Minäkin olisin ihmetellyt, jos 10v Valtterilta olisi kysytty Halla-ahon lausuntojen eettisyydestä tai MV-lehden moraalisesta velvoitteesta olla levittämättä paskapuheita, mutta tälläisiä asioita ei kysytty. "Mitä mieltä olet perussuomalaisen kansanedustajan väitteestä, jonka mukaan muslimit eivät saa virpoa", jotain tuollaista siltä pojalta kysyttiin. Tuohon vastaaminen ei edellytä minkäänlaista kiinnostusta politiikkaan. Helppoon kysymykseen helppo vastaus - kansanedustaja on suolesta ja hänen väitteensä on sisällötöntä paskaa. Villi veikkaus, että pojalla jota haukutaan neekeriksi ja paskaksi harva se päivä, on juurikin sitä elämänkokemusta jonka perusteella voi vastata tuohon kysymykseen. Lapset ovat lapsia uskonnosta tai väristä huolimatta, tottakai Valtteri saa virpoa. Saunan taakse ne, joiden mielestä lapsi ei saa olla lapsi vain sen takia hän että sattuu olemaan muslimi.
Kuten sanoin, en ollut ko. juttua nähnyt. Kaksi kirjoitusta luin ja niiden sisältö oli hieman ristiriidassa. Nyt olen asian katsonut ja aika turhaan tässä edes väännettin.
Eikä tarvitse vetää heti hernulia nenuun. Valtteri vaikutti sympaattiselta ja fiksulta kaverilta. Hän varmasti vastasi rehellisesti omien tietojensa ja taitojensa puitteissa ja esiintyi ehdottomasti edukseen, puhui selkeää suomenkieltä, suoraan ja koukeroimatta, ilman jatkuvia "niinku" tai muita vastaavia ala-arvoisia suomenkielen sanoja, vaikka vähän jännittikin. Enkä tarkoita, että suomenkielen taito riippuisi ihonväristä, vaan se kasvatus on selvästi toiminut, kun osaa ilmaista itseään, mikä ei aina ole itsestäänselvyys, vaikka kuinka olisi kantasuomalainen sukujuuriltaan. Osasi siis selvästi, fiksuna nuorena miehenä, asennoitua tilanteeseen, kuten kenen tahansa suomalaisen kuuluisi.
Minä pidin erittäin paljon hänen esiintymisestään. Moni paljon vanhempi esiintyisi tuolla huonommin ja on myös esiintynyt. Säälittää, että lasta kohdellaan ihonvärin takia tuolla tavalla. Eikä minulla ole mitään syytä epäillä Valtterin kertomisia, vaikka kyseessä onkin vain yksipuolinen näkemys asioihin ja tilanteisiin. Sillä toisella puolella olisi varmaankin jokin toinen. Se ei kuitenkaan korvaa sitä mielipahaa, mitä lapsi on niissä tilanteissa kohdannut. Johtuu se sitten siitä ajattelemattomuudesta, tai rasismista.