuttautuneet pohjoisemmaksi kun merivedet lämpenee ja aiheuttavat parhaillaan jäämerenhylkeille joukkotuhontaa kun hylkeet ovat tottuneet torkkumaan vedessä ja siinä ikävästi tirsat katkeaa kun holkeri käy hotkaisemassa.

Noiden nahasta saa myös pätevää hiekkapaperia, eli monikäyttöisiä otuksia olevat. Ja ihan syötäviäkin kunhan on ensin lihakimpale uitettu kusessa ja haudattu mätänemään rantahiekkaan muutamaksi vuodeksi. (Väkisin toki miettii että kuka islantialainen ensimmäisenä keksi kokeilla että josko siitä saisi syötävää kusessa marinoiden ja mädättämällä.)
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
(Väkisin toki miettii että kuka islantialainen ensimmäisenä keksi kokeilla että josko siitä saisi syötävää kusessa marinoiden ja mädättämällä.)

Juu, näitä oon paljon itekki pohtinu. Kenelle esimerkiksi tuli ensimmäisenä mieleen että jos kaveri ottaa osumaa meduusalta, niin kusenpa sen päälle. On se varmaan ollu huuli pyäreenä kun on todettu että vittu, sehän toimii. Tai että löytää viidakosta vinkeen värisen sammakon niin tulee pakkotarve vähän lipoo sen selkämystä. Sillai paijailevasti vaan, ei zoofiilillä tavalla. Ja sitten hokaakin että ka käkriäinen! Tästähän tulee hyvät tilat!
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Leevi & The Leavings - Melkein Vieraissa

Tää on miun mielestä yksi parhaiten kirjoitetuista kotimaisista biiseistä ikinä.

@Iisoppi
Göstalla pysyi kyllä kynä hallussa. Mielenkiintoista muuten Leevin biiseissä parikin asiaa, ensinnäkin etenkin näistä hieman (joskaan ei paljoa) harvemmin kuulluista biiseistä ei yleensä nimestä muista mikä biisi on kyseessä, toisekseen näistä tulee aina jonkunlainen nostalgiaolo ja vieläpä johonkin aikaan tai tilanteeseen jossa en usko koskaan olleeni edes.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Leevi & The Leavings - Melkein Vieraissa

Tää on miun mielestä yksi parhaiten kirjoitetuista kotimaisista biiseistä ikinä.

@Iisoppi
Leevi & the Leavins on kyllä yksi lempibändeistäni. Biisien vihjailevuus ja kaksimielisyydet kukkuttelee mukavasti aivoja... Onhan minulla tuo levykin (Bulebule) jolta tuo em. biisi on... Muistan tuon kansikuvan. Eipä ole taas tullut vähän aikaan kuunneltua Leevejä että thänks @heavylutaa18! Laitetaan taas soimaan vaikka kokoelma levy torstai.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Äsken kuulin uutisissa että joku 94-vuotias entinen SS-mies on oikeudessa syytettynä osallisuudesta Stutthofin keskitysleirin joukkomurhiin vuosina 1942-44. Mies ei varsinaisesti ollut mikään teurastaja vaan toimi ainoastaan vartijana, ja väitää että ei tiennyt mitään mitä siellä tehtiin. Tuo nyt on todennäköisesti paskapuhetta, mutta vartijan roolissa tuskin oli itse mikään pääpiru näiden toimien takana.

Uutisessa mainittiin että korkean iän ja valitusoikeuden vuoksi mies tuskin joutuu koskaan vankilaan, joten kysymys kuuluu että onko näitä tällaisia oikeudenkänytejä mitään järkeä edes pitää? Joo on tehnyt rikoksia ja hirveitä asioita, mutta jos nyt ihan maalaisjärjellä mietitään niin kuka tästä enää hyötyy? Syytetyllä itsellään on tuskin mitään muuta vaihtoehtoa ollut kuin olla tuolla hommissa (luulisin) ja tähän saakka on saanut elää ilman mitään syytteitä niin onkohan tämä nyt hieman turhaa enää tässä vaiheessa?

Samalla voi miettiä sitä, että toisen maailmansodan pahimman osapuolen eli miljoonien kuolemasta ja puolen Euroopan orjuuttamisesta vastuussa olevan Neuvostoliiton sotasyyllisiä ei ole tuomittu ainuttakaan, ei sodan jälkeisinä lähivuosina eikä edelleenkään. Päin vastoin Venäjällä on jo julistettu sankareiksi ja ties miksi pyhimyksiksi nuo Vapauden päivän sankarit.

Sitäkin voi miettiä, että Nürnbergin oikeudenkäynnissä olivat tuomioita jakamassa neuvostoliittolaiset sotarikolliset. Muun muassa neukkujen pääsyyttäjä Nürnbergin oikeudenkäynneissä eli Roman Rudenko toimi Sachsenhausenin keskitysleirin johtajana. Neukuthan "vapauttivat" kyseisen keskitysleirin 1945 ja jatkoivat siellä seuraavat viisi vuotta ikiomaa leiritoimintaansa. 60 000 neukkujen vangista yli 12 000 kuoli. Osa vangeista oli vieläpä samoja vankeja kuin mitä natsiaikoina, eli "vapautus" merkitsi vankeuden jatkumista mutta eriväristen tyrannien toimesta.

Eipä näitäkään osallisia kukaan tuomitse, mutta toki täytyy oikeuteen väkisin raahata satavuotiaita papparaisia, jotka olivat aikoinaan puolipakolla jossain leirillä vartijana tai kengänkiillottajana. Olivathan he NATSEJA, ja nehän pitää kaikki tuomita koska toisessa maailmansodassa vain natsit olivat pahoja, kaikki muut poliittiset ideologiat ja osapuolet olivat järjettömän hyviä ja vailla vääryyttä.

(Rudenko-linkki vie enkkuwikiin.)
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Noiden nahasta saa myös pätevää hiekkapaperia, eli monikäyttöisiä otuksia olevat. Ja ihan syötäviäkin kunhan on ensin lihakimpale uitettu kusessa ja haudattu mätänemään rantahiekkaan muutamaksi vuodeksi.
Ei sitä vuosikausia piilossa pidetä. Maiston kerran Norjassa ureahaita. Ihan ok maku, jos ei piittaa hajusta, joka muistutti svenskien hapansilakkaa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ei sitä vuosikausia piilossa pidetä. Maiston kerran Norjassa ureahaita. Ihan ok maku, jos ei piittaa hajusta, joka muistutti svenskien hapansilakkaa.
Jees, muistelin että mädätysaika olisi ollut pidempi, olisihan tuon äkkiä tarkastanut toki. Noita mätäkalajuttuja on kyllä ollut yllättävän pitkäänkin, roomalaiset tykkäsivät jo käyttää elintarvikkeena (muistelisin että melko yleisenä, taas olisi helppo tarkastaa mutten jaksa ruveta lunttaamaan vaikka nopeammin olisi käynyt kuin tämän selitystekstin kirjoittaminen) kalakastiketta joka oli perkuujätteitä ja muuta kalaperäistä materiaalia mädätettynä tynnyrissä ja roimasti suolattuna ja eiköhän tuollaisen syöminen ole lähtenyt alkujaan ihan tarpeesta, kun on oikeasti nälkä ja tarjolla on vaan sitä tynnyrin pohjalle unohtunutta silakkaa (tai todennäköisemmin jotain Välimeren otusta).
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kyseleppä joidenkin yhdistysten keittiöiltä. Ne palkkaavat usein hyvin suorituneita työkokeilijoita sen jakson jälkeen palkkatuella. Ei sekään isoa rahaa ole, mutta jotain kuitenkin ja ihan palkkatyötä, sekä askel eteenpäin.

Erään yhdistyksen keittiöllä olinkin töissä aikoinaan muutaman vuoden. Tuonnekin sitä voisi kysyä uudelleenkin nyt töihin ja ensin siis työkokeiluun, mutta enpä tiedä. Mielummin sitä lähtee tällä kertaa hakemaan uusia kokemuksia ja uusia tuulia.

Noilta muiden yhdistyksien keittiöiltä sitä voisi toki kysellä työkokeilumahdollisuutta ja sen jälkeistä mahdollisuutta palkalliseen työllistymiseen.

Kyllä nuo eri keittiöt näemmä ihan mielellään siihen työkokeiluun ottaisi mutta kun kaikki paikat ovat toistaiseksi olleet sellaisia ettei niissä ole sitä jatkotyöllistymismahdollisuutta. Tosin ei tässä nyt kovin moneen paikkaan vielä ole yhteydessä tullut oltuakaan, mutta kuitenkin.

Tietäisi vaan senkin että millä hakusanoilla sitä parhaiten löytäisi esimerkiksi erilaiset Hämeenlinnassa sijaitsevat suurkeittiöt netistä? Vai pitäisikö sitä vaan tietää missä kaikkialla suurkeittiöitä Hämeenlinnassa sijaitsee?

Varmaan mielummin suuntaudun työkokeiluun suurkeittiöihin ja lounasravintoloihin. A la carte ravintoloista kun minulla ei paljoa työkokemusta ole.

Onpa muuten kiva juttu kun minäkin olen saanut nimeämisiä tuossa Vuoden jatkoaikalainen-äänestyksen esikarsinnassa. Kummasti piristää mieltä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Mietin pitäisikö tehdä ilmoitus rakennustyömaan vastaavalle työnjohtajalle vai kenelle kannattaisi tehdä vai tehdäkö lainkaan? Olin menossa lapseni kanssa suojatien yli (lapsi rattaissa) ja odotin, että rekka menee ensin. Rekka pysähtyi suojatien taakse ja kun lähdin vaunujen kanssa suojatielle, niin rekka lähtikin peruuttamaan viereiselle työmaalle. Muutamalla ripeällä askeleella selvittiin pois alta.

Rekkamies avasi kuitenkin ikkunan ja huuteli perään, että oot vitun rohkea, kun menet peruuttavan rekan takaa. Kävin hoitamassa asiani ja huomasin saman rekan olevan vielä työmaalla. Firman nimi luki isolla ja netistä katsoin puhelinnumeron. Puheluun vastasi sama kaveri, jolle koitin sanoa, että hän ei voi ajella miten tykkää ja vastuu on jalankulkijoilla ja sen päälle vielä vittuilla päälle. Kaveri oli tosi ymmärtäväinen ammattimies ja pyysi tulemaan käymään, niin voi vetää turpaan. On kyllä hienoja ihmisiä olemassa.

Työmaa sijaitsee terveyskeskuksen vieressä, johon oltiin itsekin menossa. Eli tuossa kulkee paljon lapsia ja vanhuksia, niin ei voi olla niin, että työmaaliikenne hoidetaan tuollaisella asenteella.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mietin pitäisikö tehdä ilmoitus rakennustyömaan vastaavalle työnjohtajalle vai kenelle kannattaisi tehdä vai tehdäkö lainkaan?

Mahdollisimman ylös ilmoitus. Firman pomolle vaan sähköpostia ja muille merkkihenkilöille. Toki myös rakennustyömaan vastaavalle. Tuommoiset mulkut tarvitsevat opetuksen. Häviävä rotu, onneksi.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei muuta kuin puhelua työmaan vastaavalle ja sähköpostilla viestinä sama asia. Vastaanottajaksi vastaavan lisäksi niin ylhäältä organisaatiosta henkilöitä, kuin löydät yhteystietoja.
Saadaan yhteystietoja; no, mitä vikaa on ristin polttamisella kuormakuskin takapihalla?
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jämähti snadisti pikaliimaa keittiön laattalattialle.

Yritin poistaa sitä jollain Softcaren liimanpoistajalla, ei auttanut. Ostin litran tärpättiä, ei auttanut.

Millä aineella pikaliima lähtee irti?
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Mietin pitäisikö tehdä ilmoitus rakennustyömaan vastaavalle työnjohtajalle vai kenelle kannattaisi tehdä vai tehdäkö lainkaan? Olin menossa lapseni kanssa suojatien yli (lapsi rattaissa) ja odotin, että rekka menee ensin. Rekka pysähtyi suojatien taakse ja kun lähdin vaunujen kanssa suojatielle, niin rekka lähtikin peruuttamaan viereiselle työmaalle. Muutamalla ripeällä askeleella selvittiin pois alta.

Rekkamies avasi kuitenkin ikkunan ja huuteli perään, että oot vitun rohkea, kun menet peruuttavan rekan takaa. Kävin hoitamassa asiani ja huomasin saman rekan olevan vielä työmaalla. Firman nimi luki isolla ja netistä katsoin puhelinnumeron. Puheluun vastasi sama kaveri, jolle koitin sanoa, että hän ei voi ajella miten tykkää ja vastuu on jalankulkijoilla ja sen päälle vielä vittuilla päälle. Kaveri oli tosi ymmärtäväinen ammattimies ja pyysi tulemaan käymään, niin voi vetää turpaan. On kyllä hienoja ihmisiä olemassa.

Työmaa sijaitsee terveyskeskuksen vieressä, johon oltiin itsekin menossa. Eli tuossa kulkee paljon lapsia ja vanhuksia, niin ei voi olla niin, että työmaaliikenne hoidetaan tuollaisella asenteella.
@Turha Kaukalo @Sir Markku Viesti lähti asiasta pääurakoitsijan toimitusjohtajalle, ja siinä kerroin myös kuskin nimen. Kesti noin vartin niin toimari vastasi pahoittelut ja vievänsä asian eteenpäin. Toimarilta todella hienoa toimintaa. Tuo kuski vaan vaikutti sellaiselta kaverilta, että nyt saan odotella häntä oveni taakse räyhäämään.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mullaki jämähti liimat joskus keittiön tasolle, kokeilin liuottaa sitä kaikinlaisilla saatanallisilla myrkyillä mut mikään ei toiminu. Olin jo kaivamassa Hiltin piikkausmyllyä naftaliinista, kun akka raaputteli sillä välin liimat pois jääskrapalla.

Case closed.

Mä nappasin alakerrasta silitysraudan ja lämpö täysille. Sitten t-paita väliin ja annoin lattialaatan riittävästi lämmetä ja sitten se liima sen verran pehmeni että sain sen kerättyä siihen samaan t-paitaan. Ei tuo nyt ihan helppo homma ollut mutta tulipa tehtyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös