Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 277 499
  • 66 549

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ohhoh! @MustatKortit noussut jo ykköstykiksi jatkoajassa viestien määrässä ja @Ralph top5:ssa. Yllätti jostain syystä ,en tiä miks. Ehkä on aikaa kun katsonut viimeksi tilastoja.

e: mamu-ketjukin ohittanut tämän... ei prkl poijjaat
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ralph noussee aika pian mitalisijoille, mutta kärki on kaukana. Mä oon ehkä hyvällä tsägällä top10000:ssa.
 

Ralph

Jäsen
Listasta puuttuu legendaarinen scholl, jolla on noin 26 000 kirjoitettua viestiä. Hän siis pitää kolmossijaa hallussaan, vaikka ei listalla kummittelekaan.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mietein vain, että onkohan Suomessa paljonkin porukkaa sakoteltu torrenttien lataamisesta? Muistaisin kuulleeni muutaman jutun, yksi oli kertomansa mukaan saanut 600euroa sakkoa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tuleekohan monelle penalttia, kun ovat linkanneet hävyttömille sivuille. Kulli-aiheisia postauksia linkkeineen on usealta kirjoittajalta. Hei @Moderaattorit , miten suhtaudutte tähän moraalin löystymiseen? Tässähän on vähän modegaten makua, joukkorangaistus lienee tulossa.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Ralphilla on muuten 2222 päivää jatkoaikalaisuutta takana, älkää kysykö miksi laskin. Onhan tuo nyt melkein sama asia, kuin se että huomaa autoa ajellessaan että kilsoja on takana 100 000, 111 111 tai vaikkapa 888 888.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ralphilla on muuten 2222 päivää jatkoaikalaisuutta takana, älkää kysykö miksi laskin. Onhan tuo nyt melkein sama asia, kuin se että huomaa autoa ajellessaan että kilsoja on takana 100 000, 111 111 tai vaikkapa 888 888.
Muistitko karkauspäivät?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tuleekohan monelle penalttia, kun ovat linkanneet hävyttömille sivuille. Kulli-aiheisia postauksia linkkeineen on usealta kirjoittajalta. Hei @Moderaattorit , miten suhtaudutte tähän moraalin löystymiseen? Tässähän on vähän modegaten makua, joukkorangaistus lienee tulossa.
Ei kai sinulla jotain kullia vastaan? Kulli on kiva, milläs sitä tavan ukko muuten kusisi jossei kullilla. Mika Niemisen kulli vilahti vuonna 1995 pukuhuoneessa mm-juhlinnan innoittamana, tuli kurkkaamaan mitä täällä metelöidään.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ei kai sinulla jotain kullia vastaan? Kulli on kiva, milläs sitä tavan ukko muuten kusisi jossei kullilla. Mika Niemisen kulli vilahti vuonna 1995 pukuhuoneessa mm-juhlinnan innoittamana, tuli kurkkaamaan mitä täällä metelöidään.

Ei minulla ole kullia vastaan, mutta modeilla jos tuo virtsankarkaaminen tapahtuu toisin, sillä lailla ei-kullillisesti, ja he kokevat sitten erilaisuutta, osattomuuttakin tilanteen johdosta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
171/99. Eikö toi ole suht korkea verenpaine 35-vuotiaalle. Tuolleen kait mä oon kevään duuniin mennyt tai on se monesti ollut varmaan enemmänkin kun nyt oli viikonlopun ryypiskelyn jälkeen kaks himmailupäivää ja välillä on vaan yks.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@petter Ilmankos juot niin saakelin vähän kun olet duunissa. Ihan nössöjä määriä, sillä puhut jostain "repullisesta" ja todellisuudessa se on kakstoista kaljaa koko päivänä. Ammattilaiset alottelee tollasella määrällä. Tai pikemminkin ammattilaiset juo kaks pulloa kossua kun sinä tissuttelet jossain puistossa 4 kaljaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@petter Ilmankos juot niin saakelin vähän kun olet duunissa. Ihan nössöjä määriä, sillä puhut jostain "repullisesta" ja todellisuudessa se on kakstoista kaljaa koko päivänä. Ammattilaiset alottelee tollasella määrällä. Tai pikemminkin ammattilaiset juo kaks pulloa kossua kun sinä tissuttelet jossain puistossa 4 kaljaa.
Itse asiassa repullinen on usein 16 kaljaa tai joskus enemmänkin. Sitä pienemmät mä kirjoitan monesti numeroilla. Jostain syystä tullut tuollainen tapa. En ole ennen edes ajatellut sen tarkemmin. Kaupungilla käppäillessä eli usein kesällä mä en niin paljon viitsi kerralla kanniskella kun kauppoja on joka puolella. Vasta viikonloppuna muuten kirjoitinkin että ostin puoli repullista, heh.

Työpäivää edeltävänä päivänä 8 ja muina 16 tekee kolmen päivän työviikolla 88. Eric Lindros siis. Isommat miehet voi kertoa ton varmaan puolellatoista. Joo ei tällainen pieni mies paljoa tarvitse. Toihan on usein melko suoraan verrannollinen ihmiseen painoon tai eikö promillekin ole tietty osa jostain määrästä verta ja veren määrä taas tietty osa ihmisen painosta. Tietty muutenkin ihmisillä vaikuttaa eri tavalla. Joillakin esimerkiksi ei puhe sammaloidu.

Mut viime viikolla vähän leikkasi kone kiinni ja nyt voisin vähän huilia, huh. Joo tollakin määrällä pitää usein kurkkia lähikaupan ikkunasta ettei ole jonoa ja tasaraha valmiina kourassa käydä ostamassa nopeasti pari, joiden jälkeen vasta uskaltaa Lidlin kokoiseen kauppaan ostamaan lisää.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huvikseni katsoin ensimmäisellä laskurilla mitä netistä löytyy.

Jos aloittaa illalla klo 21 ja lopettaa 03, ja siinä välissä juo vaikka vaan 12 kaljaa, 60 kiloisella on promilleja 2.4 ja ne haihtuu seuraavana iltana klo 21.

100-kiloisella taas promilleja on 1.1 eli alle puolet tuosta ja nekin haihtuu pois aamulla vähän yhdentoista jälkeen eli käytännössä heti herätessä on nollat. Siis lähes kymmenen tuntia aiemmin. Siinä sitten odottelet koko päivän että muutkin on ajokunnossa, jos esimerkiksi baarissa on vuorotellen haettu kaikille kaljat.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mietein vain, että onkohan Suomessa paljonkin porukkaa sakoteltu torrenttien lataamisesta? Muistaisin kuulleeni muutaman jutun, yksi oli kertomansa mukaan saanut 600euroa sakkoa.
Sakkoa lataamisesta, ei ole mahdollista. Jakamisestakaan ei sakkoa saa, sen sijaan tekijänoikeuksien haltija voi vaatia jakajalta hyvitystä korvaamaan jakamisesta aiheutuneet taloudelliset vahingot.

Tuo 600€ kuullostaa ihan tekijänoikeustrollien vaatimukselta, se kun on Hedman Partnersin yleisesti käyttämä vaatimussumma mm. tv-sarjan yhden jakson jakamisesta. Kyseessä ei todellakaan ole mikään sakko vaan törkeän ylimitoitettu "hyvitys"vaatimus. Taustat toiminnalla ovat todella hämärät, mutta toivottavasti touhu päättyy syksyllä kun markkinaoikeus antaa päätöksensä ensimmäisestä trollit vs. kansalainen tapauksesta. HP:n julkisuudessa kertoman mukaan kirjeitä on lähetetty ainakin 10 000 noin vuoden aikana.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Sakkoa lataamisesta, ei ole mahdollista. Jakamisestakaan ei sakkoa saa, sen sijaan tekijänoikeuksien haltija voi vaatia jakajalta hyvitystä korvaamaan jakamisesta aiheutuneet taloudelliset vahingot.

Tuo 600€ kuullostaa ihan tekijänoikeustrollien vaatimukselta, se kun on Hedman Partnersin yleisesti käyttämä vaatimussumma mm. tv-sarjan yhden jakson jakamisesta. Kyseessä ei todellakaan ole mikään sakko vaan törkeän ylimitoitettu "hyvitys"vaatimus. Taustat toiminnalla ovat todella hämärät, mutta toivottavasti touhu päättyy syksyllä kun markkinaoikeus antaa päätöksensä ensimmäisestä trollit vs. kansalainen tapauksesta. HP:n julkisuudessa kertoman mukaan kirjeitä on lähetetty ainakin 10 000 noin vuoden aikana.
Eli jos ymmärsin oikein, lataajille ei koidu seuraamuksia? Jakajalle mahdollisesti, mutta ei lataajalle? Tuokin on sinänsä vähän hämärä käsite, koska kun lataamasi torrentti on valmis, se alkaa välittömästi lähettää sitä eteenpäin, onkohan tuo sitten jakamista...

Olen ollut siinä käsityksessä, että lataamisestakin voi joutua maksajan rooliin. Toki tiedän, että jakaminen on paljon vakavampi juttu jo sitten.
 

Nick Neim

Jäsen
Tuokin on sinänsä vähän hämärä käsite, koska kun lataamasi torrentti on valmis, se alkaa välittömästi lähettää sitä eteenpäin, onkohan tuo sitten jakamista...
Minä olen aina ollut siinä käsityksessä, että jo ladattaessa torrenttia samalla automaattisesti jaat sitä torrenttia. En tiedä tarkkaan systeemiä, eli jakaako se vain jo ladattua tiedoston osaa(?) vai miten systeemi toimii, mutta näin olen käsittänyt. Eli lataaminen ilman jakamista olisi käytännössä mahdotonta.

Käsittääkseni lataaminen omaan käyttöön taas ei olisi edes laitonta, tai ainakaan sellaista mihin poliisi voisi puuttua, mutta sen sijaan jakaminen on. Olenko nyt aivan kujalla?

Saa ihmeessä korjata, jos olen mutuineni aivan metsässä. Ei nuo torrentit niin hirveän tuttuja ole, vaikka joskus menneisyydessä niiden kanssa enemmän olikin tekemisissä.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eli jos ymmärsin oikein, lataajille ei koidu seuraamuksia? Jakajalle mahdollisesti, mutta ei lataajalle? Tuokin on sinänsä vähän hämärä käsite, koska kun lataamasi torrentti on valmis, se alkaa välittömästi lähettää sitä eteenpäin, onkohan tuo sitten jakamista...

Olen ollut siinä käsityksessä, että lataamisestakin voi joutua maksajan rooliin. Toki tiedän, että jakaminen on paljon vakavampi juttu jo sitten.
Pelkästä lataamisesta ei seurauksia voi tulla, mutta koko tekijänoikeustrollaus perustuukin siihen että torrent-teknologialla ladatessa myös yleensä jakaa. Jakamisen määrä on "sunnuntaipiraatilla" yleensä aika vähäistä, tyypillisesti maks. lataamansa verran, ihan jo nettiliittymien lataus/jakonopeus suhteen takia. Jakamisesta voi joutua maksumieheksi, mutta nämä trollit vaativat vähintään 600€ hyvitystä kykenemättä mitenkään todistamaan jaettua määrää. Heillä ei ole siis oikeutta vaatia muuta kuin korvauksia todellisista menetyksistä, jonka vuoksi sitten aihetodisteilla yrittävät väittää jokaikistä hiukankin jakanutta merkittäväksi jakajaksi ja vaativat kaikilta jakelulisenssiä. Minkäänlaisia todisteita todellisista jakomääristä heidän valvontaohjelmansa eivät kykene tuottamaan. Sitä voi sitten jokainen miettiä, että jos vaikka 1000 ihmistä lataa ja jakaa 1:1 niin onko kaikilta heiltä kohtuullista vaatia jakelulisenssiä 1000 ihmiselle? Vai pitäisikö yhden henkilön hyvityksen olla esim. tuhannesosa jakelulisenssin hinnasta tai jotain muuta.

Tekijänoikeuksia on hyvä valvoa ja asianomaisille maksaa korvauksia, mutta tässä Suomessa tällä hetkellä käynnissä olevassa kirjerumbassa pääpotti menee ihan muualle.
Ulkomailla nämä samat tahot (saksalaiset valvonnan suorittavat pöytälaatikkofirmat taustalla niin Suomessa kuin muuallakin) on pääsääntöisesti naurettu pihalle oikeudesta, mm. kun todisteiksi aiotut valvontalokit ovat mystisesti kadonneet ennen oikeudenkäyntiä tai heidän oma asiantuntijansa ei ole osannut valvonnan luetettavuutta ja toimintaa uskottavasti kertoa.

Poliisia nämä eivät kiinnosta. Trollit eivät ole näitä poliisille edes vieneet vaan riita-asiana markkinaoikeuteen, vaikka kirjeissä poliisilla uhkailevatkin. Asian vieminen poliisille kun luultavasti tuottaisi heidän kannaltaan ikävän tuloksen: Tekijänoikeusrikosta ei ole tapahtunut/voida todistaa, koska se edellyttää merkittävää jakamista eikä sitä pystytä todistamaan. Riita-asiassa näyttöjen ei tarvitse yhtä vahvat.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Kiitoksia vastauksista @Kari Runk sekä @Zorba. Itseä lähinnä mietityttää se, kuinka helposti tuosta voi jotain napsahtaa. Itsehän kun joskus noita olen lataillut, niin olen painanut heti "Remove" kun torrentti on ladannut. Eli ettei se ehdi alkaa lähettää sitä eteenpäin. Mutta jos asia on näin että jakaa samaan aikaan kuin lataa, eihän tuokaan mitään auttaisi.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kiitoksia vastauksista @Kari Runk sekä @Zorba. Itseä lähinnä mietityttää se, kuinka helposti tuosta voi jotain napsahtaa. Itsehän kun joskus noita olen lataillut, niin olen painanut heti "Remove" kun torrentti on ladannut. Eli ettei se ehdi alkaa lähettää sitä eteenpäin. Mutta jos asia on näin että jakaa samaan aikaan kuin lataa, eihän tuokaan mitään auttaisi.
Jakamisen voi joillain ohjelmilla asettaa nolliin, tosin siltikin ladatessa ilmeisesti jotain liikuu ulospäin. Tiettyjen sarjojen ja elokuvien lataamisesta voi siis tällä hetkellä helpostikin napsahtaa asianajotoimiston lähettämä hyvitysvaatimus postiluukusta. Jos sellainen tulee eikä koe olevansa syyllinen tai pitää korvaussummaa kohtuuttomana niin kannattaa pitää pää kylmänä ja olla tekemättä yhtään mitään. Ainakin niin pitkään kunnes päätös ensimmäisestä oikeudessa olevasta tapauksesta tulee.

Tuo tapaus onkin muuten mielenkiintoinen, vastaajana kirjeen saatuaan MuroBBS:ään aiheesta keskusteluketjun avannut kaveri ja kantaja esittänyt todisteina mm. vastaajan kirjoituksia palstalle sekä lähettänyt yksityisetsivän nurkille pyörimään selvittämään onko vastaajan wlan avoin kuten on väittänyt (siis yli vuosi väitetyn tapahtumahetken jälkeen).
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Laulajat Sanni ja Eveliina nuolee toisiaan terassilla yläosattomissa uudessa Seiskassa. Perkele tarvitseekohan ostaa Seiska??!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös