Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 320 787
  • 66 811

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Esimerkiksi kun minä kirjoitin ylioppilaaksi, niin lukio piti käydä kolmessa vuodessa, kirjoitukset piti kirjoittaa kaikki kerralla, reaali piti kirjoittaa kerralla ja esim. terveystiedosta oli pari kolme kysymystä, joten vastata piti muihinkin aineisiin. Ruotsi oli pakollista kirjoittaa.


Joten vanhan koulukunnan lukion käyneiden näkökulmasta nykylukio on helppo päivähoitopaikka, jonka läpäisemiseen ei tarvita enää edes perslihaksia, jotka ennen tarvittiin kun piti tykittää koko hoito kerralla läpi.
Siinäpä se.

Joskus Kekkosen aikaan ylioppilas oli tutkintonimike jota arvostettiin. Silloin ylioppilaat olivat valmiita herroja, joita kylillä kulkeva Alma tervehti hattuaan nostaen. Minä kirjoitin Mustan Nuolen kuvailemalla tavalla 90-luvun alussa (kaksi ällää, leikistä ja laulusta), ja vielä silloin ylioppilaan statuksessa oli jotain hohtoa. Nyt ylioppilaita on se kolmetoista tusinassa, kun on tehty kaikki mahdollinen että ylioppilaaksi kirjoittaisivat nekin joilla on peruskoulun keskiarvo kuutosen luokkaa. Muutos tapahtui ensimmäisen kerran minun (s. 1973) ja siskoni (s. 1977, hänellä oli jo todistuksessa mahdollista saada arvosanaksi eximia) välillä, mutta helpottunut homma on vielä senkin jälkeen. Hyvä tutkinto vedetään lokaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vasta eri oppialojen pääsykokeet mittaavat, kykeneekö hakija ymmärtämään vaaditun alan peruskäsitteitä vai onko hän vain lukiopohjainen ulkoa pänttääjä, joka purjehtii hyvillä papereilla sisään muttei sitten kykenekään omaan ajatteluun. Jos olisi mahdollista, niin jättäisin jopa pääsykokeet väliin monelta alalta, ottaisin opiskelijat sisään ja tekisin esikurssien jälkeen karsinnan, jossa pudotettaisiin ne, jotka eivät alasta tarpeeksi ymmärrä.
Tästä olen ainakin osittain samaa mieltä. Lukion päästötodistus ja yo-tutkinto kertovat jotakin hakijan yleisistä edellytyksistä ja kapasiteetista. Sen sijaan lukio- ja yo-paperit eivät kerro hevon vittua kenenkään sopivuudesta useimmille ammattialoille. Pitäisi olla pääsykoe tai jonkinlainen kuvailemasi kaltainen esisysteemi, joka mittaisi henkilön motivaatiota, orientoitumista alalle sekä kykyä omaksua uutta aineistoa opiskelualalta. On mielestäni selvää että jotakin teknillistä fysiikkaa opiskelemaan pyrkivien kohdalla todistukset plus pääsykokeessa annettava näyttö (=nykysysteemi) toimivat tarkoituksenmukaisemmin kuin esimerkiksi haettaessa opiskelijoita esimerkiksi opettajaoppiin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Hyvä tutkinto vedetään lokaan.
Jotenkin tuntuu että nykyään pitää olla tosissaan kehno jos ei lopultakaan onnistu saamaan valkolakkia päähänsä.

Lopputulos on helposti se, että jos huonoilla yo-papereilla saattoi ennen vanhaan vielä snadisti päteä amikseen lähteneiden entisten luokkakavereiden seurassa, niin nyttemmin on parempi jos pitää niistä korkeintaan been papereistaan suunsa vallan kiinni. Ammattikouluun menneet kaverit tienaavat siinä vaiheessa jo pikkusievää tiliä putkimiehinä, siinä missä lubenterin yo:lle jatko-opintopaikat ovat tiukassa eikä kunnon hommiin pääse käsiksi tuolta pohjalta vielä aikoihin.

Toisekseen tuollainen laudaturien kahmiminen jostakin terveystiedosta ja pian varmaan herra sebaot paratkoon jopa kissanhoidosta ihmetyttää kerrassaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Toisekseen tuollainen laudaturien kahmiminen jostakin terveystiedosta ja pian varmaan herra sebaot paratkoon jopa kissanhoidosta ihmetyttää kerrassaan.
Jep. Kyllä kirjoituksissa reaali on reaali ja se on yksi aine. Mulla taisi napsahtaa magna reaalista. Ällät suomesta ja englannista, ja ruotsista c vaikka pääStötodistuksessa oli kuutonen. Tästä kiitän monivalintatehtäviä. Kuten Sherlock, ajattelin että kun eliminoi mahdottomat ja epätodennäköiset niin jäljelle jää totuus.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jep. Kyllä kirjoituksissa reaali on reaali ja se on yksi aine. Mulla taisi napsahtaa magna reaalista. Ällät suomesta ja englannista, ja ruotsista c vaikka pääStötodistuksessa oli kuutonen. Tästä kiitän monivalintatehtäviä. Kuten Sherlock, ajattelin että kun eliminoi mahdottomat ja epätodennäköiset niin jäljelle jää totuus.
Tavallaan viehättää ajatus siitä että voi kirjoittaa useampia reaaliaineita. Olisin kirjoittanut varmasti omina aineinaan historian ja yhteiskuntaopin, biologian, maantiedon ja luultavasti tuon kuuluisan terveystiedon. Fysiikan ja kemian kusin lahjakkaasti lukiossa kun lähinnä piirustelin tunneilla ja värkkäilin palindromeja tms. Silti sain jommasta kummasta ysin todistukseen ja toisesta kasin. Pohja olisi ollut huono vastata reaalikysymyksiin.

Vanha reaali oli toisaalta ihan hauska sessio. Sai valita 10 kysymystä joihin vastata, ihan helvetinmoisesta määrästä eri aineiden kysymyksiä. Mulle oli tietysti selvää etten vastaisi fys/kem/uskonnon kysymyksiin, mutta siitä huolimatta vastasinkin yhteen pitkän fyssan kysymykseen koska se oli naurettavan helppo. Muutenkin oli mukavaa poimia ne kyssärit joista näki heti että varmat 5-6 pinnaa tulee kun viitsii vastata. Sitten oli vielä yksi historian jokerikysymys 2. maailmansodasta, ja sen verran kova korkkarien lukija olin ettei tuollaista täysosumaa voinut jättää vastaamatta. Vastaukset osuivat mukavasti kohdilleen ja ällä tuli muistaakseni 15 pinnan marginaalilla.

Äidinkieli oli aikoinaan selkeä juttu. Pari ainekirjoitusta joista parempi arvosteltiin, ja arvosana tuli siitä. Ei mitään kikkailuja, suollettu teksti ratkaisi sellaisenaan. Oma aineeni lähti sekä palautui täysin pistein, mutta samana keväänä sattui muutamille kavereille isoja heilahteluja arvosteluissa. Aine saattoi lähteä lautakuntaan vahvana 85 pinnan magnana, mutta tulikin 62 pisteen beenä takaisin. Sitten yhdellä kaverilla kävi päinvastoin, berttana loppuarvosteluun lähtenyt aine olikin lopulta magnan veroinen. Tutkimattomia olivat tarkastajien punakynät.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Haluan esittää vaatimattoman toiveen: voitaisiinko jo tällä foorumilla lopettaa keskustelu Vanhan Lenin jormasta, koska kyseinen juttu alkoi väsyttämään jo viikkoja sitten?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Haluan esittää vaatimattoman toiveen: voitaisiinko jo tällä foorumilla lopettaa keskustelu Vanhan Lenin jormasta, koska kyseinen juttu alkoi väsyttämään jo viikkoja sitten?
Paljonko Len maksaa sulle tästä puheenvuorosta? 20 senttiä?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tutkimattomia olivat tarkastajien punakynät.
Joskus ne olivat.

Englanti oli se suurin triumfini. Vaikka äidinkielestä nappasinkin sellaisen rutiiniällän, niin siihen en saanut vedonlyöntikumppania. Pitivät, jostain syystä, valiokirjoittajana. Englannissa sen sijaan eräs Mikkonen (ei Timo T.A.) haastoi kossusta kisaan. Maksimipisteet oli silloin 299. Mikkonen sai 294, ja tuuletteli janoissaan. Luuli voittaneensa. Mulla oli 297.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Englannissa sen sijaan eräs Mikkonen (ei Timo T.A.) haastoi kossusta kisaan. Maksimipisteet oli silloin 299. Mikkonen sai 294, ja tuuletteli janoissaan. Luuli voittaneensa. Mulla oli 297.
Jos saan kutsua häntä silti Torsti Anteroksi, niin joitteko kumminkin kosumentin kimppaan? Noilla pisteillä Torsti Anterokin olisi melkein ansainnut sivuosumasta säälisiivut. Minä sain englannista jos en väärin muista niin 280 pistettä tai suunnilleen sen, siihen sai tehdä jo useampia virheitä. Tosin parempaa en olisi siihen aikaan ansainnutkaan, melkeinpä meni yläkanttiin. Ruotsi taas jäi johonkin 240 pinnaan, magna irtosi. Sittemmin ruotsin taito on rapautunut olemattomiin, mutta englanti on päivittäisenä bisneskielenä rutinoitunut. Näinhän se menee aika monella.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Joskus ne olivat.

Englanti oli se suurin triumfini. Vaikka äidinkielestä nappasinkin sellaisen rutiiniällän, niin siihen en saanut vedonlyöntikumppania. Pitivät, jostain syystä, valiokirjoittajana. Englannissa sen sijaan eräs Mikkonen (ei Timo T.A.) haastoi kossusta kisaan. Maksimipisteet oli silloin 299. Mikkonen sai 294, ja tuuletteli janoissaan. Luuli voittaneensa. Mulla oli 297.

Minä olin ensimmäistä sukupolvea (-77), jolle tulivat nämä eximiat kirjoituksiin, vaikka muuten lukio olikin vanhan koulukunnan mukainen eli luokallinen (luokattomat lukiot ovat täysin luokattomia) ja perinteinen. Koin itseni siinä mielessä väliinputoajaksi, että vuotta vanhempana olisin saanut ällät englannissa ja äidinkielessä, nyt sain kummastakin eximiat, koska kuuluin kyllä parhaimpaan 15 prosenttiin (jolla olisi saanut vuotta aikaisemmin ällän), mutta en parhaimpaan viiteen prosenttiin, jolla saa uudessa systeemissä ällän.

Englannin aine lähti pistein 99 liikkeelle, mutta taisivat sanaleikkini olla turhan kikkailevia, kun sensorin perkele tiputti aineen 92-94 pisteeseen (en nyt enää noita muista), ja tipahdin muistaakseni pisteellä ällän rajan ulkopuolelle. Äikässä vähän sama homma, nippa nappa jäi L saavuttamatta. Tästä oli konkreettisesti haittaa eri pääsykokeissa, koska samoissa pääsykokeissa oli edellisvuoden ällän saaneita, jotka saivat paremmat lähtöpisteet (jotka siis minäkin olisin saanut, jos olisin vuotta aikaisemmin valmistunut jolloin ei vielä mitään eximia-arvosanoja tunnettu).

Reaali vähän kusi, erehdyin antamaan aloittelijamaisesti tunteilleni vallan ja kirjoitin uskonnon kysymyksiin siihen tyyliin, että Jumalaa ei ole edes olemassa ja jos olisi, hän olisi lähtökohdiltaan paha. Sieltä tuli sitten pisteitä tyyliin 2/6 ja ihan ansaitusti, kun lähdin tämäntyyppistä lukioangstia vuodattamaan. Olisi pitänyt vain rauhassa kirjoittaa jostain historiasta tai muusta.

Fysiikassa oli sellainen huono puoli, että jätin lukiossa pitkän fysiikan tarpeettomana kesken, mutta koska olin pitkän fysiikan kursseja käynyt, niin en saanut kirjoituksissa vastata lyhyen fysiikan tehtäviin, joista olisi saanut helposti pisteitä. Pitkän fysiikan tehtävät taas olivat sitten jo liian hankalia. C tuli reaalista, parempaankin olisi ollut rahkeita mutta omaan näppäryyteeni sorruin.

Pitkän matikan kirjoitin arvosanalla B, vaikka tuikea opettajani jo etukäteen povasi, että I siitä heilahtaa. Sen vuoden tehtävät vain olivat niin vaikeita, että Gaussin käyrä oli tällä kertaa puolellani ja sain B:n, mikä oli ihan hyvä saavutus ottaen huomioon, että olin kadottanut kiinnostukseni pitkään matikkaan jo yli vuotta aikaisemmin ja sain taistella itseni siitä läpi puoliväkisin.

Muistaakseni sain kaksi tehtävää kymmenestä oikein, ja parista muusta yhteensä kaksi lisäpistettä. Kuusi tuntia tuotakin pakersin, turhaa se oli. Nykyisin en enää edes muista toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa ulkoa, vaikka joskus näen painajaisia, jossa olen lukion matikan/fysiikantunnilla ja minulta vaaditaan kaavoja, joita en ollenkaan muista.

Ruotsista sain vahvan A:n, se oli mukava helpotus, vaikka B oli lähellä sekin. Tällä tuloksella olin vuosiluokkani keskikastia ellen eliittiä, sillä lukioni kakkosluokalla kaksi kolmasosaa luokkani pojista jäi ruotsin takia luokalleen ja joutui kirjoittamaan ylioppilaaksi iltalukiossa vuotta muita myöhemmin. Kavereiden onneksi seuraava vuosikurssi oli jo luokatonta lukiota eikä heitä voitu pistää suoraan luokalleen, vaan he saivat osallistua kolmantena vuonna kolmannen luokan kursseille ja suorittaa sitten pelkästään ruotsin vuotta muita myöhemmin. Muuten olisi mennyt koko lukion kakkosvuosi heiltä hukkaan ja kaikki alkanut alusta.

On se hieno asia tuo pakkoruotsi, siinä viivästyi mm. kahden tulevan insinöörin ja yhden DI:n tuleva opiskelu ja työura vuodella koska pakkoruotsi on rikkaus ja elävän kaksikielisyyden tae. Eivät ole nämäkään herrat ruotsia sen koommin urallaan tarvinneet.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuulostaa aikamoiselta painajaislennolta tuo Moskovasta Tukholmaan tullut lento, jolla suurin osa matkustajista sai todella äkäisen ruokamyrkytyksen. On ollut varmaan aika karut oltavat, kun käytännössä kaikki varmaan paskoneet housuihinsa ja pitkin penkkejä. Onnekas ollut se kaveri, joka ekana sinne vessaan linnottautui. Jäi varmaan muuten lentoemoille tuo reissu ikuisesti tajuntaan.

Vähän mautonta ehkä, mutta kelpaisiko tuo niihin Mayday-tyyppisiin dokkareihin missä käsitellään lentokatastrofeja?
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Vähän mautonta ehkä, mutta kelpaisiko tuo niihin Mayday-tyyppisiin dokkareihin missä käsitellään lentokatastrofeja?

Hah! Jakson käsikirjoituksesta ja ohjauksesta vastaisivat Trey Parker ja Matt Stone. Rooleissa mm. Rob Schneider, Adam Sandler ja Seann William Scott.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä onko tätä jo mainittu jossain täällä, mutta kirjoittakaa Do a barrel roll googleen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kait tajusit painaa sen jälkeen enteriä? En viitsi paljastaa tässä mitä tapahtuu, niin saa muidenkin uteliaisuus kasvaa.

Ei kun joo, tajusinkin että minulla on googlen sivuasetuksista otettu javascript pois päältä että saan sen vanhanmallisen kuvahaun oletukseksi, ja sen takia tuo jutska ei toimi. Youtubessa oli näköjään video mitä tuossa "barrel roll" -jutussa tapahtuu.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Se pönttö joka keksi sanonnan "Raha ei tuo onnea" valehteli kyllä silmät päästään.
Se oli joko joku persaukinen, joka keksi tuon omaksi lohdukseen, tai sitten joku sikarikas joka halusi vain vittuilla.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Paljon onnea vaan! Tämä ketju täyttää tänään jo kolme vuotta.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viikko lomailtu, muut virallisesti aloittelivat tänään. Amatöörit! No, on mulla lomaa sitten viikko pitempään, mutta vietetään nämä nyt. Niin ja Saksa toki voittaa. Lappi ei taaskaan.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Starz lopettaa Spartacuksen tulevan kolmannen kauden jälkeen, osalle sarjan faneista tämä otti aika koville:

"NOOOO!!! The yummie actors! The over-the-top storylines! The latin-translated-dialogues! NOOOOOO!!! Not my Sparty!
Comment by Jake"

"so,no more blood,sand and sx ;(
Comment by RON"

"This is seriously upsetting. I LOVE this show! *grumbles Roman curses*
Comment by Michelle"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös