Elämä Mitä se on? Myönnän heti alkuun, että olen pikkaisen juonut, mutta silti. Elämä, mitä se on? Varmaan riippuu aika paljon siitä mihin sukuun sattuu syntymään. Rikkailla ja hyvin koulutetuilla elämä on varmaan helpompaa kuin niillä, jotka joutuvat enemmän tai vähemmän raatamaan henkensä pitimiksi. Enkä tällä tarkoita sitä, että etteikö rikkaatkin tekisi töitä, mutta onhan siinä se ero, että ne tekevät töitä rikastuakseen, kun toiset tekevät töitä selviytyäksen. Mutta älkää takertuko tohon, sillä se ei ole se syy miksi näppäilen kirjaimia järjestykseen 1,5% humalassa. Ei. Syy on minun isässä. Isä. Se on jotenkin mun mielestä ollut aina sanana pehmo. Joo tykkään kyllä jos omat, jo aikuiset lapset kutsuvat mua isäksi, mutta mun suuhun toi sana ei oikein sovi. Olen aina kutsunut faijaani etunimellä ja se kuvastaa hyvin meidän suhdetta. Kova, mutta rakastava ja huolehtiva. Niin faijalla on nyt sitten kuolemantuomio päällä pitkän taistelun jälkeen ja enää hoidetaan kipuja niiden ilmaantuessa. Kova oli senkin pirun elämä. Mummo aikoinaan muisteli mulle kuinka mun faija lähti 10-vuotiaana kodistaan (Pori) kohti Helsinkiä junalla repussa 10 lettua ja pullo vettä. Elettiin jotain vuotta 1955. Mitä noista lähtökohdista voi tehdä muuta kuin rikoksia selviytyäkseen? Ei mitään. Nukkui rappukäytävissä, roskiksissa ja niiden juttujen vieressä mitkä puhalsivat lämpimää ilmaa ulos (en nyt jurrissa jaksa muistaa niiden nimeä). Sinä yönä kun synnyin faija oli juossut jotain puukottajaa karkuun. Sitten joo kun synnyin faija käänsi kelkkansa ja istui enää yhden tuomion ja eli "kunnollista ja normaalia" elämää. Perusti jossain vaiheessa rakennusfirman ja maksoi "entisen" elämänsä aiheuttamia ulosottoja tuloistaan pois. Aikoinaan kun se putosi telineiltä ja löi päänsä pahasti ja verta tuli ihan perkeleesti, niin vietiin se terveyskeskukseen, mutta koska faijalla on paljon tatuointeja ja muutenkin on aina ollut rujon näköinen, niin terveyskeskuksessa ei sitä hoidettu ja sanoivat vaan, että eivät ehdi hoitamaan juoppojen kaatumisia. Tai hoitivat ne lopulta, mutta alkuun oli tuollainen asenne. Muistan ikäni ton tapauksen kahdesta syystä. Toinen syy on se, että sain sakot vartijan hakkaamisesta (terveyskeskuksissa oli jo silloin vartijoita ja hakkasin sen koska se tuli tönimään verta valuvaa faijaani pois sieltä) ja toinen syy on se, että silloin häpesin tätä yhteiskuntaa ja sen ennakkoasenteita. Verta valuva ja läpeensä tatuoitu ihminen, joka tarvitsi tukea pysyäkseen pystyssä luokiteltiin heti juopoksi ennenkuin edes vaivautuivat kuuntelemaan meitä. Lopulta toki hoitivat, mutta silti. Tämä tarina liittyy hyvin vahvasti tähän minun pohdintaani siitä, että mitä elämä lopulta on? Onko se sitä, että kaikkien pitää sopia tai mahtua johonkin tiettyyn muottiin normaaliuudesta ja elää aina tietyn mallin mukaan vai saako jokainen elää elämänsä niinkuin haluaa? Loputonta taistelua siitä, että muut hyväksyy ja pystyy täyttämään "normaaliuden" kriteerit. Syntyminen, päiväkoti, koulu, koulutus, työelämä, eläke ja kuolema. Voi vittu. Mitä järkee. Kun kuolee pääseee eroon tästä kaikesta paskasta ja pääsee vihdoinkin lepäämään. Tsori sekainen ja jäsentelemätön viesti.